Blogi

16.9.2022

TikTokia turvallisesti

”Karmiva löytö TikTok-sovelluksesta: ”Poista se viimeistään nyt!”
Ilta-Sanomat, 19.8.2022

TikTokin käyttö on herättänyt huolenaiheita erityisesti tietoturvan ja datan keräämisen näkökulmasta. Viimeisin otsikointi liittyy TikTokin sisäisen selaimen käyttämiseen. Lisää tietoa asiasta: TikTok has been accused of ‘aggressive’ data harvesting. Is your information at risk? | TikTok | The Guardian

Kun mobiilikäyttäjä klikkaa sosiaalisessa mediassa linkkiä, avautuu silloin sovelluksen sisäinen selain. Tämä toimintamalli koskettaa kaikkia somekanavia eli TikTokin lisäksi myös LinkedIn:iä, Facebookia ja Intagramia. TikTok eroaa muista sovelluksista kuitenkin siten, ettei se tarjoa lainkaan mahdollisuutta avata linkkiä puhelimen omassa selaimessa, vaan pakottaa käyttämään sovelluksen omaa selainta. Huolestuttavinta tuoreimmassa Felix Krausen tekemässä tutkimuksessa on se, että selain seurasi käyttäjän kaikkia näppäimistön ja näytön näpäytyksiä.

TikTok on itse kommentoinut löydöstä siten, että sovelluksen sisäisen selaimen on tarkoitus ainoastaan parantaa käyttäjäkokemusta. Seurantaa taas perusteltiin sillä, että se auttaa ongelmienratkaisussa ja suorituskyvyn seuraamisessa.

Kannattaako koko TikTok poistaa puhelimesta?

TikTokia on yhtä turvallista käyttää kuin muitakin sosiaalisen median kanavia. Käyttäjän näkökulmasta kaikki linkit tulisi kuitenkin avata puhelimen omaan selaimeen (”Open in browser”) ja mikäli se ei onnistu, jättää linkki klikkaamatta. Omien tietojen syöttämisessä kannattaa olla netissä yleensäkin varovainen.

”Just because an app injects JavaScript into external websites, doesn’t mean the app is doing anything malicious. There is no way for us to know the full details on what kind of data each in-app browser collects, or how or if the data is being transferred or used.

Felix Krause

Markkinoija TikTokissa

  1. TikTok on kiinnostava ja edelleen vauhdikkaasti kasvava media.
  2. Videoita kannattaa tehdä / kokeilla jatkossakin, sillä niiden avulla voidaan kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja houkuttelevuutta
  3. Nykyisten tietojen valossa olisi suotavaa, että mainonnassa ei käytettäisi ulkoisia linkkejä. Eli mainoksista ei ohjattaisi verkkosivuille.
  4. Mikäli linkkejä käytetään, olisi hyvä, että linkin klikkaajasta ei kerättäisi mitään tietoja mainostetulla verkkosivulla (esimerkiksi lomakkeen kautta).
Tilaa blogit

Verkkiksen toimari Tiina Räisänen vlogaa ja blogaa innokkaasti niin digiasioista kuin johtamisesta, yrittäjyydestä ja itsensä kehittämisestäkin! Tiina löydät LinkedInistä, Instagramista, TikTokista ja YouTubesta. Haluatko jutella Tiinan kanssa – buukkaa juttuhetki kalenteriin!

Mutta ihmisen pitäisi aina kurottaa pidemmälle mihin hän ulottuu, miksi muuten taivas olisi olemassa?

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys