Google-uudelleenmarkkinointi -blogi

14.05.2019

Google Ads Uudelleenmarkkinointi

Pelkäksi hakukonemainonnan työkaluksi mielletty Google Ads on monipuolinen työkalu digimarkkinoinnissa. Sama ohjelma mahdollistaa niin Googlen hakukonemainokset, Googlen kumppaneiden sivuilla näytettävät display-mainokset, video- ja mobiilimainokset kuin myös tarkkaan kohdistetun uudelleenmarkkinoinnin. Uudelleenmarkkinoinnin avulla voidaan mainostaa palveluita ja tuotteita esimerkiksi niille henkilöille, jotka ovat vierailleet jo verkkosivuillasi, mutta eivät ole päätyneet ostamaan tai ottamaan yhteyttä. Blogissani kerron Google Adsin uudelleenmarkkinoinnista ja pohdin, mihin käyttötarkoituksiin se soveltuu.

Miten uudelleenmarkkinointi toimii käytännössä?

  1. Kävijä tutustuu verkkosivustoon/verkkokauppaan, mutta ei päädy ostoon/yhteydenottoon
  2. Uudelleenmarkkinointi käynnistyy Googlen hakukoneissa ja kumppaneiden sivustoissa kävijä pyritään palauttamaan sivustolle viimeistelemään oston/yhteydenoton
  3. Arvokas kävijä muutetaan kaupaksi

Google AdWords Uudelleenmarkkinointi

Uudelleenmarkkinoinnin toimintaperiaatteet

Google Adsin uudelleenmarkkinointi näyttää haluamaasi mainosta Googlen display-verkostossa (sivustoilla, jotka ovat sallineet Googlen mainosten näytön) sekä hakuverkostossa (Googlen hakukoneet) vain henkilöille, jotka ovat samalla selaimella vierailleet sivustollanne aikaisemmin.

Palvelu perustuu evästeisiin, joiden perusteella työkalu kerää luetteloa selaimista, joille mainoksia näytetään. Näiden luetteloiden perusteella Googlen uudelleenmarkkinointi ilmestyy vain jo sivustollasi vierailleille selaimille kaikkialla, missä mainosten näyttö on sallittua.

Mainosten näyttöä voi kohdentaa mm. sen mukaan, millä sivulla ja milloin kävijäsi kävi sivustollasi sekä rajaamalla näyttöpäivien aloitus- ja lopetusajankohtaa käynnin jälkeen. Mainosten näkyvyyden voi myös estää tietyiltä IP-osoitteilta. Budjettirajaus toimii päiväperustaisena, kuten muussakin Ads-mainonnassa. Tämä tarkoittaa sitä, että mainostaja voi määrittää mainoksilleen päiväbudjetin, mitä kampanja ei voi ylittää.

Tilanteita, joihin uudelleenmarkkinointi sopii

Uudelleenmarkkinointi sopii erinomaisesti verkkokauppayrittäjille. Ostosten teon jälkeen on tärkeää saada asiakas palaamaan verkkokauppaan mahdollisimman nopeasti, joten ärsykkeet muilla sivustoilla eivät ole haitaksi. Myös kesken ostosten teon poistuneet kävijät voidaan jäljittää erikseen ja heille voidaan tarjota uudelleenmarkkinoinnilla esimerkiksi alennuskuponkia verkkokauppaan.

Google Adsin uudelleenmarkkinointi sopii erinomaisesti myös tuotteisiin ja palveluihin, joiden hankinnan harkinta-aika on pitkä. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi kalliit, harvoin ostettavat tuotteet ja palvelut, kuten auto, asunto, talopaketti tai tai yrityspalvelut. Tällaisten tuotteiden ja palveluiden kohdalla asiasta usein otetaan selvää ja vertaillaan, joten uudelleenmarkkinointi tavoittaa kohderyhmänsä ennen päätöksentekoa.

Kolmas selkeä kohderyhmä ovat esimerkiksi erilaiset vitamiinikauppiaat, jotka myyvät tietyn erän. Ostetusta erästä on selvitettävissä, mille ajalle asiakkaat keskimäärin ostavat vitamiineja ja uudelleenmarkkinoinnin voi käynnistää esimerkiksi 30, 60 tai 90 päivää myöhemmin, jolloin vitamiinit alkavat olla loppu. Bannerimainonta jo tuotteita ostaneille prosentuaalisen alennuksen kera on houkuttelevaa viestintää.

Uudelleenmarkkinoinnin yhteydessä on kuitenkin huomioitava, että mainonta käynnistyy vasta kun sivustolla on jo kertaalleen käyty. Näin ollen uudelleenmarkkinointi ei toimi silloin, kun sivustolle pyritään saamaan lisää kävijöitä. Parhaan tuloksen saat, kun yhdistät hakukoneoptimoinnin ja uudelleenmarkkinoinnin tai hakukonemainonnan ja uudelleenmarkkinoinnin. Tällöin potentiaaliset asiakkaasi löytävät sivustollesi ja heitä houkutellaan käynnin jälkeen takaisin.

Esimerkki uudelleenmarkkinoinnista

Olet verkkokauppayrittäjä vaatealalla ja päätuotteinasi ovat housut ja paidat sekä talvisin takit. Sivustosi on hakukoneoptimoitu, minkä lisäksi teet kausituotteina myytäville takeille hakukonemainontaa, jotta näkyvyys rajoittuu kauteen. Potentiaaliset asiakkaasi löytävät sivustollesi hyvän hakukonelöydettävyyden vuoksi, mutta haluat parantaa sivuston tehokkuutta.

Ratkaisuna käynnistämme uudelleenmarkkinointikampanjan, jossa jokainen päätuoteryhmäsi on eritelty oman tunnisteensa taakse. Jaon ansiosta takkeja selailleet, ostoksensa keskeyttäneet henkilöt kohtaavat Googlen kumppaneiden sivuilla takkeja mainostavia kuva- ja tekstibannereita kun taas housuja selanneet saavat näkyviinsä housumainoksia. Lisäpotkua saat mahdollisilla alennuskupongeilla, jotka näkyvät vain jo sivustollasi vastaavassa osiossa käyneille potentiaalisille asiakkaille. Mainokset ohjaavat suoraan markkinoitavaan kategoriaan ja pyrkivät näin viemään loppuun kesken jääneen ostoprosessin tai vaihtoehtoisesti aiheuttamaan lisämyyntiä.

Pääsemme seuraamaan uudelleenmarkkinointibannereiden tehokkuutta liittämällä mainoksiin Google Analyticsin tunnisteen, jota seuraamalla näemme, moniko uudelleenmarkkinointibanneria klikanneista päätyy viemään ostoprosessin loppuun saakka.

Google Partner

Ota vastaan Verkkoaseman tarjous monipuolisesta Google Ads-mainonnasta. Verkkoasema on Google Partner ja tarjoaa Teille parasta palvelua.

 

Modernin markkinoinnin verkkovalmennus

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näin tehostat mainontaasi mainoslaajennuksilla

Näin tehostat mainontaasi mainoslaajennuksilla

Edeltävässä blogissa kerroin, miten kirjotat tehokkaita tekstimainoksia. Nyt on aika tehdä mainoksistasi entistä houkuttelevampia: mainoslaajennusten avulla saat enemmän tehoja irti tekstimainoksistasi! Niiden avulla voit antaa arvokasta lisätietoa käyttäjille. Ne tuovat mukanaan kolme lyömätöntä etua: Näkyvyys. Mainoslaajennukset nimensä mukaisesti laajentavat mainoksesi kokoa, eli valtaavat hakutuloksista isomman siivun juuri sinun mainoksellesi. Kuvittele… Lue lisää

Nain teet hyvan Google Ads -tekstimainoksen

Näin teet hyvän Google Ads -tekstimainoksen

Osuvan tekstimainoksen tekeminen edellyttää Googlen sääntöjen ja suositusten noudattamisen lisäksi myös ymmärryksen asiakkaasi ongelmasta ja syyt miksi hän googlettaa. Tässä blogissa neuvon, miten luot mainoksia, joilla tavoitat kohderyhmäsi ja saat heidät klikkaamaan mainoksiasi. Lähdetään liikkeelle mainoksen rakenteesta. Tekstimainos sisältää 3 otsikkoa, 2 kuvausta, URL:in ja halutessasi mainoksen polun. Hyvä otsikko… Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin villi länsi -blogi

Digitaalisen markkinoinnin villi länsi

Eräs yrittäjä oli epävarma markkinointinsa menetelmistä ja pyysi Verkkoasemalta digitaalisen markkinoinnin asiantuntijaa tapaamiseen. Pohjatyönä tein yrityksen verkkosivuista web-analyysin. Hakutuloksia tarkastellessa huomasin, että asiakkaalla olikin jo AdWords -mainonta käytössään toisin, kuin pohjatiedoista olin ymmärtänyt. Tapaaminen starttasi asiakasyrityksen toimitusjohtajan (jatkossa TJ) kanssa, joka oli vastuussa yrityksensä markkinoinnista ja kertoi olevansa ummikko digitaalisen… Lue lisää

Uusi AdWords-käyttöliittymä

Uusi Google AdWords -käyttöliittymä

Kirjauduitko Google AdWordsiin pitkästä aikaa ja vastassa oli uusi päivittynyt käyttöliittymä, jossa kaikki on hukassa? Ei hätää, me kokosimme yhteen olennaisimmat muutokset, joilla pääset taas sujuvasti liikkeelle. Google tulee päivittämään uuden käyttöliittymän kaikille tileille vuoden 2018 aikana. Uusi käyttöliittymä Uuteen näkymään pääset kirjautumalla tilillesi totuttuun tapaan. Etusivulla sinua odottaa uusi… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit