GDPR tulee - muistilista

25.05.2018

EU:n tietosuoja-asetus astuu voimaan!

Tänään 25.5 loppuu kahden vuoden siirtymäaika, jonka kuluessa hyvin monien, ellei käytännössä kaikkien, EU:ssa toimivien organisaatioiden on täytettävä EU:n tietosuoja-asetuksen organisaatioille asettamat vaatimukset.

Asetuksen velvoitteet koskevat hyvin monia organisaatioita, sillä asetuksessa määriteltyjä henkilötietoja kerätään automaattisesti tai tarkoituksellisesti lähestulkoon kaikissa verkkopalveluissa.

Luin taannoin Jari Saarelaisen kirjoittaman artikkelin Tietoviikon verkkolehdessä ja tajusin miten kouriintuntuvasti tietosuoja-asetuksen vaatimukset vaikuttavat meidän ja käytännössä kaikkien asiakkaidemmekin toimintaan. Samalla käsitin kuinka työlästä velvoitteiden täyttäminen voi olla, jos homma jää viime tinkaan.

Tässä tiivistetty ja toivottavasti myös helposti sisäistettävä tietopaketti, joka auttaa itse kunkin tietosuoja-asetusahdistukseen:

EU:n tietosuoja-asetus

Mitä sillä tavoitellaan?

  • kuluttajansuojan harmonisointia EU:n tasolla
  • kuluttajakaupan/palvelun helpottamista EU:n sisämarkkinoilla

Miten se vaikuttaa?

  • parantaa yksilöstä kerätyn tiedon yksityisyydensuojaa
  • antaa oikeuksia yksilöille
  • määrää velvoitteita organisaatioille

Kuka joutuu toimimaan sen johdosta?

  • kaikki organisaatiot
    • joilla on henkilörekistereitä tai jotka käsittelevät niitä toisen puolesta
    • joilla on hallussaan tietoja, joilla voidaan suoraan tai välillisesti yksilöidä ihminen;
      laajasti käsitettynä myös dynaaminen IP-osoite on tällainen tieto (tästä on jo EU-tuomioistuimen päätös)

Mihin mennessä pitää toimia?

  • käynnissä 2 vuoden siirtymäaika, joka päättyy toukokuussa 2018

Mitkä ovat organisaatioilta vaadittavat velvoitteet ja toimenpiteet?

  • tunnistetaan henkilötiedoiksi luokiteltavat asiat ja kerätäänkö niitä talteen
  • laaditaan suunnitelma henkilötietojen käsittelystä ja turvallisesta säilyttämisestä
  • tarjotaan yksilöille mahdollisuus saada
    • tietää organisaation henkilötietorekistereistä ja mitä tietoja yksilöstä niihin kerätään
    • tietää mille kolmansille osapuolille rekistereiden yksilöä koskevia tietoja luovutetaan
    • nähdä rekistereihin kerätyt itseänsä koskevat tiedot
    • saada itseänsä koskevat tiedot poistetuksi rekistereistä (todistettavasti)

Mitkä ovat sanktiot velvoitteiden toteuttamatta jättämisestä?

  • sakko, jopa 20 miljoonaa  Euroa tai 4% maailmanlaajuisesta liikevaihdosta

Kuka valvoo?

  • kansalliset tietosuojaviranomaiset

Kuka toteuttaa velvoitteet?

  • organisaatiot itse tai
  • muiden toimijoiden avustuksella (esim. konsulttiyritykset ja Verkkoasema)

 

Digimarkkinoinnin pikaopas

Eric Tähtinen

Eric "Eki" Tähtinen on Verkkoaseman perustajajäsen. Eki suunnittelee, tuottaa ja ylläpitää Verkkoaseman ohjelmistotuotteita.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Mitä tietoturva on?

Tietoturva on osa yritysturvallisuutta

Tulevana perjantina 25.5., aletaan soveltamaan uutta EU:n tietosuoja-asetusta (General Data Protection Regulation, GDPR) joka korvaa henkilötietodirektiivin ja kansalliset tietosuojalait (Suomessa henkilötietolaki). Sen vuoksi onkin tärkeä pysähtyä miettimään tietoturvaa hieman laajemmin osana yritysturvallisuutta. Organisaation turvallisuus ja tietoturva Tietoturva on paljon muutakin kuin salasanoja ja virustorjuntaa. Kuten syksyllä saimme huomata, esimerkiksi Ruotsissa havaittiin,… Lue lisää

Facebookin uudet tietoasetukset

Facebookin uudet tietoasetukset

Toukokuun 25. päivänä aletaan soveltaa EU:n uutta tietosuoja-asetusta. Tuttavallisemmin puhumme GDPR:stä. Yhtenä asetuksen tavoitteena on parantaa yksilön oikeuksia ja suojata ihmisten yksityiselämää. GDPR koskee myös Euroopan ulkopuolisia yrityksiä, jotka toimivat Euroopassa. Yksi iso toimija, jonka kyseenalaisesta asiakkaiden henkilökohtaisten tietojen käsittelystä on ollut viime aikoina paljon puhetta, on Facebook. Koska uuden tietosuoja-asetuksen… Lue lisää

Ei enää kylmäsoittoja -blogi

Ei enää kylmäsoittoja?

Miksi Google on niin tärkeä? Suomessa ja länsimaissa Google on suosituin hakukone, sillä noin 95 % hauista tehdään Googlessa. Jo pelkästään Suomessa tehdään yli 30 miljoonaa Google-hakua päivässä. Hauista suuri osa liittyy tuotteisiin tai palveluihin ja vaikka ostoa ei tehtäisikään verkossa, siellä tehdään vertailua mahdollisista palvelun tarjoajista ja hinnoista. Jos… Lue lisää

Digitalisointi = Digitointi = Digitalisaatio

Digitalisointi = Digitointi != Digitalisaatio

Osallistuin Oulun Kauppakamarin 14.11.2017 järjestämään Digitalisaatio haastaa hallituksen -seminaariin. Täydellisempiä puhujien matskuja odotellessa puranpa kuitenkin iltapäivän annin jo nyt itselleni mieleenpainuvimmista asioista. Heti kärkeen Oulun Kauppakamarin toimitusjohtaja Jari Tuovinen alusti homman muistuttamalla, että digitointi ja digitalisaatio ovat ihan eri asioita. Palataanpa tähän kuitenkin myöhemmin. Ensimmäisen keynoten tarjosi hiukan isompien yritysten hallitusammattilainen… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit