Verkkoaseman asiantuntijavinkit 1

14.01.2016

Hakukoneoptimointi ja metatiedot

Google muutosten myrskyssä

Hakukoneoptimointi on muuttunut vuosien varrella hyvinkin paljon. Silti tietyt tavat ja uskomukset tuntuvat istuvan tiukassa. Viimeksi eilisessä asiakastapaamisessa kävimme keskustelua metatietojen merkityksestä Googlenäkyvyyden kannalta – kuinka tärkeitä siis ovat nuo metatiedot?

Hakukoneoptimointi ja meta description

Meta description on kuvauskenttä, joka esittelee lyhyesti verkkosivulinkin takana olevan sisällön. Meta description näkyy mm. Googlen hakutuloksissa linkin alla. Google ilmoitti jo vuonna 2009, että meta description -kentän sisältö ei vaikuta itse hakutuloksiin. Tämä EI kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö meta descriptionilla olisi merkitystä hakukoneoptimoinnin kannalta! Hyvä ja kiinnostavat meta description nimittäin houkuttelee käyttäjää klikkaamaan juuri sinun linkkiäsi muiden hakutulosten joukosta. Ja mikä taas vaikuttaa hakutuloksiin on klikkausprosentti. Eli mitä useammin käyttäjä klikkaa hakutulostasi eikä kilpailijan, sitä enemmän saat Googlelta positiivista huomiota eli parempia sijoituksia hakutuloksissa.

Esimerkki titlestä ja meta description -kuvauksesta

Hakukoneoptimointi ja meta keywords

Verkkosivuille voidaan myös lisätä sivukohtaisesti meta keywords -kenttään lista avainsanoista, jotka ovat merkityksellisiä ko. sivulle. Jo hakukoneoptimoinnin alkutaipaleella tämä meta –tieto ”ylihyödynnettiin” eli spämmättiin täyteen avainsanoja, joille haluttiin parempia sijoituksia hakutuloksissa. Tämä oli helppo tapa tehdä hakukoneoptimointia, koska meta keywords –kenttään lisätyt avainsanat eivät näkyneet verkkosivuilla kävijöille. Google totesi nopeasti, että keywords –elementin noteeraaminen tuotti Googlen käyttäjille epärelevantteja hakutuloksia ja poisti meta keywords –elementin kokonaan hakualgoritmeistaan (=säännöt, joiden avulla hakutulokset järjestetään).

Emme suosittele meta keywords –kentän hyödyntämistä tällä hetkellä lainkaan – se on nimittäin kätevä paikka kilpailijalle käydä katsomassa mitkä avainsanat olet katsonut liiketoiminnallesi tärkeäksi. 🙂

Hakukoneoptimointi ja title

Title on kuvauskenttä, joka näkyy hakutuloksissa linkin otsikkona. Title –kentällä on edelleen merkitystä hakutuloksissa sijoittumiseen sekä itse klikkausprosenttiin. Sivukohtaiset titlet kannattaa miettiä huolella, sillä ne ovat yksi helpoimmista hakukoneoptimoinnin askelista. Titlen tulisi olla 50-60 merkkiä pitkä, houkutteleva ja sivua kuvaava otsikko. Title –tekstien tulisi olla uniikkeja joka sivulla, joten älä anna julkaisujärjestelmäsi generoida niitä auttomaattisesti!

Kysy lisää asiantuntijoiltamme! Lue tästä lisää hakukoneopitmoinnista.

Hakukoneoptimoinnin pikaopas

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

Hakukoneoptimointi-vs.-sosiaalinen-media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 2

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Viime blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan tässä blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun… Lue lisää

hakukoneoptimointi vs sosiaalinen media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 1

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Tässä blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan seuraavassa blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit