verkkosivujen sisällöntuotanto

17.08.2018

#4 Rikasta verkkosivujasi sisällöillä – ota haltuun verkkosivujen sisältötyypit

Verkkosivuprojektin neljäs vaihe on sisältöjen suunnittelu. Aiemmin määritelty ydinviesti kertoo tarvittavan sisällön tyylilajin sekä halutun viestikärjen. Verkkosivujen rakennesuunnitelma puolestaan näyttää, kuinka paljon sisältöjä tarvitaan.

Sisältöjen kirjoittamiseen kannattaa varata reilusti aikaa ja pitkäjänteisyyttä. Sisällöt ovat verkkosivujen ydin, joten ei missään nimessä kannata kopioida tekstiä tuote-esitteistä, kilpailijoilta tai vanhoilta verkkosivuilta! Muistathan myös sen, että myöskään Google ei arvosta toisaalta kopioituja sisältöjä.

Kirjoitusvaiheessa kannattaa pitää mielessä, mitä asiakas on googlannut, eli mikä on hänen ongelmansa ja miten voisit auttaa häntä etukäteen. Sisällön tulee tukea asiakkaan kulkemaa ostopolkua ja seikkailua verkkosivulla. Kuten voit arvata, tämä vaatii monenlaisen sisällön tuottamista. Käydään seuraavaksi läpi muutama esimerkki verkkosivujen tyypillisimmistä sisällöistä.

Laskeutumissivujen sisällöt

Laskeutumissivujen sisällöllä on suuri merkitys käyttäjän kokemukseen ja siihen, jatkaako hän selailua vai poistuuko hän sivustolta. Laskeutumissivut ovat siis sivuja, joille kävijä saapuu tyypillisesti ensimmäisenä.

Laskeutumissivun tehtävä on antaa tiivistetysti ja myyvästi tietoa tuotteesta tai palvelusta. Sivulla voit esittää muun muassa tuotteen

  • hyödyt
  • ominaisuudet
  • sisällön
  • toimitusajan
  • hinnan

Laskeutumissivun kenties tärkein elementti, eli CTA-linkki, tulee lisätä (vähintään) sivun loppuun. Kannattaa myös testata toimisiko kehotteet laskeutumissivun muissa kohdissa, esimerkiksi keskellä tekstiä tai sivussa. CTA-linkki voi olla linkitetty tekstiin, mutta huomattavasti tehokkaampi keino on käyttää CTA-painikkeita. Ne vangitsevat käyttäjän huomion tehokkaammin.

CTA-painike voi ohjata muun muassa tilaamaan ilmaisen kokeilujakson, ottamaan yhteyttä asiantuntijaan tai tutustumaan muihin samankaltaisiin tuotteisiin. Katso lisää esimerkkejä Hubspotin blogista.

Lisää informaatiota antavat sisällöt

Loistava esimerkki tämän tyylisestä sisällöstä on blogit. Blogeissa voit käsitellä hyvinkin tarkasti rajattuja aiheita ja ikään kuin vastata asiakkaan kysymyksiin etukäteen. Usein ihmiset googlaavat ongelmansa ja monesti hakutuloksista löytyy juurikin blogeja. Asiantuntevalla blogisisällöllä voit ohjata selailijaa etenemään sivustolla ja vakuuttaa, että osaat auttaa häntä muutenkin. Älä unohda CTA-painikkeita tässäkään tapauksessa!

Ostoa tukevat sisällöt

Ostopäätöksiin vaikuttamista voit tehostaa ostoa tukevilla sivuilla. Näillä sivuilla voit jakaa tarkempaa tietoa kuin laskeutumissivuilla, esimerkiksi:

  • tuotekuvauksia
  • prosessigrafiikoita
  • infograafeja
  • vertailuja

Riskinottoa poistavat sisällöt

Asiakkaan ja sinun ensikohtaamista verkossa kannattaa helpottaa. Perinteisen puskaradion tyyliin, asiakasreferenssit toimivat sinulle hyvänä käyntikorttina. Niiden avulla vakuutat potentiaalisen asiakkaan muiden tyytyväisten asiakkaiden avulla. Myös erilaiset case-kertomukset ajavat samaa asiaa: niiden avulla potentiaalinen asiakas saa käsityksen, miten projektit teidän yrityksessä hoidetaan.

Saat sivuille inhimillistä lisää, kun sisällytät sivustolle myös henkilöstön esittelyjä. Ihmiset tykkäävät tietää, kenen kanssa tehdään kauppaa.

Markkinoinnin automaatioon liittyvät sisällöt

Tällä tarkoitetaan sisältöjä, jotka asiakas saa vastineeksi annettuaan sinulle sähköpostiosoitteen. Erilaiset oppaat ja ohjeistukset lienevät klassisisin esimerkki tällaisesta sisällöstä. Tyyliltään nämä ovat siis samantyylisiä, kuin lisäinformaatiota antavat sisällöt: tavoitteena on auttaa ja tukea ja asiakasta hänen ostoprosessinsa aikana.

Nyt, kun tiedämme verkkosivun erilaiset sisältötyypit, voimme seuraavassa blogissa tarkastella informaatioarkkitehtuuria ja visuaalista suunnittelua. Tiedätkö sinä, kumpi näistä tulee ensin?

B2B-yrityksen verkkosivut

Jenni Ylisirniö

Kirjoittaja Jenni Ylisirniö toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin assistenttina.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

#7 Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

Vaikka verkkosivujen julkaisu tuntuu eräänlaiselta lopulta, se ei ole. Julkaisun jälkeen tulee laittaa panoksia uuden sivuston ja siellä olevien sisältöjen markkinointiin sekä verkkosivun jatkuvaan kehittämiseen analytiikan pohjalta. Miten uusille verkkosivuille saadaan kävijöitä? Palataan ihan verkkosivuprojektin alkuun, kun ensimmäinen tehtävä oli kirkastaa yrityksen ydinviesti – yrityksen olemassaolon tarkoitus ja vastaus kysymykseen… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit