Mastsystem on kehittänyt digimarkkinointiaan Verkkoaseman tuella suunnitelmallisesti ja tuloksellisesti – alan erityispiirteet huomioiden. Yhteistyö on vahvistanut heidän omaa osaamistansa ja kasvattanut kansainvälistä näkyvyyttä.
Mastsystem Oy valmistaa teleskooppisia, komposiitista valmistettuja mastojärjestelmiä, joita käytetään erityisesti viestintäjärjestelmissä puolustusteollisuuden tarpeisiin. Yrityksen päämarkkina-alueet ovat Eurooppa, Yhdysvallat ja osin Aasia – kuitenkin länsimaisessa liittoumassa pysyen. “Meidän asiakkaamme ovat lähes sataprosenttisesti puolustusteollisuudessa. Siviilimarkkinoille toimitamme vain satunnaisesti,” Mastsystemin toimitusjohtaja Heikki Miettinen kertoo.

Projektin tavoite
- Ammattimaistaa ja tehostaa digimarkkinointia alan erityispiirteet huomioiden.
- Rakentaa suunnitelmallinen, mitattava markkinointikokonaisuus.
- Tukea omaa tekemistä koulutuksin ja kehittää verkkonäkyvyyttä.
Lisätiedot
- Yhteistyö alkoi loppuvuodesta 2022 näkyvyysanalyysillä.
- Mukaan koulutuksia, kampanjoita, hakusanatutkimuksia ja verkkosivujen kehitystä.
- Fokus jatkuvassa kehittämisessä ja tiiviissä asiakastuessa.
Digimarkkinoinnin kehittäminen alkoi analyysista
Yhteistyö Verkkoaseman kanssa alkoi näkyvyysanalyysista, joka antoi kattavan kuvan lähtötilanteesta. Analyysi toi konkreettisesti esiin kehityskohdat ja Verkkoasema laati suunnitelman, miten markkinointia voisi lähteä parantamaan liiketoimintaa tukevalla tavalla. Tämän jälkeen Mastsystem valitsi Verkkoaseman digimarkkinoinnin kumppanikseen.
“He oikeastaan myivät itsensä meille. Emme ole koskaan tavanneet kasvotusten, mutta yhteistyö on toiminut erittäin hyvin”, Miettinen naurahtaa.


Puolustusteollisuuden markkinointi vaatii erityisymmärrystä: mitä voi sanoa, miten voi mainostaa ja millaisia kanavia kannattaa käyttää. “On paljon pieniä asioita, jotka pitää huomioida. Verkkoasema on sisäistänyt tämän hyvin”, Mastsystemin markkinointikoordinaattori Waltteri Kanerva sanoo.
Käytännönläheistä, mitattavaa ja selkeää yhteistyötä
Yhteistyön alusta lähtien toiminta on ollut systemaattista ja dataohjattua. “Se on ollut konkreettista tekemistä ilman markkinointijargonia,” kiittelee Waltteri Kanerva.
Mastsystemille on tärkeää, että markkinointia tehdään suunnitelmallisesti ja että tuloksia mitataan.
Säännöllinen raportointi on rytmittänyt tekemistä, auttanut arvioimaan toimenpiteiden toimivuutta ja suunnittelemaan seuraavat askeleet.
“Raportit auttavat ymmärtämään, toimiiko tehty toimenpide kuten ajateltiin, ja ohjaavat meitä oikeaan suuntaan,” Miettinen toteaa.
Yhteistyön tuloksia:
- Oma osaaminen kasvanut koulutusten myötä
- Verkkosivuston kehitys & SEO-auditointi
- Menestyneitä monikanavaisia kampanjoita
- Tuki ja apu messu- sekä tapahtumasuunnittelussa
- Kasvanut orgaaninen näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja verkossa
- Kohdennetumpia kampanjoita ja automaatioita rakenteilla
Säännölliset koulutukset vahvistavat omaa markkinointiosaamista
Yhteistyön tukena on ollut säännölliset koulutukset. Verkkoasema kouluttaa Kanervaa kuukausittain digimarkkinoinnin eri osa-alueista, kuten uutiskirjetyökaluista, Google Ads -mainonnasta ja sosiaalisen median kampanjoista.
“On ollut todella iso apu, että koulutukset on voitu räätälöidä juuri meidän tarpeisiimme. Aina on löytynyt asiantuntija, joka osaa kertoa juuri siitä työkalusta, jonka haluamme ottaa käyttöön,” Kanerva kiittelee.
Verkkoasema järjesti myös koko henkilöstölle LinkedIn-koulutuksen, joka sai erittäin positiivisen vastaanoton.
“LinkedIn-koulutus oli erittäin pidetty ja moni sai siitä inspiraatiota käyttää kanavaa aktiivisemmin,” Kanerva kertoo.
Kohti kansainvälisempää näkyvyyttä
Seuraavina askeleina yritys aikoo panostaa entistä kohdennetumpaan näkyvyyteen erityisesti Keski-Euroopassa. Tähän liittyen Verkkoasema on mukana tekemässä hakusana-auditointeja, suunnittelemassa kampanjoita ja kehittämässä automaatioita. Myös uusia koulutuksia on luvassa.
“Tärkeintä on, että mukana matkassa pysyy sama kumppani, joka tuntee meidät ja meidän toimialamme”, Kanerva kiteyttää.
Luottamus, joka rakentuu arjen tuelle
Mastsystemin toiminnassa korostuu pitkäjänteisyys – niin tuotteissa kuin markkinoinnissa. “Tämä ei ole projektiluontoista tekemistä vaan jatkuvaa kehittämistä. Edetään askel kerrallaan, mutta koko ajan eteenpäin,” summaa Heikki Miettinen.
Sekä Miettinen että Kanerva kokevat Verkkoaseman toimivan luotettavana tukena arjessa.
Toiminta on ollut koko ajan ammattimaista ja luottamusta herättävää.
Heikki Miettinen, toimitusjohtaja, Mastsystem Oy
Yhteistyö on helppoa, ja apua saa nopeasti, kun sitä tarvitsee. Samalla tietotaso ja osaaminen pysyvät korkealla.
Waltteri Kanerva, markkinointikoordinaattori, Mastsystem Oy
mastsystem
- Suomalaista komposiittiosaamista Joensuun seudulta – 30 hengen asiantuntijaorganisaatio.
- Erikoistunut teleskooppisiin mastojärjestelmiin puolustusteollisuuden käyttöön.
- Loppukäyttäjiä yli 50 maassa ja lähes 40 000 toimitettua järjestelmää.

Tuotetut palvelut
Vastaavia toteutuksia

Detectorin näkyvyys ja yhteydenotot kasvavat Verkkoaseman tuella

Näkyvyys toi HC Petersenin oikeiden asiakkaiden tietoisuuteen
