Digimarkkinoinnin-ja-terveyden-kivijalat

13.10.2017

Digimarkkinoinnin ja terveyden kivijalat

Olen kiinnostunut terveydestä sekä hyvinvoinnista ja sen vuoksi olin hankkinut käsiini Joni Jaakkolan tuoreen Väkevä Elämä -kirjan. Kun olin kahlannut kirjaa innostuksen vallassa tovin, lukemiseni pysähtyi sivulle 97.

”Pelkkä kova puurtaminen vie vain tiettyyn pisteeseen. Jos sen sijaan valjastat tekemisen innon fiksuun ja ennalta mietittyyn suunnitelmaan, jälki tulee olemaan maagisen väkevää. …Usein parempaa terveyttä ja suorituskykyä aletaan hakea lähtemällä liikkeelle teknisistä yksityiskohdista, kuten ruokavaliosta ja treeniohjelmasta. Oikea vuotokohta on kuitenkin usein jossain muualla, kuten ymmärryksessä, ajattelussa ja suhtautumisessa.”

Suoraan asiaan – paras tapa edetä?

No niinpä tietenkin. Kaikki omat urheiluun liittyvät valmennukseni olen aloittanut raivokkaasti ruokavaliota ja treeniohjelmia opiskelemalla ja käytäntöön viemällä. ”Suoraan itse asiaan”, olen ajatellut. Ja aivan samoin ovat ajatelleet suurin osa niistä yrittäjistä ja johtajista, joita työssäni kohtaan myynnin ja markkinoinnin teemojen äärellä. Minulle tulee tarjouspyyntöjä ja kyselyjä suoraan ”teknisiin yksityiskohtiin” syöksyen, tarvitaan verkkosivujen päivittämistä, some-kamppista ja hakukoneoptimointia. Sitä oikeaa tekemistä.

Ja aivan kuten Joni kirjassaan kirjoittaa, vuotokohtia on tiedossa. Digimarkkinoinnin toteutus ilman tavoitteita ei yleensä pääty toivottuun lopputulokseen. Tavoitteet luovat digimarkkinoinnin kivijalan ja kun sen päälle rakennetaan keinot ja kanavat, voidaan tuloksiakin jo odottaa. Tavoitteiksi ei riitä ne yleisimmät ”lisää kauppaa” tai ”lisää liidejä” vaan tavoitteet tulee purkaa palasiksi, joiden yhteissummaksi voidaan saada uusia asiakkuuksia ja lisää liikevaihtoa.

REANE-malli kivijalaksi

Me käytämme tavoitteiden asettelun apuna REAN-mallia, joka auttaa yhdistämään tavoitteet ja niihin liittyvät toimenpiteet. REANE-malli on meidän tapamme rakentaa jokaiselle yritykselle oman digimarkkinoinnin kivijalka.

Tavoitteita ja niihin liittyviä toimenpiteitä onnistuneessa digimarkkinoinnissa voisi olla esimerkiksi:

  1. Kohderyhmän tavoittaminen
    • Hakukoneoptimointia ja hakukonemainontaa
    • Some-näkyvyyden rakentamista
  2. Tulevien asiakkaiden houkuttelu ja sitouttaminen
    • Olemassaoloaan palvelevien verkkosivujen rakentaminen
    • Nykyisten verkkosivujen testaus ja kehittäminen
    • Asiakasta kiinnostavien sisältöjen tuotanto
    • Inbound-markkinointimallin rakentaminen
  3. Aktivointia ja liidien kerääminen
    • Laskeutumissivut ja CTA-pisteet
    • Sisältömarkkinointia (pikaoppaat, kurssit, whitepaperit)
  4. Liidien hoivaaminen
    • Markkinoinnin automaation käyttöönoton
    • Sähköpostimarkkinointia
  5. Toiminnan tehostaminen
    • Myynnin ja markkinoinnin yhteistyön tehostaminen CRM:n avulla

Tavoitteiden tunnistaminen ja niiden perusteella tapahtuva toiminta johtaa haluttuun lopputulokseen. Kampanjalähtöinen markkinointi ja ”musta tuntuu” -ajatuksella tehty kehittäminen ovat lähtökohtaisesti valuvikaisia tapoja digimarkkinoinnin toimeenpanoon.

Mikäli sinua kiinnostaa jutella digimarkkinoinnista ja vaikkapa treeniohjelmista enemmän, niin pistä viestiä tiina.raisanen@atk!

Energisin terveisin,

Tiina

Ps. Mikäli kiinnostuksesi heräsi myös terveyden kivijalkoihin, Jonin kirjan saa mm. täältä.

 

Modernin markkinoinnin verkkovalmennus

 

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Google ja tietoturva – Google Marketing Live 2019

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa käsiteltyyn tietoturva-asiaan, joka on ollut puheenaiheena digimarkkinointia koskevissa uudistuksissa jo pitkään. Vaikka tietoturva mainittiin yhtenä tämän vuoden tärkeimmistä teemoista, oli sen osuus jälleen lanseerauspuheenvuoroissa hyvin rajallinen. Tästä huolimatta, aiheelle lohkaistu osuus tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Googlen ajatus on, että me kaikki, niin… Lue lisää

Googlen innovaatioita – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 7 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin innovaatioihin. Olen jo parin vuoden ajan povannut, että Googlen hakutulokset korvataan verkkokauppalinkeillä, jolloin hakutuloksista ei mentäisi kivijalkaan paikanpäälle tai verkkokauppaan ostamaan, vaan osto voisi tapahtua suoraan Googlen hakutuloksissa. Nyt vihdoin tämän suuntaiset tuulet puhaltavat. Tämän lisäksi Googlen selkeä… Lue lisää

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Uusia palveluita yksityishenkilöille – GoogleMarketingLive2019

Blogisarja osa 5 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuun Googlen matkatoimisto-ominaisuuteen, joka yhdistää Googlen eri työkalujen tarjoamaa sisältöä matkailijan avuksi. Uusia työkaluja matkailijalle Google on selkeästi havainnut, että ihmiset pakenevat Googlesta erilaisten lentoyhtiö- ja hotelliapplikaatioiden äärelle. Näin ollen yksi erityisimpiä lanseerauksia tänä vuonna oli google.com/travel. Palvelu, jolla… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit