Hyvä markkinointistrategia on myös digitaalisen markkinointiviestinnän perusta

29.08.2018

Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

Tämä blogisarja on saanut innoituksensa Verkkoaseman tuoreesta verkkosivu-oppaasta B2B-yrityksille. Blogisarjassa käyn läpi verkkosivu-uudistuksen seitsemän vaihetta:

  1. Verkkosivun ydinviestin luominen
  2. Verkkosivun konseptointi
  3. Verkkosivun rakenteen ja navigaation suunnittelu 
  4. Sisällöntuotanto verkkosivuille
  5. Informaatioarkkitehtuuri vs. visuaalinen suunnittelu
  6. Teknisen tuotannon ja testauksen kautta verkkosivujen julkaisuun
  7. Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen (tämä blogi)

Blogisarjan tarkoitus on opastaa sinut vaihe vaiheelta kohti verkkosivuja, jotka toimivat sinun ja asiakkaidesi kohtaamispaikkana, houkuttelevat uusia kävijöitä, tahkovat liidejä ja synnyttävät kauppaa. Tavoitteena on tehdä paikoin monimutkaisesta verkkosivuprojektista helpommin ymmärrettävä kokonaisuus. Tervetuloa mukaan!

Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

Vaikka verkkosivujen julkaisu tuntuu eräänlaiselta lopulta, se ei ole. Julkaisun jälkeen tulee laittaa panoksia uuden sivuston ja siellä olevien sisältöjen markkinointiin sekä verkkosivun jatkuvaan kehittämiseen analytiikan pohjalta.

Miten uusille verkkosivuille saadaan kävijöitä?

Palataan ihan verkkosivuprojektin alkuun, kun ensimmäinen tehtävä oli kirkastaa yrityksen ydinviesti – yrityksen olemassaolon tarkoitus ja vastaus kysymykseen ”Miksi?”.  Kun uudet verkkosivusi odottavat potentiaalisia kävijöitä, tehtäväsi on puhaltaa tuulta purjeisiin – eli markkinoida uutta verkkosivua.

Muista siis, että

  1. hakukoneoptimointi on prosessi, ei projekti. Hakukoneoptimointi on parasta pitkäjänteistä markkinointia. Älä siis lopeta sivuston julkaisuun vaan kehitä optimointia jatkuvasti.
  2. maksullinen mainonta on tehokas lisä hakukoneoptimoinnin rinnalla. Valitse kanavasi ja fokuksesi: Google Ads, Facebook, LinkedIn, Instagram… Vaihtoehtoja löytyy.
  3. some-strategian päivitys on myös usein ajankohtainen verkkosivu-uudistuksen yhteydessä. Kanavat tulee päivittää vastaamaan uutta visuaalista ilmettä ja viestintä tulee yhtenäistää verkkosivujen viestin mukaiseksi.
  4. tehokas markkinointi vaatii seurantaa: päivitä Google Analytics -mittarit kuntoon.
  5. uusilla verkkosivuilla on tarkoitus (useimmiten) tehdä kauppaa. Seuraa ja pisteytä liidejä markkinoinnin automaation avulla ja ojenna kuumat liidit myynnille.

Uusi verkkosivusto on sisältöjesi koti. Muista siis markkinoida uuden verkkosivuston lisäksi myös sisältöjä, jotka siellä asustavat. Laadukkaiden ja hyödyllisten sisältöjen markkinoiminen houkuttelee lukijoita uudelle sivustolle.

Miten verkkosivua kehitetään jatkossa?

Alkurutistuksen jälkeen on hetken lupa hengähtää, mutta autuaaseen valmiuden tunteeseen ei kannata tottua. Verkkosivusi ovat vasta versio 1.0 – kehittämistä löytyy aina. Vaikka testien perusteella sivusto palvelisi käyttäjiään loistavasti, ei kannata unohtaa yleisöltä tulevaa palautetta, joko suoraa tai analytiikasta tulkittua. Myös liiketoiminta ja ympäristö muuttuu:

  • Kävijä voi kokea ostopolun liian monimutkaiseksi tai toisaalta sellaiseksi, jossa hän ei saa tarpeeksi ohjausta. Kannattaa tarkkailla eteenkin välitöntä poistumisprosenttia eri tyylisissä sisällöissä sekä sivuilla vietettyä aikaa. Lisäksi kannattaa kokeilla erityylisiä CTA-painikkeita ja katsoa, mikä puree kävijöihin parhaiten. Lue lisää kävijäpoluista sivustolla!
  • Ympäristö voi asettaa uudenlaisia vaatimuksia verkkopalvelulle joko digimarkkinoinnin, käytössä olevien laitteiden tai toimintaa säätävien lakien muuttuessa. Lue lisää sivuston saavutettavuudesta!
  • Julkaisun jälkeen sivustoa voi kehittää myös erilaisten järjestelmäintegraatioiden avulla. Lisäksi voidaan tehdä erilaisia sivupohjia tai lisätä asiakaskohtaisia ratkaisuja, kuten erilaisia tarjouslaskureita tai vaikkapa verkkokauppaominaisuuksia. Lue lisää verkkosivuston kehittämisestä!

Joustavasti suunniteltu ja toteutettu verkkosivu ottaa vastaan tällaiset muutostyöt ja mukautuu yrityksen muuttuviin tarpeisiin.

Verkkosivujen kehittämisestä puhuttaessa ei voi ohittaa sisällöntuotantoa. Jatkuva sisällöntuotanto ruokkii sekä Googlea että uusia potentiaalisia kävijöitä. Sisällöntuotannossakin kannattaa seurata analytiikkaa ja kokeilla rohkeasti erialisia sisältöjä ja tapoja markkinoida niitä.

Näin olemme saaneet verkkosivu-blogisarjan päätökseen – toivottavasti sarja on tarjonnut apua. Mikäli jokin teema jäi avoimeksi, kysy rohkeasti lisää!

B2B-yrityksen verkkosivut

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Googlen innovaatioita – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 7 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin innovaatioihin. Olen jo parin vuoden ajan povannut, että Googlen hakutulokset korvataan verkkokauppalinkeillä, jolloin hakutuloksista ei mentäisi kivijalkaan paikanpäälle tai verkkokauppaan ostamaan, vaan osto voisi tapahtua suoraan Googlen hakutuloksissa. Nyt vihdoin tämän suuntaiset tuulet puhaltavat. Tämän lisäksi Googlen selkeä… Lue lisää

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Apua kohdentamiseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 4 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kohdentamista helpottaviin lanseerauksiin. Tänä vuonna tälläkin saralla fokus oli koneoppimisen hyödyntämisessä. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa. Löydä potentiaalinen yleisösi Yksi digimarkkinoinnin keskeisin haaste on, kuinka löydät oikean yleisön oikeaan… Lue lisää

Uusia työkaluja mainonnan tueksi – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 3 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin mainontaa tukeviin työkalujen lanseerauksiin. Google on vuosi vuodelta pyrkinyt tekemään Google Ads-mainoksien luomisesta ja markkinoinnista helpompaa tarjoamalla erilaisia mainontaa tukevia työkaluja. Näistä esimerkkinä viime vuosina lanseeratut AdWords Express sekä erilaiset mainosten luontiin ja hallintaan keskittyneet työkalut. Tänä vuonna… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit