Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media

04.11.2012

Google Trends

Google Trends apuna digikampanjoiden suunnittelussa

Tänään YLE uutisoi JAMA Internal Medicine- lehdessä julkaistusta Google-tutkimuksesta, jossa viisi vuotta kestäneen seurannan tuloksena havaittiin ihmisten harkitsevan tupakoinnin lopettamista yleisimmin maanantaisin. Tutkimus perustui ilmaiseen Google Trends -työkaluun, jolla nähdään, minkälaisia aihepiirejä Googlen hakukoneesta haetaan tiettynä päivänä tai ajanjaksona eniten. Samaa työkalua käytettiin myös esimerkiksi presidentinvaalien tulosta ennustettaessa sekä influenssa-aallon levinneisyyttä arvioidessa.

Digimarkkinoijan näkökulmasta uutisella on suuri merkitys. Google Trends voi joillakin aihepiireillä olla hyvinkin hyödyllinen työkalu markkinointikampanjan rajauksia ja kohdentamista suunniteltaessa, sillä tunnetusti digikampanjoissa mainosten näkyvyyttä voi rajata hyvinkin tarkasti tiettyihin kellonaikoihin ja viikonpäiviin.

Esimerkki:

  • Jos markkinoit nikotiinin vieroitukseen valmistettuja tuotteita ”Tupakoinnin lopettaminen” –teemalla esimerkiksi Google AdWordsissä tai Facebook-bannereissa
  • Tunnetusti tupakointiin ja tupakoinnin lopettamiseen liittyvät termit ovat kalliita kovan kilpailun vuoksi (AdWordsissä suomeksi 1-4,50 € / klikki), joten kampanjan tehostamiseksi olisi hyvä rajata kampanja henkilöille, jotka harkitsevat tupakoinnin lopettamista ja siihen aikaan, kun lopettaminen on ajankohtaista
  • Näin ollen voisit ajastaa kampanjani budjetin viikon alkupuolelle ympäri vuorokauden ja jättää loppuviikon kokonaan tai ainakin osittain pois markkinoinnin piiristä
  • Tuloksena klikkihinnat laskisivat, sillä rajaat tehottomat ajat pois kampanjan piiristä ja näin saat markkinoitibudjetillesi enemmän tehoa

Google Trendseistä näkee helposti myös, koska joku sesonki alkaa eli mihin aikaan vuodesta ihmiset esimerkiksi ryhtyvät tekemään hakuja jouluun ja joululahjoihin liittyen. Tuloksista näemme, koska jouluaiheinen kampanja kannattaa aloittaa ja missä vaiheessa sen voi keskeyttää kun joululahjahankinnat on jo tehty. Vastaavalla tavalla toimisi esimerkiksi laihdutuskampanjoiden suunnittelu. Myös laihdutuksessa eletään vahvasti sesonkeja.

Lisäksi näkisin Google Trendsissä potentiaalia innovaatioiden kehittelyssä. Ei välttämättä siten, että sieltä etsittäisiin valmiita tuoteinnovaatioita, mutta tiettyjen tuotteen ominaisuuksien korostuessa tuotekehittely voi ottaa vaikutteita asiakkaiden toiveista. Esimerkkinä kännykkään yhdistetty kamera. Kun kameraa etsivien ihmisten pääkriteeriksi muodostuu pikselimäärän ja tarkkuuden sijaan kameran pieni koko ja kuvien helppo välittäminen eri kanaviin, on kameran sitominen puhelimeen luonteva askel eteenpäin.

Tutustu ilmaiseen Google Trends –palveluun tästä tai lue Ylen uutinen, josta pääset myös alkuperäiseen JAMA Internal Medicinen artikkeliin.

Mikäli sinulla on kysyttävää digikampanjoiden suunnittelusta, ota yhteyttä Verkkoasemaan.

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

vinkit modernin markkinoinnin mestariksi

Kuudella vinkillä modernin markkinoinnin mestariksi

Kaikki mestarit tuntevat tämän teesin: Ei uutta, vaan uudestaan! Timanttisiin tuloksiin tarvitaan aikaa, pitkäjänteisyyttä ja toistoja. Sama pätee myös modernin markkinoinnin toteutukseen. Perusasioiden palveleminen ja toistojen tekeminen ratkaisevat sen, kuka lopulta voittaa asiakkaiden huomion. Alla oleva lista auttaa sinua tiellä modernin markkinoinnin mestariksi. Kun paneudut jokaisen kohtaan ajatuksella ja toteutat… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

alustatalous Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitaalinen transformaatio digitalisaatio digivisio Google Marketing Next 2017 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö huippumyyjä ihmisen mieli Intranet Intrexx Kummeli Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinoinnin it markkinointiteknologia mit muistaminen myynti northern glow Ohjelmistot oppiminen palvelusuunnittelu salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Spotify Sähköinen liiketoiminta tekoäly Testaus Tietoturva transformaatio tuija rummukainen United Planet verkkokaupan markkinointi verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit