Verkkoasema

Huomispäivän asiakkaasi ovat tänään verkossa.

Verkkoaseman blogi

Mobiililähtöinen Google AdWords

11.8.2016 | Riikka Pohjanen

Vuosittain Google pitää suuren tiedotustilaisuuden, jossa paljastetaan Googlen ohjelmistoihin tulevia merkittävimpiä muutoksia. Tänä vuonna Google Performance Summit pidettiin 24.5.2016, ja sen sisältöä avattiin kattavasti Verkkoaseman Digiaamiaisilla heti kesäkuun alussa.

Mobiilimainonta keskiöön

Tiedotustilaisuuden ytimenä oli ”Mobile first” eli mobiililähtöinen maailma, jossa parhaillaan elämme ja jonka vaatimuksiin Google sovittamaan AdWords-ohjelmaansa lähitulevaisuudessa. Muutoksia on jo tapahtunut: hakutulosten muuttuminen yksipalstaiseksi oikean laidan mainospalstan poistumisen myötä, mainosten tarkentuminen mainoslaajennusten avulla sekä muutokset Ad Rank –algoritmiin, jotta mobiiliystävällisten sivustojen mainokset näkyisivät paremmin mobiililaitteella haettaessa. Kaikki tämä on kuitenkin vasta alkusoittoa muutokselle.

Googlen päämääränä on siirtyä tietokone-keskeisestä ajattelumallista mobiilikeskeiseen malliin, jossa kaikki ominaisuudet tukevat ensisijaisesti mobiilia ja lisäosiltaan tietokonetta.

Mainosrakenteen muutos

Konkreettisin esimerkki Googlen muutoksista oli mainosrakenteen muutos, jonka on määrä palvella mobiilikäyttäjiä entistä paremmin. Uudessa ETA (Extended Ad) –mainoksessa otsikon linkkiteksti on kaksiosainen ja sen alla on pidempi kuvausteksti. Lisäksi mainoksessa näkyvän URLin voi korvata murupolulla, jonka sisältöä pääsee muokkaamaan. Näin mainokset alkavat muistuttaa yhä enemmän orgaanisia hakutuloksia. Etenkin, kun kaikki sisältö hakutuloksissa on nyt yhdessä palstassa.

 

Vaikka tiedotustilaisuus pidettiin jo keväällä, tulee moni tilaisuudessa paljastettu uudistus Euroopan ja etenkin Suomen markkinoille vasta pitkälläkin viiveellä. Uusien ETA-mainosten odotetaan korvaavan nykyiset mainokset vuoden sisällä täällä meilläkin.   

Mikäli haluat kysyä lisää Verkkoaseman Google AdWords -mainonnasta, ota yhteyttä diginikkareihimme!

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on toiminut Verkkoaseman digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana vuodesta 2011 lähtien.
Jaa

Ole ensimmäinen joka kommentoi tätä kirjoitusta


HUOM! Emme hyväksy HTML-koodia, linkkejä tai sähköpostiosoitteita kommentin sisällössä.
 
 

 

Blogaukset

Tarjouspyyntö Tukipyyntö Tilaa uutiskirje
Jaa tämä sivu