Verkkoasema

Huomispäivän asiakkaasi ovat tänään verkossa.

Verkkoaseman blogi

Verkkosivujen uudistaminen – Miksi? Milloin? Miten?

20.9.2016 | Riikka Pohjanen

Verkkosivujen tai –kaupan uudistamista lykätään usein turhan pitkälle. Verkkosivut ovat jo auttamattomasti jääneet jälkeen niin ulkoasun, käytettävyyden kuin sisältönsäkin puolesta ennen kuin toimenpiteisiin ryhdytään. Huonoin vaihtoehto on laastaroida vanhaa ja tuhlata näin saman verran rahaa, kuin sivustouudistun vaatisi. Blogissani nostan esille muutaman asian, jotka on hyvä muistaa sivustouudistuksen yhteydessä.

Suosittelemme skaalautuvaa verkkosivustoa

Verkkosivujen selailusta jo lähes 60 % tapahtuu mobiililaitteilla. On siis erityisen tärkeää, että sivusto tukee käytettävyydeltään erilaisia ruutukokoja ja selaimia. Meidän kokemuksemme mukaan paras tapa toteuttaa laajasti käytettäviä verkkosivustoja on hyödyntää responsiivista sivustomuotoa eli suunnitella sivusto skaalautumaan eri päätelaitteille sopivaksi. Näin päivitystarve on vain yhteen verkkosivustoversioon ja sivusto hakeutuu aina laitteelle sopivimpaan muotoon.

Arvioi siis, tuoko erillinen mobiilisivusto tai applikaatio aidosti lisäarvoa palvelun käyttäjälle vai tuoko se vain lisävaivaa lisääntyvän päivitystarpeen muodossa.

Älä arvaile vaan mittaa analytiikan avulla

Kun kyseessä on sivustouudistus, sinun ei tarvitse arvailla asiakkaidesi käyttäytymistä, vaan näet sen analytiikkatyökalujen avulla. Mikäli analytiikkatyökalut eivät ole olleet käytössäsi tähän mennessä, asenna ilmainen Google Analytics tai Googlen Search Console vanhalle sivustollesi ainakin kuukaudeksi ennen sivustouudistuksen toteuttamista.

Päivitettyä sivustoa suunnitellessasi on tärkeää tarkastaa, millä laitteilla ja selaimilla nykyistä sivustoanne käytetään. Tämä tieto auttaa teitä määrittelemään uuden sivuston sellaiseksi, että ainakin kaikki nykyiset käyttäjät kykenevät käyttämään sitä jatkossakin.

Tarkasta, kuinka kovalla käytöllä kieliversionne ovat. Usein sivusto rakennetaan hyvin järeäksi ja sille sisällytetään paljon kieliversioita. Kuitenkin todellisuudessa monissa maissa ihmiset käyttävät esimerkiksi englanninkielistä kieliversiota hyvin sujuvasti. Laaja kieliversioiden määrä lisää aina sisältötyön ja päivitysten määrää sivustolla.

Arvioi myös vanhan sivuston tehokkuutta analytiikan avulla. Tärkeää on siirtää toimivat asiat uuteen sivustoon ja karsia sivustoa niiltä osin, mitä käyttäjät eivät käytä. Mikäli havaitsette asioita, joita joudutaan usein hakemaan, nostakaa ne uudella sivustollanne paremmin esille ja mikäli joillakin sivuilla ei vierailla lainkaan, ne joutaa karsia sisällöstä pois.

On tärkeää seurata myös sivustonne tavoitereittiä. Mistä sivuston kävijät löytävät sivustollenne, mille sivuille he ensiksi päätyvät ja kuinka reitti jatkuu laskeutumissivulta konversioon. Kaikki tämä auttaa helpottamaan kävijöiden konvertoitumista jatkossa.

Huomioi hakukonelöydettävyys ja säilytä se projektin aikana

Ennen sivustouudistusta on tärkeää myös huomioida hakukonelöydettävyys. Mikäli sivustollenne on tehty hakukoneoptimointitoimenpiteitä, ne eivät seuraa automaattisesti uudelle sivustolle. Tällöin on hyvä valita kumppani, joka osaa jo rakennevaiheessa ottaa huomioon hakukoneoptimoinnin. Aiheesta lisää Verkkoaseman blogissa.

Jos taas hakukoneoptimointia ei ole tehty vanhalle sivustolle, kannattaa arvioida jo sivustouudistuksen alkuvaiheessa sen tarpeellisuutta. Vastaus tähänkin pohdintaan löytyy analytiikasta. Ilmainen Google Search Console -työkalu kertoo teille, millä termeillä olette mukana Google-hauissa, millä sijoituksilla olette tällä hetkellä kyseisillä termeillä etsiessä ja löytävätkö asiakkaat sivustollenne hakukoneiden kautta.

Jos hakukoneoptimointiin on kiinnostusta, kannattaa se ottaa huomioon jo sivustouudistuksen suunnitteluvaiheessa.

Panosta tukeen – hermosi kiittävät!

Yleensä verkkosivuston yhteydessä asiakkaalle tarjotaan tuotetukipalvelua, joka on verkkosivuston julkaisun jälkeen jatkuva kuukausi- tai vuosimaksu.

Tuotetukimaksu on ikään kuin hankitun verkkosivuston vakuutus. Se sisältää tyypillisesti verkkosivuston päivitykset, käyttötuen eli tukea verkkopalvelun käyttöön sekä vakuuden siitä, että sivustoa korjataan sovittu tuntimäärä, mikäli sen onnistuu rikkomaan tavalla tai toisella.

Ikäviä esimerkkejä tuettomista verkkosivustoista löytyy lukuisia. Pahimmassa tapauksessa verkkosivusto hakkeroidaan esimerkiksi pankkitunnusten kalastelua tai vain kiusantekoa varten. Tällaisessa tapauksessa sivusto on asennettava yleensä uudelleen puhtaaseen palvelintilaan ja sisällönsyöttö on tehtävä uusiksi. Mikäli tuotetukea ei ole, jää vastuu sivuston asennuskustannuksista asiakkaalle.

Panosta siis tuotetukeen ja vältyt yllättäviltä ongelmilta ja kustannuksilta myös sivuston julkaisun jälkeen.

Lisää näistä asioista pääset kuulemaan Verkkoaseman seuraavalla Digiaamiaisella 30.11. klo 8.30-10. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan tapahtumassa.

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on toiminut Verkkoaseman digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana vuodesta 2011 lähtien.
Jaa

Ole ensimmäinen joka kommentoi tätä kirjoitusta


HUOM! Emme hyväksy HTML-koodia, linkkejä tai sähköpostiosoitteita kommentin sisällössä.
 
 

 

Blogaukset

Tarjouspyyntö Tukipyyntö Tilaa uutiskirje
Jaa tämä sivu