verkkosivujen tekninen tuotanto

27.08.2018

#6 Verkkosivujen teknisestä tuotannosta testaukseen ja julkaisuun

Huolellisen pohjatyön jälkeen on aika siirtyä verkkosivujen tekniseen toteutukseen. Teknisen toteutuksen ja verkkosivun julkaisun välillä on paljon työvaiheita, jotka ovat usein asiakkaalle varsin näkymättömiä. Tässä blogissa syvennymme tarkemmin siihen, mitä verkkosivuprojektin tuotantovaihe kattaa.

Verkkosivujen tuotanto

Tuotantovaiheessa suunnitelmista tehdään totta. Suunniteltu ulkoasu ja toiminnallisuudet koodataan valitun julkaisujärjestelmän päälle. Verkkosivujen laajuudesta riippuen tekninen tuotanto voi kestää 1-4 viikkoa. Tuotantovaiheessa ei sovi myöskään unohtaa hakukoneoptimoinnin teknistä näkökulmaa, kuten verkkosivujen responsiivisuutta ja SSL-varmennetta. Tuotantovaiheessa myös järjestelmäintegraatioista, kuten markkinoinnin automaatiojärjestelmästä, tehdään luonteva osa verkkosivustoa.

Julkaisujärjestelmien plussia ja miinuksia listatessa, kannattaa pitää erityisesti mielessä:

  • onko asiakkaan helppo päivittää sisältöä sivuille itsenäisesti?
  • millainen on julkaisujärjestelmän elinkaari, eli onko tukea tai kehitystä saatavilla?
  • millaisia valmiita ominaisuuksia julkaisujärjestelmässä on ja kuinka se taipuu tulevaisuuden kehitystoiveisiin tai esimerkiksi integraatioihin?

Tällä hetkellä suosituin avoimen lähdekoodin järjestelmä on WordPress, joka on sekä helppokäyttöinen että jatkuvasti kehittyvä. Avoimen lähdekoodin järjestelmien heikkous ovat tietoturvariskit, joten on tärkeää, että järjestelmää päivitetään ja ylläpidetään aktiivisesti. Kannattaa siis huomioida verkkosivujen toteuttajan valinnassa, kykeneekö toimittaja hoitamaan myös verkkosivun päivityksiä ja tietoturva-asioita.

Asennus, testaus ja korjaukset

Kun tuotantovaihe on valmis, asennetaan verkkosivut valittuun hosting-palveluntarjoajan ympäristöön.

Asennuksen jälkeen verkkosivut testataan huolellisesti. Testauksessa kiinnitetään erityisesti huomiota toiminnallisuuksiin, sisältöihin ja ulkoasuun. Käytännössä siis testataan, toimivatko linkit ja mahdollinen sisäänkirjautuminen sekä skaalautuvatko kuvat ja sisällöt oikein eri päätelaitteissa. Testaajan löytämät bugit korjataan ja sen jälkeen testataan uudestaan.

Sisällönsyöttö ja koulutus

Teksti, kuvat ja grafiikat herättävät verkkosivun henkiin. Sivuston laajuudesta riippuen, myös sisällönsyöttöön on hyvä varata aikaa. Sisällönsyötössä ei myöskään kannata unohtaa hakukoneoptimointia. Kuvia lisätessä huolehditaan alt-tekstit paikalleen, lisätään sivuille kuvaavat titlet ja meta descriptionit sekä huolehditaan otsikoinnit kuntoon. Myös sisäiset linkitykset on kätevä hoitaa sisällönsyötön yhteydessä.

Lopulta sisältöjen syötön jälkeen asiakas koulutetaan julkaisujärjestelmän käyttöön. Koulutuksessa käydään läpi muun muassa sisältöjen päivittäminen sivustolle.

Verkkosivujen julkaisu

Viimein käsillä on h-hetki – verkkosivujen julkaisu. Julkaisu kannattaa ajoittaa alkuviikkoon, jotta mahdolliset bugit voidaan korjata nopeasti. Julkaisun yhteyteen kuuluu lukuisia pikku-taskeja, joita ei sovi unohtaa, mikäli hakukoneoptimointiin käytetyt panokset eivät valu kankkulan kaivoon.

  1. Vanhojen verkkosivujen skriptit on siirrettävä myös uusille verkkosivuille (esim. Google Analytics, Tag Manager ja Facebook-mainontaan liittyvät tagit).
  2. Vanhat verkkosivut tulee 301-uudelleenohjata uuteen osoitteeseen.
  3. Googlelle tulee lähetettää uusi sivukartta Search Consolesta.

Toivottavasti blogi selvensi sinulle verkkosivujen tuotantovaiheen kiemuroita. Nyt, kun olemme kulkeneet matkan verkkosivujen suunnittelusta toteutukseen ja julkaisuun, on verkkosivujen markkinoinnin ja kehittämisen vuoro, jota blogisarjan seuraava ja viimeinen osa käsittelee!

B2B-yrityksen verkkosivut

Jenni Ylisirniö

Kirjoittaja Jenni Ylisirniö toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin assistenttina.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

#7 Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

Vaikka verkkosivujen julkaisu tuntuu eräänlaiselta lopulta, se ei ole. Julkaisun jälkeen tulee laittaa panoksia uuden sivuston ja siellä olevien sisältöjen markkinointiin sekä verkkosivun jatkuvaan kehittämiseen analytiikan pohjalta. Miten uusille verkkosivuille saadaan kävijöitä? Palataan ihan verkkosivuprojektin alkuun, kun ensimmäinen tehtävä oli kirkastaa yrityksen ydinviesti – yrityksen olemassaolon tarkoitus ja vastaus kysymykseen… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit