Blogi

27.1.2022

Mikä neuvoksi? Markkinointibudjetti 0 €, mutta yritykselle kaivataan kipeästi näkyvyyttä!

Aluksi on todettava, että kaikki arvokas maksaa lopulta, mutta ilman MEDIAbudjettia on täysin mahdollista saada yritykselle näkyvyyttä verkossa. Hintalappu näkyvyydelle muodostuu lopulta käytetystä ajasta, innostuksesta, inspiraatiosta, kokeilusta ja uteliaisuudesta. Blogini tavoitteena on siis paljastaa ne ”ilmaiset keinot” tulokselliseen digimarkkinointiin! Vinkit ovat happotestattu niin asiakkaiden kanssa kuin omasta toimesta 😉

Kaikki mikä on arvokasta, maksaa lopulta.

1. Sisältö ja hakukoneoptimointi

Kiinnostava ja informatiivinen sisältö herättää niin asiakkaan kuin Googlenkin huomion. Google palkitsee verkkosivuja hyvillä sijoituksilla, mikäli sisältö on asiakkaiden silmissä houkuttelevaa. Tämä palkinto vaatii kuitenkin:

  1. Säännöllistä sisällöntuottamista esimerkiksi blogien ja artikkelien muodossa.
  2. Asiakkaiden kieleen tutustumista eli avainsana-analyysia. On selvitettävä asiakkaan käyttämä terminologia, jotta osaamme tuottaa sisältöä niitä sanoja käyttäen, mitä asiakkaat kirjoittavat Googleen.
  3. Verkkosivujen rakentamista Googlen ohjeistuksien mukaisesti.
  4. Sisältöjen jakamista somekanaviin ja teemaan liittyviin keskusteluryhmiin. Yksi jakelukerta ei riitä!
  5. Aikaa. Orgaanisen (=ilmaisen) hakukonenäkyvyyden rakentaminen, erityisesti kilpailuilla toimialoilla, vie aikaa.

Mikäli sisältöjen jakeluun ei käytetä mediabudjettia, on mahdollista, että osa sisällöistä ei koskaan löydä tietään kohdeyleisön silmien eteen. Tämä saattaa joskus masentaa sisältöjen kirjoittajaa, joten budjettikuurilaisen on hyvä huomioida tämä jo etukäteen. Valittu tie ei siis tarjoa pikavoittoja, mutta näkyvyyttä on täysin mahdollista saavuttaa pitkäjänteisellä tekemisellä – ilman mediabudjettia.

Kalleinta on sisältö, joka ei löydä lukijaansa.

2. Uudet kanavat ja uteliaisuus

Suuret mediajättiläiset, kuten Facebook, eivät tarjoile yrityksille juurikaan ilmaista näkyvyyttä. Sen sijaan uusilta haastajilta saattaa saada veloituksetta näkyvyyttä runsaastikin, kun uusi media vielä houkuttelee käyttäjiä. Tällä hetkellä näkyvyyttä on saatavilla esimerkiksi TikTokissa ja Instagramin Reelseissa mukavasti. Tämä tietenkin edellyttää erittäin hyvää (ja viihdyttävää) sisältöä ja näissä kanavissa vielä videoformaatissa.

Älä yritä myydä!

Myynnillinen sisältö ei näissä toimi, joten sisällön luomiseen tulisikin suhtautua uteliaasti. Esimerkkinä voi käydä kurkkaamassa esimerkiksi Hydraulic Press Chanelia tai K-Citymarket Malmin kauppiasta TikTokissa.

Mikä teema/asia voisi liittyä yritykseeni/tuotteeseeni/palveluuni, josta olisi helppo tuottaa viihdyttävää materiaalia?

3. Henkilöbrändi

Somekanavat antavat lähtökohtaisesti näkyvyyttä henkilökohtaisille tileille runsaammin kuin yritystileille, joten oman henkilöbrändin rakentaminen on oiva polku saada näkyvyyttä myös omalle yritykselle. Tämäkin vaatii kuitenkin aikaa ja sitoutumista – ja kaikkein tärkeimmin ROHKEUTTA. Kurkkaa video alta!

Henkilöbrändin rakentamisen ensiaskeleet:

  1. Määrittele mitä haluat saada aikaiseksi?​
  2. Mikä on teemasi, jopa intohimosi?​ Mistä sinut tunnistaa?
  3. Kuinka paljon / kauan olet valmis investoimaan aikaa?​
  4. Valitse omat kanavasi ja pistä profiilit kuntoon
  5. Aloita sisällöntuotanto!

Kuinka onnistut?

  1. Kerää ideoita aktiivisesti sisältöön: Dokumentoi, jaa osaamistasi, kerro tarinoita.
  2. Sitoudu ja ole säännöllinen.
  3. Jakele aktiivisesti kaikkiin valitsemiisi kanaviin.

Ihmiset omilla kasvoillaan, persoonillaan janäkemyksillään ovat 10 x mielenkiintoisimpia kuin yritysbrändit.

Bonfire

Yksi tunnetuimpia esimerkkejä lienee Andrei Koivumäki​, joka on pystynyt rakentamaan henkilöbrändin ja vahvan yrityksen. Andrein ”salaisuus” on henkilökohtainen ote viestinnässä, tulokset puhuvat puolestaan, avoimuus ja tunnistettavat elementit, kuten mies itse ja hästäg #neliötliikkuu.

Näkyvyyttä on siis ”veloituksetta”, mutta aikaa ja sitoutumista työ vaatii!

Tilaa blogit

TSEMPPIÄ MATKAAN!

”Mutta ihmisen pitäisi aina kurottaa pidemmälle mihin hän ulottuu, miksi muuten taivas olisi olemassa?”

Verkkiksen toimitusjohtaja

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys