GDPR tulee - muistilista

27.08.2018

Verkkosivujen teknisestä tuotannosta testaukseen ja julkaisuun

Tämä blogisarja on saanut innoituksensa Verkkoaseman tuoreesta verkkosivu-oppaasta B2B-yrityksille. Blogisarjassa käyn läpi verkkosivu-uudistuksen seitsemän vaihetta:

  1. Verkkosivun ydinviestin luominen
  2. Verkkosivun konseptointi
  3. Verkkosivun rakenteen ja navigaation suunnittelu 
  4. Sisällöntuotanto verkkosivuille
  5. Informaatioarkkitehtuuri vs. visuaalinen suunnittelu
  6. Teknisen tuotannon ja testauksen kautta verkkosivujen julkaisuun (tämä blogi)
  7. Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen 

Blogisarjan tarkoitus on opastaa sinut vaihe vaiheelta kohti verkkosivuja, jotka toimivat sinun ja asiakkaidesi kohtaamispaikkana, houkuttelevat uusia kävijöitä, tahkovat liidejä ja synnyttävät kauppaa. Tavoitteena on tehdä paikoin monimutkaisesta verkkosivuprojektista helpommin ymmärrettävä kokonaisuus. Tervetuloa mukaan!

Verkkosivujen teknisestä tuotannosta testaukseen ja julkaisuun

Huolellisen pohjatyön jälkeen on aika siirtyä verkkosivujen tekniseen toteutukseen. Teknisen toteutuksen ja verkkosivun julkaisun välillä on paljon työvaiheita, jotka ovat usein asiakkaalle varsin näkymättömiä. Tässä blogissa syvennymme tarkemmin siihen, mitä verkkosivuprojektin tuotantovaihe kattaa.

Verkkosivujen tuotanto

Tuotantovaiheessa suunnitelmista tehdään totta. Suunniteltu ulkoasu ja toiminnallisuudet koodataan valitun julkaisujärjestelmän päälle. Verkkosivujen laajuudesta riippuen tekninen tuotanto voi kestää 1-8 viikkoa. Tuotantovaiheessa ei sovi myöskään unohtaa hakukoneoptimoinnin teknistä näkökulmaa. Tuotantovaiheessa myös järjestelmäintegraatioista, kuten markkinoinnin automaatiojärjestelmästä, tehdään luonteva osa verkkosivustoa.

Julkaisujärjestelmien plussia ja miinuksia listatessa, kannattaa pitää erityisesti mielessä:

  • onko käyttäjän helppo päivittää sisältöä sivuille itsenäisesti?
  • voiko sivuston omistaja vaihtaa halutessaan verkkosivujen kehittäjätoimistoa?
  • millainen on julkaisujärjestelmän elinkaari, eli onko tukea tai päivitettyjä versioita saatavilla?
  • millaisia valmiita ominaisuuksia julkaisujärjestelmässä on ja kuinka se taipuu tulevaisuuden kehitystoiveisiin tai esimerkiksi integraatioihin?

Tällä hetkellä maailman suosituin avoimen lähdekoodin järjestelmä on WordPress, joka on sekä helppokäyttöinen että jatkuvasti kehittyvä. Avoimen lähdekoodin järjestelmien heikkous ovat tietoturvariskit, joten on tärkeää, että järjestelmää päivitetään ja ylläpidetään aktiivisesti. Kannattaa siis huomioida verkkosivujen toteuttajan valinnassa, kykeneekö toimittaja hoitamaan myös verkkosivun päivityksiä ja tietoturva-asioita. Ellei, tähän kannattaa etsiä erillinen kumppani.

Asennus, testaus ja korjaukset

Kun tuotantovaihe on valmis, asennetaan verkkosivut valittuun hosting-palveluntarjoajan ympäristöön. Verkkosivut sijaitsevat siis fyysisesti jossain palvelimella ja tämä palvelu on hankittava erikseen. Vaihtoehtoina on käyttää tavallista webbihotellia tai turvata verkkopalvelunsa paremmin esimerkiksi virtuaalipalvelimella. Päätöksenteon yhteydessä on hyvä huomioida niin verkkopalvelun tietoturvavaatimukset kuin GDPR.

Asennuksen jälkeen verkkosivut testataan huolellisesti. Testauksessa kiinnitetään erityisesti huomiota toiminnallisuuksiin, sisältöihin ja ulkoasuun. Käytännössä siis testataan, toimivatko linkit ja mahdollinen sisäänkirjautuminen sekä skaalautuvatko kuvat ja sisällöt oikein eri päätelaitteissa ja selaimissa. Testaajan löytämät bugit korjataan ja testataan uudestaan, kunne lopputulos on toimiva yleisimmillä laitteilla ja selaimilla.

Sisällönsyöttö ja koulutus

Teksti, kuvat ja grafiikat herättävät verkkosivun henkiin. Sivuston laajuudesta riippuen, myös sisällönsyöttöön on hyvä varata aikaa. Sisällönsyötössä ei myöskään kannata unohtaa hakukoneoptimointia. Kuvia lisätessä huolehditaan hakukoneoptimointia tukevat tiedostonimet ja alt-tekstit paikalleen, lisätään sivuille kuvaavat titlet ja meta descriptionit sekä huolehditaan otsikoinnit kuntoon. Myös sisäiset linkitykset on kätevä hoitaa sisällönsyötön yhteydessä. Sopimuksesta riippuen sisällöntuotannosta vastaa joko sivuston omistaja tai verkkosivuston toimittaja.

Viimeistään sisältöjen syötön jälkeen asiakas koulutetaan julkaisujärjestelmän käyttöön. Koulutuksessa käydään läpi muun muassa julkaisujärjestelmän peruskäyttö eli sisältöjen päivittäminen sivustolle.

Verkkosivujen julkaisu

Viimein käsillä on h-hetki – verkkosivujen julkaisu. Julkaisu kannattaa ajoittaa yleensä alkuviikkoon, jotta mahdolliset bugit voidaan korjata nopeasti. Julkaisun yhteyteen kuuluu lukuisia pikku-taskeja, joita ei sovi unohtaa, mikäli hakukoneoptimointiin käytetyt panokset eivät valu kankkulan kaivoon.

  1. Vanhoille verkkosivuille asennetut työkalut on siirrettävä uuteen sivustoon (esim. Google Analytics, Tag Manager ja Facebook-mainontaan liittyvät tagit).
  2. Uudistuksen yhteydessä käytöstä poistuneet sivut tulee 301-uudelleenohjata uusiin osoitteisiin.
  3. Googlelle tulee lähetettää uusi sivukartta Search Consolesta.
  4. Markkinointi täytyy korjata vastaamaan uutta sisältöä ja ohjaamaan uusille sivuille (Google Ads, Facebook ja muut sosiaaliset mediat)

Toivottavasti blogi selvensi sinulle verkkosivujen tuotantovaiheen kiemuroita. Nyt, kun olemme kulkeneet matkan verkkosivujen suunnittelusta toteutukseen ja julkaisuun, on verkkosivujen markkinoinnin ja kehittämisen vuoro, jota blogisarjan seuraava ja viimeinen osa käsittelee!

B2B-yrityksen verkkosivut

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Google ja tietoturva – Google Marketing Live 2019

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa käsiteltyyn tietoturva-asiaan, joka on ollut puheenaiheena digimarkkinointia koskevissa uudistuksissa jo pitkään. Vaikka tietoturva mainittiin yhtenä tämän vuoden tärkeimmistä teemoista, oli sen osuus jälleen lanseerauspuheenvuoroissa hyvin rajallinen. Tästä huolimatta, aiheelle lohkaistu osuus tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Googlen ajatus on, että me kaikki, niin… Lue lisää

DiamondCRM

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

verkkoaseman verkkosivusto on uudistunut

Verkkoaseman sivusto uudistui!

Kerroin blogissani ”Tehokas verkkosivusto 2019”, kuinka verkkosivustoprojektin vaiheistaminen tuo paremman lopputuloksen. Tällä periaatteella toteutimme myös Verkkoaseman oman sivuston, josta julkaistiin juuri versio 2.0 Tässä blogissani kerron, kuinka uudistusprosessin on edennyt käytännössä. Verkkoaseman sivusto uudistui Mutta ulkoasu on lähes sama kuin edellisessä sivustoversiossa. Miten tämä on mahdollista? Modernissa verkkosivustoprojektissa sivustosta pyritään… Lue lisää

verkkosivut-2019

Verkkosivuston saavutettavuus ja helppokäyttöisyys vuonna 2019

Verkkosivujen saavutettavuudesta ja helppokäyttöisyydestä on puhuttu paljon, sillä Suomi ottaa käyttöön julkisen sektorin verkkopalveluiden saavutettavuudesta säätävän EU-direktiivin vuoden 2019 aikana. Verkkosivusto on kaikille käyttäjille helppokäyttöinen, kun se on kaikilla laitteilla käytettävä ja saavutettava. Blogissani käyn läpi, mitä verkkosivuston saavutettavuudella tarkoitetaan ja kuinka voimme olla varmoja, että sivustomme on helppokäyttöinen kaikille?… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit