verkkosivujen informaatioarkkitehtuuri vs. visuaalinen suunnittelu

22.08.2018

#5 Informaatioarkkitehtuuri vs. visuaalinen suunnittelu – kumpi tulee ensin?

Informaatioarkkitehtuuri saattaa terminä kuulostaa hurjalta. Sillä tarkoitetaan verkkosivujen rautalankamallia, eli yksinkertaistettua esitystä verkkosivun ulkoasusta. Rautalankamalli on ikään kuin verkkosivujen ”luuranko”, jonka päälle vaatteet puetaan. Vaatetus puolestaan on visuaalisen suunnittelun lopputulos. Otsikon kysymykseen vastatakseni: vaikka verkkosivujen visuaalista suunnittelua tekisi mieli aloittaa saman tien kun päätös verkkosivu-uudistuksesta on tehty, on järkevämpää tehdä huolellinen pohjatyö sekä luoda rautalankamalli.  

Rautalankamalli

Rautalankamallin tehtävä on esittää verkkosivujen rakenne ja sen tärkeimmät yksittäiset sivut. Samalla malli kuvaa sivujen sisältötyypit, bannerien paikat ja toiminnallisuudet. Jos integraatioita on suunniteltu muihin järjestelmiin, nekin kuvataan rautalankamallissa.

Rautalankamalli tulisi tehdä ainakain:

  • etusivusta
  • perussivusta
  • laskeutumissivusta
  • yhteystietosivusta
  • bloginäkymästä

Alla oleva kuva on esimerkki verkkosivun rautalankamallista.

verkkosivun rautalankamalli

Visuaalinen suunnittelu

Visuaalinen ilme tulee suunnitella sisältöjen ja toiminnallisuuksien pohjalta. Kun rautalankamalli on tehty ja hyväksytty, päästään siihen vaiheeseen, joka yleensä on kaikista kutkuttavin: miltä ne verkkosivut sitten näyttävät.

Visuaaliselle suunnittelijalle täytyy antaa tarpeeksi rakennusaineita, jotta verkkosivuston ilme vastaa toivottua. Jos pohjatyöt on tehty hyvin, on suunnittelijalla jo hyvät eväät. Muista siis, että ennen visuaalista suunnittelua täytyy olla määriteltynä ydinviesti, sisällöt sekä informaatioarkkitehtuuri. Visuaalisen suunnittelun tärkein tehtävä on luoda linjaukset valokuville sekä mahdollisille grafiikoille. Visuaalinen ilme suunnitellaan olemassa olevan värimaailman ja yritysgrafiikan (kuten logojen) pohjalta.

Verkkosivulla kuvat näyttelevät nykyään suurta roolia – niihin kannattaakin panostaa. Tässä vaiheessa täytyy tehdä valinta ”tyytyäkö” kuvapankkikuviin vai ottaako omat ammattitasoiset valokuvat. Toki verkkosivujen visuaalinen ilme voi olla yhdistelmä näitä molempia.

Verkkosivujen ydinviesti ei tule pelkästä tekstisisällöstä. Visuaalinen ilme paketoi viestin ja kuvastaa brändi-identiteettiäsi. Älä siis juokse sokkona viimeisimpien trendien perässä, vaan valitse parhaat palat, jotka välittävät yrityksesi olemassa olon tarkoituksen.

Kun rautalankamalli sekä visuaalinen suunnittelu on saatettu päätökseen, päästään itse asiaan eli verkkosivujen tekniseen tuotantoon. Tästä lisää seuraavassa blogissa!

B2B-yrityksen verkkosivut

Jenni Ylisirniö

Kirjoittaja Jenni Ylisirniö toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin assistenttina.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

#7 Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

Vaikka verkkosivujen julkaisu tuntuu eräänlaiselta lopulta, se ei ole. Julkaisun jälkeen tulee laittaa panoksia uuden sivuston ja siellä olevien sisältöjen markkinointiin sekä verkkosivun jatkuvaan kehittämiseen analytiikan pohjalta. Miten uusille verkkosivuille saadaan kävijöitä? Palataan ihan verkkosivuprojektin alkuun, kun ensimmäinen tehtävä oli kirkastaa yrityksen ydinviesti – yrityksen olemassaolon tarkoitus ja vastaus kysymykseen… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

alustatalous Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitaalinen transformaatio digitalisaatio digivisio Google Marketing Next 2017 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö huippumyyjä ihmisen mieli Intranet Intrexx Kummeli Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinoinnin it markkinointiteknologia mit muistaminen myynti northern glow Ohjelmistot oppiminen palvelusuunnittelu salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Spotify Sähköinen liiketoiminta tekoäly Testaus Tietoturva transformaatio tuija rummukainen United Planet verkkokaupan markkinointi verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit