Opi tulkitsemaan analytiikkaa

19.11.2018

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Google Analytics -sivupalkkiTässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä.

Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on helppo aloittaa.

Hallintapaneelit

Muokkaus-osion alta löytyvän hallintapaneelin ideana on se, että voit rakentaa siellä vain teille näkyviä näkymiä eli dashboardeja. Valitut widgetit eli tietokentät päivittyvät automaattisesti valitsemasi tarkastelujakson mukaan. Voit rakentaa dashboardin manuaalisesti ja valita missä muodossa haluat esittää datan: numeroina, graafeina, taulukkoina, karttanäkymänä… Muuttujan (esim. istunnot) lisäksi voit valita suodattimet (esim. millä laitteella istunto tapahtunut tai sivuston kieliversion).

Hallintapaneelin tehtävä on siis helpottaa analytiikan hallintaa. Voit viedä raportin PDF:nä ulos tai automatisoida lähetyksen sähköpostiisi valitseminasi ajankohtina.

Reaaliaikainen & Yleiskatsaus

Reaaliaikainen-osio nimensä mukaan paljastaa, mitä sivustolla tapahtuu juuri tällä hetkellä. Missä päin sivustoa on selailijoita, mistä he ovat tulleet sivustolle ja mitkä ovat olleet top-avainsanoja. Lisäksi osiossa on karttanäkymä, mikä näyttää, mistä päin maailmaa kävijät ovat.

Mikäli olet verkkokauppayrittäjä, reaaliaikainen-osion yleiskatsaus antaa arvokasta dataa: voit analysoida esimerkkisi ale-kampanjan aikaisia kävijäpiikkejä tai kävijöiden sijaintia kartalla.

Yleisö & yleiskatsaus

Yleisö-osion yleiskatsaus tarjoaa tietoja kävijämassoista, ei kuitenkaan yksilötasolla. Löydät osioista muun muassa seuraavia tietoja:

  • Istuntojen määrä kertoo, kuinka monta itsenäistä istuntoa sivustolla on ollut tarkastelujakson aikana.
  • Käyttäjät kertoo, kuinka monta yksilöityä käyttäjää sivustolla on ollut. Huomaathan, että yksi käyttäjä on voinut käydä sivustolla useaan otteeseen. Tämä tarkoittaa siis sitä, että istuntojen määrä on usein isompi kuin käyttäjien määrä.
  • Sivun katselut paljastaa, kuinka montaa yksittäistä sivua on katsottu.
  • Sivua per istunto on keskimäärinen arvo, joka kertoo, kuinka monta sivua on katsottu yhden istunnon aikana.
  • Keskimääräinen istunnon kesto kertoo, kuinka pitkään kävijät viihtyvät sivustollasi keskimäärin.
  • Välitön poistumisprosentti kertoo sen osuuden kävijöistä, jotka eivät lähde selaamaan ensimmäistä laskeutumissivua pidemmälle. Arvon tulisi olla alle 50 %.
  • Uusia istuntoja on arvioitu ensimmäisten käyntikertojen osuus kaikista istunnoista. Suosituksen mukaan arvon tulisi olla yli 50%.

Yleiskatsaus-näkymästä voit analysoida verkkosivujesi kävijävolyymia. Katso aikajanan piikit ja aseta piikin päivämäärä sekä aloitus- että lopetuspäivämääräksi. Tutki liikenteen laatua ja huomioi erityisesti välitön poistumisprosentti – onko se hurjan korkea? Entä mistä kävijät ovat tulleet? Mikäli valtio on liiketoimintasi kannalta kummallinen, sivulla vietetty aika 0 sekuntia ja välitön poistuminen 100%, voit olla aika varma, että kyseessä on spämmiliikenne, minkä voit halutessasi sulkea pois analytiikasta.

Yleisön alta löytyy myös käyttäjäliikenne-osio, jota kannattaa silmäillä. Sen avulla pääset analysoimaan, miten selailu sivustolla on edennyt.

Yleisö & Mobiili & Yleiskatsaus

Älä arvaile mobiilisi toimivuutta, vaan katso! Yleisön alta, mobiili-osion yleiskatsauksesta löydät tietoa siitä, miten mobiilikäyttäjät käyttäytyvät. Muista tarkistaa laatuluvut eli välitön poistumisprosentti, istunnon kesto sekä sivut per istunto ja vertaile eri laitteiden välisiä eroja. Tämän lisäksi tarjolla on myös esimerkiksi tieto sivuston latausajasta sekä käyttäjien yleisimmin käyttämistä laitteista ja selaimista. Näitäkin kannattaa seurata ja tietoa kannattaa hyödyntää sivuston testaamisen yhteydessä.

Hankinta

Hankinta-osio paljastaa ne väylät, jotka johdattivat kävijät verkkosivuille. Näitä voi olla esim.

  • orgaaninen liikenne (Googlen tai vastaavien hakukoneiden kautta tullut ei-maksettu liikenne)
  • display-mainokset (Esimerkiksi Googlen hakukumppanisivustojen kautta bannereista tullut liikenne)
  • cpc (Esim. Google Adsin kautta tullut hakumarkkinointi ”cost-per-click”-liikenne)
  • suora liikenne (osoite kirjoitettu hakukenttään tai käytetty esim. kirjanmerkkejä)
  • somesta tuleva liikenne (eri somekanavista tullut liikenne, maksullinen ja maksuton)
  • viittaavaa liikenne (tultu eri sivuilla sijaitsevien sivustollenne ohjaavien linkkien kautta)
  • uutiskirjeiden kautta saapuva liikenne (klikattu uutiskirjeen linkkiä)

Käyttäytyminen

Työkaluja sisällön analysointiin tarjoaa käyttäytyminen-osio, joka kertoo, miten sivuille tullaan, miten siellä vietetään aikaa, ja miten sieltä poistutaan. Datan avulla ymmärrät paremmin millä sivuilla vieraillaan ja mille sivuille on vaikea löytää. Katso ainakin seuraavat osiot sivuston sisältö -kohdasta:

  • suosituimmat sivut: osio näyttää, mitkä sivustosi sisällöistä ovat ylitse muiden. Näille sivuille kannattaa sijoittaa selkeitä CTA eli call-to-actioneita tai toimitokehoitteita, jotta selailu ei lopu yhteen sivuun. Lisäksi tietoa kannattaa hyödyntää muita sivuja kehittäessään.
  • aloitussivut: osio kertoo, mitkä sivut toimivat laskeutumissivuina. Mikäli aloitussivu on jokin muu kuin etusivu, pidä mielessä, että käyttäjä ei välttämättä tunne sinua. Sivun tulee siis antaa asiakkaalle riittävät tiedot yrityksestä ja huomioida asetetut tavoitteet.
  • poistumissivut: osiosta näet, mitkä ovat sivuja, joilta vierailu katkeaa. Esimerkiksi yhteystieto-sivu on varsin luonnollinen poistumissivu. Jos poistumissivuina on tärkeitä laskeutumissivuja, kannattaa miettiä, miten asiakasta voisi ohjata paremmin etenemään sivustolla.

Konversiot & tavoitteet & yleiskatsaus

Konversiot-osiosta näet, miten järjestelmävalvojassa asetetut tavoitteet ovat toteutuneet. Mikäli osio on tyhjä, sinun tulee ensin luoda tavoitteita, joita seurataan. Ne voivat olla esimerkiksi jollekin sivulle päätyminen, sivulla vietetty aika tai vaikka selattujen sivujen määrä. Katso esimerkiksi, mikä lähde toi kävijän verkkosivulle toteuttamaan tavoitteen.

Seuraavassa blogissa kerronkin tarkemmin tavoitteiden asettamisesta ja konversio-optimoinnista.

B2B-yrityksen verkkosivut

 

 

Jenni Ylisirniö

Kirjoittaja Jenni Ylisirniö toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin assistenttina.

Jätä kommentti

Sinua saattaa kiinnostaa myös

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita seuraat. Ne voivat olla esimerkiksi … Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon ”voice first”, kun Googlen johdatuksella … Lue lisää

vinkit modernin markkinoinnin mestariksi

Kuudella vinkillä modernin markkinoinnin mestariksi

Kaikki mestarit tuntevat tämän teesin: Ei uutta, vaan uudestaan! Timanttisiin tuloksiin tarvitaan aikaa, pitkäjänteisyyttä ja toistoja. Sama pätee myös modernin markkinoinnin toteutukseen. Perusasioiden palveleminen ja toistojen tekeminen ratkaisevat sen, kuka lopulta voittaa asiakkaiden huomion. Alla oleva lista auttaa sinua tiellä modernin markkinoinnin mestariksi. Kun paneudut jokaisen kohtaan ajatuksella ja toteutat huolella – ja ajan kanssa … Lue lisää

some-markkinoinnin mittaaminen

Some-markkinoinnin mittaaminen

Sosiaalisen median markkinoinnissa käytettävien mittareiden tulisi perustua yrityksen sosiaalisen median strategiaan ja siellä asetettuihin tavoitteisiin. Strategiassa määritetyt tavoitteet antavat yrityksen sosiaalisen median toiminnalle päämäärän ja raamit, joiden mukaan toimitaan. Some-markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksia ei tulisi mitata pelkästään some-kanavien omilla mittareilla. Yrityksen some-markkinointi voi some-kanavan mittareiden mukaan näyttää erittäin toimivalta, mutta mikäli markkinointi ei auta yritystä … Lue lisää