kuinka hoidat suhdettasi googleen

14.02.2018

Kuinka hoidat suhdettasi Googleen? Vinkkejä Google Search Consolen käyttöön!

Monille vielä sangen tuntematon Googlen veloitukseton työkalu on ennen nimellä kulkenut Webmaster Tool. Työkalua liene vierastettu mm. teknisen nimensä vuoksi ja siksi se on jäänyt toverinsa Google Analyticsin varjoon.

Tämä on harmillista, sillä Search Console toimii erinomaisena työkaluna mm.

  1. verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa
  2. verkkosivujen ylläpidossa (seurataan indeksointivirheitä, palvelinvirheitä jne.)
  3. verkkosivujen sisällöntuotannossa

Verkkoasemalla pidettiin ensimmäinen valmennus tänä syksynä Search Consoleen liittyen ja palaute oli lähinnä hämmästynyttä – miksei tämän työkalun käyttöä opetella lähellekään niin aktiivisesti kuin Google Analyticsin? Käyttöliittymä on selkeä ja kun tietää mitkä ominaisuudet ovat olennaisimpia, ne ovat helposti työkalusta löydettävissä.

Joitain Search Consolen tärkeimpiä ominaisuuksia:

  • Indeksointi: Tutki miten Google näkee verkkosivusi. Varmistat, että jokainen sivusi löytyy myös Googleindeksistä.
  • Hakuanalyysiraportti: Saat tietää kuinka usein sivustosi näkyy Googlen hakutuloksissa. Löydät suosituimmat avainsanat ja pääset analysoimaan klikkausprosentteja ja avainsanojen sijoituksia. Miten voit kehittää verkkosivujesi rakennetta ja sisältöä. Tämä on tietoa, jota et saa Google Analyticsista!
  • Google-hakemisto: Miten Google ymmärtää verkkosivujesi sisällön ja teemat. Vai ymmärtääkö se lainkaan? Täältä näet miltä näyttää sisältöjesi avainsanojen merkitys Googlen silmin.

Search Consolen asennuksesta saat vinkkejä täältä. Autamme myös muissa hakukoneoptimointiin liittyvissä kysymyksissä – tutustu!

 

Hakukoneoptimoinnin pikaopas

 

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

Hakukoneoptimointi-vs.-sosiaalinen-media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 2

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Viime blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan tässä blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun… Lue lisää

hakukoneoptimointi vs sosiaalinen media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 1

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Tässä blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan seuraavassa blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

alustatalous Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitaalinen transformaatio digitalisaatio digivisio Google Marketing Next 2017 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö huippumyyjä ihmisen mieli Intranet Intrexx Kummeli Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinoinnin it markkinointiteknologia mit muistaminen myynti northern glow Ohjelmistot oppiminen palvelusuunnittelu salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Spotify Sähköinen liiketoiminta tekoäly Testaus Tietoturva transformaatio tuija rummukainen United Planet verkkokaupan markkinointi verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit