26.08.2019

Googlen innovaatioita – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 7

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin innovaatioihin.

Olen jo parin vuoden ajan povannut, että Googlen hakutulokset korvataan verkkokauppalinkeillä, jolloin hakutuloksista ei mentäisi kivijalkaan paikanpäälle tai verkkokauppaan ostamaan, vaan osto voisi tapahtua suoraan Googlen hakutuloksissa. Nyt vihdoin tämän suuntaiset tuulet puhaltavat. Tämän lisäksi Googlen selkeä tavoite on ollut ulottaa toimintansa kaikkialle verkossa ja myös verkon ulkopuolelle. Nyt Google ottaa harppauksen televisio-, podcast- ja musiikkipalveluihin.

Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa.

Googlen oma verkkokauppa

Googlen pahimmat kilpailijat eivät suinkaan ole enää muut hakukoneet, vaan suuret verkkokaupat, joissa on huippuunsa viritetyt hakukoneet ja joissa käyttäjä voi samalla ostaa haluamansa tuotteet. Mikä parasta, verkkokauppa toimii usein vain tuotteiden kokoajana ja välittäjänä ja näin ollen yhdellä tilauksella voit saada kaikkea. Nämä palvelut ovat käyttäjäystävällisempiä, sillä ne vaativat vähemmän klikkauksia ja tarjoavat siten Googlehakua parempaa palvelua.

Osana lanseeraustilaisuutta Google julkisti osoitteen google.com/shopping. Ajatuksena on, että tuotteet saataisiin tarjolle verkkokauppamaisesti, mutta halutessasi voit ohjata käyttäjän myös sivustollesi ostamaan. Vaihtoehtona on, että markkinoija välittää tuotteen asiakkaalle Googlen kautta, kuten verkkokaupassa. Googlen verkkokauppa on houkuttava, sillä sen avulla vältät verkkokaupan perustamisen ja Googlen mukaan kauppa toimii myös äänikäskyillä ostoon saakka.

Verkkokauppa-ajatus on myös kuvatunnistuksen taustalla. Kun päätät ostaa esimerkiksi asusteen, jonka näet YouTube-videossa tai Googlen kuvahausta löytyvistä kuvista, tarjoaa Google mainoksistaan löytyviä mahdollisimman vastaavia tuotteita. Jatkossa kannattaa siis sisällyttää Google-mainoksiin mahdollisimman laadukkaita ja monipuolisia tuotekuvia.

Katseet verkon ulkopuolelle

Google on laajentanut toimintaansa jo pitkään verkon ulkopuolelle. Tämä on tähän saakka tarkoittanut lähinnä kivijalkamyymälässä tapahtuvaa toimintaa yhdistettynä esimerkiksi Googlen hakutuloksiin tai hakutuloksissa esiintyviin mainoksiin. Nyt Google laajentaa toimintaansa myös koskemaan esimerkiksi verkosta löytyviä kolmannen osapuolen musiikki-, podcast- tai nettitelevisiopalveluita. Tämän oheen on kytketty myös laaja kattaus ihan perinteisiä televisioyhtiöitä. Palvelua kutsutaan ”Display&Video 360”:ksi ja sen on määrä tavoittaa potentiaalinen asiakas ja seurata hänen toimintaansa missä ja milloin vain.

Tällä laajennuksella Google nousee jälleen tasolle, johon kukaan muu ei yllä. Uskoisin, että seuraavaksi pyritään saamaan kaikki nämä välineet Googlemarkkinoinnin piiriin. Jotta mainostaminen alkaa kiinnostaa, on kyettävä tarjoamaan parempia mittaustyökaluja. Keräämään dataa kaikista näistä välineistä yhdistelemällä sitä saumattomasti on-line- ja off-line-kanavien välillä syntyy lyömätön kokonaisuus. Tällöin sanomalehtien lisäksi myös televisiot voivat menettää merkittävän summan markkinaeuroja.

Seuraavalla kerralla käsittelemme muun muassa Googleen puhetta tietoturva-asioista. Liity seuramaan blogiamme alla olevan lomakkeen kautta!

Blogisarjassamme on 8 osaa:

  1. GoogleMarketingLive2019 – Alkusanat
  2. GoogleMarketingLive2019 – Google Adsin uusia markkinointimuotoja
  3. GoogleMarketingLive2019 – Uusia työkaluja mainonnan tueksi
  4. GoogleMarketingLive2019 – Apua kohdentamiseen
  5. GoogleMarketingLive2019 – Uusia palveluita yksityishenkilöille
  6. GoogleMarketingLive2019 – Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen
  7. GoogleMarketingLive2019 – Googlen innovaatioita
  8. GoogleMarketingLive2019 – Google ja tietoturva

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Google ja tietoturva – Google Marketing Live 2019

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa käsiteltyyn tietoturva-asiaan, joka on ollut puheenaiheena digimarkkinointia koskevissa uudistuksissa jo pitkään. Vaikka tietoturva mainittiin yhtenä tämän vuoden tärkeimmistä teemoista, oli sen osuus jälleen lanseerauspuheenvuoroissa hyvin rajallinen. Tästä huolimatta, aiheelle lohkaistu osuus tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Googlen ajatus on, että me kaikki, niin… Lue lisää

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Uusia palveluita yksityishenkilöille – GoogleMarketingLive2019

Blogisarja osa 5 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuun Googlen matkatoimisto-ominaisuuteen, joka yhdistää Googlen eri työkalujen tarjoamaa sisältöä matkailijan avuksi. Uusia työkaluja matkailijalle Google on selkeästi havainnut, että ihmiset pakenevat Googlesta erilaisten lentoyhtiö- ja hotelliapplikaatioiden äärelle. Näin ollen yksi erityisimpiä lanseerauksia tänä vuonna oli google.com/travel. Palvelu, jolla… Lue lisää

Apua kohdentamiseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 4 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kohdentamista helpottaviin lanseerauksiin. Tänä vuonna tälläkin saralla fokus oli koneoppimisen hyödyntämisessä. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa. Löydä potentiaalinen yleisösi Yksi digimarkkinoinnin keskeisin haaste on, kuinka löydät oikean yleisön oikeaan… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut verkkokauppa Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit