Opi tulkitsemaan analytiikkaa

19.11.2018

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa!

Google Analytics -sivupalkki
Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä.

Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on helppo aloittaa.

Google Analytics Hallintapaneelit

Muokkaus-osion alta löytyvän hallintapaneelin ideana on se, että voit rakentaa siellä vain teille näkyviä näkymiä eli dashboardeja. Valitut widgetit eli tietokentät päivittyvät automaattisesti valitsemasi tarkastelujakson mukaan. Voit rakentaa dashboardin manuaalisesti ja valita missä muodossa haluat esittää datan: numeroina, graafeina, taulukkoina, karttanäkymänä… Muuttujan (esim. istunnot) lisäksi voit valita suodattimet (esim. millä laitteella istunto tapahtunut tai sivuston kieliversion).

Hallintapaneelin tehtävä on siis helpottaa analytiikan hallintaa. Voit viedä raportin PDF:nä ulos tai automatisoida lähetyksen sähköpostiisi valitseminasi ajankohtina.

Reaaliaikainen & Yleiskatsaus

Reaaliaikainen-osio nimensä mukaan paljastaa, mitä sivustolla tapahtuu juuri tällä hetkellä. Missä päin sivustoa on selailijoita, mistä he ovat tulleet sivustolle ja mitkä ovat olleet top-avainsanoja. Lisäksi osiossa on karttanäkymä, mikä näyttää, mistä päin maailmaa kävijät ovat.

Mikäli olet verkkokauppayrittäjä, reaaliaikainen-osion yleiskatsaus antaa arvokasta dataa: voit analysoida esimerkkisi ale-kampanjan aikaisia kävijäpiikkejä tai kävijöiden sijaintia kartalla.

Yleisö & yleiskatsaus

Yleisö-osion yleiskatsaus tarjoaa tietoja kävijämassoista, ei kuitenkaan yksilötasolla. Löydät osioista muun muassa seuraavia tietoja:

  • Istuntojen määrä kertoo, kuinka monta itsenäistä istuntoa sivustolla on ollut tarkastelujakson aikana.
  • Käyttäjät kertoo, kuinka monta yksilöityä käyttäjää sivustolla on ollut. Huomaathan, että yksi käyttäjä on voinut käydä sivustolla useaan otteeseen.
  • Sivun katselut paljastaa, kuinka montaa yksittäistä sivua on katsottu.
  • Sivua per istunto on keskimäärinen arvo, joka kertoo, kuinka monta sivua on katsottu yhden istunnon aikana.
  • Keskimääräinen istunnon kesto kertoo, kuinka pitkään kävijät viihtyvät sivustollasi keskimäärin.
  • Välitön poistumisprosentti kertoo sen osuuden kävijöistä, jotka eivät lähde selaamaan ensimmäistä laskeutumissivua pidemmälle. Arvon tulisi olla alle 50 %.
  • Uusia istuntoja on arvioitu ensimmäisten käyntikertojen osuus kaikista istunnoista. Suosituksen mukaan arvon tulisi olla yli 50%.

Yleiskatsaus-näkymästä voit analysoida verkkosivujesi kävijävolyymia. Katso aikajanan piikit ja aseta piikin päivämäärä sekä aloitus- että lopetuspäivämääräksi. Tutki liikenteen laatua ja huomioi erityisesti välitön poistumisprosentti – onko se hurjan korkea? Entä mistä kävijät ovat tulleet? Mikäli valtio on liiketoimintasi kannalta kummallinen, sivulla vietetty aika 0 sekuntia ja välitön poistuminen 100%, voit olla aika varma, että kyseessä on spämmiliikenne, minkä voit halutessasi sulkea pois analytiikasta.

Yleisön alta löytyy myös käyttäjäliikenne-osio, jota kannattaa silmäillä. Sen avulla pääset analysoimaan, miten selailu sivustolla on edennyt.

Yleisö & Mobiili & Yleiskatsaus

Toimivatko verkkosivusi moitteettomasti mobiilissa? Älä arvaile mobiilisi toimivuutta, vaan katso! Yleisön alta, mobiili-osion yleiskatsauksesta löydät tietoa siitä, miten mobiilikäyttäjät käyttäytyvät.

Muista tarkistaa laatuluvut eli välitön poistumisprosentti, istunnon kesto sekä sivut per istunto ja vertaile eri laitteiden välisiä eroja. Tämän lisäksi tarjolla on myös esimerkiksi tieto sivuston latausajasta sekä käyttäjien yleisimmin käyttämistä laitteista ja selaimista. Näitäkin kannattaa seurata ja tietoa kannattaa hyödyntää sivuston testaamisen yhteydessä.

Hankinta Google Analtycsissa

Hankinta-osio paljastaa ne väylät, jotka johdattivat kävijät verkkosivuille. Näitä voi olla esim.

  • orgaaninen liikenne (Googlen tai vastaavien hakukoneiden kautta tullut ei-maksettu liikenne)
  • display-mainokset (Esimerkiksi Googlen hakukumppanisivustojen kautta bannereista tullut liikenne)
  • cpc (Esim. Google Adsin kautta tullut hakumarkkinointi ”cost-per-click”-liikenne)
  • suora liikenne (osoite kirjoitettu hakukenttään tai käytetty esim. kirjanmerkkejä)
  • somesta tuleva liikenne (eri somekanavista tullut liikenne, maksullinen ja maksuton)
  • viittaavaa liikenne (tultu eri sivuilla sijaitsevien sivustollenne ohjaavien linkkien kautta)
  • uutiskirjeiden kautta saapuva liikenne (klikattu uutiskirjeen linkkiä)

Käyttäytyminen

Työkaluja sisällön analysointiin tarjoaa käyttäytyminen-osio, joka kertoo, miten sivuille tullaan, miten siellä vietetään aikaa, ja miten sieltä poistutaan. Datan avulla ymmärrät paremmin millä sivuilla vieraillaan ja mille sivuille on vaikea löytää. Katso ainakin seuraavat osiot sivuston sisältö -kohdasta:

  • suosituimmat sivut: osio näyttää, mitkä sivustosi sisällöistä ovat ylitse muiden. Näille sivuille kannattaa sijoittaa selkeitä CTA eli call-to-actioneita tai toimitokehoitteita, jotta selailu ei lopu yhteen sivuun. Lisäksi tietoa kannattaa hyödyntää muita sivuja kehittäessään.
  • aloitussivut: osio kertoo, mitkä sivut toimivat laskeutumissivuina. Mikäli aloitussivu on jokin muu kuin etusivu, pidä mielessä, että käyttäjä ei välttämättä tunne sinua. Sivun tulee siis antaa asiakkaalle riittävät tiedot yrityksestä ja huomioida asetetut tavoitteet.
  • poistumissivut: osiosta näet, mitkä ovat sivuja, joilta vierailu katkeaa. Esimerkiksi yhteystieto-sivu on varsin luonnollinen poistumissivu. Jos poistumissivuina on tärkeitä laskeutumissivuja, kannattaa miettiä, miten asiakasta voisi ohjata paremmin etenemään sivustolla.

Konversiot & tavoitteet & yleiskatsaus

Konversiot-osiosta näet, miten järjestelmävalvojassa asetetut tavoitteet ovat toteutuneet. Mikäli osio on tyhjä, sinun tulee ensin luoda tavoitteita, joita seurataan. Ne voivat olla esimerkiksi jollekin sivulle päätyminen, sivulla vietetty aika tai vaikka selattujen sivujen määrä. Katso esimerkiksi, mikä lähde toi kävijän verkkosivulle toteuttamaan tavoitteen.

Seuraavassa blogissa kerronkin tarkemmin tavoitteiden asettamisesta ja konversio-optimoinnista.

Lataa samalla myös verkkosivujen kehitykseen tarkoitettu opas

 

 

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

Miksi digimarkkinointi kannattaa ulkoistaa?

Miksi ulkoistaisit digimarkkinointisi, kun sinulla on jo omat työntekijät, jotka päivittelevät somea ja tekevät välillä jonkun kampanjan? 💁‍♂️ No siksi, että hankkimalla yrityksellesi digimarkkinoinnin luottokumppanin, saat yhden ihmisen sijaan kokonaisen tiimin, joka on jo testannut kaiken kantapään kautta – jättäen jäljelle vain tehokkaat ja tuottavat menetelmät! Samalla voit antaa omien… Lue lisää

Miten myydään diginä?

Apua! Kaikki myynti on siirtynyt digikanaviin, ja viestini hukkuu muiden sekaan! Mitä teen? Kuinka saat asiakkaasi kiinni kotisohvalta, kun kaikki muutkin yrittävät päästä samalle apajalle? Miten siis myyt diginä? 1. Herätä HUOMIO! Täsmäisku suoraan asiakkaan haasteisiin tai tarpeisiin tuottaa tuloksellisia yhteydenottoja. Älä tarjoa moottoriveneeseen uusia renkaita! 2. Auta ja tuota… Lue lisää

Pitäisikö perinteiset markkinointisuunnitelmat heittää roskakoriin?

Olen perustamassa uutta yritystä harrastukseeni liittyen ja ajattelin josko tällä kertaa tekisin liiketoimintasuunnitelman. Löysin pohjan yrittäjille suunnatusta palvelusta ja sieltä bongasin kohdan, jossa kuvailtiin markkinointisuunnitelman sisältöä. Meinasi leuka tippua lattiaan sitä lukiessa. Ei vilaustakaan ostajapersoonista, sisällöistä, luottamuksen rakentamisesta. Sen sijaan puhuttiin logosta, kirjekuorista ja mainosteippauksista. Toivon syvästi, ettei yksikään uusi… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit