Digitalisointi = Digitointi = Digitalisaatio

17.11.2017

Digitalisointi = Digitointi != Digitalisaatio

Osallistuin Oulun Kauppakamarin 14.11.2017 järjestämään Digitalisaatio haastaa hallituksen -seminaariin. Täydellisempiä puhujien matskuja odotellessa puranpa kuitenkin iltapäivän annin jo nyt itselleni mieleenpainuvimmista asioista.

Heti kärkeen Oulun Kauppakamarin toimitusjohtaja Jari Tuovinen alusti homman muistuttamalla, että digitointi ja digitalisaatio ovat ihan eri asioita. Palataanpa tähän kuitenkin myöhemmin.

Ensimmäisen keynoten tarjosi hiukan isompien yritysten hallitusammattilainen Jorma Eloranta. Yrityksen muutoksen, transformaation johtaminen, jota digitalisaatiokin on, vaatii hallituksen toimesta melkoista työkaluarsenaalia ja kokemusta. Mieleen jäi erityisesti hallitustoiminnan suunnittelu etukäteen firman koosta riippumatta ja konkreettisen Board Agendan luonti aina seuraavan 12-18 kuukauden jaksolle. Isoja asioita agendalla tulisi Elorannan mukana olla aina nämä: kasvu, tuottavuus ja tehostaminen sekä ihmiset. Strategian suunnittelu ja roadmapin laatiminen tarvittavine KPI-mittareineen löytyy myös hallituksen pöydältä.

Ville Tolvanen Digitalist Groupilta aloitti sitten digitalisaation syvempään olomuotoon perehdyttämisen. Digitalisaation tavoitteena on tuottaa asiakkaille arvoa nopeammin, paremmin ja halvemmin kuin ennen on kyetty uusien liiketoimintamallien ja prosessien avulla tuottamaan. Digitalisaation ajurina ovat ihmiset ja erityisesti silloin, kun he toimivat kuluttajan roolissa (Spotify, Netflix, Uber, Airbn jne.). Jostain syystä suomalaisissa yrityksissä digitalisaatio ei ole vielä lähtenyt lentoon. Digitalisaatioon liittyy olennaisesti alustatalouden malli. Näin teknisesti orientoituneena henkilönä olisi helppoa rinnastaa malli softiin ja platformeihin, mutta sitä alustatalous ei tarkoita. Alustalla pyritään ”toriuttamaan” ihmisiä yhteen verkossa jonkin alustan avulla ja luomaan torille funktio, joka voisi olla esim. jonkin tuotteen tai palvelun kehittäminen ja testaaminen täysin avoimessa ympäristössä. Yritykset ovat tulevaisuudessa tiedolla johdettavia verkostojen verkostoja ja yrityksen hallituksen tulisi laatia ns. digivisio, jossa edellä mainittuja asioita otettaisiin huomioon liiketoimintamalleja ideoimalla.

Lopuksi kuulimme muutaman yrityscasen. Parkkisen Jukka OP Design & Softwarelta kertoi ilman teknisiä apuvälineitä (huhupuheiden mukaan läppäri ei suostunut näin digitalisaation aikakaudella toimiaan) OP:n Oulun saitin tarinaa. Tarinan lopussa Jukan esittämä ajatus siitä, että ehkä OP voisi ollakin softatalo, nivoi kyllä tuon transformaatioajatuksen hyvin pakettiin. HappyOrNot yrityksen toimitusjohtajalta Heikki Väänäseltä tuli todella motivoivaa ja inspiroivaa asiaa mm. siitä, minkälaisia mittareita Atlantin takana nykyään sijoittajat seuraavat. Oli CAC, LTV, LTV to CAC ratiota jne. Lisäksi SAAS toimintaa pyörittävän yrityksen valuaation kaava oli mielenkiintoinen:

customer_count * monthly_fee * agreement_lenght_in_months * 6

Esim. arvoilla 100 asiakasta * 1000€/kk * 36kk * 6 saa jo melko mukavan 20M valuaation SAAS-firmalle. Tosin tuo kerroin 6 kaavassa edellyttää vielä noin 50% vuosittaista kasvua. Erityiset kiitokset vielä Heikille LinkedInin kautta toimittamistaan matskuista.

Ja lopuksi palaan seminaarin aiheeseen ja omaan ahaa-kokemukseeni. Digitalisaatio on siis kokonaisvaltaisempi. Se on kokonaan uusien liiketoimintamallien ja prosessien suunnittelua eikä yksinomaan esimerkiksi jonkin softan käyttöönottoa vanhan prosessin päälle. Digitointi tai digitalisointi on jonkin työn tai prosessin, esim. paperilla tehdyn prosessin siirtäminen digitaaliseksi, vaikkapa tietojärjestelmän hoidettavaksi. Itsekin jonkin verran asiakkaille digitalisaatiosta vaahdonneena koin pienen nolostuksen tunteen, kun lyhyen aikavälin tavoitteena omissa projekteissa on usein sittenkin ollut digitalisointi tai digitointi. Pääasia näissäkin caseissa minusta on joka tapauksessa se, että olemme yhdessä asiakkaan kanssa kyenneet tehostamaan asiakkaan toimintaa joko nopeuttamalla prosessia, parantamalla sen laatua ja vähentämällä kustannuksia.

Jyrki Sundström

Kirjoittaja Jyrki Sundström on yksi Verkkoaseman peruspilareista ja ollut mukana käytännössä katsoen alusta saakka. Hän on johtanut yrityksen ohjelmistotuotantoa jo vuodesta 2005 lähtien.

Tilaa blogit
Kommentit

2 vastausta “Digitalisointi = Digitointi != Digitalisaatio”

  1. Suomessa on n. 10,000 ohjelmistokehittäjän pula, eli kyllä se digitalisaatio täälläkin on liikkeellä. Tuosta Tolvasen alustatalousmäärittelystä en kylläkään ymmärrä juuri mitään:)

    • Tuo tulkintani alustataloudesta voi olla ihan eri kuin orginaalin esittäjän tarkoitus on ollut se määritellä, mutta noin minä sen ymmärsin. Ennen mentiin torille tekemään kauppaa, nyt näitä toreja (alustoja) on verkko pullollaan ja ihmiset tapaa siellä ja tekee kauppaa. Ja näitä avoimeja toreja voi luoda kuka tahansa oli tarkoitus sitten kaupata jotain tai vaikka kehittää avoimesti uusia tuotteita/palveluita.

Kommentointi on suljettu.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Google ja tietoturva – Google Marketing Live 2019

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa käsiteltyyn tietoturva-asiaan, joka on ollut puheenaiheena digimarkkinointia koskevissa uudistuksissa jo pitkään. Vaikka tietoturva mainittiin yhtenä tämän vuoden tärkeimmistä teemoista, oli sen osuus jälleen lanseerauspuheenvuoroissa hyvin rajallinen. Tästä huolimatta, aiheelle lohkaistu osuus tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Googlen ajatus on, että me kaikki, niin… Lue lisää

Googlen innovaatioita – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 7 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin innovaatioihin. Olen jo parin vuoden ajan povannut, että Googlen hakutulokset korvataan verkkokauppalinkeillä, jolloin hakutuloksista ei mentäisi kivijalkaan paikanpäälle tai verkkokauppaan ostamaan, vaan osto voisi tapahtua suoraan Googlen hakutuloksissa. Nyt vihdoin tämän suuntaiset tuulet puhaltavat. Tämän lisäksi Googlen selkeä… Lue lisää

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Apua kohdentamiseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 4 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kohdentamista helpottaviin lanseerauksiin. Tänä vuonna tälläkin saralla fokus oli koneoppimisen hyödyntämisessä. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa. Löydä potentiaalinen yleisösi Yksi digimarkkinoinnin keskeisin haaste on, kuinka löydät oikean yleisön oikeaan… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut verkkokauppa Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit