02.09.2019

Google ja tietoturva – Google Marketing Live 2019

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa käsiteltyyn tietoturva-asiaan, joka on ollut puheenaiheena digimarkkinointia koskevissa uudistuksissa jo pitkään. Vaikka tietoturva mainittiin yhtenä tämän vuoden tärkeimmistä teemoista, oli sen osuus jälleen lanseerauspuheenvuoroissa hyvin rajallinen. Tästä huolimatta, aiheelle lohkaistu osuus tuntuu kasvavan vuosi vuodelta.

Googlen ajatus on, että me kaikki, niin markkinoijat kuin markkinointityökalujen tarjoajat olemme vastuussa siitä, että tulevaisuudessakin meillä on käytössä vapaa ja avoin verkko kaikille. Näin ollen puheenvuoroissa muistuteltiin sitä, kuinka henkilötietoja tulee vaalia tarkoin ja kuinka mainosmuotojen valinnoissa täytyy ottaa huomioon, mitä mainosten vastaanottaja haluaa nähdä. Yhtenä keinona tietoturvan parantamiseen esitettiin Tag Managerin käyttöä Google Analyticsin tukena.

Google jakoi GDPR:än ohjeistuksia mukailevan kolmen kohdan listan, jota jokaisen tulisi vaalia:

1) Tiedosta, mitä tietoa keräät ja miksi.
2) Vältä turhaa evästeiden käyttöä ja luo mieluummin suoria suhteita asiakkaisiisi.
3) Ymmärrä ja kunnioita yleisön toiveita.

Googlen edustaja totesi puheenvuorossaan, että tietoturva on jatkuvasti suurempi haaste ja mm. lainsäädännön myötä siihen on keskityttävä enemmän niin markkinoijana kuin markkinointityökalujen tarjoajana. Aikaisemmissa puheenvuoroissa viitattiin siihen, kuinka Google on keskittynyt turvaamaan käyttäjien yksityisyyden mm. tallentamalla tietoja laitteeseen sen sijaan, että kaikki vietäisiin pilveen. Ajatus on, että käytettävässä laitteessa kaikki tieto on suojassa. Näinhän ei ole, mutta Google ei ole vastuussa laitteelle tallennetuista tiedoista tai niihin liittyvistä tietovuodoista.

Puheenvuorossaan Googlen edustaja totesi, että tulevaisuudessa saatavilla olevan datan määrä tulee näillä säädöksillä todennäköisesti vähenemään. Google ei näe tätä uhkana, sillä koneoppimisen avulla pienempikin data kuulemma riittää.
Google tarjoaa käyttäjilleen Google tili-sivuston (Google Account Pages), jossa käyttäjä pääsee näkemään, mitä tietoa hänestä on kerätty ja miksi ja voi muokata tiliasetuksiaan sallimalla tietojensa käytön tai rajoittamalla sitä Googlelta. Google uskoo tämän lisäävän läpinäkyvyyttä ja siten edesauttavan tietojen antamista jatkossakin.

Liity seuramaan julkaisujamme digimarkkinointia koskevista ajankohtaisista asioista alla olevan lomakkeen kautta!

Blogisarjassamme on 8 osaa:

  1. GoogleMarketingLive2019 – Alkusanat
  2. GoogleMarketingLive2019 – Google Adsin uusia markkinointimuotoja
  3. GoogleMarketingLive2019 – Uusia työkaluja mainonnan tueksi
  4. GoogleMarketingLive2019 – Apua kohdentamiseen
  5. GoogleMarketingLive2019 – Uusia palveluita yksityishenkilöille
  6. GoogleMarketingLive2019 – Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen
  7. GoogleMarketingLive2019 – Googlen innovaatioita
  8. GoogleMarketingLive2019 – Google ja tietoturva

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

Miksi digimarkkinointi kannattaa ulkoistaa?

Miksi ulkoistaisit digimarkkinointisi, kun sinulla on jo omat työntekijät, jotka päivittelevät somea ja tekevät välillä jonkun kampanjan? 💁‍♂️ No siksi, että hankkimalla yrityksellesi digimarkkinoinnin luottokumppanin, saat yhden ihmisen sijaan kokonaisen tiimin, joka on jo testannut kaiken kantapään kautta – jättäen jäljelle vain tehokkaat ja tuottavat menetelmät! Samalla voit antaa omien… Lue lisää

Miten myydään diginä?

Apua! Kaikki myynti on siirtynyt digikanaviin, ja viestini hukkuu muiden sekaan! Mitä teen? Kuinka saat asiakkaasi kiinni kotisohvalta, kun kaikki muutkin yrittävät päästä samalle apajalle? Miten siis myyt diginä? 1. Herätä HUOMIO! Täsmäisku suoraan asiakkaan haasteisiin tai tarpeisiin tuottaa tuloksellisia yhteydenottoja. Älä tarjoa moottoriveneeseen uusia renkaita! 2. Auta ja tuota… Lue lisää

Pitäisikö perinteiset markkinointisuunnitelmat heittää roskakoriin?

Olen perustamassa uutta yritystä harrastukseeni liittyen ja ajattelin josko tällä kertaa tekisin liiketoimintasuunnitelman. Löysin pohjan yrittäjille suunnatusta palvelusta ja sieltä bongasin kohdan, jossa kuvailtiin markkinointisuunnitelman sisältöä. Meinasi leuka tippua lattiaan sitä lukiessa. Ei vilaustakaan ostajapersoonista, sisällöistä, luottamuksen rakentamisesta. Sen sijaan puhuttiin logosta, kirjekuorista ja mainosteippauksista. Toivon syvästi, ettei yksikään uusi… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit