Järjestelmäintergraatio | Verkkoasema

28.05.2018

Kaloista laskuja

Yhdistyimme aikanaan vuonna ”miekka ja kypärä” sellaisen yrityksen kanssa kuin Viivatieto Oy. Yrityksen toimitusjohtaja Kantolan Juha oli teetättänyt tai lieneekö ollut jopa itse koodaamassa järjestelmää, joka hallinnoi koko Viivatiedon toimintaa. Järjestelmän nimi on Kalat. Melko mielenkiintoinen nimivalinta, myönnetään. Itse asiassa kyseessä on ERP:iin jo hyvin vahvasti vivahtava järjestelmä, josta löytyy:

  • työntekijät
  • työajanseuranta
  • projektit
  • asiakkaat
  • sopimukset
  • tuotteet
  • laskut
  • raportointi jne.

Yhdistymisen seurauksena myös Verkkoasema alkoi käyttää kyseistä järjestelmää.

Muutama vuotta sitten, eli vuonna 2015 päätimme vaihtaa tilitoimistoa. Samalla vaihtui tilitoimiston järjestelmä NetVisoriin. Tämän päivän vaatimusten mukaan NetVisorissa on hyvät rajapinnat. Päätöksen myötä meidän täytyi alkaa miettimään, miten saamme Kaloista myyntitilaukset lähtemään laskuina asiakkaille asti.

Asiakastiedot olivat jo aikoja sitten integroitu kulkemaan omasta CRM:stä suoraan Kaloihin ja tässä integraatiossa CRM toimii ns. master-tietokantana ja Kalat ns. slaven roolissa orjana. Nyt meidän täytyi vaihtaa myyntitilausten integraatio ja tämä tarkoitti samalla asiakastietojen, tuotteiden sekä laskujen pulautusta aina haluttaessa NetVisorin puolelle. Kaloja ovat kehittäneet vuosien saatossa niin kokeneet konkarit kuin alalla vasta harjoittelussa olevat nuoremmat tekijät. Tämän siis tiedettiin aiheuttavan hiukan lisää pähkäiltävää projektissa.

NetVisorin valinnan yhteydessä meille vakuuteltiin, että integraatio onnistuu eikä se ole ”ongelma”. Aloimme tutkimaan NetVisorin rajapintaa ja onneksi siinä todellakin oli hyvä rajapinta vieläpä dokumentoituna ja sandbox:lla varustettuna, jota vasten saatoimme tehdä omaa implementointiamme. Ihan ongelmatonta työ ei ollut ja asiantuntijan työaikaa integraatioon saatiin käytettyä parin viikon verran, mutta kyllä se lopulta onnistui! Toki vielä pari kuukautta sitten törmäsimme johonkin vanhaan koodiin, joka aiheutti ei virheen, mutta ”omituisuuden”, jonka vuoksi laskut eivät aina lähteneet. Mutta näistä ongelmista huolimatta olen ollut todella tyytyväinen tähän DIY eli tee se itse ERP-järjestelmäämme.

Selkein hyöty integroinnista oli se, että meidän ei tarvinnut alkaa hankkimaan ja korvaamaan meille tuttua järjestelmää kolmannen osapuolen järjestelmällä. Säästimme koulutuksista, toimintatapamme pysyivät samoina eikä käyttäjiltä tullut ämpärillistä kirosanoja viikossa uuden opettelussa. Nyt meillä on kolme järjestelmää, jotka toimivat saumattomasti yhteen eikä meidän ole tarvinnut laittaa kaikkia munia yhteen koriin.

Lue lisää verkkosivuista, intraneteistä sekä sovelluksista ja integraatioista.

 

B2B-yrityksen verkkosivut

Jyrki Sundström

Kirjoittaja Jyrki Sundström on yksi Verkkoaseman peruspilareista ja ollut mukana käytännössä katsoen alusta saakka. Hän on johtanut yrityksen ohjelmistotuotantoa jo vuodesta 2005 lähtien.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Dashboard-blogi intranetistä

Mikä ihmeen däshboard?

Dashboard, eli suomeksi kojelauta on järjestelmän aloitussivu ja järjestelmällä tässä tarkoitetaan vaikkapa intranetiä, ERP:tä, CRM:ää tai muuta sovellusta. Työpöydäksikin kutsuttu aloitusnäkymä sisältää parhaimmillaan personoidusti sinulle juuri tähän hetkeen tärkeimmät tiedot sekä linkit ja painikkeet. Eli jonkinlaisen nopean pääsyyn tarvitsemiisi muihin sovelluksiin. Esimerkiksi CRM:ssä dashboardille tuodaan myyntisuppilon näkymä, tarjoustesi hit rate… Lue lisää

CRM – pärjäisin kai ilmankin?

Yritykset pärjäävät ilman asiakkuudenhallintajärjestelmääkin. Iät ja ajat on käytetty Exceliä, joten miksi pitäisi siirtyä käyttämään järjestelmää, joka on monimutkainen ja aikaa vievä? Tällaista mantraa kuulee edelleen myyjien ja johtajien toistavan. Olisiko nämä ajatukset jo aika heittää romukoppaan? Nykyään puhutaan paljon markkinoinnin ja myynnin yhdistämisestä. Asiakkuudenhallintajärjestelmän on tuettava myös markkinoinnin prosesseja… Lue lisää

Tehot irti markkinoinnin automaatiosta

Kuinka saan tehot irti markkinoinnin automaatiosta?

Markkinoinnin automaatiojärjestelmistä puhutaan paljon, mutta harva puhuu käyttöönoton vaatimuksista. Tässä blogitekstissä kerron, mitä markkinoinnin automaation käyttöönotto vaatii ja miten saat tehot irti markkinoinnin automaatiojärjestelmistä. Kuinka pääsen alkuun? Markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönotto alkaa vertailusta. On valittava järjestelmä, joka tukee parhaiten tavoitteitanne. Tarjolla on kevyitä, edullisia ratkaisuja, kuten ActiveCampaign ja raskaampia, jo lisenssihinnoiltaan… Lue lisää

Verkkoaseman-asiantuntijavinkit-10

Erään web-sovelluksen platformin valinnan vaikeus

Tarvekartoitus ja määrittelyvaihe Lasteni harrastuksen kautta päädyin keväällä lupautumaan mukaan erään jalkapalloturnauksen tulospalvelutoimikunnan vetäjäksi. Hommahan on periaatteessa helppo ja yksinkertainen.   Tehtävänä on muiden isien ja äitien laatiman otteluohjelman mukaan matsien tulosten kirjaaminen sekä niiden esittäminen kentän laidalla. Perinteisesti tämä toimii siten, että tulokset kirjataan paperille käsin. Samalla pidetään kirjaa lohkoista… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit