Facebookin uudet tietoasetukset

24.04.2018

Facebookin uudet tietoasetukset

Toukokuun 25. päivänä aletaan soveltaa EU:n uutta tietosuoja-asetusta. Tuttavallisemmin puhumme GDPR:stä. Yhtenä asetuksen tavoitteena on parantaa yksilön oikeuksia ja suojata ihmisten yksityiselämää. GDPR koskee myös Euroopan ulkopuolisia yrityksiä, jotka toimivat Euroopassa. Yksi iso toimija, jonka kyseenalaisesta asiakkaiden henkilökohtaisten tietojen käsittelystä on ollut viime aikoina paljon puhetta, on Facebook.

Koska uuden tietosuoja-asetuksen soveltaminen on jo aivan nurkan takana, on myös Facebook alkanut toimiin. Viime viikonlopusta alkaen saatoit saada Facebookiin kirjautuessasi eteen tarkastettavaksesi tietoasetuksiin liittyviä valintoja. Hienovaraisesti Facebook ilmoitti, että tarkistamalla muutokset ja asetukset Facebook pystyy helpottamaan joidenkin tietoasetustesi tarkastelemista.

Näitä tietojasi ja niiden käyttöä pystyt nyt hallitsemaan Facebookin asetuksista:

  • Mainokset, jotka perustuvat kumppaneiden tietoihin
  • Muualla näkemäsi mainokset, jotka perustuvat toimintaasi Facebook-yhtiöiden tuotteissa
  • Mainokset, jotka sisältävät yhteisötoimintasi
  • Kasvojentunnistus

Näiden tietojen lisäksi pystyt hallinnoimaan omia tietojasi liittyen esimerkiksi parisuhdetilanteeseesi sekä koulutukseesi, joita voidaan käyttää sinulle näytettyjen mainosten perusteena.

Uuden tietosuoja-asetuksen myötä henkilöillä on oikeus mm. tietää mitä tietoja organisaatio on hänestä tallentanut. Tämän johdosta pystyt nyt myös tarkastelemaan ja lataamaan tietojasi milloin tahansa tai poistamaan Facebook-tilisi sekä tietosi niin halutessasi.

Mainokset, jotka perustuvat kumppaneiden tietoihin

Mitä kumppaneiden tarjoamien tietojen käyttäminen oikein tarkoittaa? Facebook saa mainostajilta ja muilta kumppaneiltaan tietoja toiminnastasi, kuten siitä, miten käytät kumppanien verkkosivustoja. Kumppaneilta peräisin olevat tiedot sisältävät myös tietoja kiinnostuksen kohteistasi, jotka on kerätty riippumattomilta tietopalveluilta. Havainnollistava esimerkki näiden tietojen käyttämisestä on, jos vierailet matkustamiseen liittyvillä sivuilla ja etsit esimerkiksi hotellimajoitusta tulevalle matkallesi. Sallimalla mainokset, jotka perustuvat kumppaneiden tietoihin, voit saada aiheeseen liittyviä mainoksia, kuten hotelli- tai lentotarjouksia, Facebookissa ja Instagramissa.

Muualla näkemäsi mainokset, jotka perustuvat toimintaasi Facebook-yhtiöiden tuotteissa

Uusien mainosasetusten myötä voit myös valita, sallitko Facebookin näyttävän mainoksia Facebookin ulkopuolisissa sovelluksissa ja sivustoissa perustuen Facebookin mainosasetuksiin. Vaikka et sallisi tätä toimintoa, tulet silti näkemään jatkossa yhtä paljon mainoksia Facebookin ulkopuolella kuin ennenkin.

Mainokset, jotka sisältävät yhteisötoimintasi

Olet varmasti törmännyt Facebookissa jonkin Facebook-sivun mainokseen, jonka yhteydessä olet nähnyt jonkun kaverisi esimerkiksi tykkäävän kyseisestä sivusta. Nyt pystyt hallitsemaan myös sitä, saako Facebook lisätä mainoksiin yhteisötoimintaasi, eli esimerkiksi mainosta näyttävän sivun tykkäämisesi tai jakosi.

Sallia vai ei sallia?

Tosiasia on, että Facebook tulee myös jatkossa näyttämään sinulle mainoksia omissa palveluissaan sekä kumppaniverkostossaan. Nyt sinulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, kuinka osuvia nämä mainokset ovat.

Mikäli sallit Facebookin näyttävän mainoksia perustuen kumppaneiden tietoihin, voit nähdä kohdennettua mainontaa kuten esimerkiksi tarjouksia sinua kiinnostavista asioista. Vaikka et sallisi Facebookin näyttävän sinulle mainoksia, jotka perustuvat kumppaneilta saatuihin tietoihin, tulet näkemään myös jatkossa saman verran mainoksia, mutta sinulle näytettävät mainokset perustuvat toimintaasi esimerkiksi Facebookissa tai Instagramissa. Jos olet luovuttanut tietosi jollekin yritykselle, Facebook voi käyttää myös tätä tietoa hyväkseen, mikäli Facebook on yhdistänyt profiilisi yrityksen asiakasluetteloon.

Vaikka et sallisi kyseistä mainosasetusta, ei Facebook tuhoa mitään keräämiään tietoja sinuun liittyen. Näillä asetuksilla pystyt valitettavasti määrittämään vain sitä, miten sinusta kerättyjä tietoja käytetään mainosten näyttämiseen sinulle.

Mikäli sallit Facebookin näyttävän sinulle mainoksia ulkopuolisissa sovelluksissa ja sivustoissa Facebook-mainosasetuksiin perustuen, näet enemmän sinua kiinnostavia mainoksia. Mikäli et salli tätä toimintaa, saatat nähdä mainoksia jotka perustuvat muihin tietoihisi, kuten ikääsi tai sijaintiisi liittyen.

Kasvojentunnistus

Kasvojentunnistuksen avulla Facebook pystyy tarjoamaan esimerkiksi seuraavia ominaisuuksia:

  • Toiset pystyvät merkitsemään sinut kuviin ja videoihin nopeasti ja helposti
  • Suojaamaan sinua siltä, että joku käyttäisi kuvaa sinusta omana profiilikuvanaan
  • Kertomaan sinulle, kun olet mukana kuvissa tai videoissa joihin sinua ei ole merkitty

Käytännössä Facebookin järjestelmä analysoi ja vertaa kuvia ja videoita, kuten profiilikuvaasi tai muita kuvia ja videoita mihin sinut on merkitty tunnistamaan sinut muista kuvista ja videoista. Sallimalla kasvojentunnistuksen esimerkiksi kaverisi pystyvät merkitsemään sinut helposti kuvaan jonka he ovat ottaneet ja lisänneet Facebookiin.

Asetusta määrittäessä kannattaa pohtia, haluatko että Facebook voi tunnistaa sinut kuvista ja videoista ja mihin kaikkeen Facebook voi tätä tietoa tulevaisuudessa käyttää. Se, että et salli Facebookin käyttää kasvojentunnistusta ei kuitenkaan estä muita merkitsemästä sinua kuviin ja videoihin tulevaisuudessa. Mikäli haluat tarkistaa merkitsemiset ennen niiden näkymistä suuntaa Aikajana ja merkitseminen -asetuksiin.

Uusi tietosuoja-asetus määrittää myös, että organisaatiolla on velvollisuus ilmoittaa suurista tietoturvaloukkauksista sekä mikäli henkilötietoja luovutetaan kolmansille osapuolille. Toivoa saattaa, että Facebookin ja Cambridge Analytican kaltaiset ”kämmähdykset” eivät tule toistumaan.

 

Some-opas B2B-yritykselle

Elina Kylmäluoma

Kirjoittaja Elina Kylmäluoma toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana.

Jätä kommentti

Sinua saattaa kiinnostaa myös

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita seuraat. Ne voivat olla esimerkiksi … Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on helppo aloittaa. Hallintapaneelit Muokkaus-osion alta … Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon ”voice first”, kun Googlen johdatuksella … Lue lisää

vinkit modernin markkinoinnin mestariksi

Kuudella vinkillä modernin markkinoinnin mestariksi

Kaikki mestarit tuntevat tämän teesin: Ei uutta, vaan uudestaan! Timanttisiin tuloksiin tarvitaan aikaa, pitkäjänteisyyttä ja toistoja. Sama pätee myös modernin markkinoinnin toteutukseen. Perusasioiden palveleminen ja toistojen tekeminen ratkaisevat sen, kuka lopulta voittaa asiakkaiden huomion. Alla oleva lista auttaa sinua tiellä modernin markkinoinnin mestariksi. Kun paneudut jokaisen kohtaan ajatuksella ja toteutat huolella – ja ajan kanssa … Lue lisää