02.09.2019

Google ja tietoturva – Google Marketing Live 2019

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa käsiteltyyn tietoturva-asiaan, joka on ollut puheenaiheena digimarkkinointia koskevissa uudistuksissa jo pitkään. Vaikka tietoturva mainittiin yhtenä tämän vuoden tärkeimmistä teemoista, oli sen osuus jälleen lanseerauspuheenvuoroissa hyvin rajallinen. Tästä huolimatta, aiheelle lohkaistu osuus tuntuu kasvavan vuosi vuodelta.

Googlen ajatus on, että me kaikki, niin markkinoijat kuin markkinointityökalujen tarjoajat olemme vastuussa siitä, että tulevaisuudessakin meillä on käytössä vapaa ja avoin verkko kaikille. Näin ollen puheenvuoroissa muistuteltiin sitä, kuinka henkilötietoja tulee vaalia tarkoin ja kuinka mainosmuotojen valinnoissa täytyy ottaa huomioon, mitä mainosten vastaanottaja haluaa nähdä. Yhtenä keinona tietoturvan parantamiseen esitettiin Tag Managerin käyttöä Google Analyticsin tukena.

Google jakoi GDPR:än ohjeistuksia mukailevan kolmen kohdan listan, jota jokaisen tulisi vaalia:

1) Tiedosta, mitä tietoa keräät ja miksi.
2) Vältä turhaa evästeiden käyttöä ja luo mieluummin suoria suhteita asiakkaisiisi.
3) Ymmärrä ja kunnioita yleisön toiveita.

Googlen edustaja totesi puheenvuorossaan, että tietoturva on jatkuvasti suurempi haaste ja mm. lainsäädännön myötä siihen on keskityttävä enemmän niin markkinoijana kuin markkinointityökalujen tarjoajana. Aikaisemmissa puheenvuoroissa viitattiin siihen, kuinka Google on keskittynyt turvaamaan käyttäjien yksityisyyden mm. tallentamalla tietoja laitteeseen sen sijaan, että kaikki vietäisiin pilveen. Ajatus on, että käytettävässä laitteessa kaikki tieto on suojassa. Näinhän ei ole, mutta Google ei ole vastuussa laitteelle tallennetuista tiedoista tai niihin liittyvistä tietovuodoista.

Puheenvuorossaan Googlen edustaja totesi, että tulevaisuudessa saatavilla olevan datan määrä tulee näillä säädöksillä todennäköisesti vähenemään. Google ei näe tätä uhkana, sillä koneoppimisen avulla pienempikin data kuulemma riittää.
Google tarjoaa käyttäjilleen Google tili-sivuston (Google Account Pages), jossa käyttäjä pääsee näkemään, mitä tietoa hänestä on kerätty ja miksi ja voi muokata tiliasetuksiaan sallimalla tietojensa käytön tai rajoittamalla sitä Googlelta. Google uskoo tämän lisäävän läpinäkyvyyttä ja siten edesauttavan tietojen antamista jatkossakin.

Liity seuramaan julkaisujamme digimarkkinointia koskevista ajankohtaisista asioista alla olevan lomakkeen kautta!

Blogisarjassamme on 8 osaa:

  1. GoogleMarketingLive2019 – Alkusanat
  2. GoogleMarketingLive2019 – Google Adsin uusia markkinointimuotoja
  3. GoogleMarketingLive2019 – Uusia työkaluja mainonnan tueksi
  4. GoogleMarketingLive2019 – Apua kohdentamiseen
  5. GoogleMarketingLive2019 – Uusia palveluita yksityishenkilöille
  6. GoogleMarketingLive2019 – Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen
  7. GoogleMarketingLive2019 – Googlen innovaatioita
  8. GoogleMarketingLive2019 – Google ja tietoturva

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Googlen innovaatioita – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 7 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin innovaatioihin. Olen jo parin vuoden ajan povannut, että Googlen hakutulokset korvataan verkkokauppalinkeillä, jolloin hakutuloksista ei mentäisi kivijalkaan paikanpäälle tai verkkokauppaan ostamaan, vaan osto voisi tapahtua suoraan Googlen hakutuloksissa. Nyt vihdoin tämän suuntaiset tuulet puhaltavat. Tämän lisäksi Googlen selkeä… Lue lisää

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Uusia palveluita yksityishenkilöille – GoogleMarketingLive2019

Blogisarja osa 5 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuun Googlen matkatoimisto-ominaisuuteen, joka yhdistää Googlen eri työkalujen tarjoamaa sisältöä matkailijan avuksi. Uusia työkaluja matkailijalle Google on selkeästi havainnut, että ihmiset pakenevat Googlesta erilaisten lentoyhtiö- ja hotelliapplikaatioiden äärelle. Näin ollen yksi erityisimpiä lanseerauksia tänä vuonna oli google.com/travel. Palvelu, jolla… Lue lisää

Apua kohdentamiseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 4 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kohdentamista helpottaviin lanseerauksiin. Tänä vuonna tälläkin saralla fokus oli koneoppimisen hyödyntämisessä. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa. Löydä potentiaalinen yleisösi Yksi digimarkkinoinnin keskeisin haaste on, kuinka löydät oikean yleisön oikeaan… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut verkkokauppa Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit