fbpx Mikä on käyttäjäkokemuksen rooli hakukoneoptimoinnissa?
Verkkoaseman asiantuntijavinkit 10

05.09.2018

Käyttäjäkokemus ja hakukoneoptimointi

Google on kuin hyvä liikekumppani. Se suosittelee yritystäsi aktiivisesti ja lähettää asiakkaan verkkosivullesi, mikäli asiakkaat osoittavat olevansa tyytyväisiä. Siksi verkkosivujen käyttäjäkokemus on tärkeää.

Hakukoneoptimoinnin merkitys

Hakukoneoptimoinnin loputuloksena toivotaan useimmiten kärkisijoituksia hakutuloksissa. Mutta etusivun sijoitus Googlessa ei ole itsessään tavoittelemisen arvoinen asia. Miksi?

Hakutulossijoituksen laatu

Kokoaika nousevana hakukoneoptimoinnin yksittäisenä tekijänä on hakutuloksen klikkausprosentti eli CTR. Tämä tunnusluku on tuttu verkkomainontaa (AdWords, Display) tehneille ja nyt siitä puhutaan myös hakukoneoptimoinnin yhteydessä.

Lyhyesti sanottuna Google arvostaa hyvää klikkausprosenttia: Eli mitä useamman kerran käyttäjä klikkaa linkkiäsi nähtyään sen hakutuloksissa, sitä paremman klikkausprosentin verkkosivusi hakutulos saa.

Kun katselee asiaa yrityksen vinkkelistä: Mitä väliä on ykkössijoituksella hakutuloksissa, mikäli kukaan ei sitä klikkaa? Sekä Google että sinä tavoittelette sitä, että asiakas päätyy sivustollesi!

Mahdollisia syitä siihen, että asiakkaat eivät klikkaa linkkiäsi hakutuloksissa:

  1. Olet valinnut optimointiin väärät avainsanat. Asiakkaasi eivät haekaan niillä termeillä kuin kuvittelit ja hakutuloksesi ei ole esillä oikealle kohderyhmälle.
  2. Hakutuloksesi on epäkiinnostava. Title ja meta description eivät houkuttele, eivätkä kerro asiakkaalle mitä linkin takana löytyy.

Käyttäjäkokemus

Klikkausprosentin lisäksi löytyy myös muita käyttäjäkokemuksen mittareita, joita Google tarkkailee ja arvottaa. Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun käyttäjä on klikannut linkkiä hakutuloksissa ja päätynyt yrityksen verkkosivuille? Google Analyticsiin tutustuneet tuntevat seuraavat termit; poistumisprosentti, sivuilla vietetty aika ja selattujen sivujen määrä. Nämä kaikki mittaavat käyttäjäkokemusta, eli kuinka hyödylliseksi ja kiinnostavaksi verkkosivuille päätynyt kävijä sivujen sisällön arvottaa.

Googlea siis kiinnostaa, ovatko asiakkaat tyytyväisiä löytämiinsä hakutuloksiin vai ei.

Poistumisprosentti: Mikäli käyttäjä palaa verkkosivulta välittömästi takaisin hakutuloksiin, on se viesti sivujen huonosta laadusta ja Googlelle negatiivinen signaali.

Sivuilla vietetty aika ja selattujen sivujen lukumäärä: Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta olisi tärkeää, että kävijä viihtyisi verkkosivuilla mahdollisimman kauan. Tässä voidaan käyttää apuna kiinnostavan tekstisisällön (blogit, käyttöoppaat, referenssit) lisäksi videoita, sisäisiä linkkejä ja vuorovaikutusmahdollisuutta (chat tai blogin kommentointimahdollisuus).

Käyttäjäkokemuksen tunnuslukuja voit tarkkailla mm. verkkosivujesi Google Analyticsista. Mikäli huomaat esimerkiksi välittömän poistumisprosentin olevan korkea jollain tietyllä sivulla, tulisi miettiä, miksi kävijät kokevat sisällön epäkiinnostavaksi. Mitä kävijä on etsimässä ja millaista sisältöä hän toivoo löytävänsä?

Mikäli toivot apuja verkkosivujesi käyttäjäkokemuksen kehittämiseen, ole yhteydessä asiantuntijoihimme! Tutustu tästä tarkemmin, miten voimme auttaa sinua hakukoneoptimoinnissa.

 

Hakukoneoptimoinnin pikaopas

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Apua kohdentamiseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 4 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kohdentamista helpottaviin lanseerauksiin. Tänä vuonna tälläkin saralla fokus oli koneoppimisen hyödyntämisessä. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa. Löydä potentiaalinen yleisösi Yksi digimarkkinoinnin keskeisin haaste on, kuinka löydät oikean yleisön oikeaan… Lue lisää

DiamondCRM

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

Digimarkkinoinnilla lisää liikevaihtoa

Digimarkkinoinnilla lisää liikevaihtoa

Saako digillä tuloksia? Tutustu Verkkiksen omaan dataan! Vuosi on taas vierähtänyt ja on aika tutustua Verkkiksen oman markkinoinnin tuloksiin. Teemme asiakkaillemme digimarkkinointia, mutta toki teemme paljon markkinointia myös itsellemme. Verkkis toimiikin erinomaisena testilabrana, kun kokeilemme uusia työkaluja, medioita tai tekniikoita. Vuoden 2017 tulokset löydät täältä. Verkkosivujen kävijävolyymi on noussut +15… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva trainee tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit