Google Marketing Next 2018

11.07.2018

Kooste Google Marketing Live 2018 -konferenssista

Vielä viime vuonna Google Marketing Next -nimeä kantanut tapahtuma muuttui tänä vuonna Google Marketing Live -nimiseksi kolmipäiväiseksi konferenssiksi. Tärkein sisältö on sama: Googlen merkittävimmät lanseeraukset markkinointityökalujen saralla. Tapahtuma järjestettiin Kaliforniassa, Silicon Valleyssa 9.-11.7. ja Google jakoi tallenteet kaikista puheenvuoroista YouTube-tilillään heti konferenssin päätyttyä.

10.7. klo 9.00 (PT) saimme livestreamiä Googlen markkinointi-innovaatioita käsitelevästä keynotesta ja tässä blogissani käyn läpi keskeisimpiä uudistuksia Googlen markkinointityökalujen saralla. Keynoten suurin uutinen oli se, että Google AdWords muuttaa nimensä Google Adsiksi. Tämä on luonnollinen siirtymä, sillä jo usean vuoden ajan Google AdWords -työkalulla on voinut tehdä paljon muutakin kuin vain hakusanamainoksia.

Googlen lanseeraukset tulevat aina ensin käyttöön Amerikassa ja rantautuvat sitten pikkuhiljaa Eurooppaan – ja lopulta meille Suomeenkin. Tällä kertaa osassa lanseerauksia todettiin, että niitä päästäisiin ottamaan käyttöön aikaisempaa nopeammin, joten odotamme toiveikkaina tarkempia tietoja tästä.

YouTube-markkinoinnin uudistukset

Google AdWordsin kautta on voinut rakentaa videomainoksia YouTubeen jo vuosia. Nyt Googlen selkeä tahtotila on tehdä videomainoksista myyvempiä. YouTubessa käyttäjävolyymi on valtava. Googlen tutkimusten mukaan 1,9 miljardia kirjautunutta käyttäjää käyttää YouTubea kuukausittain ja videoita katsotaan yli miljardi tuntia päivässä.

Google on kehittänyt YouTubeen uusia mainosmuotoja:

  • TrueView for Reach
    • Voit luoda jopa vain 6-30 sekuntia kestäviä mainoksia, jotka näkyvät muiden videoiden ohessa ja jotka käyttäjä voi ohittaa halutessaan viiden katselusekunnin jälkeen. Hinnoitteluperiaatteena on tuhannen näyttökerran hinta (CPM)
  • TrueView for Action
    • Google tehostaa toimintokehotetta (CTA) eli videon oheen on saatavilla painike, jossa voit ohjata katselijan esimerkiksi ostoon tai varaukseen. Tiedostustilaisuudessa väläyteltiin jopa mahdollisuutta tehdä toimenpide loppuun poistumatta YouTubesta. Tähän liitettynä Googlen tarjoama kustomoitu yleisö mahdollistaa mainosten näyttämisen niille, jotka ovat hakeneet vastaavaa asiaa Googlesta.
  • Maximize lift Bidding
    • Google ottaa käyttöön machine learningin eli tekoälynsä löytääkseen videoillesi potentiaalisimman yleisön. Tavoitteena on saada oikea tuote tai palvelu oikeiden henkilöiden näkyville oikeaan aikaan.

Googlen tutkimusten mukaan YouTube-markkinointi kasvaa kovaa vauhtia. Viime vuonna videomainosten konversiot kasvoivat 150 % ja yli 70 % YouTube-kampanjoista kasvatti merkittävästi kivijalkamyymälöissä tapahtuneen myynnin määrää.

Uudet Google Ads -hakumainostyypit

Suurin uudistus Googlen hakumainosten saralla on Responsive Search Ads eli responsiiviset hakumainokset. Tämä tarkoittaa sitä, että aikaisemmin mainosten kesken tehtävää tehokkuusvertailua on laajennettu mainoksen osien tehokkuuden vertailuun. Eli kun aikaisemmin teit samaan mainosryhmään useampia mainoksia, Google selvitti niistä tehokkaimman ja alkoi käyttämään vain sitä. Nyt voit nyt tehdä saman mainosten otsikkojen ja sisältötekstien kesken. Käytännössä voit tehdä 15 erilaista 30 merkkiä käsittävää otsikkoa ja 4 erilaista 90 merkkiä käsittävää sisältötekstiä, Google testaa eri osia ja kerää 3 tehokkainta otsikkoa ja 2 tehokkainta sisältöä. Tämän jälkeen kampanja käyttää vain näitä valittuja.

Google on lanseerannut myös uuden Mobile Landing Page Speed Score -testin, jolla selvität, mitkä sivustosi sivuista ovat parhaita vaihtoehtoja laskeutumissivuiksi latausaikansa puolesta. Googlen tutkimusten mukaan yli 50 % Google-hakuja tekevistä keskeyttää ostosten teon, mikäli sivusto latautuu liian hitaasti.

Google Ads -kampanjan mittaamisessa Google Analytics -työkalu on korvaamaton apu. Google Analyticsin puolelle Google lanseeraa nyt uuden Cross Device Reporting and Marketing -työkalun, jonka on määrä tehostaa eri päätelaitteita ristiin käyttävien henkilöiden seurantaa.

Google Smart Campaigns

Pienten yritysten tarpeisiin Google lanseeraa Smart Campaigns -kampanjat. Kampanjassa asetetaan tavoite, jonka jälkeen Google Ads -työkalu analysoi verkkosivuston sekä Google My Business -tilin sisällön ja rakentaa niiden pohjalta ehdotuksen tavoitteita mukailevasta mainoskampanjasta dynaamisesti. Ajatuksena on, että kampanjan luominen olisi mahdollisimman helppoa yrittäjälle.

Työkalulla on mahdollisuus luoda kampanjalle myös laskeutumissivuja, jotka keskittyvät markkinoimaan valittua tuotteita tai palveluita. Tämä toiminto on suunnattu yrityksille, joilla ei ole omaa verkkosivustoa.

Machine Learning eli Googlen tekoäly

Tässä lanseeraustilaisuudessa korostui ensimmäistä kertaa Googlen pilvessä sijaitseva tekoäly ja sen hyödyntäminen markkinoinnissa. Tekoälyn käytön tarkoituksena on automatisoida kampanjan luontia keräämällä dataa esimerkiksi yrityksen verkkosivustolta, hakea mahdollisimman sopivia yleisöjä tehtävälle kampanjalle, näyttää oikeita mainoksia oikeaan aikaan sekä optimoida kampanjaa tavoitteiden mukaisesti. Kuulostaa järkevältä.

Tätä toimintoa hyödyntämään Google laseeraa nyt neljä uutta mainosmuotoa:

  • Smart Campaigns
    • Automaattinen kampanjanrakennustyökalu, joka muodostaa mainossisällöt dynaamisesti annettujen tavoitteiden, verkkosivuston sekä Google My Business -tililtä löytyvien tietojen pohjalta. (ks. lisää edellisessä kappaleessa.)
  • Smart Shopping Campaigns
    • Google on tehnyt integraation Shopify-verkkokauppa-alustan kanssa. Jatkossa Google-kampanjoita on mahdollista hallita suoraan Shopify-julkaisujärjestelmässä. Lisäksi integraatio mahdollistaa sisältöjen hyödyntämisen suoraan verkkokauppa-alustasta.
  • Local Campaigns
    • Sijaintiin keskittyvissä kampanjoissa tavoitteena on ajaa kävijöitä kivijalkamyymälään. Kampanjamuoto tarjoaa kaksi uutta tavoitetta seurattavaksi: lisää käyntejä liikkeessä sekä uusia asiakkaita.
  • Hotel Campaigns
    • Hotelleille on luotu nyt täysin oma kampanjamuotonsa. Hotellikampanjat mahdollistavat varauksen tekemisen vain muutamalla klikkauksella. Mainossisältöön nostetaan esille keskeiset tiedot: sijaintitiedot, hinnat, arvostelut sekä suora painike varaukseen.

Uusi Google Marketing Platform -työkalu

Google tuo markkinoille uuden Google Marketing Platform -työkalun, jonka on määrä antaa kokonaiskuva kaikista markkinointiin liittyvistä työkaluista. Alustan on määrä tarjota työskentelytila kaikille markkinointiin liittyville henkilöille, jolloin läpinäkyvyys ja raportoitavuus kaikkien tuotteiden kesken helpottuu. Alusta tarjoaa myös oman integraatiokeskuksensa, joka tarjoaa yli 100 integraatiota valmiina.

Työkalu yhdistää seuraavat työkalut samaan alustaan:

  • Analytics 360
  • Optimize 360
  • Data Studio
  • Surveys 360
  • Tag Manager 360
  • Search Ads 360
  • Display & Video 360

Samalla Googlen 1996 lanseeraama Double Click -työkalu katoaa ja tämäkös aiheuttaa kesken keynoten valtaisan nostalgisoinnin. Korvaava työkalu on edellä mainittu Search Ads 360.

Aikaisemmin edellä mainittuja työkaluja lanseerattiin markkinoille erillisinä maksullisina työkaluina suhteellisen kalliiseen hintaan, joten oletettavasti myös Google Marketing Platform on suunnattu suurten yritysten käyttöön.

Yhteenveto

Googlen tutkimusten mukaan jo aikaisemmin havaittu ”lähellä minua”-hakujen trendi on laajentunut koskemaan ei vain yrityksiä, vaan myös suoraan tuotteita. Ihmiset eivät siis enää etsi pelkästään lähellä heitä sijaitsevia kauppoja, vaan tiettyä tuotetta ostettavaksi mahdollisimman läheltä. Keynoten käynnisti jälleen Google-mainosten johtaja Sridhar Ramaswamy todeten, että asiakkaat ovat nyt vaativampia kuin koskaan, mutta markkinoijilla on vihdoin mahdollisuudet vastata näihin vaatimuksiin.

Tilaisuudessa tärkeimmäksi uudistukseksi nousi Googlen tekoälyn käyttö markkinoinnissa. Mainoskäytössä tekoälyn hyödyntäminen voi tehostaa oikeiden yleisöjen löytymistä sekä oikeanlaisen mainoksen näyttämistä oikeaan aikaan oikeille ihmisille perustuen kohdehenkilöstä kerättyihin tietoihin. Tällä tuntuisi olevan valtava potentiaali, mikäli myös hinnoittelu pysyy kohtuullisena.

Googlen lanseeraustilaisuuteen satsataan vuosi vuodelta enemmän ja tänä vuonna pääkeynoten oheen on rakennettu kattava kolmipäiväinen konferenssi, jossa verkkomarkkinointiin liittyviä asioita käsitellään erillisin puheenvuoroin. Konferenssiohjelmaan pääset tästä. Tallenteet kaikista puheenvuoroista julkaistaan Googlen YouTube-kanavalla konferenssin päätyttyä.

Tutustu tästä Google-mainonnan palveluumme.

Google AdWords -pikaopas

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa: