Verkkoaseman asiantuntijavinkit 12

22.02.2014

Google Ads Express

Mikä Google Ads Express on?

”Perinteisen” itse tehtävän Google Ads -tilin rinnalle on ilmestynyt vaihtoehtoinen Google Ads Express -tili. Uutta kampanjatiliä luodessa on tehtävä valinta, haluaako luoda perinteisen itse hallittavan Google Ads -tilin vai uuden, Googlen mukaan etenkin pienille ja paikallisille yrityksille suunnatun Google Ads Express-tilin, jossa Google ottaa vastuuta kampanjan ylläpidosta.

Ads Expressin avulla Google hoitaa kampanjan hallinnan kokonaisuudessaan. Palvelu sopii erinomaisesti pienille ja paikallisille yrityksille, jotka eivät ole käyttäneet verkkomainontaa aiemmin.” (Google AdWords työkalu)

Google Ads Expressin ideana on tehdä verkkomarkkinoinnista helppoa, jotta kuka tahansa voisi itsenäisesti luoda ja ylläpitää omaa kampanjaansa ilman ulkopuolista apua.

Mitä hyötyä Google Ads Expressin käytöstä on?

Google Ads Expressin käytölle on esitetty monenlaisia perusteluita:

  1. Helppous
    Sinun tarvitsee vain valita toimiala, kirjoittaa yksi mainos ja valita haluamasi päiväbudjetti ja Google hoitaa lopun. Google Ads Express valitsee automaattisesti mainoksillesi parhaat näyttöpaikat ja –ajat.
  2. Et tarvitse edes www-sivustoa
    Www-sivustolle ohjaamisen lisäksi palvelu tarjoaa sinulle mahdollisuutta ohjata liikennettä ilmaiselle Google+ -tilillesi tai suoraan soittamaan yritykseesi ”soittonappulan” avulla.
  3. Maksat vain tuloksista
    Kuten normaalissakin AdWordsissä CPC-hinnoittelulla, maksat vain silloin, kun joku klikkaa mainostasi.

Miksi Google Ads Expressin käyttö ei kannata?

  1. Avainsanat valitaan automaattisesti valitun toimialan mukaan
    Kampanjaa luodessa sinun ei tarvitse päättää avainsanoista vaan kampanjasi luova robotti kerää avainsanaideansa pohjautuen mm. Google Places-tiliisi valitsemiesi toimialojen perusteella.
  2. Kaikki avainsanasi ovat ”laaja haku”-muodossa
    Avainsanoja päättäessäsi valittavanasi perinteisessä Adsissä on:

    • ”Tarkka haku”, jolloin mainoksesi näytetään vain, mikäli joku hakee täysin avainsanaasi vastaavalla termillä. Esim. jos avainsanasi on [kumisaappaat], mainoksesi ei näy hakiessa hakutermillä ”keltaiset saappaat”
    • ”Ilmaisuhaku”, jolloin valitsemasi avainsanan eteen ja taakse sallitaan lisäsana, Esim. jos avainsanasi on ”kumisaappaat”, mainoksesi näkyy myös hakiessa hakutermillä ”keltaiset kumisaappaat”
    • ”Laaja haku”, jolloin mainoksesi näytetään aina kun haku täsmää miltään osin valitsemiisi avainsanoihin. Esim. jos avainsanasi on kumisaappaat, mainoksesi näkyy hakiessa hakutermillä ”keltaiset kumisaappaat”, mutta voi näkyä myös hakiessa sanalla ”pyyhekumi” tai ”kumitiiviste”Ongelmana laajan haun käytössä on se, ettet voi kontrolloida, mitkä osat avainsanoistasi käynnistävät mainostesi näyttämisen. Tästä syystä harvoin suositellaan laajan haun käyttöä avainsanarajauksissa, mutta Google Ads Expressissä se on ainoana vaihtoehtona.
  3. Et voi lisätä negatiivisia avainsanoja
    Negatiivisilla avainsanoilla rajataan kampanjan ulottumattomiin tiettyjä sanoja, joilla mainoksia ei haluta näyttää. Tällaisia voivat olla esimerkiksi [ilmainen], [halpa], [työpaikka] tai joku usein hakutermeissä esiintyvä sana, joka viittaa muuhun kuin tarjoamiisi tuotteisiin.Esim. Esim. jos avainsanasi on ”kumisaappaat” ja hakutermeissäsi esiintyy toistuvasti Nokian kumisaappaat, joita et myy, voit lisätä negatiiviseksi avainsanaksi {nokian] ja jatkossa tämän sanan esiintyessä haussa mainostasi ei näytetä.Koska Google Ads Express ei mahdollista negatiivisten avainsanojen käyttöä, et voi hyödyntää tätä ominaisuutta lainkaan kampanjaa tehostaessasi ja kohdentaessasi. Etenkin kun käytössäsi ovat vain laajat avainsanarajaukset, olisi erittäin tärkeää rajat mainostesi näyttöä negatiivisilla avainsanoilla.
  4. Kampanjan seurantamahdollisuuksia on rajattu
    Google Ads Express-kampanjaa ei voi kytkeä konversioseurantaan tai soittoseurantaan, vaan ainoana seurantamahdollisuutenasi on näyttökertojen ja klikkausten seuranta. Tämä estää sinua arvioimasta tehokkaasti kampanjan tehokkuutta ja Googlen palvelun laatua. Lienee tarkoituksellista?

Yhteenveto

Yhteenvetona sanottakoon, ettei Google Ads Express ainakaan tässä muodossaan vakuuta Google Ads -ammattilaista. Tehokkaan kampanjan luonti vaatii ihmisen, joka tuntee yrityksen ja tietää, mitä haluaa myydä, kelle ja koska. Nähtäväksi jää, kuinka palvelu kehittyy jatkossa, mutta tässä muodossaan palvelua ei voi suositella etenkään pienille ja paikallisille yrityksille, joilla kampanjabudjetit ovat muutoinkin rajalliset, eikä yhtään euroa ole hukattavaksi.

Mikäli haluat tehdä tehokasta Google-mainontaaota yhteyttä Verkkoaseman digiguruihin. Luomme kampanjanne kahden päivän sisällä tilauksesta.

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Uusia palveluita yksityishenkilöille – GoogleMarketingLive2019

Blogisarja osa 5 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuun Googlen matkatoimisto-ominaisuuteen, joka yhdistää Googlen eri työkalujen tarjoamaa sisältöä matkailijan avuksi. Uusia työkaluja matkailijalle Google on selkeästi havainnut, että ihmiset pakenevat Googlesta erilaisten lentoyhtiö- ja hotelliapplikaatioiden äärelle. Näin ollen yksi erityisimpiä lanseerauksia tänä vuonna oli google.com/travel. Palvelu, jolla… Lue lisää

Apua kohdentamiseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 4 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kohdentamista helpottaviin lanseerauksiin. Tänä vuonna tälläkin saralla fokus oli koneoppimisen hyödyntämisessä. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa. Löydä potentiaalinen yleisösi Yksi digimarkkinoinnin keskeisin haaste on, kuinka löydät oikean yleisön oikeaan… Lue lisää

Google Marketing Live 2019 – Alkusanat

Blogisarja osa 1 Julkaisimme jälleen GoogleMarketingLive2019 vuosittaisen lanseeraustilaisuuden kohokohdat. Hyppää mukaan ja tilaa seuraavat blogisarjan osat suoraan sähköpostiisi! Google pitää vuosittain suuren markkinointityökaluihin keskittyvän lanseeraustilaisuuden, joka viimeiset kaksi vuotta on kulkenut nimellä Google Marketing Live (aikaisemmin mm. Google Marketing Next). Tilaisuus on paisunut vuosi vuodelta ja nykyään tapahtuma kestää kaksi… Lue lisää

Google-uudelleenmarkkinointi -blogi

Google Ads Uudelleenmarkkinointi

Pelkäksi hakukonemainonnan työkaluksi mielletty Google Ads on monipuolinen työkalu digimarkkinoinnissa. Sama ohjelma mahdollistaa niin Googlen hakukonemainokset, Googlen kumppaneiden sivuilla näytettävät display-mainokset, video- ja mobiilimainokset kuin myös tarkkaan kohdistetun uudelleenmarkkinoinnin. Uudelleenmarkkinoinnin avulla voidaan mainostaa palveluita ja tuotteita esimerkiksi niille henkilöille, jotka ovat vierailleet jo verkkosivuillasi, mutta eivät ole päätyneet ostamaan tai… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit