Verkkoaseman asiantuntijavinkit 12

22.02.2014

Google AdWords Express

Mikä Google AdWords Express on?

”Perinteisen” itse tehtävän Google AdWords -tilin rinnalle on ilmestynyt vaihtoehtoinen Google AdWords Express -tili. Uutta kampanjatiliä luodessa on tehtävä valinta, haluaako luoda perinteisen itse hallittavan Google AdWords -tilin vai uuden, Googlen mukaan etenkin pienille ja paikallisille yrityksille suunnatun Google AdWords Express-tilin, jossa Google ottaa vastuuta kampanjan ylläpidosta.

AdWords Expressin avulla Google hoitaa kampanjan hallinnan kokonaisuudessaan. Palvelu sopii erinomaisesti pienille ja paikallisille yrityksille, jotka eivät ole käyttäneet verkkomainontaa aiemmin.” (Google AdWords työkalu)

Google AdWords Expressin ideana on tehdä verkkomarkkinoinnista helppoa, jotta kuka tahansa voisi itsenäisesti luoda ja ylläpitää omaa kampanjaansa ilman ulkopuolista apua.

Mitä hyötyä Google AdWords Expressin käytöstä on?

Google AdWords Expressin käytölle on esitetty monenlaisia perusteluita:

  1. Helppous
    Sinun tarvitsee vain valita toimiala, kirjoittaa yksi mainos ja valita haluamasi päiväbudjetti ja Google hoitaa lopun. Google AdWords Express valitsee automaattisesti mainoksillesi parhaat näyttöpaikat ja –ajat.
  2. Et tarvitse edes www-sivustoa
    Www-sivustolle ohjaamisen lisäksi palvelu tarjoaa sinulle mahdollisuutta ohjata liikennettä ilmaiselle Google+ -tilillesi tai suoraan soittamaan yritykseesi ”soittonappulan” avulla.
  3. Maksat vain tuloksista
    Kuten normaalissakin AdWordsissä CPC-hinnoittelulla, maksat vain silloin, kun joku klikkaa mainostasi.

Miksi Google AdWords Expressin käyttö ei kannata?

  1. Avainsanat valitaan automaattisesti valitun toimialan mukaan
    Kampanjaa luodessa sinun ei tarvitse päättää avainsanoista vaan kampanjasi luova robotti kerää avainsanaideansa pohjautuen mm. Google Places-tiliisi valitsemiesi toimialojen perusteella.
  2. Kaikki avainsanasi ovat ”laaja haku”-muodossa
    Avainsanoja päättäessäsi valittavanasi perinteisessä AdWordsissä on:

    • ”Tarkka haku”, jolloin mainoksesi näytetään vain, mikäli joku hakee täysin avainsanaasi vastaavalla termillä. Esim. jos avainsanasi on [kumisaappaat], mainoksesi ei näy hakiessa hakutermillä ”keltaiset saappaat”
    • ”Ilmaisuhaku”, jolloin valitsemasi avainsanan eteen ja taakse sallitaan lisäsana, Esim. jos avainsanasi on ”kumisaappaat”, mainoksesi näkyy myös hakiessa hakutermillä ”keltaiset kumisaappaat”
    • ”Laaja haku”, jolloin mainoksesi näytetään aina kun haku täsmää miltään osin valitsemiisi avainsanoihin. Esim. jos avainsanasi on kumisaappaat, mainoksesi näkyy hakiessa hakutermillä ”keltaiset kumisaappaat”, mutta voi näkyä myös hakiessa sanalla ”pyyhekumi” tai ”kumitiiviste”Ongelmana laajan haun käytössä on se, ettet voi kontrolloida, mitkä osat avainsanoistasi käynnistävät mainostesi näyttämisen. Tästä syystä harvoin suositellaan laajan haun käyttöä avainsanarajauksissa, mutta Google AdWords Expressissä se on ainoana vaihtoehtona.
  3. Et voi lisätä negatiivisia avainsanoja
    Negatiivisilla avainsanoilla rajataan kampanjan ulottumattomiin tiettyjä sanoja, joilla mainoksia ei haluta näyttää. Tällaisia voivat olla esimerkiksi [ilmainen], [halpa], [työpaikka] tai joku usein hakutermeissä esiintyvä sana, joka viittaa muuhun kuin tarjoamiisi tuotteisiin.Esim. Esim. jos avainsanasi on ”kumisaappaat” ja hakutermeissäsi esiintyy toistuvasti Nokian kumisaappaat, joita et myy, voit lisätä negatiiviseksi avainsanaksi {nokian] ja jatkossa tämän sanan esiintyessä haussa mainostasi ei näytetä.Koska Google AdWords Express ei mahdollista negatiivisten avainsanojen käyttöä, et voi hyödyntää tätä ominaisuutta lainkaan kampanjaa tehostaessasi ja kohdentaessasi. Etenkin kun käytössäsi ovat vain laajat avainsanarajaukset, olisi erittäin tärkeää rajat mainostesi näyttöä negatiivisilla avainsanoilla.
  4. Kampanjan seurantamahdollisuuksia on rajattu
    Google AdWords Express-kampanjaa ei voi kytkeä konversioseurantaan tai soittoseurantaan, vaan ainoana seurantamahdollisuutenasi on näyttökertojen ja klikkausten seuranta. Tämä estää sinua arvioimasta tehokkaasti kampanjan tehokkuutta ja Googlen palvelun laatua. Lienee tarkoituksellista?

Yhteenveto

Yhteenvetona sanottakoon, ettei Google AdWords Express ainakaan tässä muodossaan vakuuta Google AdWords -ammattilaista. Tehokkaan kampanjan luonti vaatii ihmisen, joka tuntee yrityksen ja tietää, mitä haluaa myydä, kelle ja koska. Nähtäväksi jää, kuinka palvelu kehittyy jatkossa, mutta tässä muodossaan palvelua ei voi suositella etenkään pienille ja paikallisille yrityksille, joilla kampanjabudjetit ovat muutoinkin rajalliset, eikä yhtään euroa ole hukattavaksi.

Mikäli haluat tehdä tehokasta Google-mainontaaota yhteyttä Verkkoaseman digiguruihin. Luomme kampanjanne kahden päivän sisällä tilauksesta.

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näin tehostat mainontaasi mainoslaajennuksilla

Näin tehostat mainontaasi mainoslaajennuksilla

Edeltävässä blogissa kerroin, miten kirjotat tehokkaita tekstimainoksia. Nyt on aika tehdä mainoksistasi entistä houkuttelevampia: mainoslaajennusten avulla saat enemmän tehoja irti tekstimainoksistasi! Niiden avulla voit antaa arvokasta lisätietoa käyttäjille. Ne tuovat mukanaan kolme lyömätöntä etua: Näkyvyys. Mainoslaajennukset nimensä mukaisesti laajentavat mainoksesi kokoa, eli valtaavat hakutuloksista isomman siivun juuri sinun mainoksellesi. Kuvittele… Lue lisää

Nain teet hyvan Google Ads -tekstimainoksen

Näin teet hyvän Google Ads -tekstimainoksen

Osuvan tekstimainoksen tekeminen edellyttää Googlen sääntöjen ja suositusten noudattamisen lisäksi myös ymmärryksen asiakkaasi ongelmasta ja syyt miksi hän googlettaa. Tässä blogissa neuvon, miten luot mainoksia, joilla tavoitat kohderyhmäsi ja saat heidät klikkaamaan mainoksiasi. Lähdetään liikkeelle mainoksen rakenteesta. Tekstimainos sisältää 3 otsikkoa, 2 kuvausta, URL:in ja halutessasi mainoksen polun. Hyvä otsikko… Lue lisää

Google-uudelleenmarkkinointi -blogi

Google AdWords Uudelleenmarkkinointi

Pelkäksi hakukonemainonnan työkaluksi mielletty Google AdWords on monipuolinen työkalu digimarkkinoinnissa. Sama ohjelma mahdollistaa niin Googlen hakukonemainokset, Googlen kumppaneiden sivuilla näytettävät display-mainokset, video- ja mobiilimainokset kuin myös tarkkaan kohdistetun uudelleenmarkkinoinnin. Blogissani kerron Google AdWordsin uudelleenmarkkinoinnista ja pohdin, mihin käyttötarkoituksiin se soveltuu. Miten uudelleenmarkkinointi toimii käytännössä? Kävijä tutustuu verkkosivustoon/verkkokauppaan, mutta ei päädy… Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin villi länsi -blogi

Digitaalisen markkinoinnin villi länsi

Eräs yrittäjä oli epävarma markkinointinsa menetelmistä ja pyysi Verkkoasemalta digitaalisen markkinoinnin asiantuntijaa tapaamiseen. Pohjatyönä tein yrityksen verkkosivuista web-analyysin. Hakutuloksia tarkastellessa huomasin, että asiakkaalla olikin jo AdWords -mainonta käytössään toisin, kuin pohjatiedoista olin ymmärtänyt. Tapaaminen starttasi asiakasyrityksen toimitusjohtajan (jatkossa TJ) kanssa, joka oli vastuussa yrityksensä markkinoinnista ja kertoi olevansa ummikko digitaalisen… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit