Hakukoneoptimoinnin-hinta

23.02.2017

Hakukoneoptimoinnin hinta?

Paljonko maksaa auto? Paljonko maksaa asunto? Autokysymykseen vastaus olisi kai, että tonnillakin saisi käytetyn nelirenkaisen ja satatonnia saa lyödä pöytään mikäli Teslasta haaveilee. Sama hintahaitari koskee asuntoja.

Yhtä haastavaa on vastata tämän blogin kysymykseen, paljonko maksaa yksi kappale hakukoneoptimointia. Tarvitsemme siis tarkempaa määrittelyä siitä, mitä hakukoneoptimointi-termillä tarkoitetaan. Digimarkkinoinnin kentällä termi on viitannut kaikkeen epämääräisestä linkkien keräilystä avainsanojen spämmäämiseen, joten keskitytään itse asiaan termin takana.

Mistä Google tykkää?

Hakukoneoptimointi viittaa Suomessa erityisesti Googleoptimointiin eli pyritään optimoimaan verkkosivuja juuri Google-hakukonetta silmälläpitäen. Pyrimme siis tekemään asioita, jotka miellyttävät Googlea. Googlella on arviolta 250 hakualgoritmia, jotka väsymättä arvioivat ja mittaavat verkkosivujen ”hyvyyttä” ja antavat niille sopivia sijoituksia hakutuloksissa. Hakualgoritmit eli säännöt liittyvät verkkosivujen tekniikkaan, rakenteeseen, sisältöön sekä maineeseen. Ja tätä nykyä myös käyttäjäkokemukseen eli siihen, kuinka asiakkaat käyttäytyvät verkkosivuilla ja kuluttavat sisältöjä.

Taidot määräävät hinnan

Kun palaamme sanan määrittelystä tähän hetkeen, niin huomataan, että hakukoneoptimointi tarkoittaa noiden 250 algoritmin tunnistamista sekä niiden palvelemista. Asiaan perehtymätönkin saattaisi tästä tarkennuksesta jo arvella, että ehkei sitä hakukoneoptimointia päivässä rakenneta.

Hakukoneoptimoinnin hintaan siis vaikuttaa se, kuinka taitava hakukoneoptimoijasi on – kuinka usean hakualgoritmin hän tunnistaa ja tietää kuinka siihen vaikutetaan.

Ajantasainen tieto ja toimenpiteet ratkaisevat pelin

Jotta saamme haastekerrointa vielä nostettua, niin lisätään soppaan vielä se tieto, että Google päivittää hakualgoritmejaan vimmatusti. Osa päivityksistä julkaistaan suurieleiseisti (kuten SSL-suojaus ja mobiiliyhteensopivuus -päivityksest), suurin osa muutoksista tehdään kuitenkin matalla profiililla.

Hakukoneoptimointia halajavan silmissä tämä tarkoittaa sitä, että kertarysäyksellä ei ole mahdollista naulata itseään hakutulosten ensimmäiselle sijalle. Sen sijaan hakukoneoptimointi tarkoittaa jatkuvia toimenpiteitä, muutosten seurantaa ja mm. kiinnostavan sisällön tuotantoa.

Ja se hinta

Olen nähnyt hakukoneoptimoinnista pyydettävän 200 € kertamaksuna sekä toisessa ääripäässä 15 000 € projektista. Kaikkea siltä väliltä myös. Täällä meidän putiikissa hakukoneoptimointi-projektien hinta on 790 € (+ alv) kuukaudessa ja projekti toteutetaan puolen vuoden kokonaisuutena. Suosittelemme suhtautumaan hakukoneoptimointiin yhtenä markkinoinnin jatkuvana toimenpiteenä, jota tulee hoivata, ylläpitää ja seurata. Mikäli sinulla on laajempia digimarkkinoinnin tarpeita, tutustu MIT-palveluumme!

Hakukoneoptimoinnin pikaopas

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Digistrategia – miksi se kannattaa tehdä?

Terveisiä lenkkipolulta! Näin keväisin näkee somessa ja lehdissä paljon uutisointia aiheesta ”näin olet juhannuksena rantakunnossa!”. Dieetit, kuurit ja ryhtiliikkeet ovat nyt viimeistään ajankohtaisia, jotta saadaan koronakilot karistettua ennen bikinikelejä. Olen tainnut aikaisemminkin vertailla dieettausta ja digimarkkinointia, joista löysin jälleen ilahduttavan yhtymäkohdan: Dieeteistä toimii parhaiten se, jota jaksetaan noudattaa pitkäjänteisesti. Sama… Lue lisää

DiamondCRM

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

Tehokas verkkosivusto 2019

Mitä hyötyä on olemassa olevan sivuston kehittämisestä? Verkkosivustoa ei enää ole tarkoituksenmukaista tehdä kerralla valmiiksi ja uudistaa täysin taas 3-5 vuoden kuluttua. Sen sijaan sivustosta pyritään julkaisemaan ensin versio 1.0, jota vaiheittain kehitetään kohti parasta lopputulosta. Kehitysprosessissa on mahdollisuus analysoida verkkosivustokävijöiden käyttäytymistä ja rakentaa sivustoa tukemaan paremmin kävijöiden tarpeita. Blogissani… Lue lisää

Hakukoneoptimointi-vs.-sosiaalinen-media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 2

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Viime blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan tässä blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit