5.9.2018

Käyttäjäkokemus ja hakukoneoptimointi

Google on kuin hyvä liikekumppani. Se suosittelee yritystäsi aktiivisesti ja lähettää asiakkaan verkkosivullesi, mikäli asiakkaat osoittavat olevansa tyytyväisiä. Siksi verkkosivujen käyttäjäkokemus on tärkeää.

Hakukoneoptimoinnin merkitys

Hakukoneoptimoinnin loputuloksena toivotaan useimmiten kärkisijoituksia hakutuloksissa. Mutta etusivun sijoitus Googlessa ei ole itsessään tavoittelemisen arvoinen asia. Miksi?

Hakutulossijoituksen laatu

Kokoaika nousevana hakukoneoptimoinnin yksittäisenä tekijänä on hakutuloksen klikkausprosentti eli CTR. Tämä tunnusluku on tuttu verkkomainontaa (AdWords, Display) tehneille ja nyt siitä puhutaan myös hakukoneoptimoinnin yhteydessä.

Lyhyesti sanottuna Google arvostaa hyvää klikkausprosenttia: Eli mitä useamman kerran käyttäjä klikkaa linkkiäsi nähtyään sen hakutuloksissa, sitä paremman klikkausprosentin verkkosivusi hakutulos saa.

Kun katselee asiaa yrityksen vinkkelistä: Mitä väliä on ykkössijoituksella hakutuloksissa, mikäli kukaan ei sitä klikkaa? Sekä Google että sinä tavoittelette sitä, että asiakas päätyy sivustollesi!

Mahdollisia syitä siihen, että asiakkaat eivät klikkaa linkkiäsi hakutuloksissa:

  1. Olet valinnut optimointiin väärät avainsanat. Asiakkaasi eivät haekaan niillä termeillä kuin kuvittelit ja hakutuloksesi ei ole esillä oikealle kohderyhmälle.
  2. Hakutuloksesi on epäkiinnostava. Title ja meta description eivät houkuttele, eivätkä kerro asiakkaalle mitä linkin takana löytyy.

Käyttäjäkokemus

Klikkausprosentin lisäksi löytyy myös muita käyttäjäkokemuksen mittareita, joita Google tarkkailee ja arvottaa. Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun käyttäjä on klikannut linkkiä hakutuloksissa ja päätynyt yrityksen verkkosivuille? Google Analyticsiin tutustuneet tuntevat seuraavat termit; poistumisprosentti, sivuilla vietetty aika ja selattujen sivujen määrä. Nämä kaikki mittaavat käyttäjäkokemusta, eli kuinka hyödylliseksi ja kiinnostavaksi verkkosivuille päätynyt kävijä sivujen sisällön arvottaa.

Googlea siis kiinnostaa, ovatko asiakkaat tyytyväisiä löytämiinsä hakutuloksiin vai ei.

Poistumisprosentti: Mikäli käyttäjä palaa verkkosivulta välittömästi takaisin hakutuloksiin, on se viesti sivujen huonosta laadusta ja Googlelle negatiivinen signaali.

Sivuilla vietetty aika ja selattujen sivujen lukumäärä: Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta olisi tärkeää, että kävijä viihtyisi verkkosivuilla mahdollisimman kauan. Tässä voidaan käyttää apuna kiinnostavan tekstisisällön (blogit, käyttöoppaat, referenssit) lisäksi videoita, sisäisiä linkkejä ja vuorovaikutusmahdollisuutta (chat tai blogin kommentointimahdollisuus).

Käyttäjäkokemuksen tunnuslukuja voit tarkkailla mm. verkkosivujesi Google Analyticsista. Mikäli huomaat esimerkiksi välittömän poistumisprosentin olevan korkea jollain tietyllä sivulla, tulisi miettiä, miksi kävijät kokevat sisällön epäkiinnostavaksi. Mitä kävijä on etsimässä ja millaista sisältöä hän toivoo löytävänsä?

Mikäli toivot apuja verkkosivujesi käyttäjäkokemuksen kehittämiseen, ole yhteydessä asiantuntijoihimme! Tutustu tästä tarkemmin, miten voimme auttaa sinua hakukoneoptimoinnissa.

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut rekrymarkkinointi salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys