10.08.2019

Apua kohdentamiseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 4

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kohdentamista helpottaviin lanseerauksiin. Tänä vuonna tälläkin saralla fokus oli koneoppimisen hyödyntämisessä.

Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa.

Löydä potentiaalinen yleisösi

Yksi digimarkkinoinnin keskeisin haaste on, kuinka löydät oikean yleisön oikeaan aikaan. Googlen vastaus tähän tuntuu olevan koneoppiminen, jonka avulla jo pitkään käytössä olleet ominaisuudet, kuten ”smart bidding”, säätää klikkihinnat tehokkaammiksi tilanteen mukaan ja pyrkii houkuttelemaan vain potentiaaliset asiakkaat verkkosivuillesi. Nyt Google lanseerasi uuden ”custom audiences”-ominaisuuden, jolla voit sosiaalisen median tapaan kohdentaa mainoksesi perustuen esimerkiksi kiinnostuksen kohteisiin, aikaisempiin hakuihin, Gmailista löytyviin tietoihin, viimeaikaisiin liikkeisiin jne. Voit luoda työkalun avulla yleisöjä ja tarvittaessa laajentaa niitä uuden ”audience expansion”-työkalun avulla.

Sosiaaliset mediat ovat tarjonneet Googlelle kilpailijan markkinoinnin saralla jo vuosi ja toistaiseksi Google on jäänyt niiden jalkoihin kapeammalla käyttäjätiedollaan. Viime vuoden Google on kehittänyt koneoppimistaan kilpaa Facebookin kanssa ja nyt vaikuttaa siltä, että se pystyy vihdoin haastamaan kilpailijansa. Seuraava keskeinen kysymys tulee olemaan hinnoittelu. Sosiaaliset mediat, kuten Facebook tarjoaa markkinatilaa hyvin huokeasti, joten Googlella on kovat paineet sen lyömiseen. Sen sijaan sosiaalisista medioista LinkedIn tuntuu ylihinnoitelleensa itsensä ja näin ollen se on jo hävinnyt pelin.

Rakenna tehokas hinnoittelumalli uusilla hintatarjousstrategioilla

Googlella jo hyvän aikaa käytössä ollutta Smart biddign-ominaisuutta on nyt viety vieläkin kattavammaksi koneoppimisen avulla. Uuden, hakumainoksiin suunnatun hintatarjousstrategian nimi on ”maximize conversion value”. Ajatuksena on, että uusi hinnoittelustrategia pyrkii käyttämään koko päiväbudjetin ja kohdentaa sen mahdollisimman hyvin koneoppimista hyödyntäen.

Edellisen lisäksi julkaistiin uusi ”Campaign-level conversion setting”, jossa on ajatuksena se, että muutoksia voisi tehdä isommissa erissä kampanjatasolla. Uuden hintatarjousstrategian avulla konversioita voi yksilöidä ja varioida niin, että jollain konversiolla on suurempi arvo kuin toisilla. Tulevaisuudessa konversioseuranta voi myös hyödyntää näitä tietoja ja rakentaa hinnoittelumallin niiden pohjalta automaattisesti.

Tarjolle tuodaan myös ”conversion action set”, jolla määrität konversiosääntöjä ja otat ne käyttöön valmiista valikoimasta nopeammin. Uusilla hinnoittelumalleilla Googlen on määrä tarjota käyttäjälleen helpompia ratkaisuja tehokkaimman klikkausbudjetin löytämiseen.

Tehostusta jo käytössä olleisiin hintatarjousstrategioihin

Myös ennestään tuttuja automatisoituja klikkihinnan muutoksia tarkennetaan koneoppimisen avulla. Voit kertoa Googlelle, minkä aikaa kampanjasi on määrä toimia ja mitä tavoitteita sinulla on kampanjallesi ja koneoppiminen säätää klikkihintaa sen mukaan, riittääkö alempikin hintatarjous vai kaipaako kampanjasi loppua kohden enemmän näkyvyyttä. Näin varmistat optimaalisimman klikkihinnan.

Konversio-optimoinnin haasteet

Konversio-optimoinnin työkalujen yleisin ongelma on se, että toimiakseen ne vaativat vähintään 15 konvertoitumista viimeisen 30 päivän ajalta. Mikäli tavoitteita pilkotaan pienemmiksi, kasvaa paine entisestään. Poikkeuksena toki laajat verkkokaupat, joissa konvertoitumisia tapahtuu jo päivätasolla satoja. Tavallisella B2B verkkosivustolla konversio-optimoinnin käyttömahdollisuudet tuntuvat valitettavasti olevan edelleen rajalliset.

Tutustu myös aiempaan blogiimme, joka käsitteli Googlen uusia mainostyökaluja. Seuraavassa blogissani lisätietoa yksityishenkilöille suunnatuista matkustuspalveluista  #GoogleMarketingLive2019-lanseerauksista. Liity blogin tilaajaksi alla olevan lomakkeen kautta!

Blogisarjassamme on 8 osaa:

  1. GoogleMarketingLive2019 – Alkusanat
  2. GoogleMarketingLive2019 – Google Adsin uusia markkinointimuotoja
  3. GoogleMarketingLive2019 – Uusia työkaluja mainonnan tueksi
  4. GoogleMarketingLive2019 – Apua kohdentamiseen
  5. GoogleMarketingLive2019 – Uusia palveluita yksityishenkilöille
  6. GoogleMarketingLive2019 – Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen
  7. GoogleMarketingLive2019 – Googlen innovaatioita
  8. GoogleMarketingLive2019 – Google ja tietoturva

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

Miksi digimarkkinointi kannattaa ulkoistaa?

Miksi ulkoistaisit digimarkkinointisi, kun sinulla on jo omat työntekijät, jotka päivittelevät somea ja tekevät välillä jonkun kampanjan? 💁‍♂️ No siksi, että hankkimalla yrityksellesi digimarkkinoinnin luottokumppanin, saat yhden ihmisen sijaan kokonaisen tiimin, joka on jo testannut kaiken kantapään kautta – jättäen jäljelle vain tehokkaat ja tuottavat menetelmät! Samalla voit antaa omien… Lue lisää

Miten myydään diginä?

Apua! Kaikki myynti on siirtynyt digikanaviin, ja viestini hukkuu muiden sekaan! Mitä teen? Kuinka saat asiakkaasi kiinni kotisohvalta, kun kaikki muutkin yrittävät päästä samalle apajalle? Miten siis myyt diginä? 1. Herätä HUOMIO! Täsmäisku suoraan asiakkaan haasteisiin tai tarpeisiin tuottaa tuloksellisia yhteydenottoja. Älä tarjoa moottoriveneeseen uusia renkaita! 2. Auta ja tuota… Lue lisää

Pitäisikö perinteiset markkinointisuunnitelmat heittää roskakoriin?

Olen perustamassa uutta yritystä harrastukseeni liittyen ja ajattelin josko tällä kertaa tekisin liiketoimintasuunnitelman. Löysin pohjan yrittäjille suunnatusta palvelusta ja sieltä bongasin kohdan, jossa kuvailtiin markkinointisuunnitelman sisältöä. Meinasi leuka tippua lattiaan sitä lukiessa. Ei vilaustakaan ostajapersoonista, sisällöistä, luottamuksen rakentamisesta. Sen sijaan puhuttiin logosta, kirjekuorista ja mainosteippauksista. Toivon syvästi, ettei yksikään uusi… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit