digimarkkinoinnin muutos

13.11.2018

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa.

Mobiilista ääniohjaukseen

Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon ”voice first”, kun Googlen johdatuksella muutkin ovat heränneet huomaamaan, kuinka kasvava osa hauista tehdään äänihakuina, viestit WhatsAppissa ja Facebookin Messengerissä jätetään ääniviesteinä ja ääniohjautuvat palvelut, kuten Google Assistentti, Siri tai Alexa kasvattavat suosiotaan.

Kannattaa siis varautua jo nyt ääniohjautuvuuden hyökyaaltoon.

Kokonaisuus haltuun

Vihdoin on sisäistetty, että pelkkä mobiiliystävällisyys ei riitä, vaan on keskityttävä asiakaskokemuksen optimoimiseen kokonaisuutena. On pystyttävä palvelemaan asiakasta riippumatta käytettävissä olevasta laitteesta tai siitä, tapaammeko hänet kasvokkain, soittaako hän meille tai lähestyykö hän meitä sähköpostilla. Sama tulisi toteutua jo ennen asiakkuuden syntymistä, ostoprosessin aikana.

Kun visioimme tulevaisuutta, tulisi kaiken tämän toteutua ja vieläpä räätälöidysti. Meidän tulisi viestiä asiakkaille heille parhaiten sopivina aikoina, heille parhaiten toimivia väyliä pitkin ja heitä parhaiten puhuttelevilla sisällöillä. Siinä sivussa olisi hyvä aistia muutokset vastaanottajan käyttäytymisessä.

Kuinka tähän päästään?

Tekoäly mukaan digimarkkinointiin

Tekoälyistä ja etenkin koneoppimisesta povataan mullistajaa myös digimarkkinoinnin kentässä. Facebook satsaa FAIR (Facebook AI Research) tekoäly-yksikköönsä ja Google DeepMind -osastoonsa. Tämän ohella erinäiset ohjelmallista ostamista tarjoavat tahot virittelevät omia tekoälyjään. Tavoitteena on luoda asiakkaille yhä tehokkaampia keinoja saada ääntään kuuluviin – ja siinä sivussa kerätä kaikessa hiljaisuudessa valtava määrä dataa käyttöön.

Alla muutamia aihioita, joihin tekoälyä voitaisiin hyödyntää.

Tehoa jakeluun

Tähän saakka digimarkkinoija on valinnut eri mediat, rakentanut mainoskampanjan ja määrännyt kohderyhmän kampanjarajoitusten kautta hyödyntäen esimerkiksi maantieteellistä sijaintia, kieltä, kanavasta riippuen demografisia tietoja tai kiinnostuksen kohteita, ammattinimikkeitä jne. Mitä jos tekisimmekin vain tehokkaat mainossisältövaihtoehdot ja antaisimme tekoälyn rakentaa tehokkaimmat mainoskokonaisuudet ja etsiä meille parhaat kanavat markkinointiin?

Jo nyt on käynnissä mm. edellä mainittuja kokeiluja tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämisessä digimarkkinoinnin jakelussa. Perusajatus on, että tekoäly oppii tunnistamaan henkilöt, jotka todennäköisimmin toteuttavat tavoitereittimme.

Tehoa markkinoinnin automaatioon

Tekoälystä olisi apua myös markkinoinnin automaatiossa. Nykyisellään markkinoinnin automaatiotyökalut helpottavat tunnistamaan, mistä sivuston kävijät ovat kiinnostuneita, viestimään heille heitä kiinnostavista asioista sekä ajoittamaan viestit säännöllisiksi riippumatta vuorokauden ajasta tai viikon päivästä.

Mikäli koneoppimisella varustettu tekoäly kytkettäisiin mukaan markkinoinnin automaatiotyökaluun, se voisi oppia kohteestaan. Olisi mahdollista viestiä räätälöidysti tehokkaimpaan aikaan vuorokaudesta ja valita tehokkaimmin toimivat viestikokonaisuudet suuremmasta valikoimasta viestejä. Se voisi myös tunnistaa, mikä kanava tavoittaa kohteen parhaiten: onko se sähköposti, sosiaalisessa mediassa lähetetty viesti, tekstiviesti tai vaikka puhelu ja ohjata viestintää näihin kanaviin. Parhaimmillaan tekoäly huomaisi muutoksen kohteen käytöksessä tai kiinnostuksen kohteissa, reagoisi muutokseen ja ilmoittaisi siitä esimerkiksi myyjälle.

Mahdollisuudet tuntuvat tässä vaiheessa rajattomilta.

Menneisyydestä tulevaisuuteen

Nykyään analytiikan hyödyntämisessä nojaamme vahvasti menneisyyteen ja yritämme sen pohjalta muokata toimintaamme tehokkaammaksi ja ennustaa tulevaa. Big data-ohjelmistot mahdollistavat laajemman tiedon hyödyntämisen ja dataa louhimalla voimme saada paremman kuvan myös tulevasta. Tärkeää olisi päästä analytiikassa menneisyyden tuijottamisesta tulevaisuuden ennustamiseen.

Jos big data-ohjelmistoihin kytkettäisiin myös tekoäly, joka tehostaisi tiedon louhintaa, se helpottaisi meille tärkeän tiedon ja yhteyksien löytämisessä. Jos yhdistelmään saataisiin myös koneoppiminen, voisi työkalu oppia meidän tarpeemme ja auttaa niiden ennustamisessa. Parhaimmillaan tällainen työkalu oikoisi väärinkäsityksiämme ja auttaisi meitä päätöksenteossa.

Testilaboratoriosta asiakkaiden käyttöön

Me Verkkiksellä olemme kuin testilaboratorio. Etsimme aktiivisesti uusia, parempia markkinointiteknologioita ja keinoja hyödyntää niitä. Teemme lähtökohtaisesti ensin testit itsellämme ja sen jälkeen ryhdymme suosittelemaan toimiviksi havaittuja markkinointimahdollisuuksia myös asiakkaillemme.

Jos siis haluat pysyä digimarkkinoinnin aallonharjalla, ota yhteyttä asiantuntijoihimme ja anna meidän auttaa.

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Jätä kommentti

Sinua saattaa kiinnostaa myös

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita seuraat. Ne voivat olla esimerkiksi … Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on helppo aloittaa. Hallintapaneelit Muokkaus-osion alta … Lue lisää

vinkit modernin markkinoinnin mestariksi

Kuudella vinkillä modernin markkinoinnin mestariksi

Kaikki mestarit tuntevat tämän teesin: Ei uutta, vaan uudestaan! Timanttisiin tuloksiin tarvitaan aikaa, pitkäjänteisyyttä ja toistoja. Sama pätee myös modernin markkinoinnin toteutukseen. Perusasioiden palveleminen ja toistojen tekeminen ratkaisevat sen, kuka lopulta voittaa asiakkaiden huomion. Alla oleva lista auttaa sinua tiellä modernin markkinoinnin mestariksi. Kun paneudut jokaisen kohtaan ajatuksella ja toteutat huolella – ja ajan kanssa … Lue lisää

some-markkinoinnin mittaaminen

Some-markkinoinnin mittaaminen

Sosiaalisen median markkinoinnissa käytettävien mittareiden tulisi perustua yrityksen sosiaalisen median strategiaan ja siellä asetettuihin tavoitteisiin. Strategiassa määritetyt tavoitteet antavat yrityksen sosiaalisen median toiminnalle päämäärän ja raamit, joiden mukaan toimitaan. Some-markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksia ei tulisi mitata pelkästään some-kanavien omilla mittareilla. Yrityksen some-markkinointi voi some-kanavan mittareiden mukaan näyttää erittäin toimivalta, mutta mikäli markkinointi ei auta yritystä … Lue lisää