18.4.2019

Älä tee näin: kymmenen yleistä digimokaa

Tämä mokalista on sellainen, jota tulisi digimarkkinointia toteutettaessa ehdottomasti välttää. Jos jokin kohta haiskahtaa tutulta, niin hälytyskellojen tulisi alkaa välittömästi kilkattamaan! Kymmenen vuoden kokemuksella ja kieli poskella kokosin avuksesi kymmenen kohdan lista: Älä tee näin!

Esimerkkejä todellisesta elämästä:

Markkinointi

1. Jätä markkinointi markkinoimaan yksikseen. Vältä erityisesti markkinoinnin ja myynnin välistä kommunikaatiota ja vuorovaikutusta. Myyjät myy ja markkinoijat tekee omat duuninsa, sillä sipuli.

2. Usko perinteisiin menetelmiin sokeasti. Puskaradio ja lehtimainonta kannattelevat kasvuun varmasti tänäkin päivänä.

Verkkosivut

3. Aloita aina verkkosivu-uudistuksesi miettimällä uutta visuaalista ilmettä. Älä uhraa ajatuksiasi verkkosivun olemassaolon tarkoitukselle tai yleensä millekään toiminnallisuudelle. Se että toimitusjohtaja haluaa komeammat sivut kuin kilpailija, on täysin riittävä peruste tuhansien eurojen investoinnille.

4. Verkkosivut paranevat vanhetessaan kuin viini konsanaan.

Mainonta

5. Käytä mainoseuroja hövelisti, mutta älä missään nimessä mittaa tuloksia. Älä ole kiinnostunut konversioista tai muista tuloksiin viittaavista seikoista. Google Analyticsin käyttämiseksi voidaan laskea se, että viikoittain putkahtaa jotain käppyröitä sähköpostiisi.

Liidit

6. Kerää verkkosivujesi kautta liidejä, mutta jätä ne markkinoinnin ongelmaksi tai jonnekin järjestelmän uumeniin. Älä sitouta tai ohjeista myyjiäsi liidien eteenpäinviemiseen. Jos liidit kuormittavat liikaa, niin lopeta niiden kerääminen. (True story.)

Sisällöt

7. Käytä aikaa kirjoitteluun ja sisällöntuotantoon, mutta älä jakele sitä missään. Eiköhän kiinnostuneet löydä upeat sisältösi ihan itsekin.

8. Käytä sisällöissäsi aina valtavasti ammattijargonia, turhakesanojen määrässä mitataan asiantuntijuutesi. Muista että tärkein kohderyhmäsi on kollegat ja kilpailijat.

Some

9. Some on huttua! Oikeat päättäjät eivät missään nimessä tuhlaa aikaansa moisissa hömppäkanavissa.

10. Odotellaan, että se seuraava uusi somekanava räjäyttää pankin, tähän Facebookiin tai muuhunkaan on turha lähteä enää mukaan.

Noniin, mikäli hymy nousi huulillesi, niin todennäköisesti olet selvinnyt mokista kuivin jaloin – onnittelut! 🙂 Mikäli mieleen nousi mokalistalta uupuva klassikko, niin pistä lisäyksesi kommenttikenttään.

Pilke silmäkulmassa,

Tiina

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut rekrymarkkinointi salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys