smarketing tarkoittaa myynnin ja markkinoinnin yhdistämistä

13.08.2018

Rakenne ja navigaatio osana verkkosivu-uudistusta

Tämä blogisarja on saanut innoituksensa Verkkoaseman tuoreesta verkkosivu-oppaasta B2B-yrityksille. Blogisarjassa käyn läpi verkkosivu-uudistuksen seitsemän vaihetta:

  1. Verkkosivun ydinviestin luominen
  2. Verkkosivun konseptointi
  3. Verkkosivun rakenteen ja navigaation suunnittelu (tämä blogi)
  4. Sisällöntuotanto verkkosivuille
  5. Informaatioarkkitehtuuri vs. visuaalinen suunnittelu
  6. Teknisen tuotannon ja testauksen kautta verkkosivujen julkaisuun
  7. Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen 

Blogisarjan tarkoitus on opastaa sinut vaihe vaiheelta kohti verkkosivuja, jotka toimivat sinun ja asiakkaidesi kohtaamispaikkana, houkuttelevat uusia kävijöitä, tahkovat liidejä ja synnyttävät kauppaa. Tavoitteena on tehdä paikoin monimutkaisesta verkkosivuprojektista helpommin ymmärrettävä kokonaisuus. Tervetuloa mukaan!

Rakenne ja navigaatio osana verkkosivu-uudistusta

Edeltävässä blogissa päädyimme lopputulokseen, että jo konseptoinnissa kannattaa pitää mielessä hakukoneoptimointi. Kun konseptoinnin jälkeen laitetaan hihat heilumaan ja siirrytään verkkosivujen rakenteen ja navigaation suunnitteluun, hakukoneoptimoinnin merkitys korostuu entisestään.

Avainsana-analyysistä apua rakennesuunnitteluun

Tyypillinen rakenne verkkosivuilla on yhä usein ”tuotteet”, ”palvelut”, ”yritys” ja ”yhteystiedot”. Vaikka tällainen rakenne vakuuttaisi selailijan, niin Google ei välttämättä ole yhtä tyytyväinen. Rakennetta suunniteltaessa kannattaakin miettiä tarkemmin, mitä ihmiset oikeasti googlaavat. Tässä apuna toimii kattava avainsana-analyysi, joka paljastaa, mitä hakutermejä ihmiset käyttävät.

Rakenteessa kannatta käyttää juuri sanamuotoja, joita asiakkaat käyttävät hauissaan. Otetaan esimerkiksi autokauppias, joka myy käytettyjä autoja. Hän pohtii, kummalla hakusanalla saisi paremmin näkyvyyttä, käytetyt autot vai vaihtoautot. Avainsana-analyysin perusteella vaihtoautot osoittautuvat paremmaksi vaihtoehdoksi – sillä on yli tuplasti enemmän kuukausittaisia hakuja.

avainsana-analyysistä apua verkkosivujen rakennesuunnitteluun
KWFinderin näkymä
Google-haku auttaa myös avainsana-analyysissä
Google-haun näkymä sivun alhaalla

Avainsana-analyysissä käteviä työkaluja ovat muun muassa Googlen Avainsanojen suunnittelija tai KWFinder, jotka paljastavat avainsanojen hakumääriä ja avainsanaehdotuksia. Myös googlamalla avainsanan, voit löytää hyviä vaihtoehtoisia avainsanoja, joiden volyymit ja kilpailu kannattaa tarkistaa yllä mainitsemillani työkaluilla.

Jos haluat viedä avainsana-analyysiä vielä syvemmälle, tarkasta, ovatko pahimmat kilpailijasi mukana Google-hauissa, benchmarkkaa heidän sivustoiltaan löytyviä avainsanoja ja tee vertailua siitä, kuinka kilpailijasi sijoittuvat suhteessa sinuun. Ellei sivusto riitä hakukoneoptimointiin, voit aina tehdä myös hakukonemainontaa.

Viestikärjet

Rakennetta suunniteltaessa ei sovi myöskään unohtaa niitä viestikärkiä, jotka ovat liiketoiminnan kannalta tärkeitä. Näille viestikärjille kannattaa antaa navigaatiossa suurempi rooli. Äskeisen esimerkin autokauppiaan kannattaisi ehdottomasti lisätä navigaatioon vaihtoautot ja lisäksi muita liiketoiminnan (ja Googlen) kannalta olennaisia palveluita. Näin kävijä pystyy jo nopealla ensisilmäyksellä bongaamaan navigaatiosta tärkeimmät tuotteet ja palvelut.

Käytettävyys

Navigaation tulee olla helposti ymmärrettävä ja sujuva käyttää kaikissa päätelaitteissa. Liian monimutkaiset ja syvät navigaatiorakenteet voivat aiheuttaa turhautumista käyttäjässä. Jos siis mahdollista, vältä liian monimutkaisia navigaatiorakenteita.

Google palkitsee toimivia verkkosivuja korkeammilla sijoilla hakutuloksissa – se haluaa tarjota googlailijoille helposti käytettäviä ja relevantteja hakutuloksia.

Rakennesuunnitelman avulla kohti sisällöntuotantoa

Kun tiedät, mitkä aihepiirit haluat tuoda kirkkaimmin esille ja olet löytänyt näitä teemoja kuvaavat avainsanat sekä huomioinut käytettävyyden, sinulla on käsissäsi rakennesuunnitelma. Se määrittelee uusien verkkosivujen rakenteen koodarille ja tarvittavat sisällöt sisällöntuottajalle.

Seuraavassa blogissa kerron, miksi sisällöntuotantoon kannattaa varata aikaa. Lisäksi käymme verkkosivujen tyypillisimmät sisältötyypit läpi.

B2B-yrityksen verkkosivut

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Uusia palveluita yksityishenkilöille – GoogleMarketingLive2019

Blogisarja osa 5 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuun Googlen matkatoimisto-ominaisuuteen, joka yhdistää Googlen eri työkalujen tarjoamaa sisältöä matkailijan avuksi. Uusia työkaluja matkailijalle Google on selkeästi havainnut, että ihmiset pakenevat Googlesta erilaisten lentoyhtiö- ja hotelliapplikaatioiden äärelle. Näin ollen yksi erityisimpiä lanseerauksia tänä vuonna oli google.com/travel. Palvelu, jolla… Lue lisää

Apua kohdentamiseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 4 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kohdentamista helpottaviin lanseerauksiin. Tänä vuonna tälläkin saralla fokus oli koneoppimisen hyödyntämisessä. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa. Löydä potentiaalinen yleisösi Yksi digimarkkinoinnin keskeisin haaste on, kuinka löydät oikean yleisön oikeaan… Lue lisää

Google Marketing Live 2019 – Alkusanat

Blogisarja osa 1 Julkaisimme jälleen GoogleMarketingLive2019 vuosittaisen lanseeraustilaisuuden kohokohdat. Hyppää mukaan ja tilaa seuraavat blogisarjan osat suoraan sähköpostiisi! Google pitää vuosittain suuren markkinointityökaluihin keskittyvän lanseeraustilaisuuden, joka viimeiset kaksi vuotta on kulkenut nimellä Google Marketing Live (aikaisemmin mm. Google Marketing Next). Tilaisuus on paisunut vuosi vuodelta ja nykyään tapahtuma kestää kaksi… Lue lisää

Google-uudelleenmarkkinointi -blogi

Google Ads Uudelleenmarkkinointi

Pelkäksi hakukonemainonnan työkaluksi mielletty Google Ads on monipuolinen työkalu digimarkkinoinnissa. Sama ohjelma mahdollistaa niin Googlen hakukonemainokset, Googlen kumppaneiden sivuilla näytettävät display-mainokset, video- ja mobiilimainokset kuin myös tarkkaan kohdistetun uudelleenmarkkinoinnin. Uudelleenmarkkinoinnin avulla voidaan mainostaa palveluita ja tuotteita esimerkiksi niille henkilöille, jotka ovat vierailleet jo verkkosivuillasi, mutta eivät ole päätyneet ostamaan tai… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit