27.9.2019

#verkkisläiset – tarinoita ruudun takaa: Riikka Pohjanen

Duunissa Verkkoasemalla

Kuka olet? Kuvaile itseäsi lyhyesti..

33-vuotias digimarkkinoinnin asiantuntija ja reissunainen. Rakasta seikkailuja ja pidän @Intohimonaseikkailu matkablogia. Perheeseen kuuluu aviomies, kaksi japanilaista marimoa nimeltään ”Pasi” ja ”Pallero” sekä robotti-imuri nimeltään Rupert. Pyrin kehittämään itseäni niin opiskelemalla kuin lukemalla ja tällä hetkellä minua kiinnostaa erityisesti digimarkkinointiin ja ohjelmistoratkaisuihin liittyvät innovaatiot. Minuun voit törmätä vapaa-ajalla Hukassa ryhmäliikuntatunneilla tai keikoilla Tubassa tai 45:ssa.

Miten ja miksi päädyit Verkkikselle? Miksi hait juuri Verkkoasemalle töihin?

Sattumien kautta. Tulin Verkkoasemalle myyntipalaveriin edellisestä työpaikastani ja vastassa oli Tiina Räisänen. Palaveri ei päätynyt kauppoihin, vaan työhaastattelukutsuun. Vain kuukautta myöhemmin aloitin Verkkiksellä digimarkkinoinnin projektipäällikkönä.

Mitä kaikkea olet ehtinyt tehdä Verkkiksellä?

Ensimmäiset neljä vuotta toimin projektipäällikkönä ja digimarkkinoinnin asiantuntijana. Laajensin digimarkkinoinnista myös verkkosivustoprojektien projektipäällikkyyksiin ja tein projektien ohella myyntiä ja kouluttamista. 2016 minua pyydettiin osakkaaksi, ryhdyin rakentamaan uuden Verkkiksen digimarkkinoinnin liiketoiminta-aluetta ja minusta tuli johtoryhmän jäsen. Nyt digitiimissä on minun lisäkseni kuusi henkeä ja MIT-palvelustamme on tullut hittituote.

Mikä on roolisi Verkkiksellä nyt?

Kehitän digimarkkinoinnin liiketoimintaa ja olen jäsenenä niin Verkkiksen johtoryhmässä kuin hallituksessakin. Lisäksi teen myyntityötä, koulutan ja annan puheenvuoroja. Olen mukana suurimmissa ja haastavimmissa digimarkkinoinnin projekteissa ja teen verkkopalveluprojektien projektipäällikkyyksiä.

Mitkä ovat työsi parhaat puolet?

Parasta tässä työssä on asiakkaat ja yhteistyö asiakkaiden kanssa. Asiakas on oman alansa asiantuntija ja kun me tuomme mukaan digimarkkinoinnin ja ohjelmisto-osaamisemme, syntyy timanttisia tuloksia ja kilpailuetua. On etuoikeus työskennellä Verkkikseltä löytyvien super-talenttien kanssa. Digimarkkinoinnin kenttä muuttuu jatkuvasti ja vaatii uuden opiskelua. Sen ohella asiakkaiden kautta pääsen tutustumaan erilaisiin yrityksiin ja aloihin ja ratkaisemaan taas uudenlaisia haasteita. Tämä kaikki pitää mielen virkeänä, eikä yksikään työpäivä ole edellisten kaltainen.

Mitkä kolme adjektiivia sinulla tulee ensimmäisenä mieleen Verkkiksestä/työstäsi?

Reipas, oma-aloitteinen, iloinen.

Kerro joku hauska juttu mikä on tapahtunut työpaikalla

Kerran firman perustaja Tähtisen Eki kysy multa, että tuleeko mulla koskaan ”vempuloita”, kun joudun esiintymään työssäni niin paljon. Oli pakko kysyä Ekiltä, mitä nämä ”vempulat” oikein ovat ja sana kuulemma tarkoittaa fyysisiä reaktioita, jotka aiheutuvat liian sosiaalisista tilanteista. Pakko oli vastata, että ei tule vempuloita, ei, mutta sana tarttui kyllä käyttöön saman tien. Meillä on Verkkiksellä todella laaja skaala osaamista ja sen takana hyvin erilaisia ihmisiä. Kaikkien ei ole pakko tehdä kaikkea, vaan täydennämme toinen toisiamme. Se on yksi asia, jota arvostan Verkkiksellä erityisesti.

Millaista verkkiksellä on olla töissä? Mikä Verkkiksessä/työssäsi on parasta?

Minun työssäni parasta on haastavuus, vapaus ja vaihtelevuus. Olen paljon menossa, milloin Oulun alueella, milloin pääkaupunkiseudulla asiakkaissa tai koulutuskeikoilla ja tämän vuoksi työskentelen erilaisissa ympäristöissä välillä hyvinkin pitkiäkin päiviä. Minulle tällainen työnkuva sopii loistavasti. Teen enemmän silloin, kun tarvitaan ja pidän vapaata, kun on hiljaisempaa joulun aikana ja kesällä. Tämä tarjoaa tilaisuuden myös seikkailuille.

Jos voisit olla päivän kuka tahansa, kuka olisit?

Stephen Hawking

Oma asiantuntijuus

Mitä töitä olet tehnyt ennen Verkkistä / mitä alan osaamista sinulla oli ennen tänne tuloa?

Ennen Verkkistä tein myyntityötä ja toimin mainostoimistolla junior-copyna. Harrastin lapsesta saakka nuorisoteatteria ja olen aina matkustanut paljon. Verkkikselle tullessani vahvuuksiani olivat myyntiosaaminen, esiintymistaidot, sisällöntuottaminen sekä kyky sopeutua muutokseen nopeasti. Verkkiksellä olen päässyt kehittämään myös näitä osa-alueita.

Miten työroolisi / osaamisesi on kehittynyt täällä työskennellessäsi?

Verkkiksellä työskennellessäni olen kehittynyt digimarkkinoinnin asiantuntijaksi ja oppinut ymmärtämään B2B-liiketoimintaa ja sen kehittämistä. Lisäksi olen oppinut mm. palvelujen tuotteistamista, projektihallintaa, B2B-palvelumyyntiä sekä asiakassuhteiden hallintaa. Viime vuosien aikana olen opiskellut hurjasti esimiestyöhön liittyviä asioita ja pyrkinyt kehittämään itseäni esimiehenä.

Miten selittäisit työpäiväsi/-tehtäväsi lapselle?

Teen töitä sen eteen, että Verkkiksen asiakasyritykset menestyvät. Välillä koulutan asiakkaita, jotta he kykenisivät tekemään näitä asioita itse, välillä ohjaan Verkkiksellä työkavereita tekemään näitä asioita asiakkaiden puolesta ja välillä teen näitä asioita itse. Pääasiassa työskentelen joko asiakkaiden kanssa kasvotusten tai sitten puhelimessa tai läppärillä. Lisäksi huolehdin siitä, että Verkkoasemalla mene hyvin.

Minkä arvokkaan vinkin antaisit yrityksille, mitä ei yleensä osata ottaa huomioon?

Satsaa kokonaisuuteen. Digimarkkinointi on kokonaisuus, joka toimii vain, jos jokainen sen osa-alue toimii hyvin yhteen. Ei riitä, että yrityksellä on upea verkkopalvelu, vaan sinne on myös ohjattava liikennettä, sisältöjen sivustolla on vakuutettava ja meidän on annettava kävijälle mahdollisuus jättää yhteystietonsa tavalla tai toisella. Hommaa tehostaa se, jos voimme arvioida nykytilannetta analytiikkatyökalujen avulla ja muuttaa asioita, jotka eivät toimi vielä riittävällä tasolla.
Manuaalista työtä säästääkseen kannattaa rakentaa marketing stack eli kokoelma työkaluja, jotka linkittyvät hyvin yhteen ja integraatioiden avulla saamme tiedon liikkumaan työkalujen välillä automaattisesti.

Tilaa blogit

Riikka Pohjanen

Titteli: Digimarkkinoinnin johtaja
Supervoima: Kyky kouluttaa ja tuottaa asiakkaille timanttisia tuloksia digimarkkinoinnin avulla
Koulutus: KTM ja pian myös FM, valmistun 2020 tietojenkäsittelytieteistä maisteriksi
#verkkisläinen: 8,5 vuotta
Lempinimi: Riksu
Motto: ”You get what you work for, not what you wish for.”
Fun fact: rakastan Euroviisuja

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut rekrymarkkinointi salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys