vinkit modernin markkinoinnin mestariksi

09.10.2018

Kuudella vinkillä modernin markkinoinnin mestariksi

Kaikki mestarit tuntevat tämän teesin: Ei uutta, vaan uudestaan! Timanttisiin tuloksiin tarvitaan aikaa, pitkäjänteisyyttä ja toistoja. Sama pätee myös modernin markkinoinnin toteutukseen. Perusasioiden palveleminen ja toistojen tekeminen ratkaisevat sen, kuka lopulta voittaa asiakkaiden huomion.

Alla oleva lista auttaa sinua tiellä modernin markkinoinnin mestariksi. Kun paneudut jokaisen kohtaan ajatuksella ja toteutat huolella – ja ajan kanssa – ei menestys voi enää väistellä sinua:

  1. Tunne asiakkaasi. Jotta voit aidosti palvella asiakastasi, täytyy sinun tuntea hänet. Millaisten lasien läpi hän katselee maailmaa? Millaisten haasteiden kanssa hän painii? Miten hän lähtee selvittämään ongelmia? Pelkkä kohderyhmien (esim. toimialan ja liikevaihdon) nimeäminen ei riitä, vaan täytyy määritellä myös ostajapersoonat. Haastattelut ovat hyvä keino tutustua asiakkaisiin paremmin, haastattele siis asiakkaita sekä myyjiäsi ja selvitä millainen maailmankuva asiakkaallasi on. Kun tämä työ on tehty huolella, kohta kolmen toteuttaminen on lähes lasten leikkiä!
  2. Tunne itsesi! Noniin, tämä on se haasteellinen osuus. Mikä erottaa sinut kilpailijoistasi: Miksi asiakas ostaisi juuri sinulta? Kilpailijoiden viestinnän copypasteaminen on siis ajan tuhlausta, sinun tulisi löytää oma persoonallinen äänesi ja se ydinteema mistä sinut tulevaisuudessa tunnistetaan. Syy voi olla maailmaa syleilevä ”autamme puhdistamaan maailman meret” tai ”pyrimme rakentamaan parempia työpaikkoja”. Mikä on siis sinun toimintasi MIKSI?
  3. Aloita sisällöntuotanto. Kun tunnet asiakkaasi riittävän hyvin, aiheita pitäisi olla useamman A4:n verran. Olethan kuunnellut tarkalla korvalla millaisten haasteiden parissa asiakkaasi kamppailee. Kirjoita siis niistä teemoista, jotka asiakkaitasi askarruttavat, niistä ongelmista, joista asiakkaasi haluavat keskustella kanssasi. Kirjoita rohkeasti omasta osaamisestasi ja auta asiakkaitasi jo etukäteen. Eli anna osaamistasi etupainotteisesti. Ilmaiseksi.
  4. Jakelu. Mikään ei turhauta sisällöntuottajaa enemmän kuin lukematta jääneet postaukset. Ei muuten kannusta jatkamaan. Satsaa siis jakelukanaviin! Valjasta some jakelemaan viestiäsi, lähetä uutiskirjeitä, pidä huoli, että Google löytää blogisi. Huomio, että somessa harvoin yritysviestit saavat riittävää näkyvyyttä, vaan sisältöjen näkyvyyttä tulee buustata euroilla.
  5. Ei uutta, vaan uudestaan! Monelle tulee suurena yllätyksenä se, että kertaviesti ei riitä. Eikä muuten riitä kaksikaan kertaa. Sinun tulee kertoa viestisi yhä uudelleen ja uudelleen. Valtavassa informaatiohälinässä kertaviestit katoavat minuuteissa asiakkaittesi feeditulvaan. Uskalla rohkeasti toistaa itseäsi: Voit muotoilla asiaa uudella tavalla, mutta viestisi on sama kerta toisensa jälkeen: Kuinka voin auttaa ja miksi ostaa juuri minulta. Tutki minkä tyyppinen sisältö herättää eniten huomiota ja versioi siitä aina uusia painoksia jakeluun. Usko tekemiseesi ja itseesi – se palkitsee lopulta.
  6. Ajoita oikein. Kun asiakas on riittävän kiinnostunut sisällöistäsi (hän on huomannut sen riittävän monta kertaa), hän lopulta tilaa uutiskirjeen tai mahdollisesti lataa oppaan, case studyn tms. ja BOOM! Nyt sinulle tarjoutuu mahdollisuus auttaa asiakasta entistä paremmin. Markkinoinnin automaatioon kerääntyy dataa tulevan asiakkaasi liikkeistä verkkosivuilla ja oikein rakennettu automaatio antaa signaalia heti kun tietty määrä aktiviteettia on täynnä. Nyt markkinoinnin automaation hyöty on konkretisoitunut, asiakkaan mielenkiinto on korkealla ja sinulla on mahdollista tarjota apua ajallisesti oikeaan hetkeen. Et tuputa. Et spämmää. Vaan palvelet silloin, kun asiakas on aiheen äärellä.

Vaikka puhumme modernista markkinoinnista, niin markkinointiviestinnän perusasiat ovat edelleen muuttumattomat: Asiakkaan ymmärtäminen ja asiakkaan palveleminen ovat markkinoinnin keskiössä.

Modernin markkinoinnin työkalupakkiin kuuluu kuitenkin erilaisia järjestelmiä ja kanavia, joiden hallitseminen on olennaista onnistumisen kannalta:

Mikäli tuntuu, ettei vielä kaikki työkalut taivu omaan hyppysiin, niin pyydä minua piipahtamaan – autan mielelläni!

Menestystä matkallesi, mestari!

 

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Google-uudelleenmarkkinointi -blogi

Google Ads Uudelleenmarkkinointi

Pelkäksi hakukonemainonnan työkaluksi mielletty Google Ads on monipuolinen työkalu digimarkkinoinnissa. Sama ohjelma mahdollistaa niin Googlen hakukonemainokset, Googlen kumppaneiden sivuilla näytettävät display-mainokset, video- ja mobiilimainokset kuin myös tarkkaan kohdistetun uudelleenmarkkinoinnin. Uudelleenmarkkinoinnin avulla voidaan mainostaa palveluita ja tuotteita esimerkiksi niille henkilöille, jotka ovat vierailleet jo verkkosivuillasi, mutta eivät ole päätyneet ostamaan tai… Lue lisää

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

kympin digimokat Verkkoasema

Älä tee näin: Kymmenen yleistä digimokaa

Tämä mokalista on sellainen, jota tulisi digimarkkinointia toteutettaessa ehdottomasti välttää. Jos jokin kohta haiskahtaa tutulta, niin hälytyskellojen tulisi alkaa välittömästi kilkattamaan! Kymmenen vuoden kokemuksella ja kieli poskella kokosin avuksesi kymmenen kohdan lista: Älä tee näin! Esimerkkejä todellisesta elämästä: Markkinointi 1. Jätä markkinointi markkinoimaan yksikseen. Vältä erityisesti markkinoinnin ja myynnin välistä… Lue lisää

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Sisältömarkkinointi = Kiinnostavan, arvokkaan ja ostajan kannalta relevantin sisällön luominen, jonka tavoitteena on houkutella haluttua yleisöä. Kun tämä on tehty oikein, se helpottaa myyjän ja ostajan välisen luottamuksen syntymistä. Ja kuten tiedämme, luottamuksen olemassaolo helpottaa yhteistyön syntymistä. Hyvä sisältö tahkoaa enemmän liikevaihtoa. Sisällön ideointi Kirjoittaminen vaatii ideoita – sitä timanttista… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit