verkkosivun rakenne ja navigaatio

13.08.2018

#3 Rakenne ja navigaatio osana verkkosivu-uudistusta

Edeltävässä blogissa päädyimme lopputulokseen, että jo konseptoinnissa kannattaa pitää mielessä hakukoneoptimointi. Kun konseptoinnin jälkeen laitetaan hihat heilumaan ja siirrytään verkkosivujen rakenteen ja navigaation suunnitteluun, hakukoneoptimoinnin merkitys korostuu entisestään.

Avainsana-analyysistä apua rakennesuunnitteluun

Tyypillinen rakenne verkkosivuilla on yhä usein ”tuotteet”, ”palvelut”, ”yritys” ja ”yhteystiedot”. Vaikka tällainen rakenne vakuuttaisi selailijan, niin Google ei välttämättä ole yhtä tyytyväinen. Rakennetta suunniteltaessa kannattaakin miettiä tarkemmin, mitä ihmiset oikeasti googlaavat. Tässä apuna toimii kattava avainsana-analyysi, joka paljastaa, mitä hakutermejä ihmiset käyttävät.

Rakenteessa kannatta käyttää juuri sanamuotoja, joita asiakkaat käyttävät hauissaan. Otetaan esimerkiksi autokauppias, joka myy käytettyjä autoja. Hän pohtii, kummalla hakusanalla saisi paremmin näkyvyyttä, käytetyt autot vai vaihtoautot. Avainsana-analyysin perusteella vaihtoautot osoittautuvat paremmaksi vaihtoehdoksi – sillä on yli tuplasti enemmän kuukausittaisia hakuja.

avainsana-analyysistä apua verkkosivujen rakennesuunnitteluun
KWFinderin näkymä
Google-haku auttaa myös avainsana-analyysissä
Google-haun näkymä sivun alhaalla

Avainsana-analyysissä käteviä työkaluja ovat muun muassa Googlen Avainsanojen suunnittelija tai KWFinder, jotka paljastavat avainsanojen hakumääriä ja avainsanaehdotuksia. Myös googlamalla avainsanan, voit löytää hyviä vaihtoehtoisia avainsanoja, joiden volyymit ja kilpailu kannattaa tarkistaa yllä mainitsemillani työkaluilla.

Viestikärjet

Rakennetta suunniteltaessa ei sovi myöskään unohtaa niitä viestikärkiä, jotka ovat liiketoiminnan kannalta tärkeitä. Näille viestikärjille kannattaa antaa navigaatiossa suurempi rooli. Äskeisen esimerkin autokauppiaan kannattaisi ehdottomasti lisätä navigaatioon vaihtoautot ja lisäksi muita liiketoiminnan (ja Googlen) kannalta olennaisia palveluita. Näin kävijä pystyy jo nopealla ensisilmäyksellä bongaamaan navigaatiosta tärkeimmät tuotteet ja palvelut.

Käytettävyys

Navigaation tulee olla helposti ymmärrettävä ja sujuva käyttää kaikissa päätelaitteissa. Liian monimutkaiset ja syvät navigaatiorakenteet voivat aiheuttaa turhautumista käyttäjässä. Jos siis mahdollista, vältä liian monimutkaisia navigaatiorakenteita.

Google palkitsee toimivia verkkosivuja korkeammilla sijoilla hakutuloksissa – se haluaa tarjota googlailijoille helposti käytettäviä ja relevantteja hakutuloksia.

Rakennesuunnitelman avulla kohti sisällöntuotantoa

Kun tiedät, mitkä aihepiirit haluat tuoda kirkkaimmin esille ja olet löytänyt näitä teemoja kuvaavat avainsanat sekä huomioinut käytettävyyden, sinulla on käsissäsi rakennesuunnitelma. Se määrittelee uusien verkkosivujen rakenteen koodarille ja tarvittavat sisällöt sisällöntuottajalle.

Seuraavassa blogissa kerron, miksi sisällöntuotantoon kannattaa varata aikaa. Lisäksi käymme verkkosivujen tyypillisimmät sisältötyypit läpi.

B2B-yrityksen verkkosivut

Jenni Ylisirniö

Kirjoittaja Jenni Ylisirniö toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin assistenttina.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa:

opi tulkitsemaan analytiikkaa! Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne… Lue lisää

verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

#7 Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

Vaikka verkkosivujen julkaisu tuntuu eräänlaiselta lopulta, se ei ole. Julkaisun jälkeen tulee laittaa panoksia uuden sivuston ja siellä olevien sisältöjen markkinointiin sekä verkkosivun jatkuvaan kehittämiseen analytiikan pohjalta. Miten uusille verkkosivuille saadaan kävijöitä? Palataan ihan verkkosivuprojektin alkuun, kun ensimmäinen tehtävä oli kirkastaa yrityksen ydinviesti – yrityksen olemassaolon tarkoitus ja vastaus kysymykseen… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit