28.5.2018

Kaloista laskuja

Yhdistyimme aikanaan vuonna ”miekka ja kypärä” sellaisen yrityksen kanssa kuin Viivatieto Oy. Yrityksen toimitusjohtaja Kantolan Juha oli teetättänyt tai lieneekö ollut jopa itse koodaamassa järjestelmää, joka hallinnoi koko Viivatiedon toimintaa. Järjestelmän nimi on Kalat. Melko mielenkiintoinen nimivalinta, myönnetään. Itse asiassa kyseessä on ERP:iin jo hyvin vahvasti vivahtava järjestelmä, josta löytyy:

  • työntekijät
  • työajanseuranta
  • projektit
  • asiakkaat
  • sopimukset
  • tuotteet
  • laskut
  • raportointi jne.

Yhdistymisen seurauksena myös Verkkoasema alkoi käyttää kyseistä järjestelmää.

Muutama vuotta sitten, eli vuonna 2015 päätimme vaihtaa tilitoimistoa. Samalla vaihtui tilitoimiston järjestelmä NetVisoriin. Tämän päivän vaatimusten mukaan NetVisorissa on hyvät rajapinnat. Päätöksen myötä meidän täytyi alkaa miettimään, miten saamme Kaloista myyntitilaukset lähtemään laskuina asiakkaille asti.

Asiakastiedot olivat jo aikoja sitten integroitu kulkemaan omasta CRM:stä suoraan Kaloihin ja tässä integraatiossa CRM toimii ns. master-tietokantana ja Kalat ns. slaven roolissa orjana. Nyt meidän täytyi vaihtaa myyntitilausten integraatio ja tämä tarkoitti samalla asiakastietojen, tuotteiden sekä laskujen pulautusta aina haluttaessa NetVisorin puolelle. Kaloja ovat kehittäneet vuosien saatossa niin kokeneet konkarit kuin alalla vasta harjoittelussa olevat nuoremmat tekijät. Tämän siis tiedettiin aiheuttavan hiukan lisää pähkäiltävää projektissa.

NetVisorin valinnan yhteydessä meille vakuuteltiin, että integraatio onnistuu eikä se ole ”ongelma”. Aloimme tutkimaan NetVisorin rajapintaa ja onneksi siinä todellakin oli hyvä rajapinta vieläpä dokumentoituna ja sandbox:lla varustettuna, jota vasten saatoimme tehdä omaa implementointiamme. Ihan ongelmatonta työ ei ollut ja asiantuntijan työaikaa integraatioon saatiin käytettyä parin viikon verran, mutta kyllä se lopulta onnistui! Toki vielä pari kuukautta sitten törmäsimme johonkin vanhaan koodiin, joka aiheutti ei virheen, mutta ”omituisuuden”, jonka vuoksi laskut eivät aina lähteneet. Mutta näistä ongelmista huolimatta olen ollut todella tyytyväinen tähän DIY eli tee se itse ERP-järjestelmäämme.

Selkein hyöty integroinnista oli se, että meidän ei tarvinnut alkaa hankkimaan ja korvaamaan meille tuttua järjestelmää kolmannen osapuolen järjestelmällä. Säästimme koulutuksista, toimintatapamme pysyivät samoina eikä käyttäjiltä tullut ämpärillistä kirosanoja viikossa uuden opettelussa. Nyt meillä on kolme järjestelmää, jotka toimivat saumattomasti yhteen eikä meidän ole tarvinnut laittaa kaikkia munia yhteen koriin.

Lue lisää verkkosivuista, intraneteistä sekä sovelluksista ja integraatioista.

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut rekrymarkkinointi salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys