Verkkoaseman asiantuntijavinkit 5

07.05.2015

Hakukoneoptimointia ennen ja nyt

Kun puhutaan hakukoneoptimoinnista, niin vieläkin vallalla tuntuu olevan ajatus, että kyse on vähintäänkin salatieteistä. Hämärässä komerossa koodailua ja taikatemppujen tekemistä. Itse puhun hakukoneoptimoinnista markkinoinnin yhtenä keinona, joka pitäisi yrityksissä ottaa huomattavasti paremmin haltuun – onhan kyseessä kuitenkin media, jota käytetään Suomessa 30 miljoonan haun verran. Joka päivä.

Lyhyesti kuitenkin, mitä hakukoneoptimointi EI enää tänään ole! Tarkista, seuraavan listan avulla, onko hakukoneoptimointi toteutettu sivustollesi nykyaikaisin keinoin.

Avainsanojen spämmäys

Tarkistuta verkkosivustosi yksittäisten sivujen sisältö jollain tutullasi. Mikäli hän tajuaa mille avainsanalle optimoit ko. sivua, on avainsanaa toistettu luultavasti liikaa. Google ymmärtää nykyään semantiikkaa uusien päivitysten myötä (Panda) paremmin, joten halutun termin taivutusmuotojen käyttäminen on sallittua, ei pelkästään luettavuuden, vaan myös hakukonenäkyvyyden kannalta.

Ohut sisältö

Aikaisemmin hakukoneoptimointi perustui pelkästään yhden laskeutumissivun optimointiin. Nyt Google arvostaa enemmän teemoja eli suuria kokonaisuuksia, jotka käsittelevät haluttuja aihepiirejä. Käy sivustosi läpi, ovatko ne liian ohuet vai oletko käsitellyt aihepiiriäsi (tuotteita ja palveluita) asiantuntevasti ja kattavasti esimerkiksi artikkeleiden ja blogausten avulla.

Meta keywordsit

Google ei välitä, vaikka spämmäisit sivustosi meta keywords –elementin täyteen toimialasi sanastoa. Tosin tällä tavalla annat kilpailijoillesi helposti herkullista tietoa siitä millä termeillä toivot oman yrityksesi hakukoneesta löytyvän..

Informaation piilottaminen Googlelta

Älä piilota sisältöä Googlelta! Jos sisältö on arvokasta asiakkaallesi, se on myös arvokasta Googlelle. Unohda siis valkoiset tekstit valkoisella sivupohjalla..

Nykypäivänä hakukoneoptimoinnin tärkein kivijalka on uniikki ja käyttäjää kiinostava sisältö! Mikäli asiakkaasi eivät kiinnostu verkkosivujesi sisällöllisestä annista, ei siitä kiinnostu Googlekaan.

Mikäli oman sivustosi tilanne arveluttaa, tutustu testauspalveluumme ja tiedät mitä tehdä! Tästä pääset tutustumaan tarkemmin myös hakukoneoptimoinnin toteukseen Verkkoasemalla.

Hakukoneoptimoinnin pikaopas

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

DiamondCRM

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

Hakukoneoptimointi-vs.-sosiaalinen-media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 2

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Viime blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan tässä blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun… Lue lisää

hakukoneoptimointi vs sosiaalinen media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 1

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Tässä blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan seuraavassa blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun… Lue lisää

Verkkoaseman asiantuntijavinkit 10

Käyttäjäkokemus ja hakukoneoptimointi

Google on kuin hyvä liikekumppani. Se suosittelee yritystäsi aktiivisesti ja lähettää asiakkaan verkkosivullesi, mikäli asiakkaat osoittavat olevansa tyytyväisiä. Siksi verkkosivujen käyttäjäkokemus on tärkeää. Hakukoneoptimoinnin merkitys Hakukoneoptimoinnin loputuloksena toivotaan useimmiten kärkisijoituksia hakutuloksissa. Mutta etusivun sijoitus Googlessa ei ole itsessään tavoittelemisen arvoinen asia. Miksi? Hakutulossijoituksen laatu Kokoaika nousevana hakukoneoptimoinnin yksittäisenä tekijänä on hakutuloksen klikkausprosentti eli… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit