Verkkoaseman-asiantuntijavinkit-15

18.07.2012

Digitaalisen markkinoinnin sanastoa

Banneri
Sivustolla sijaitseva graafinen elementti (kuva, painike), joka toimii mainoksena (vrt. mainokset lehdessä). Banneria klikkaamalla pääsee mainostajan omalle sivustolle tai kampanjasivustolle.

Bounce rate eli poistumisprosentti
tarkoittaa niiden kävijöiden prosentuaalista määrää, jotka poistuivat sivuilta alle 5-10 sekunnissa. Poistumisprosentin määrittelevä sekuntimäärä vaihtelee kävijäseurantaohjelmittain.

CPC (Cost Per Click)
tarkoittaa napsautuskohtaista hintaa, jonka mainostaja maksaa aina, kun käyttäjä napsauttaa hänen mainostaan (esim. AdWords).

CTR (Click Through Rate) eli
napsautussuhde lasketaan jakamalla jonkin mainoksen saamat napsautukset mainoksen näyttökerroilla.

Hakukoneoptimointi (SEO)
tarkoittaa joukkoa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan sivuston sijoitusta hakukoneiden orgaanisissa (luonnollisissa) hakutuloksissa tietyillä, liiketoiminnalle tärkeillä, avainsanoilla.

Hakukonemainonta (SEM)
tarkoittaa mainostilan hankintaa haluttujen hakutulosten yhteydestä. Tunnetuin mainosohjelma on Google AdWords.

Hakukonemarkkinointi
on kattotermi, joka sisältää hakukoneoptimoinnin sekä hakukonemainonnan.

Konversio
Konversio on sivuston tavoite johon pyritään ja se voi olla esim. yhteydenottolomakkeen täyttäminen, verkkokaupassa tilauksen tekeminen, tai rekisteröityminen. Konversiolaskennassa (konversioprosentti) selvitetään siis kuinka moni www-sivustolle tulleista kävijöistä päätyy suorittamaan asettamamme tavoitteen.

Kävijäseuranta eli
web-analytiikka tarkoittaa sivuston kävijäliikenteen kartoittamista, tilastointia ja tutkimista.

ROI (Return On Investment) eli
sijoitetun pääoman tuotto on tunnusluku, joka ilmaisee kuinka paljon tuottoa investoinnille on saatu suhteessa sijoitetun pääoman määrään.

Sosiaalinen media
tarkoittaa erilaisia sovelluksia ja palvelualustoja, jossa käyttäjät sekä kuluttavat että tuottavat sisältöä sovelluksen avulla.

Lisätietoja Verkkoaseman digitaalisen markkinoinnin palveluista.

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

kympin digimokat Verkkoasema

Älä tee näin: Kympin digimokat

Tämä mokalista on sellainen, jota tulisi digimarkkinointia toteutettaessa ehdottomasti välttää. Jos jokin kohta haiskahtaa tutulta, niin hälytyskellojen tulisi alkaa välittömästi kilkattamaan! Kymmenen vuoden kokemuksella ja kieli poskella kokosin avuksesi kymmenen kohdan lista: Älä tee näin! Esimerkkejä todellisesta elämästä: Markkinointi 1. Jätä markkinointi markkinoimaan yksikseen. Vältä erityisesti markkinoinnin ja myynnin välistä… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit