12.2.2018

4 ideaa digimarkkinoinnin kehittämiseen

Olen kerännyt alle listan muutamista kiinnostavista ja ajankohtaisista ideoista, joilla saat vauhditettua digimarkkinointiasi nopeasti ja täsmällisesti:

1. Verkkosivujen kehittäminen: Call–to-Action

Hyvin usein digimarkkinoinnissa keskitytään kohdeyleisön tavoittamiseen ja liikenteen ajamiseen verkkosivuille. Kävijöiden muuttaminen liidiksi on yleensä se vaikeammin toteutettava osa. Ensimmäinen askel liidien keräämisessä on se, että mahdollistetaan verkkosivukävijälle helppo tapa siirtyä verkkosivuilla eteenpäin tai jättää omat yhteystietonsa. Jokaisella laskeutumissivulla tulisi siis olla CTA eli call-to-action –elementti. Tarkista siis seuraavat:

  • Löytyyhän jokaisesta blogistasi jokin asiakasta kiinnostava kehote tai ohjaus jatkoon? (Tilaa uutiskirje, lataa pikaopas tms.)
  • Onhan somelinkit hyvin esillä verkkosivuillasi? (Ei siis pelkästään etusivulla!)
  • Onhan tuote/palvelusivuilla linkit aiheeseen liittyviin blogauksiin?
  • Onhan yhteydenotto sinuun mahdollisimman helppoa? Yhteydenottomahdollisuus kaikilla sivuilla tai mahdollisesti chat-palvelu aktiivisessa käytössä.

2. Sisältömarkkinointi

Sisällön aktiivinen tuottaminen on yksi tärkeimpiä nykyaikaisen markkinoinnin toimenpiteistä. Ilman kiinnostavaa sisältöä mm. inbound-markkinoinnin tekeminen on täysin mahdotonta. Kirjoittaminen on kuitenkin haastavaa ja joskus tuntuu siltä, että tulee toistettua samoja vanhoja teemoja aina uudestaan ja uudestaan. Mistä siis saisi uusia ajatuksia ja ”outside-the-box” -ideoita?

  • Tarkista terminologiasi. Puhuthan varmasti samaa kieltä ja samoista teemoista kuin tulevat asiakkaasi? Hyödynnä Googlen Keyword Planneria sekä Trends –työkaluja.
  • Tee kysely yrityksesi sisällä: Mitkä ovat asiakkaiden useimmin kysytyt kysymykset? Haastattele myyjiä ja asiakaspalvelijoita. Tutki asiakkaiden lähettämiä sähköposteja. Tee 10 kohdan lista suosituimmista kysymyksistä ja kirjoita jokaisesta aiheesta blogaus.
  • Tutki analytiikkaasi ja hae sieltä listaus suosituimmista sivuistasi. Poista etusivu sekä yhteystiedot –sivut ja listaa ne tuotteet/palvelut/blogaukset, jotka ovat saaneet eniten lukijoita. Tee näistä teemoista uusia blogauksia tai vaikka pikaopas.
  • Käytä aikaa ideointiin ja sen jälkeen aikatauluta! Suosittelemme käyttämään esimerkiksi Excel-pohjaista sisältökalenteria, joka on helppo toteuttaa ja ylläpitää.

3. Sosiaalinen media

Jotta tavoitat tulevat asiakkaasi mahdollisimman kattavasti kaikissa ostoprosessin vaiheissa, on selvää, että digimarkkinoinnin työkalupakkiisi tulee kuulua myös toimialallesi tärkeimmät some-kanavat. Kanavat kuitenkin muuttuvat vauhdilla ja myös käyttäjät vaihtavat palveluita hyvinkin nopeasti. Kuinka siis pysyä mukana muutoksessa?

  • Keskity tärkeimpiin kanaviin, älä yritä olla vähän kaikkea joka paikassa – mieluummin aktiivisesti yhdessä tai kahdessa. B2B –bisneksessä tyypillisesti Linkedin ja Facebook ovat relevantteja kanavia, matkailualalla Tripadvisor ja esimerkiksi sisustusalalla Instagram. Tee siis tietoinen ja strateginen valinta kanavista, joissa olet esillä.
  • Ota some-kanava(t) yhdeksi asiakaspalvelukanavaksesi. Vastaa ja kommentoi aktiivisesti, tämä on asiakkaillesi helppo tapa olla yhteydessä sinuun.
  • Panosta kuviin ja videoihin, jos mahdollista. Esimerkiksi Facebookissa parhaat sitoutumiset saadaan aikaiseksi juurikin visuaalisella sisällöllä.
  • Tee maksullista mainontaa halutulle kohderyhmälle – some-kanavissa kohdentaminen on mahdollista tehdä poikkeuksellisen tarkasti eivätkä kustannuksetkaan ole kovia.

4. Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostien hyödyntäminen digimarkkinoinnissa on edelleen voimissaan. Emme kuitenkaan puhu massaspämmien lähettämisestä vaan tarkkaan kohdennetusta viestinnästä halutulle yleisölle. Yleensä tämän tekeminen vaatii myös markkinointiautomaation hyödyntämistä.

  • Muista sähköpostia suunniteltaessa, että aioit keskeyttää vastaanottajan huomion – millainen keskeytys harmittaa ja millainen ilahduttaa? Keskity siis sähköpostisi sisällössä lisäarvon tuottamiseen ja ilahduttamiseen, älä myyntiin tai omien asioiden ”huutamiseen”.
  • Luo automaatioita, jotka vuorovaikuttavat vastaanottajan kanssa. Esimerkiksi verkkosivukävijäsi lataa tiettyyn teemaan liittyvän pikaoppaan tai whitepaperin, lähetä hänelle kiitossähköposti sekä vinkkaa tähän teemaan liittyvistä blogauksista. Mikäli verkkosivukävijäsi ei ole lukenut 60 päivää uusia blogauksia, voit lähettää hänelle muistutuksen tuoreimmista postauksistasi.
  • Personoi sähköpostisi. Kaikki tutkimukset osoittavat, että personoiduilla sähköposteilla on korkeammat avausprosentit. Personoi myös lähettäjä – kuka lähetti sähköpostin, nimi, titteli ja yhteystiedot.
  • Vältä sähköpostin otsikoinnissa liian kaupallista tekstiä (ilmainen, klikkaa, lue lisää jne.). Nämä luetaan helpommin spämmiksi eikä vastaanottajaa houkuttele kaupallisen sisällön avaaminen

Tuloksellista lopputalvea toivottelee,

Tiina

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut rekrymarkkinointi salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys