verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

29.08.2018

#7 Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

Vaikka verkkosivujen julkaisu tuntuu eräänlaiselta lopulta, se ei ole. Julkaisun jälkeen tulee laittaa panoksia uuden sivuston ja siellä olevien sisältöjen markkinointiin sekä verkkosivun jatkuvaan kehittämiseen analytiikan pohjalta.

Miten uusille verkkosivuille saadaan kävijöitä?

Palataan ihan verkkosivuprojektin alkuun, kun ensimmäinen tehtävä oli kirkastaa yrityksen ydinviesti – yrityksen olemassaolon tarkoitus ja vastaus kysymykseen ”Miksi?”.  Kun uudet verkkosivusi odottavat potentiaalisia kävijöitä, tehtäväsi on puhaltaa tuulta purjeisiin – eli markkinoida uutta verkkosivua.

Muista siis, että

  1. hakukoneoptimointi on prosessi, ei projekti. Hakukoneoptimointi on parasta pitkäjänteistä markkinointia. Älä siis lopeta sivuston julkaisuun vaan kehitä optimointia jatkuvasti.
  2. maksullinen mainonta on tehokas lisä hakukoneoptimoinnin rinnalla. Valitse kanavasi ja fokuksesi: Google Ads, Facebook, LinkedIn, Instagram… Vaihtoehtoja löytyy.
  3. some-strategian päivitys on myös usein ajankohtainen verkkosivu-uudistuksen yhteydessä. Kanavat tulee päivittää vastaamaan uutta visuaalista ilmettä ja viestintä tulee yhtenäistää verkkosivujen viestin mukaiseksi.
  4. tehokas markkinointi vaatii seurantaa: päivitä Google Analytics -mittarit kuntoon.
  5. uusilla verkkosivuilla on tarkoitus (useimmiten) tehdä kauppaa. Seuraa ja pisteytä liidejä markkinoinnin automaation avulla ja ojenna kuumat liidit myynnille.

Uusi verkkosivusto on sisältöjesi koti. Muista siis markkinoida uuden verkkosivuston lisäksi myös sisältöjä, jotka siellä asustavat. Laadukkaiden ja hyödyllisten sisältöjen markkinoiminen houkuttelee lukijoita uudelle sivustolle.

Miten verkkosivua kehitetään jatkossa?

Alkurutistuksen jälkeen on hetken lupa hengähtää, mutta autuaaseen valmiuden tunteeseen ei kannata tottua. Verkkosivusi ovat vasta versio 1.0 – kehittämistä löytyy aina. Vaikka testien perusteella sivusto palvelisi käyttäjiään loistavasti, ei kannata unohtaa yleisöltä tulevaa palautetta, joko suoraa tai analytiikasta tulkittua.

Kävijä voi kokea ostopolun liian monimutkaiseksi tai toisaalta sellaiseksi, jossa hän ei saa tarpeeksi ohjausta. Kannattaa tarkkailla eteenkin välitöntä poistumisprosenttia eri tyylisissä sisällöissä sekä sivuilla vietettyä aikaa. Lisäksi kannattaa kokeilla erityylisiä CTA-painikkeita ja katsoa, mikä puree kävijöihin parhaiten.

Julkaisun jälkeen sivustoa voi kehittää myös erilaisten järjestelmäintegraatioiden avulla. Lisäksi voidaan tehdä erilaisia sivupohjia tai lisätä verkkokauppa… Joustavasti suunniteltu ja toteutettu verkkosivu ottaa vastaan tällaiset muutostyöt ja mukautuu yrityksen muuttuviin tarpeisiin.

Verkkosivujen kehittämisestä puhuttaessa ei voi ohittaa sisällöntuotantoa. Jatkuva sisällöntuotanto ruokkii sekä Googlea että uusia potentiaalisia kävijöitä. Sisällöntuotannossakin kannattaa seurata analytiikkaa ja kokeilla rohkeasti erialisia sisältöjä ja tapoja markkinoida niitä.

Näin olemme saaneet verkkosivu-blogisarjan päätökseen – toivottavasti sarja on tarjonnut apua. Mikäli jokin teema jäi avoimeksi, kysy rohkeasti lisää!

B2B-yrityksen verkkosivut

Jenni Ylisirniö

Kirjoittaja Jenni Ylisirniö toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin assistenttina.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

verkkosivujen tekninen tuotanto

#6 Verkkosivujen teknisestä tuotannosta testaukseen ja julkaisuun

Huolellisen pohjatyön jälkeen on aika siirtyä verkkosivujen tekniseen toteutukseen. Teknisen toteutuksen ja verkkosivun julkaisun välillä on paljon työvaiheita, jotka ovat usein asiakkaalle varsin näkymättömiä. Tässä blogissa syvennymme tarkemmin siihen, mitä verkkosivuprojektin tuotantovaihe kattaa. Verkkosivujen tuotanto Tuotantovaiheessa suunnitelmista tehdään totta. Suunniteltu ulkoasu ja toiminnallisuudet koodataan valitun julkaisujärjestelmän päälle. Verkkosivujen laajuudesta riippuen… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit