Verkkoaseman asiantuntijavinkit 9

16.03.2016

Digitaalinen asiakaskokemus – ostajan matka myyjän luo

Useat eri tutkimukset ovat todenneet, että asiakkaan ostoprosessista on kuljettu jo 60-70 % matkasta, ennen kuin myyjä ja ostaja ensimmäisen kerran kohtaavat. Vaikka myyjälle ostaja olisikin täysin uusi tuttavuus, kun hän ensimmäistä kertaa soittaa tai kävelee myymälän ovesta sisään, niin ostajalle myyjä on jo tuttu kaveri. Tiedätkö sinä millaisen ensivaikutelman olet antanut ostajalle ennen kuin olette edes tavanneet?

Ensimmäinen askel – Google

Asiakkaan ostopolku alkaa tiedon hakemisella. Se voi olla perinteistä suullista puskaradiota tai digitaalisempaa somekyselyä.  Todennäköisesti se alkaa tai jatkuu kuitenkin googlettamalla. Googlen tutkimuksen mukaan ostajista 72 % kääntyy ostoprosessinsa aikana Googlen puoleen.

Tuotteita, palveluita ja toimittajia siis etsitään Googlesta. Ne yritykset, jotka valtaavat hakutulossivun kärkisijat pääsevät asiakkaan ostoprosessin vertailuosaan mukaan. Viisi ensimmäistä luonnollista hakutulosta saavat suurimman huomioarvon, melkein 80 % ensimmäisen hakutulossivun klikkauksista osuvat niihin.

Ensimmäinen vaikutelma tarkoittaa sitä, että pääset asiakkaan tietoisuuteen. Olet esillä ja olemassa.

Toinen askel – verkkosivut

Asiakkaat keräävät tietoa yritysten verkkosivuilta. Verkkosivujen tulisi näyttää ja tuntua hyvältä eli vakuuttaa ostaja ja toimia mm. eri päätelaitteissa moitteettomasti. Ensivaikutelman tulee olla luotettava, jotta ostaja jatkaisi tutustumista itse sisältöön.

Kun perusasiat = ulkoasu ja toimivuus ovat kunnossa, niin tulisi keskittyä verkkosivujen sisältöön. Ostajalle tulee antaa kaikki se informaatio, jota hän ostoprosessiinsa tarvitsee. Tarjoa siis kaikki se materiaali mitä myyjät käyttävät työssään myös verkkosivuilla:

  • tarkat tuotekuvaukset
  • esitteet
  • hinnat
  • referenssit
  • videot
  • tarjoukset

Älä panttaa asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavaa tietoa! Kaikkea informaatiota ei kuitenkaan ole tarkoitus kaataa kerralla asiakkaan eteen. Rakenna verkkosivuillesi erilaisia ostopolkuja, joita asiakkaat voivat kulkea riippuen siitä missä vaiheessa tiedonhakua he ovat.

Kolmas askel – digitaalinen keskustelu

Kun ostaja on kiinnostunut yrityksen tuottamasta sisällöstä, tulisi häntä hienovaraisesti ohjata kohti digitaalista keskustelua. Suoraviivaisimminhan tämä tapahtuu siten, että ostaja jättää yhteydenottopyynnön verkkosivujen kautta.

Mikäli ostaja ei ole vielä valmis siihen, häntä voidaan lähestyä hienovaraisemminkin. Ostajalle saatetaan tarjota lisää houkuttelevaa sisältöä, jolloin hän haluaa jättää oman sähköpostiosoitteensa vastineeksi sisällöstä (esimerkiksi ladattava opas, ilmainen testi, veloitukseton analyysi tms.). Kun sähköpostiosoite on saatu, ostajaa voidaan lähestyä myöhemmin uudelleen sähköpostin avulla ja houkutella lähemmäs keskusteluyhteyttä. Markkinointiautomaation avulla verkkosivuilla kävijöitä voidaan tunnistaa ja sähköpostiviestejä räätälöidä ostajan kiinnostuksenkohteiden mukaan. Myös chat-palvelu toimii hyvänä keskustelunavauksena.

Ensivaikutelma kuntoon!

Mikäli verkkosivusi löytyvät, vakuuttavat ja ohjaavat keskusteluun, niin olet antanut itsestäsi hyvän ensivaikutelman ostajalle! Mikäli olet epävarma, toimivatko verkkosivusi asiakkaan ostoprosessin mukaisesti, ota yhteyttä! Verkkoasemalla on 19 vuoden kokemus digitaalisesta maailmasta – ilmoittaudu mukaan valmennuksiimme tai kysy henkilökohtaista konsultointitapaamista.

Tutustu tästä myös miten voimme toteuttaa teille verkkosivu-uudistuksen!

B2B-yrityksen verkkosivut

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

kympin digimokat Verkkoasema

Älä tee näin: Kympin digimokat

Tämä mokalista on sellainen, jota tulisi digimarkkinointia toteutettaessa ehdottomasti välttää. Jos jokin kohta haiskahtaa tutulta, niin hälytyskellojen tulisi alkaa välittömästi kilkattamaan! Kymmenen vuoden kokemuksella ja kieli poskella kokosin avuksesi kymmenen kohdan lista: Älä tee näin! Esimerkkejä todellisesta elämästä: Markkinointi 1. Jätä markkinointi markkinoimaan yksikseen. Vältä erityisesti markkinoinnin ja myynnin välistä… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit