Verkkoaseman asiantuntijavinkit 10

05.09.2018

Käyttäjäkokemus ja hakukoneoptimointi

Google on kuin hyvä liikekumppani. Se suosittelee yritystäsi aktiivisesti ja lähettää asiakkaan verkkosivullesi, mikäli asiakkaat osoittavat olevansa tyytyväisiä. Siksi verkkosivujen käyttäjäkokemus on tärkeää.

Hakukoneoptimoinnin merkitys

Hakukoneoptimoinnin loputuloksena toivotaan useimmiten kärkisijoituksia hakutuloksissa. Mutta etusivun sijoitus Googlessa ei ole itsessään tavoittelemisen arvoinen asia. Miksi?

Hakutulossijoituksen laatu

Kokoaika nousevana hakukoneoptimoinnin yksittäisenä tekijänä on hakutuloksen klikkausprosentti eli CTR. Tämä tunnusluku on tuttu verkkomainontaa (AdWords, Display) tehneille ja nyt siitä puhutaan myös hakukoneoptimoinnin yhteydessä.

Lyhyesti sanottuna Google arvostaa hyvää klikkausprosenttia: Eli mitä useamman kerran käyttäjä klikkaa linkkiäsi nähtyään sen hakutuloksissa, sitä paremman klikkausprosentin verkkosivusi hakutulos saa.

Kun katselee asiaa yrityksen vinkkelistä: Mitä väliä on ykkössijoituksella hakutuloksissa, mikäli kukaan ei sitä klikkaa? Sekä Google että sinä tavoittelette sitä, että asiakas päätyy sivustollesi!

Mahdollisia syitä siihen, että asiakkaat eivät klikkaa linkkiäsi hakutuloksissa:

  1. Olet valinnut optimointiin väärät avainsanat. Asiakkaasi eivät haekaan niillä termeillä kuin kuvittelit ja hakutuloksesi ei ole esillä oikealle kohderyhmälle.
  2. Hakutuloksesi on epäkiinnostava. Title ja meta description eivät houkuttele, eivätkä kerro asiakkaalle mitä linkin takana löytyy.

Käyttäjäkokemus

Klikkausprosentin lisäksi löytyy myös muita käyttäjäkokemuksen mittareita, joita Google tarkkailee ja arvottaa. Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun käyttäjä on klikannut linkkiä hakutuloksissa ja päätynyt yrityksen verkkosivuille? Google Analyticsiin tutustuneet tuntevat seuraavat termit; poistumisprosentti, sivuilla vietetty aika ja selattujen sivujen määrä. Nämä kaikki mittaavat käyttäjäkokemusta, eli kuinka hyödylliseksi ja kiinnostavaksi verkkosivuille päätynyt kävijä sivujen sisällön arvottaa.

Googlea siis kiinnostaa, ovatko asiakkaat tyytyväisiä löytämiinsä hakutuloksiin vai ei.

Poistumisprosentti: Mikäli käyttäjä palaa verkkosivulta välittömästi takaisin hakutuloksiin, on se viesti sivujen huonosta laadusta ja Googlelle negatiivinen signaali.

Sivuilla vietetty aika ja selattujen sivujen lukumäärä: Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta olisi tärkeää, että kävijä viihtyisi verkkosivuilla mahdollisimman kauan. Tässä voidaan käyttää apuna kiinnostavan tekstisisällön (blogit, käyttöoppaat, referenssit) lisäksi videoita, sisäisiä linkkejä ja vuorovaikutusmahdollisuutta (chat tai blogin kommentointimahdollisuus).

Käyttäjäkokemuksen tunnuslukuja voit tarkkailla mm. verkkosivujesi Google Analyticsista. Mikäli huomaat esimerkiksi välittömän poistumisprosentin olevan korkea jollain tietyllä sivulla, tulisi miettiä, miksi kävijät kokevat sisällön epäkiinnostavaksi. Mitä kävijä on etsimässä ja millaista sisältöä hän toivoo löytävänsä?

Mikäli toivot apuja verkkosivujesi käyttäjäkokemuksen kehittämiseen, ole yhteydessä asiantuntijoihimme! Tutustu tästä tarkemmin, miten voimme auttaa sinua hakukoneoptimoinnissa.

 

Hakukoneoptimoinnin pikaopas

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

DiamondCRM

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa

opi tulkitsemaan analytiikkaa! Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne… Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit