Digimarkkinoinnin-ja-terveyden-kivijalat

13.10.2017

Digimarkkinoinnin ja terveyden kivijalat

Olen kiinnostunut terveydestä sekä hyvinvoinnista ja sen vuoksi olin hankkinut käsiini Joni Jaakkolan tuoreen Väkevä Elämä -kirjan. Kun olin kahlannut kirjaa innostuksen vallassa tovin, lukemiseni pysähtyi sivulle 97.

”Pelkkä kova puurtaminen vie vain tiettyyn pisteeseen. Jos sen sijaan valjastat tekemisen innon fiksuun ja ennalta mietittyyn suunnitelmaan, jälki tulee olemaan maagisen väkevää. …Usein parempaa terveyttä ja suorituskykyä aletaan hakea lähtemällä liikkeelle teknisistä yksityiskohdista, kuten ruokavaliosta ja treeniohjelmasta. Oikea vuotokohta on kuitenkin usein jossain muualla, kuten ymmärryksessä, ajattelussa ja suhtautumisessa.”

Suoraan asiaan – paras tapa edetä?

No niinpä tietenkin. Kaikki omat urheiluun liittyvät valmennukseni olen aloittanut raivokkaasti ruokavaliota ja treeniohjelmia opiskelemalla ja käytäntöön viemällä. ”Suoraan itse asiaan”, olen ajatellut. Ja aivan samoin ovat ajatelleet suurin osa niistä yrittäjistä ja johtajista, joita työssäni kohtaan myynnin ja markkinoinnin teemojen äärellä. Minulle tulee tarjouspyyntöjä ja kyselyjä suoraan ”teknisiin yksityiskohtiin” syöksyen, tarvitaan verkkosivujen päivittämistä, some-kamppista ja hakukoneoptimointia. Sitä oikeaa tekemistä.

Ja aivan kuten Joni kirjassaan kirjoittaa, vuotokohtia on tiedossa. Digimarkkinoinnin toteutus ilman tavoitteita ei yleensä pääty toivottuun lopputulokseen. Tavoitteet luovat digimarkkinoinnin kivijalan ja kun sen päälle rakennetaan keinot ja kanavat, voidaan tuloksiakin jo odottaa. Tavoitteiksi ei riitä ne yleisimmät ”lisää kauppaa” tai ”lisää liidejä” vaan tavoitteet tulee purkaa palasiksi, joiden yhteissummaksi voidaan saada uusia asiakkuuksia ja lisää liikevaihtoa.

REANE-malli kivijalaksi

Me käytämme tavoitteiden asettelun apuna REAN-mallia, joka auttaa yhdistämään tavoitteet ja niihin liittyvät toimenpiteet. REANE-malli on meidän tapamme rakentaa jokaiselle yritykselle oman digimarkkinoinnin kivijalka.

Tavoitteita ja niihin liittyviä toimenpiteitä onnistuneessa digimarkkinoinnissa voisi olla esimerkiksi:

  1. Kohderyhmän tavoittaminen
    • Hakukoneoptimointia ja hakukonemainontaa
    • Some-näkyvyyden rakentamista
  2. Tulevien asiakkaiden houkuttelu ja sitouttaminen
    • Olemassaoloaan palvelevien verkkosivujen rakentaminen
    • Nykyisten verkkosivujen testaus ja kehittäminen
    • Asiakasta kiinnostavien sisältöjen tuotanto
    • Inbound-markkinointimallin rakentaminen
  3. Aktivointia ja liidien kerääminen
    • Laskeutumissivut ja CTA-pisteet
    • Sisältömarkkinointia (pikaoppaat, kurssit, whitepaperit)
  4. Liidien hoivaaminen
    • Markkinoinnin automaation käyttöönoton
    • Sähköpostimarkkinointia
  5. Toiminnan tehostaminen
    • Myynnin ja markkinoinnin yhteistyön tehostaminen CRM:n avulla

Tavoitteiden tunnistaminen ja niiden perusteella tapahtuva toiminta johtaa haluttuun lopputulokseen. Kampanjalähtöinen markkinointi ja ”musta tuntuu” -ajatuksella tehty kehittäminen ovat lähtökohtaisesti valuvikaisia tapoja digimarkkinoinnin toimeenpanoon.

Mikäli sinua kiinnostaa jutella digimarkkinoinnista ja vaikkapa treeniohjelmista enemmän, niin pistä viestiä [email protected]!

Energisin terveisin,

Tiina

Ps. Mikäli kiinnostuksesi heräsi myös terveyden kivijalkoihin, Jonin kirjan saa mm. täältä.

 

Modernin markkinoinnin verkkovalmennus

 

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

kympin digimokat Verkkoasema

Älä tee näin: Kympin digimokat

Tämä mokalista on sellainen, jota tulisi digimarkkinointia toteutettaessa ehdottomasti välttää. Jos jokin kohta haiskahtaa tutulta, niin hälytyskellojen tulisi alkaa välittömästi kilkattamaan! Kymmenen vuoden kokemuksella ja kieli poskella kokosin avuksesi kymmenen kohdan lista: Älä tee näin! Esimerkkejä todellisesta elämästä: Markkinointi 1. Jätä markkinointi markkinoimaan yksikseen. Vältä erityisesti markkinoinnin ja myynnin välistä… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit