verkkosivujen ydinviesti

02.08.2018

#1 Miksi ydinviesti on tärkeä verkkosivuprojektissa?

Tämä blogisarja on saanut innoituksensa Verkkoaseman tuoreesta verkkosivu-oppaasta B2B-yrityksille. Blogisarjassa käyn läpi verkkosivu-uudistuksen seitsemän vaihetta:

  1. Verkkosivun ydinviestin luominen
  2. Verkkosivun konseptointi
  3. Verkkosivun rakenteen ja navigaation suunnittelu
  4. Sisällöntuotanto verkkosivuille
  5. Informaatioarkkitehtuuri vs. visuaalinen suunnittelu
  6. Teknisen tuotannon ja testauksen kautta verkkosivujen julkaisuun
  7. Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen 

Blogisarjan tarkoitus on opastaa sinut vaihe vaiheelta kohti verkkosivuja, jotka toimivat sinun ja asiakkaidesi kohtaamispaikkana, houkuttelevat uusia kävijöitä, tahkovat liidejä ja synnyttävät kauppaa. Tavoitteena on tehdä paikoin monimutkaisesta verkkosivuprojektista helpommin ymmärrettävä kokonaisuus. Tervetuloa mukaan!

Verkkosivu-uudistuksen kynnyksellä ei heti ensimmäisenä tule ajatelleeksi, kuinka tärkeää roolia yrityksen ydinviesti toimittaa.

Ydinviesti:

  1. alleviivaa, miksi asiakkaan kannattaa ostaa juuri sinulta
  2. kertoo mikä tekee sinusta erityisen
  3. erottaa sinut kilpailijoista

Tiivistettynä, ydinviesti kertoo, miksi yrityksesi on olemassa. Uskokaamme siis Simon Sinekin kehoitusta: ”Start with why”, ja aloittakaamme myös verkkosivu-uudistus pohtimalla olemassaolomme tarkoitusta. Usein ydinviestissä pyritään kuvailemaan sitä, mitä tehdään tai sitä, miten lisäarvoa tuotetaan. Miksi-kysymykseen vastaaminen on kuitenkin tärkeintä – ja vaikeinta.

Älä ole hajuton ja mauton – uskalla herättää tunteita. Tärkeintä on, että asiakkaasi ottavat viestisi omakseen. On turhaa murehtia, mitä mieltä naapurin koira on ydinviestistäsi (ellei hän satu olemaan kohderyhmääsi).

Jotta ydinviesti osuu ja uppoaa, sinun tulee tuntea ostajapersoonasi sekä heidän tyypillinen ostopolkunsa.

Voit käyttää apunasi seuraavia kysymyksiä:

  1. Millainen yrityksesi on? Hauska, luotettava, nuorekas?
  2. Mitä ominaisuuksia asiakkaasi arvostaa? Nopeutta, laatua vai kenties uudistumiskykyä?

Ydinviesti yhdistää nämä kaksi puolta, muodostaen selkeän viestin ja kantavan ajatuksen. Tätä viestiä tulee peilata sivustouudistuksen kaikissa vaiheissa: sisältöä kirjoitettaessa, ulkoasua suunniteltaessa, rakennetta muotoiltaessa tai ländäreitä ideoitaessa.

Voit miettiä ydinviestiäsi myös yrityksesi mission, vision ja arvojen kautta. Miten verkkosivusi heijastavat sitä arvomaailmaa, mitä yrityksesi edustaa? Verkkosivu-uudistuksen ja ydinviestin hiomisen yhteydessä voikin olla ajankohtaista käydä sisäisesti keskustelua, missä yritys juuri sillä hetkellä on. Ydinviesti voi muuttua työntekijöidensä mukana – jos henkilöstössä on tapahtunut vaihtuvuutta sitten viime verkkosivu-uudistuksen, kannattaa rohkeasti osallistaa henkilöstöä ydinviestin luomiseen. On myös hyvä muistaa, että ydinviestin luominen ei ole pelkästään markkinointi- tai viestintätiimin tehtävä, vaan siihen kannattaa upottaa myös muiden tiimien näkemykset.

Ydinviestin muotoilun jälkeen on aika syventyä konseptoinnin maailmaan, jota käsittelen seuraavassa blogissa!

B2B-yrityksen verkkosivut

Jenni Ylisirniö

Kirjoittaja Jenni Ylisirniö toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin assistenttina.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

#7 Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

Vaikka verkkosivujen julkaisu tuntuu eräänlaiselta lopulta, se ei ole. Julkaisun jälkeen tulee laittaa panoksia uuden sivuston ja siellä olevien sisältöjen markkinointiin sekä verkkosivun jatkuvaan kehittämiseen analytiikan pohjalta. Miten uusille verkkosivuille saadaan kävijöitä? Palataan ihan verkkosivuprojektin alkuun, kun ensimmäinen tehtävä oli kirkastaa yrityksen ydinviesti – yrityksen olemassaolon tarkoitus ja vastaus kysymykseen… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit