30.07.2019

Google Marketing Live 2019 – Alkusanat

Blogisarja osa 1

Julkaisimme jälleen GoogleMarketingLive2019 vuosittaisen lanseeraustilaisuuden kohokohdat. Hyppää mukaan ja tilaa seuraavat blogisarjan osat suoraan sähköpostiisi!

Google pitää vuosittain suuren markkinointityökaluihin keskittyvän lanseeraustilaisuuden, joka viimeiset kaksi vuotta on kulkenut nimellä Google Marketing Live (aikaisemmin mm. Google Marketing Next). Tilaisuus on paisunut vuosi vuodelta ja nykyään tapahtuma kestää kaksi päivää tarjoten lanseerausten ohella myös runsaasti digimarkkinointiin keskittyviä keynoteja.

Tilaisuus järjestettiin San Franciscossa ja paikanpäälle oli kerääntynyt porukkaa ympäri maailmaa. Lisäksi tänä vuonna lanseerauspuheenvuoron ohella myös keynotet streamattiin suurelle yleisölle. Tallenteet löytyvät tekstityksillä varustettuna YouTubesta.

Tilaisuus on minulle aina vuoden kohokohta, sillä vaikka monet lanseerauksista rantautuvat Suomeen vasta pitkällä viiveellä, lanseeraustilaisuuksista pääsee näkemään, missä maailmalla mennään. Google tekee jatkuvasti tutkimusta siitä, kuinka Googlen työkalujen käyttäjät käyttäytyvät ja kykenee siten reagoimaan muutoksiin ennen muita. Ilmiöt muutosten taustalla ovat lanseerauksia laajempia ja ne tulevat vaikuttamaan meidän jokaisen elämään ennemmin tai myöhemmin. Näin ollen, etenkin meidän digimarkkinoinnin ammattilaisten tulee olla hereillä. Kannattaa myös pohtia, miten nämä Googlen havainnot vaikuttavat mm. yrityksesi viestintään ja verkkosivustollesi asetettaviin vaatimuksiin.

Yleisesti ottaen Googlen lanseeraustilaisuudet ovat säilyttäneet ulkoasultaan paljon, mutta sisältö ja fokus on vaihdellut vuosittain. Pari vuotta sitten Google keskittyi uusien tuotteiden lanseeraukseen, kun Google 360-keskus saatiin markkinoille ja sitä laajennettiin seuraavina vuosina uusilla ominaisuuksilla. Samaan aikaan Google siirtyi ”ilmaistyökalumarkkinoilta” maksullisten työkalujen markkinoihin ja muutti näin merkittävästi ansaintalogiikkaansa. Tuon lanseerauksen jälkeen uusia kalliita työkaluja ei niinkään ole julkaistu, vaan Google on keskittynyt markkinoinnin tehostamiseen ja seurattavuuden viemiseen eri laitteille. ”Mobile first” -lanseerauksista on päästy ”Smart device first”-lanseerauksiin tarkoittaen sitä, että emme enää oleta kohderyhmämme käyttävän vain älypuhelimia, vaan älyominaisuudet ovat kaikkialla saatavilla – oli kyseessä sitten auto, ”smart speaker” tai vaikkapa älykello.

Aikaisempina vuosina olen julkaissut tilaisuuksista hyvin tiiviin paketin, joka on sisältänyt lähinnä keskeisimmät lanseeraukset, mutta tänä vuonna kirjoitan blogisarjan, jossa pohdin, miksi Google on päätynyt tällaisiin lanseerauksiin, kuinka se vaikuttaa digimarkkinointiin ja mitä lanseeraus voisi mahdollistaa tulevaisuudessa. Syynä uuteen lähestymistapaan on etenkin koulutuskeikoilla useasti esitetyt kysymykset, mihin Google on menossa ja miten Google asemoituu suhteessa muihin digimarkkinoinnin kanaviin. Uskon siis, että tämä pohdinta kiinnostaa myös teitä.

Blogisarjassamme on 8 osaa:

  1. GoogleMarketingLive2019 – Alkusanat
  2. GoogleMarketingLive2019 – Google Adsin uusia markkinointimuotoja
  3. GoogleMarketingLive2019 – Uusia työkaluja mainonnan tueksi
  4. GoogleMarketingLive2019 – Apua kohdentamiseen
  5. GoogleMarketingLive2019 – Uusia palveluita yksityishenkilöille
  6. GoogleMarketingLive2019 – Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen
  7. GoogleMarketingLive2019 – Googlen innovaatioita
  8. GoogleMarketingLive2019 – Google ja tietoturva

Liity seuraamaan blogiamme, niin saat jatkossa GoogleMarketinLive 2019 -blogisarjan suoraan sähköpostiisi. 

Antoisia lukuhetkiä ja tervetuloa mukaan!

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

Miksi digimarkkinointi kannattaa ulkoistaa?

Miksi ulkoistaisit digimarkkinointisi, kun sinulla on jo omat työntekijät, jotka päivittelevät somea ja tekevät välillä jonkun kampanjan? 💁‍♂️ No siksi, että hankkimalla yrityksellesi digimarkkinoinnin luottokumppanin, saat yhden ihmisen sijaan kokonaisen tiimin, joka on jo testannut kaiken kantapään kautta – jättäen jäljelle vain tehokkaat ja tuottavat menetelmät! Samalla voit antaa omien… Lue lisää

Miten myydään diginä?

Apua! Kaikki myynti on siirtynyt digikanaviin, ja viestini hukkuu muiden sekaan! Mitä teen? Kuinka saat asiakkaasi kiinni kotisohvalta, kun kaikki muutkin yrittävät päästä samalle apajalle? Miten siis myyt diginä? 1. Herätä HUOMIO! Täsmäisku suoraan asiakkaan haasteisiin tai tarpeisiin tuottaa tuloksellisia yhteydenottoja. Älä tarjoa moottoriveneeseen uusia renkaita! 2. Auta ja tuota… Lue lisää

Pitäisikö perinteiset markkinointisuunnitelmat heittää roskakoriin?

Olen perustamassa uutta yritystä harrastukseeni liittyen ja ajattelin josko tällä kertaa tekisin liiketoimintasuunnitelman. Löysin pohjan yrittäjille suunnatusta palvelusta ja sieltä bongasin kohdan, jossa kuvailtiin markkinointisuunnitelman sisältöä. Meinasi leuka tippua lattiaan sitä lukiessa. Ei vilaustakaan ostajapersoonista, sisällöistä, luottamuksen rakentamisesta. Sen sijaan puhuttiin logosta, kirjekuorista ja mainosteippauksista. Toivon syvästi, ettei yksikään uusi… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit