do2018 blogiooste

09.02.2018

Digitalisaatiolla koko maailma taskussa

Kuljemme päivät pitkät puhelin muutaman sentin päässä kädestämme. Olemmeko kuitenkaan tajunneet, että meillä on koko maailma siinä pienessä laitteessa? Parilla painalluksella pääsemme minne tahansa mihin aikaan tahansa. Medialaitteet sisältävät rajattomat mahdollisuudet meille niin asiakkaina kuin myös markkinoinnin ammattilaisina.

Sosiaalisen liiketoiminnan sanansaattaja Sani Leino puhui tammikuun lopussa Digital Oulu 2018 -tapahtumassa digitalisaation hyödyntämisestä markkinoinnissa. Leino painotti mobiilioptimoinnin tärkeyttä digitaalisessa markkinoinnissa, sillä jo nyt valtaosa netin käytöstä tapahtuu medialaitteen kautta, oli se sitten puhelin, tabletti tai älykello, ja seuraavien viiden vuoden aikana on ennustettu, että 5,5 miljardilla ihmisellä on mobiililaite.

Kuten tiedämme, digimaailma menee eteenpäin niin valtavaa vauhtia, että mukana pysyminen on haastavaa, mutta pakollista. Eihän ole kauaakaan siitä, kun pankkikortti syrjäytti käteisen ja nyt ollaan menossa kovaa vauhtia siihen suuntaan, että mobiilimaksaminen on syrjäyttämässä pankkikortin.

Digitalisaation korvatessa monotoniset työt, jää meille enemmän aikaa kohdata ihminen.

Sani Leino ja Tiina Räisänen

Sosiaalista liiketoimintaa Messengerissä

Leino nosti esiin kolme tulevaisuuden digitaalisen markkinoinnin megatrendiä, joista ensimmäinen oli sosiaalinen liiketoiminta.

Nykyään ihmiset altistuvat niin valtavalle tietotulvalle ja siitä johtuvaa tunnetta voisi kutsuakin sisältöshokiksi. Tähän on pitänyt myös markkinoijien mukautua, sillä ihmiset eivät enää arvosta sitä, että mainoksia ”työnnetään naamalle”, vaan informaatiota etsitään omatoimisesti sosiaalisesta mediasta.

Koko maailma on viiden sentin päässä ihmisestä, joten massasta täytyy erottua. Pisimmän korren vetävät ne, joilla on kiinnostusta auttaa ihmistä.  Ihmiset ostavat ihmisiltä, joihin luottavat ja jotka tuntevat. On myös tutkittu, että ihmiset luottavat enemmän vertaisiinsa.

Markkinoinnin tulee siis siirtyä asiakkaan luokse, joten erilaiset viestipohjaiset sovellukset kuten WhatsApp tai Messenger ovat loistavia alustoja markkinointiin.

Sani Leino kysyykin, voisivatko yritykset luoda asiakkailleen yleisön tai tukikanavan sen sijaan että kulutettaisiin aikaa ja resursseja vanhanaikaisiin mainoksiin. Hän heittää ilmoille myös ajatuksen asiakaspalvelusta, jossa asiakkaat palvelevat toisiaan.

Chatbotit tehostamaan kohtaamisia

Toinen Leinon puheessa esiinnoussut megatrendi oli tekoäly ja chatbotit. Hänen mukaansa kannattaisi miettiä, mitkä asiat voitaisiin automatisoida, jotta aikaa jäisi enemmän ihmisten välisille kohtaamisille. Yksinkertaiset kysymykset hoituvat helposti botin kanssa, jotta ihmisillä jää aikaa kohdata toinen ihminen.

Yhdeksi esimerkiksi Leino nosti esimerkiksi lentoyhtiö KLM:n, joka ensimmäisenä käytti Check-In -palvelua Messengerissä. Leino huomautti, että uusi sukupolvi ei mene enää paikan päälle hoitamaan asioita, vaan he ovat tottuneet hoitamaan asiat sähköisesti. Miksi pyydämme asiakkaita omille sivuillemme, eikö olisi järkevämpi mennä asiakkaiden luo esimerkiksi chattien kautta?

Kiitos tekoälyn, meillä on ainutlaatuinen tilaisuus oppia tuntemaan ihminen ilman, että olemme koskaan tavanneet häntä.

Digitaalisessa ympäristössä näemme reaaliaikaisesti, missä asiakkaamme nettisivuillamme liikkuvat ja asiakaspalvelu hoituu chatbottien avulla. Näin ollen saadaan arvokasta tietoa asiakkaan käyttäytymisestä. Asiakas voi itse päättää milloin hän haluaa palvelua ja missä kanavassa. Leinon mukaan tässä piilee mahdollisuus valmistautua ja kohdata asiakas verkon yli yksilöllisesti hänelle sopivimmassa asiointikanavassa.

Kielimuurit murtuvat

Kolmanneksi megatrendiksi Leino nosti äänen. Ääntä ei vielä osata käyttää hyväksi, vaikka 30 prosenttia kaikista hauista tehdään ilman näyttöä.

Esimerkiksi Googlen Pixel Buds -kuulokkeet ovat mullistamassa maailmaa äänipuolella. Kuulokkeissa on sisässä 40 kielen tulkki, joten tulevaisuuden kommunikaatio tapahtuu verkon yli jokaisen omalla äidinkielellä, jolloin palvelun taso ja laatu parantuvat ja tähän saakka tiellä olleet kielimuurit murtuvat.

Leino kehotti kaikkia miettimään, miten voisimme tehostaa toimintaamme ja bisnestä:

  • Missä asioissa automaatio voisi auttaa?
  • Ymmärrä yksilöllisyyden ja yhteisöllisyyden tarve.
  • Tutustu rohkeasti epäkilpailtuihin megatrendeihin ja hyppää osan yli.

Leino lopetti puheenvuoronsa loppukaneettiin, joka jokaisen markkinoijan olisi hyvä muistaa: tehokkain markkinoinnin väline on välittäminen.

Anna Lakso

Me Verkkoaseman työntekijät kutsumme joskus Verkkoasemaa Verkkikseksi ja itseämme verkkisläisiksi. Tämä on työntekijöiden blogi, jolla ei ole yhtä vakiokirjoittajaa.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

do2018 blogiooste

Ääniohjaus ja täydennetty todellisuus – digitrendejä maailmalta

Digital Oulu 2018 -tapahtuman toisena pääpuhujana oli oululaislähtöinen Olli Hyyppä. Ollilla on vahva kokemus puolijohdeteollisuudesta, autoteollisuudesta sekä tietotekniikasta. Tällä hetkellä hän saa olla digitalisaation näköalapaikalla hollantilaisen NXP Semiconductorsin tietohallintojohtajana (liikevaihto 9,5 mrd. euroa, henkilökuntaa 31 000). Olli toi rennossa ja mukaansatempaavassa puheenvuorossaan esille digitalisaation trendejä maailmalta. Näitä olivat NFC eli Near… Lue lisää

do2018 blogikooste

Tehoa bisnekseen älykkäällä tiedonhallinnalla

Kuinka paljon sinä käytät työajastasi aikaa tiedon etsimiseen useista eri järjestelmistä? On yrityksen virallisia järjestelmiä kuten CRM ja epävirallisia kuten esimerkiksi Dropbox. Asiakkuudesta tallennetut tiedot voivat olla hajautettuna useampaan järjestelmään, jolloin tiedon etsintään voi kulua turhankin paljon aikaa ja vaivaa. Työntekijöiden työajasta jopa puolet voi kulua siihen, että he järjestelevät,… Lue lisää

do2018 blogikooste

Case Meconet: Digimarkkinoinnin kokonaisuus haltuun

#DO2018-tapahtumassa Verkkoaseman puheenvuoro oli jatkumoa samannimiselle blogilleni Digimarkkinoinnin kokonaisuus haltuun vuonna 2018.  Puheenvuoron tarkoituksena oli näyttää, kuinka digimarkkinoinnin haltuun ottaminen voi käytännössä tapahtua REANE-mallin mukaisesti. Case-esimerkkinä oli asiakkaamme Meconet Oy myyntijohtaja Markku Kuisminin (kuvassa) johdolla. (Teollisen) Pk-yrityksen haasteet digimarkkinoinnissa Puheenvuoron alkuun Markku toi upeasti esille Meconetin kohtaamia haasteita myynnin ja markkinoinnin… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit