Verkkoaseman asiantuntijavinkit 9

16.03.2016

Digitaalinen asiakaskokemus – ostajan matka myyjän luo

Useat eri tutkimukset ovat todenneet, että asiakkaan ostoprosessista on kuljettu jo 60-70 % matkasta, ennen kuin myyjä ja ostaja ensimmäisen kerran kohtaavat. Vaikka myyjälle ostaja olisikin täysin uusi tuttavuus, kun hän ensimmäistä kertaa soittaa tai kävelee myymälän ovesta sisään, niin ostajalle myyjä on jo tuttu kaveri. Tiedätkö sinä millaisen ensivaikutelman olet antanut ostajalle ennen kuin olette edes tavanneet?

Ensimmäinen askel – Google

Asiakkaan ostopolku alkaa tiedon hakemisella. Se voi olla perinteistä suullista puskaradiota tai digitaalisempaa somekyselyä.  Todennäköisesti se alkaa tai jatkuu kuitenkin googlettamalla. Googlen tutkimuksen mukaan ostajista 72 % kääntyy ostoprosessinsa aikana Googlen puoleen.

Tuotteita, palveluita ja toimittajia siis etsitään Googlesta. Ne yritykset, jotka valtaavat hakutulossivun kärkisijat pääsevät asiakkaan ostoprosessin vertailuosaan mukaan. Viisi ensimmäistä luonnollista hakutulosta saavat suurimman huomioarvon, melkein 80 % ensimmäisen hakutulossivun klikkauksista osuvat niihin.

Ensimmäinen vaikutelma tarkoittaa sitä, että pääset asiakkaan tietoisuuteen. Olet esillä ja olemassa.

Toinen askel – verkkosivut

Asiakkaat keräävät tietoa yritysten verkkosivuilta. Verkkosivujen tulisi näyttää ja tuntua hyvältä eli vakuuttaa ostaja ja toimia mm. eri päätelaitteissa moitteettomasti. Ensivaikutelman tulee olla luotettava, jotta ostaja jatkaisi tutustumista itse sisältöön.

Kun perusasiat = ulkoasu ja toimivuus ovat kunnossa, niin tulisi keskittyä verkkosivujen sisältöön. Ostajalle tulee antaa kaikki se informaatio, jota hän ostoprosessiinsa tarvitsee. Tarjoa siis kaikki se materiaali mitä myyjät käyttävät työssään myös verkkosivuilla:

  • tarkat tuotekuvaukset
  • esitteet
  • hinnat
  • referenssit
  • videot
  • tarjoukset

Älä panttaa asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavaa tietoa! Kaikkea informaatiota ei kuitenkaan ole tarkoitus kaataa kerralla asiakkaan eteen. Rakenna verkkosivuillesi erilaisia ostopolkuja, joita asiakkaat voivat kulkea riippuen siitä missä vaiheessa tiedonhakua he ovat.

Kolmas askel – digitaalinen keskustelu

Kun ostaja on kiinnostunut yrityksen tuottamasta sisällöstä, tulisi häntä hienovaraisesti ohjata kohti digitaalista keskustelua. Suoraviivaisimminhan tämä tapahtuu siten, että ostaja jättää yhteydenottopyynnön verkkosivujen kautta.

Mikäli ostaja ei ole vielä valmis siihen, häntä voidaan lähestyä hienovaraisemminkin. Ostajalle saatetaan tarjota lisää houkuttelevaa sisältöä, jolloin hän haluaa jättää oman sähköpostiosoitteensa vastineeksi sisällöstä (esimerkiksi ladattava opas, ilmainen testi, veloitukseton analyysi tms.). Kun sähköpostiosoite on saatu, ostajaa voidaan lähestyä myöhemmin uudelleen sähköpostin avulla ja houkutella lähemmäs keskusteluyhteyttä. Markkinointiautomaation avulla verkkosivuilla kävijöitä voidaan tunnistaa ja sähköpostiviestejä räätälöidä ostajan kiinnostuksenkohteiden mukaan. Myös chat-palvelu toimii hyvänä keskustelunavauksena.

Ensivaikutelma kuntoon!

Mikäli verkkosivusi löytyvät, vakuuttavat ja ohjaavat keskusteluun, niin olet antanut itsestäsi hyvän ensivaikutelman ostajalle! Mikäli olet epävarma, toimivatko verkkosivusi asiakkaan ostoprosessin mukaisesti, ota yhteyttä! Verkkoasemalla on 19 vuoden kokemus digitaalisesta maailmasta – ilmoittaudu mukaan valmennuksiimme tai kysy henkilökohtaista konsultointitapaamista.

Tutustu tästä myös miten voimme toteuttaa teille verkkosivu-uudistuksen!

B2B-yrityksen verkkosivut

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Google ja tietoturva – Google Marketing Live 2019

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa käsiteltyyn tietoturva-asiaan, joka on ollut puheenaiheena digimarkkinointia koskevissa uudistuksissa jo pitkään. Vaikka tietoturva mainittiin yhtenä tämän vuoden tärkeimmistä teemoista, oli sen osuus jälleen lanseerauspuheenvuoroissa hyvin rajallinen. Tästä huolimatta, aiheelle lohkaistu osuus tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Googlen ajatus on, että me kaikki, niin… Lue lisää

Googlen innovaatioita – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 7 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin innovaatioihin. Olen jo parin vuoden ajan povannut, että Googlen hakutulokset korvataan verkkokauppalinkeillä, jolloin hakutuloksista ei mentäisi kivijalkaan paikanpäälle tai verkkokauppaan ostamaan, vaan osto voisi tapahtua suoraan Googlen hakutuloksissa. Nyt vihdoin tämän suuntaiset tuulet puhaltavat. Tämän lisäksi Googlen selkeä… Lue lisää

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Uusia palveluita yksityishenkilöille – GoogleMarketingLive2019

Blogisarja osa 5 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuun Googlen matkatoimisto-ominaisuuteen, joka yhdistää Googlen eri työkalujen tarjoamaa sisältöä matkailijan avuksi. Uusia työkaluja matkailijalle Google on selkeästi havainnut, että ihmiset pakenevat Googlesta erilaisten lentoyhtiö- ja hotelliapplikaatioiden äärelle. Näin ollen yksi erityisimpiä lanseerauksia tänä vuonna oli google.com/travel. Palvelu, jolla… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit