Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media

04.11.2012

Google Trends

Google Trends apuna digikampanjoiden suunnittelussa

Tänään YLE uutisoi JAMA Internal Medicine- lehdessä julkaistusta Google-tutkimuksesta, jossa viisi vuotta kestäneen seurannan tuloksena havaittiin ihmisten harkitsevan tupakoinnin lopettamista yleisimmin maanantaisin. Tutkimus perustui ilmaiseen Google Trends -työkaluun, jolla nähdään, minkälaisia aihepiirejä Googlen hakukoneesta haetaan tiettynä päivänä tai ajanjaksona eniten. Samaa työkalua käytettiin myös esimerkiksi presidentinvaalien tulosta ennustettaessa sekä influenssa-aallon levinneisyyttä arvioidessa.

Digimarkkinoijan näkökulmasta uutisella on suuri merkitys. Google Trends voi joillakin aihepiireillä olla hyvinkin hyödyllinen työkalu markkinointikampanjan rajauksia ja kohdentamista suunniteltaessa, sillä tunnetusti digikampanjoissa mainosten näkyvyyttä voi rajata hyvinkin tarkasti tiettyihin kellonaikoihin ja viikonpäiviin.

Esimerkki:

  • Jos markkinoit nikotiinin vieroitukseen valmistettuja tuotteita ”Tupakoinnin lopettaminen” –teemalla esimerkiksi Google AdWordsissä tai Facebook-bannereissa
  • Tunnetusti tupakointiin ja tupakoinnin lopettamiseen liittyvät termit ovat kalliita kovan kilpailun vuoksi (AdWordsissä suomeksi 1-4,50 € / klikki), joten kampanjan tehostamiseksi olisi hyvä rajata kampanja henkilöille, jotka harkitsevat tupakoinnin lopettamista ja siihen aikaan, kun lopettaminen on ajankohtaista
  • Näin ollen voisit ajastaa kampanjani budjetin viikon alkupuolelle ympäri vuorokauden ja jättää loppuviikon kokonaan tai ainakin osittain pois markkinoinnin piiristä
  • Tuloksena klikkihinnat laskisivat, sillä rajaat tehottomat ajat pois kampanjan piiristä ja näin saat markkinoitibudjetillesi enemmän tehoa

Google Trendseistä näkee helposti myös, koska joku sesonki alkaa eli mihin aikaan vuodesta ihmiset esimerkiksi ryhtyvät tekemään hakuja jouluun ja joululahjoihin liittyen. Tuloksista näemme, koska jouluaiheinen kampanja kannattaa aloittaa ja missä vaiheessa sen voi keskeyttää kun joululahjahankinnat on jo tehty. Vastaavalla tavalla toimisi esimerkiksi laihdutuskampanjoiden suunnittelu. Myös laihdutuksessa eletään vahvasti sesonkeja.

Lisäksi näkisin Google Trendsissä potentiaalia innovaatioiden kehittelyssä. Ei välttämättä siten, että sieltä etsittäisiin valmiita tuoteinnovaatioita, mutta tiettyjen tuotteen ominaisuuksien korostuessa tuotekehittely voi ottaa vaikutteita asiakkaiden toiveista. Esimerkkinä kännykkään yhdistetty kamera. Kun kameraa etsivien ihmisten pääkriteeriksi muodostuu pikselimäärän ja tarkkuuden sijaan kameran pieni koko ja kuvien helppo välittäminen eri kanaviin, on kameran sitominen puhelimeen luonteva askel eteenpäin.

Tutustu ilmaiseen Google Trends –palveluun tästä tai lue Ylen uutinen, josta pääset myös alkuperäiseen JAMA Internal Medicinen artikkeliin.

Mikäli sinulla on kysyttävää digikampanjoiden suunnittelusta, ota yhteyttä Verkkoasemaan.

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

Miksi digimarkkinointi kannattaa ulkoistaa?

Miksi ulkoistaisit digimarkkinointisi, kun sinulla on jo omat työntekijät, jotka päivittelevät somea ja tekevät välillä jonkun kampanjan? 💁‍♂️ No siksi, että hankkimalla yrityksellesi digimarkkinoinnin luottokumppanin, saat yhden ihmisen sijaan kokonaisen tiimin, joka on jo testannut kaiken kantapään kautta – jättäen jäljelle vain tehokkaat ja tuottavat menetelmät! Samalla voit antaa omien… Lue lisää

Miten myydään diginä?

Apua! Kaikki myynti on siirtynyt digikanaviin, ja viestini hukkuu muiden sekaan! Mitä teen? Kuinka saat asiakkaasi kiinni kotisohvalta, kun kaikki muutkin yrittävät päästä samalle apajalle? Miten siis myyt diginä? 1. Herätä HUOMIO! Täsmäisku suoraan asiakkaan haasteisiin tai tarpeisiin tuottaa tuloksellisia yhteydenottoja. Älä tarjoa moottoriveneeseen uusia renkaita! 2. Auta ja tuota… Lue lisää

Pitäisikö perinteiset markkinointisuunnitelmat heittää roskakoriin?

Olen perustamassa uutta yritystä harrastukseeni liittyen ja ajattelin josko tällä kertaa tekisin liiketoimintasuunnitelman. Löysin pohjan yrittäjille suunnatusta palvelusta ja sieltä bongasin kohdan, jossa kuvailtiin markkinointisuunnitelman sisältöä. Meinasi leuka tippua lattiaan sitä lukiessa. Ei vilaustakaan ostajapersoonista, sisällöistä, luottamuksen rakentamisesta. Sen sijaan puhuttiin logosta, kirjekuorista ja mainosteippauksista. Toivon syvästi, ettei yksikään uusi… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot b2b CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit