kympin digimokat Verkkoasema

18.04.2019

Älä tee näin: Kymmenen yleistä digimokaa

Tämä mokalista on sellainen, jota tulisi digimarkkinointia toteutettaessa ehdottomasti välttää. Jos jokin kohta haiskahtaa tutulta, niin hälytyskellojen tulisi alkaa välittömästi kilkattamaan! Kymmenen vuoden kokemuksella ja kieli poskella kokosin avuksesi kymmenen kohdan lista: Älä tee näin!

Esimerkkejä todellisesta elämästä:

Markkinointi

1. Jätä markkinointi markkinoimaan yksikseen. Vältä erityisesti markkinoinnin ja myynnin välistä kommunikaatiota ja vuorovaikutusta. Myyjät myy ja markkinoijat tekee omat duuninsa, sillä sipuli.

2. Usko perinteisiin menetelmiin sokeasti. Puskaradio ja lehtimainonta kannattelevat kasvuun varmasti tänäkin päivänä.

Verkkosivut

3. Aloita aina verkkosivu-uudistuksesi miettimällä uutta visuaalista ilmettä. Älä uhraa ajatuksiasi verkkosivun olemassaolon tarkoitukselle tai yleensä millekään toiminnallisuudelle. Se että toimitusjohtaja haluaa komeammat sivut kuin kilpailija, on täysin riittävä peruste tuhansien eurojen investoinnille.

4. Verkkosivut paranevat vanhetessaan kuin viini konsanaan.

Mainonta

5. Käytä mainoseuroja hövelisti, mutta älä missään nimessä mittaa tuloksia. Älä ole kiinnostunut konversioista tai muista tuloksiin viittaavista seikoista. Google Analyticsin käyttämiseksi voidaan laskea se, että viikoittain putkahtaa jotain käppyröitä sähköpostiisi.

Liidit

6. Kerää verkkosivujesi kautta liidejä, mutta jätä ne markkinoinnin ongelmaksi tai jonnekin järjestelmän uumeniin. Älä sitouta tai ohjeista myyjiäsi liidien eteenpäinviemiseen. Jos liidit kuormittavat liikaa, niin lopeta niiden kerääminen. (True story.)

 

Sisällöt

7. Käytä aikaa kirjoitteluun ja sisällöntuotantoon, mutta älä jakele sitä missään. Eiköhän kiinnostuneet löydä upeat sisältösi ihan itsekin.

8. Käytä sisällöissäsi aina valtavasti ammattijargonia, turhakesanojen määrässä mitataan asiantuntijuutesi. Muista että tärkein kohderyhmäsi on kollegat ja kilpailijat.

Some

9. Some on huttua! Oikeat päättäjät eivät missään nimessä tuhlaa aikaansa moisissa hömppäkanavissa.

10. Odotellaan, että se seuraava uusi somekanava räjäyttää pankin, tähän Facebookiin tai muuhunkaan on turha lähteä enää mukaan.

Noniin, mikäli hymy nousi huulillesi, niin todennäköisesti olet selvinnyt mokista kuivin jaloin – onnittelut! 🙂 Mikäli mieleen nousi mokalistalta uupuva klassikko, niin pistä lisäyksesi kommenttikenttään.

 

Pilke silmäkulmassa,

Tiina

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Google ja tietoturva – Google Marketing Live 2019

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa käsiteltyyn tietoturva-asiaan, joka on ollut puheenaiheena digimarkkinointia koskevissa uudistuksissa jo pitkään. Vaikka tietoturva mainittiin yhtenä tämän vuoden tärkeimmistä teemoista, oli sen osuus jälleen lanseerauspuheenvuoroissa hyvin rajallinen. Tästä huolimatta, aiheelle lohkaistu osuus tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Googlen ajatus on, että me kaikki, niin… Lue lisää

Googlen innovaatioita – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 7 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin innovaatioihin. Olen jo parin vuoden ajan povannut, että Googlen hakutulokset korvataan verkkokauppalinkeillä, jolloin hakutuloksista ei mentäisi kivijalkaan paikanpäälle tai verkkokauppaan ostamaan, vaan osto voisi tapahtua suoraan Googlen hakutuloksissa. Nyt vihdoin tämän suuntaiset tuulet puhaltavat. Tämän lisäksi Googlen selkeä… Lue lisää

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Uusia palveluita yksityishenkilöille – GoogleMarketingLive2019

Blogisarja osa 5 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuun Googlen matkatoimisto-ominaisuuteen, joka yhdistää Googlen eri työkalujen tarjoamaa sisältöä matkailijan avuksi. Uusia työkaluja matkailijalle Google on selkeästi havainnut, että ihmiset pakenevat Googlesta erilaisten lentoyhtiö- ja hotelliapplikaatioiden äärelle. Näin ollen yksi erityisimpiä lanseerauksia tänä vuonna oli google.com/travel. Palvelu, jolla… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit