Verkkoaseman asiantuntijavinkit 4

09.09.2016

Hakukoneoptimointia ja aamupalaa

Verkkoasema järjestää asiakkailleen ja muille digimarkkinoinnista kiinnostuneille Digiaamiaisia. Viimeisimmän kerran pöydät notkuivat aamupalasta toissapäivänä, kun Verkkoaseman Tiina, Riikka ja Jyrki sekä Mainostoimisto Kluun Marko kertoivat tuoreimpia vinkkejä hakukoneoptimointiin. Saimme paikan päälle mukavasti eri alojen edustajia ja tunnelma oli mitä mainioin!

Huomispäivän asiakkaasi ovat tänään verkossa

Verkkoaseman toimitusjohtaja Tiina Räisänen avasi aamiaisen pitämällä puheenvuoron kokonaisvaltaisesta digitaalisesta markkinoinnista. Hän jakoi ajatuksensa siitä, ettei digimarkkinointia ajateltaisi enää yksittäisinä toimenpiteinä, vaan laajempana kokonaisuutena. Asiakkaan ja toimittajan on yhdessä suunniteltava ja rakennettava kokonaisuus, jonka eri toimenpiteet tukevat toisiaan ja vievät asiakasta kohti liiketoimintatavoitteita.

Reilusti tiivistettynä tätä digitaalisen markkinoinnin prosessia voidaan kuvata REAN –mallilla, jossa R (reach) tarkoittaa asiakkaiden tavoittamista, E (engage) asiakkaiden sitouttamista, A (activate) asiakkaiden aktivoimista sekä N (nurture) asiakkaiden hoivaamista. Jokaista mallin vaihetta analysoidaan ja seurataan prosessin edetessä.

Tiinan puheenvuoron jälkeen mentiin käytäntöön, sillä digitaalisen markkinoinnin asiantuntijamme Riikka Pohjanen avasi hakukoneoptimoinnin saloja.

Hakukoneoptimointi NYT

Google muuttuu jatkuvasti. Maailman suosituimman hakukoneen taustalla tapahtuviin algoritmeihin tehdään vuosittain noin 600 pienempää tai suurempaa muutosta. Vaikka hakukoneoptimoijaa muutokset ja niiden perässä pysyminen saattavat silloin tällöin turhauttaa, on niillä kuitenkin yksi, selkeä tavoite: Tarjota hakukoneen käyttäjille laadukkaita hakutuloksia!

Puheenvuorossaan Riikka kävi läpi eroja uuden ja vanhan hakukoneoptimoinnin välillä. Aikaisemmasta ”black hat”-optimoinnista eli vilpin avulla hakutulosten etusivulle pääsemisestä on päästy vuosien aikana eroon, eikä oikotietä onneen ole tässäkään. Riikka sai korjattua myös yleisiä väärinkäsityksiä siitä, mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa ja mitä se käytännössä on.

Riikan jälkeen estradille asteli Verkkoaseman ohjelmistoratkaisujen johtaja Jyrki Sundström.

Tekninen hakukoneoptimointi

Jyrki antoi kuulijoille ideaa siitä, mitä teknisellä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan. Ihan ”perusjuttujen” lisäksi saimme myös microdata-tasolla vinkkejä siitä, kuinka kilpailluilla avainsanoilla saadaan luotua eroa muihin silloin, kun erot ovat erittäin pieniä. Jyrki kertoi varoittavia esimerkkejä siitä, kuinka yrityksen näkyvyys Googlessa voidaan väärillä toimenpiteillä myös kokonaan menettää.

Jyrkin jälkeen tapahtuman viimeisteli Mainostoimisto Kluun toimitusjohtaja Marko Kallio.

Sisällöntuotanto osana hakukoneoptimointia

Mainostoimisto Kluun Marko kertoi puheenvuorossaan verkkosivujen sisällöstä, sen luomisen vaikeudesta ja siitä, mitä täytyy pitää mielessä kun sisältöä suunnitellaan. Sisällön avulla annetaan asiakkaalle se tieto, mitä tämä tarvitsee tehdäkseen ostopäätöksen tai ymmärtääkseen tarvitsevansa asiantuntijan apua. Marko tiivisti puheenvuoronsa erinomaisesti: ”Hyvä sisältö lisää uskottavuutta, lisää myyntiä ja luo asiakassuhteen – eli asiakas saa lisäarvoa!” Vaikka sisältö on yksi hakukoneoptimoinnin kolmesta kulmakivestä, tulee sitä luoda asiakas ja tämän tarpeet edellä.

Tarvitseko apua sisällöntuotannossa tai hakukoneoptimoinnissa? Tutustu palveluihimme!

Hakukoneoptimoinnin pikaopas

Tuomas Timonen

Kirjoittaja Tuomas Timonen toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana. Hänen erikoisalaansa on Googlen ihmeellinen maailma, erityisesti AdWords.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

Hakukoneoptimointi-vs.-sosiaalinen-media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 2

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Viime blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan tässä blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun… Lue lisää

hakukoneoptimointi vs sosiaalinen media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 1

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Tässä blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan seuraavassa blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun… Lue lisää

Verkkoaseman asiantuntijavinkit 10

Käyttäjäkokemus ja hakukoneoptimointi

Google on kuin hyvä liikekumppani. Se suosittelee yritystäsi aktiivisesti ja lähettää asiakkaan verkkosivullesi, mikäli asiakkaat osoittavat olevansa tyytyväisiä. Siksi verkkosivujen käyttäjäkokemus on tärkeää. Hakukoneoptimoinnin merkitys Hakukoneoptimoinnin loputuloksena toivotaan useimmiten kärkisijoituksia hakutuloksissa. Mutta etusivun sijoitus Googlessa ei ole itsessään tavoittelemisen arvoinen asia. Miksi? Hakutulossijoituksen laatu Kokoaika nousevana hakukoneoptimoinnin yksittäisenä tekijänä on hakutuloksen klikkausprosentti eli… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit