Facebookin uudet tietoasetukset

24.04.2018

Facebookin uudet tietoasetukset

Toukokuun 25. päivänä aletaan soveltaa EU:n uutta tietosuoja-asetusta. Tuttavallisemmin puhumme GDPR:stä. Yhtenä asetuksen tavoitteena on parantaa yksilön oikeuksia ja suojata ihmisten yksityiselämää. GDPR koskee myös Euroopan ulkopuolisia yrityksiä, jotka toimivat Euroopassa. Yksi iso toimija, jonka kyseenalaisesta asiakkaiden henkilökohtaisten tietojen käsittelystä on ollut viime aikoina paljon puhetta, on Facebook.

Koska uuden tietosuoja-asetuksen soveltaminen on jo aivan nurkan takana, on myös Facebook alkanut toimiin. Viime viikonlopusta alkaen saatoit saada Facebookiin kirjautuessasi eteen tarkastettavaksesi tietoasetuksiin liittyviä valintoja. Hienovaraisesti Facebook ilmoitti, että tarkistamalla muutokset ja asetukset Facebook pystyy helpottamaan joidenkin tietoasetustesi tarkastelemista.

Näitä tietojasi ja niiden käyttöä pystyt nyt hallitsemaan Facebookin asetuksista:

  • Mainokset, jotka perustuvat kumppaneiden tietoihin
  • Muualla näkemäsi mainokset, jotka perustuvat toimintaasi Facebook-yhtiöiden tuotteissa
  • Mainokset, jotka sisältävät yhteisötoimintasi
  • Kasvojentunnistus

Näiden tietojen lisäksi pystyt hallinnoimaan omia tietojasi liittyen esimerkiksi parisuhdetilanteeseesi sekä koulutukseesi, joita voidaan käyttää sinulle näytettyjen mainosten perusteena.

Uuden tietosuoja-asetuksen myötä henkilöillä on oikeus mm. tietää mitä tietoja organisaatio on hänestä tallentanut. Tämän johdosta pystyt nyt myös tarkastelemaan ja lataamaan tietojasi milloin tahansa tai poistamaan Facebook-tilisi sekä tietosi niin halutessasi.

Mainokset, jotka perustuvat kumppaneiden tietoihin

Mitä kumppaneiden tarjoamien tietojen käyttäminen oikein tarkoittaa? Facebook saa mainostajilta ja muilta kumppaneiltaan tietoja toiminnastasi, kuten siitä, miten käytät kumppanien verkkosivustoja. Kumppaneilta peräisin olevat tiedot sisältävät myös tietoja kiinnostuksen kohteistasi, jotka on kerätty riippumattomilta tietopalveluilta. Havainnollistava esimerkki näiden tietojen käyttämisestä on, jos vierailet matkustamiseen liittyvillä sivuilla ja etsit esimerkiksi hotellimajoitusta tulevalle matkallesi. Sallimalla mainokset, jotka perustuvat kumppaneiden tietoihin, voit saada aiheeseen liittyviä mainoksia, kuten hotelli- tai lentotarjouksia, Facebookissa ja Instagramissa.

Muualla näkemäsi mainokset, jotka perustuvat toimintaasi Facebook-yhtiöiden tuotteissa

Uusien mainosasetusten myötä voit myös valita, sallitko Facebookin näyttävän mainoksia Facebookin ulkopuolisissa sovelluksissa ja sivustoissa perustuen Facebookin mainosasetuksiin. Vaikka et sallisi tätä toimintoa, tulet silti näkemään jatkossa yhtä paljon mainoksia Facebookin ulkopuolella kuin ennenkin.

Mainokset, jotka sisältävät yhteisötoimintasi

Olet varmasti törmännyt Facebookissa jonkin Facebook-sivun mainokseen, jonka yhteydessä olet nähnyt jonkun kaverisi esimerkiksi tykkäävän kyseisestä sivusta. Nyt pystyt hallitsemaan myös sitä, saako Facebook lisätä mainoksiin yhteisötoimintaasi, eli esimerkiksi mainosta näyttävän sivun tykkäämisesi tai jakosi.

Sallia vai ei sallia?

Tosiasia on, että Facebook tulee myös jatkossa näyttämään sinulle mainoksia omissa palveluissaan sekä kumppaniverkostossaan. Nyt sinulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, kuinka osuvia nämä mainokset ovat.

Mikäli sallit Facebookin näyttävän mainoksia perustuen kumppaneiden tietoihin, voit nähdä kohdennettua mainontaa kuten esimerkiksi tarjouksia sinua kiinnostavista asioista. Vaikka et sallisi Facebookin näyttävän sinulle mainoksia, jotka perustuvat kumppaneilta saatuihin tietoihin, tulet näkemään myös jatkossa saman verran mainoksia, mutta sinulle näytettävät mainokset perustuvat toimintaasi esimerkiksi Facebookissa tai Instagramissa. Jos olet luovuttanut tietosi jollekin yritykselle, Facebook voi käyttää myös tätä tietoa hyväkseen, mikäli Facebook on yhdistänyt profiilisi yrityksen asiakasluetteloon.

Vaikka et sallisi kyseistä mainosasetusta, ei Facebook tuhoa mitään keräämiään tietoja sinuun liittyen. Näillä asetuksilla pystyt valitettavasti määrittämään vain sitä, miten sinusta kerättyjä tietoja käytetään mainosten näyttämiseen sinulle.

Mikäli sallit Facebookin näyttävän sinulle mainoksia ulkopuolisissa sovelluksissa ja sivustoissa Facebook-mainosasetuksiin perustuen, näet enemmän sinua kiinnostavia mainoksia. Mikäli et salli tätä toimintaa, saatat nähdä mainoksia jotka perustuvat muihin tietoihisi, kuten ikääsi tai sijaintiisi liittyen.

Kasvojentunnistus

Kasvojentunnistuksen avulla Facebook pystyy tarjoamaan esimerkiksi seuraavia ominaisuuksia:

  • Toiset pystyvät merkitsemään sinut kuviin ja videoihin nopeasti ja helposti
  • Suojaamaan sinua siltä, että joku käyttäisi kuvaa sinusta omana profiilikuvanaan
  • Kertomaan sinulle, kun olet mukana kuvissa tai videoissa joihin sinua ei ole merkitty

Käytännössä Facebookin järjestelmä analysoi ja vertaa kuvia ja videoita, kuten profiilikuvaasi tai muita kuvia ja videoita mihin sinut on merkitty tunnistamaan sinut muista kuvista ja videoista. Sallimalla kasvojentunnistuksen esimerkiksi kaverisi pystyvät merkitsemään sinut helposti kuvaan jonka he ovat ottaneet ja lisänneet Facebookiin.

Asetusta määrittäessä kannattaa pohtia, haluatko että Facebook voi tunnistaa sinut kuvista ja videoista ja mihin kaikkeen Facebook voi tätä tietoa tulevaisuudessa käyttää. Se, että et salli Facebookin käyttää kasvojentunnistusta ei kuitenkaan estä muita merkitsemästä sinua kuviin ja videoihin tulevaisuudessa. Mikäli haluat tarkistaa merkitsemiset ennen niiden näkymistä suuntaa Aikajana ja merkitseminen -asetuksiin.

Uusi tietosuoja-asetus määrittää myös, että organisaatiolla on velvollisuus ilmoittaa suurista tietoturvaloukkauksista sekä mikäli henkilötietoja luovutetaan kolmansille osapuolille. Toivoa saattaa, että Facebookin ja Cambridge Analytican kaltaiset ”kämmähdykset” eivät tule toistumaan.

 

Some-opas B2B-yritykselle

Vierailija

Tässä vieraskynässä wanna be #verkkisläiset pääsevät myös ääneen Verkkoaseman asiantuntijavinkeissä.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

Miksi digimarkkinointi kannattaa ulkoistaa?

Miksi ulkoistaisit digimarkkinointisi, kun sinulla on jo omat työntekijät, jotka päivittelevät somea ja tekevät välillä jonkun kampanjan? 💁‍♂️ No siksi, että hankkimalla yrityksellesi digimarkkinoinnin luottokumppanin, saat yhden ihmisen sijaan kokonaisen tiimin, joka on jo testannut kaiken kantapään kautta – jättäen jäljelle vain tehokkaat ja tuottavat menetelmät! Samalla voit antaa omien… Lue lisää

Miten myydään diginä?

Apua! Kaikki myynti on siirtynyt digikanaviin, ja viestini hukkuu muiden sekaan! Mitä teen? Kuinka saat asiakkaasi kiinni kotisohvalta, kun kaikki muutkin yrittävät päästä samalle apajalle? Miten siis myyt diginä? 1. Herätä HUOMIO! Täsmäisku suoraan asiakkaan haasteisiin tai tarpeisiin tuottaa tuloksellisia yhteydenottoja. Älä tarjoa moottoriveneeseen uusia renkaita! 2. Auta ja tuota… Lue lisää

Pitäisikö perinteiset markkinointisuunnitelmat heittää roskakoriin?

Olen perustamassa uutta yritystä harrastukseeni liittyen ja ajattelin josko tällä kertaa tekisin liiketoimintasuunnitelman. Löysin pohjan yrittäjille suunnatusta palvelusta ja sieltä bongasin kohdan, jossa kuvailtiin markkinointisuunnitelman sisältöä. Meinasi leuka tippua lattiaan sitä lukiessa. Ei vilaustakaan ostajapersoonista, sisällöistä, luottamuksen rakentamisesta. Sen sijaan puhuttiin logosta, kirjekuorista ja mainosteippauksista. Toivon syvästi, ettei yksikään uusi… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot b2b CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit