Blogi

14.5.2019

Google Ads uudelleenmarkkinointi

Pelkäksi hakukonemainonnan työkaluksi mielletty Google Ads on monipuolinen työkalu digimarkkinoinnissa. Sama ohjelma mahdollistaa niin Googlen hakukonemainokset, Googlen kumppaneiden sivuilla näytettävät display-mainokset, video- ja mobiilimainokset kuin myös tarkkaan kohdistetun uudelleenmarkkinoinnin. Uudelleenmarkkinoinnin avulla voidaan mainostaa palveluita ja tuotteita esimerkiksi niille henkilöille, jotka ovat vierailleet jo verkkosivuillasi, mutta eivät ole päätyneet ostamaan tai ottamaan yhteyttä. Blogissani kerron Google Adsin uudelleenmarkkinoinnista ja pohdin, mihin käyttötarkoituksiin se soveltuu.

Miten uudelleenmarkkinointi toimii käytännössä?

  1. Kävijä tutustuu verkkosivustoon/verkkokauppaan, mutta ei päädy ostoon/yhteydenottoon
  2. Uudelleenmarkkinointi käynnistyy Googlen hakukoneissa ja kumppaneiden sivustoissa kävijä pyritään palauttamaan sivustolle viimeistelemään oston/yhteydenoton
  3. Arvokas kävijä muutetaan kaupaksi

Uudelleenmarkkinoinnin toimintaperiaatteet

Google Adsin uudelleenmarkkinointi näyttää haluamaasi mainosta Googlen display-verkostossa (sivustoilla, jotka ovat sallineet Googlen mainosten näytön) sekä hakuverkostossa (Googlen hakukoneet) vain henkilöille, jotka ovat samalla selaimella vierailleet sivustollanne aikaisemmin.

Palvelu perustuu evästeisiin, joiden perusteella työkalu kerää luetteloa selaimista, joille mainoksia näytetään. Näiden luetteloiden perusteella Googlen uudelleenmarkkinointi ilmestyy vain jo sivustollasi vierailleille selaimille kaikkialla, missä mainosten näyttö on sallittua.

Mainosten näyttöä voi kohdentaa mm. sen mukaan, millä sivulla ja milloin kävijäsi kävi sivustollasi sekä rajaamalla näyttöpäivien aloitus- ja lopetusajankohtaa käynnin jälkeen. Mainosten näkyvyyden voi myös estää tietyiltä IP-osoitteilta. Budjettirajaus toimii päiväperustaisena, kuten muussakin Ads-mainonnassa. Tämä tarkoittaa sitä, että mainostaja voi määrittää mainoksilleen päiväbudjetin, mitä kampanja ei voi ylittää.

Tilanteita, joihin uudelleenmarkkinointi sopii

Uudelleenmarkkinointi sopii erinomaisesti verkkokauppayrittäjille. Ostosten teon jälkeen on tärkeää saada asiakas palaamaan verkkokauppaan mahdollisimman nopeasti, joten ärsykkeet muilla sivustoilla eivät ole haitaksi. Myös kesken ostosten teon poistuneet kävijät voidaan jäljittää erikseen ja heille voidaan tarjota uudelleenmarkkinoinnilla esimerkiksi alennuskuponkia verkkokauppaan.

Google Adsin uudelleenmarkkinointi sopii erinomaisesti myös tuotteisiin ja palveluihin, joiden hankinnan harkinta-aika on pitkä. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi kalliit, harvoin ostettavat tuotteet ja palvelut, kuten auto, asunto, talopaketti tai tai yrityspalvelut. Tällaisten tuotteiden ja palveluiden kohdalla asiasta usein otetaan selvää ja vertaillaan, joten uudelleenmarkkinointi tavoittaa kohderyhmänsä ennen päätöksentekoa.

Kolmas selkeä kohderyhmä ovat esimerkiksi erilaiset vitamiinikauppiaat, jotka myyvät tietyn erän. Ostetusta erästä on selvitettävissä, mille ajalle asiakkaat keskimäärin ostavat vitamiineja ja uudelleenmarkkinoinnin voi käynnistää esimerkiksi 30, 60 tai 90 päivää myöhemmin, jolloin vitamiinit alkavat olla loppu. Bannerimainonta jo tuotteita ostaneille prosentuaalisen alennuksen kera on houkuttelevaa viestintää.

Uudelleenmarkkinoinnin yhteydessä on kuitenkin huomioitava, että mainonta käynnistyy vasta kun sivustolla on jo kertaalleen käyty. Näin ollen uudelleenmarkkinointi ei toimi silloin, kun sivustolle pyritään saamaan lisää kävijöitä. Parhaan tuloksen saat, kun yhdistät hakukoneoptimoinnin ja uudelleenmarkkinoinnin tai hakukonemainonnan ja uudelleenmarkkinoinnin. Tällöin potentiaaliset asiakkaasi löytävät sivustollesi ja heitä houkutellaan käynnin jälkeen takaisin.

Esimerkki uudelleenmarkkinoinnista

Olet verkkokauppayrittäjä vaatealalla ja päätuotteinasi ovat housut ja paidat sekä talvisin takit. Sivustosi on hakukoneoptimoitu, minkä lisäksi teet kausituotteina myytäville takeille hakukonemainontaa, jotta näkyvyys rajoittuu kauteen. Potentiaaliset asiakkaasi löytävät sivustollesi hyvän hakukonelöydettävyyden vuoksi, mutta haluat parantaa sivuston tehokkuutta.

Ratkaisuna käynnistämme uudelleenmarkkinointikampanjan, jossa jokainen päätuoteryhmäsi on eritelty oman tunnisteensa taakse. Jaon ansiosta takkeja selailleet, ostoksensa keskeyttäneet henkilöt kohtaavat Googlen kumppaneiden sivuilla takkeja mainostavia kuva- ja tekstibannereita kun taas housuja selanneet saavat näkyviinsä housumainoksia. Lisäpotkua saat mahdollisilla alennuskupongeilla, jotka näkyvät vain jo sivustollasi vastaavassa osiossa käyneille potentiaalisille asiakkaille. Mainokset ohjaavat suoraan markkinoitavaan kategoriaan ja pyrkivät näin viemään loppuun kesken jääneen ostoprosessin tai vaihtoehtoisesti aiheuttamaan lisämyyntiä.

Pääsemme seuraamaan uudelleenmarkkinointibannereiden tehokkuutta liittämällä mainoksiin Google Analyticsin tunnisteen, jota seuraamalla näemme, moniko uudelleenmarkkinointibanneria klikanneista päätyy viemään ostoprosessin loppuun saakka.

Ota vastaan Verkkoaseman tarjous monipuolisesta Google Ads-mainonnasta. Verkkoasema on Google Partner ja tarjoaa Teille parasta palvelua.

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digivalmennus DO2018 etävalmennus hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu Laskurit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut Saavutettavuus salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi social selling Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys