vinkit modernin markkinoinnin mestariksi

09.10.2018

Kuudella vinkillä modernin markkinoinnin mestariksi

Kaikki mestarit tuntevat tämän teesin: Ei uutta, vaan uudestaan! Timanttisiin tuloksiin tarvitaan aikaa, pitkäjänteisyyttä ja toistoja. Sama pätee myös modernin markkinoinnin toteutukseen. Perusasioiden palveleminen ja toistojen tekeminen ratkaisevat sen, kuka lopulta voittaa asiakkaiden huomion.

Alla oleva lista auttaa sinua tiellä modernin markkinoinnin mestariksi. Kun paneudut jokaisen kohtaan ajatuksella ja toteutat huolella – ja ajan kanssa – ei menestys voi enää väistellä sinua:

  1. Tunne asiakkaasi. Jotta voit aidosti palvella asiakastasi, täytyy sinun tuntea hänet. Millaisten lasien läpi hän katselee maailmaa? Millaisten haasteiden kanssa hän painii? Miten hän lähtee selvittämään ongelmia? Pelkkä kohderyhmien (esim. toimialan ja liikevaihdon) nimeäminen ei riitä, vaan täytyy määritellä myös ostajapersoonat. Haastattelut ovat hyvä keino tutustua asiakkaisiin paremmin, haastattele siis asiakkaita sekä myyjiäsi ja selvitä millainen maailmankuva asiakkaallasi on. Kun tämä työ on tehty huolella, kohta kolmen toteuttaminen on lähes lasten leikkiä!
  2. Tunne itsesi! Noniin, tämä on se haasteellinen osuus. Mikä erottaa sinut kilpailijoistasi: Miksi asiakas ostaisi juuri sinulta? Kilpailijoiden viestinnän copypasteaminen on siis ajan tuhlausta, sinun tulisi löytää oma persoonallinen äänesi ja se ydinteema mistä sinut tulevaisuudessa tunnistetaan. Syy voi olla maailmaa syleilevä ”autamme puhdistamaan maailman meret” tai ”pyrimme rakentamaan parempia työpaikkoja”. Mikä on siis sinun toimintasi MIKSI?
  3. Aloita sisällöntuotanto. Kun tunnet asiakkaasi riittävän hyvin, aiheita pitäisi olla useamman A4:n verran. Olethan kuunnellut tarkalla korvalla millaisten haasteiden parissa asiakkaasi kamppailee. Kirjoita siis niistä teemoista, jotka asiakkaitasi askarruttavat, niistä ongelmista, joista asiakkaasi haluavat keskustella kanssasi. Kirjoita rohkeasti omasta osaamisestasi ja auta asiakkaitasi jo etukäteen. Eli anna osaamistasi etupainotteisesti. Ilmaiseksi.
  4. Jakelu. Mikään ei turhauta sisällöntuottajaa enemmän kuin lukematta jääneet postaukset. Ei muuten kannusta jatkamaan. Satsaa siis jakelukanaviin! Valjasta some jakelemaan viestiäsi, lähetä uutiskirjeitä, pidä huoli, että Google löytää blogisi. Huomio, että somessa harvoin yritysviestit saavat riittävää näkyvyyttä, vaan sisältöjen näkyvyyttä tulee buustata euroilla.
  5. Ei uutta, vaan uudestaan! Monelle tulee suurena yllätyksenä se, että kertaviesti ei riitä. Eikä muuten riitä kaksikaan kertaa. Sinun tulee kertoa viestisi yhä uudelleen ja uudelleen. Valtavassa informaatiohälinässä kertaviestit katoavat minuuteissa asiakkaittesi feeditulvaan. Uskalla rohkeasti toistaa itseäsi: Voit muotoilla asiaa uudella tavalla, mutta viestisi on sama kerta toisensa jälkeen: Kuinka voin auttaa ja miksi ostaa juuri minulta. Tutki minkä tyyppinen sisältö herättää eniten huomiota ja versioi siitä aina uusia painoksia jakeluun. Usko tekemiseesi ja itseesi – se palkitsee lopulta.
  6. Ajoita oikein. Kun asiakas on riittävän kiinnostunut sisällöistäsi (hän on huomannut sen riittävän monta kertaa), hän lopulta tilaa uutiskirjeen tai mahdollisesti lataa oppaan, case studyn tms. ja BOOM! Nyt sinulle tarjoutuu mahdollisuus auttaa asiakasta entistä paremmin. Markkinoinnin automaatioon kerääntyy dataa tulevan asiakkaasi liikkeistä verkkosivuilla ja oikein rakennettu automaatio antaa signaalia heti kun tietty määrä aktiviteettia on täynnä. Nyt markkinoinnin automaation hyöty on konkretisoitunut, asiakkaan mielenkiinto on korkealla ja sinulla on mahdollista tarjota apua ajallisesti oikeaan hetkeen. Et tuputa. Et spämmää. Vaan palvelet silloin, kun asiakas on aiheen äärellä.

Vaikka puhumme modernista markkinoinnista, niin markkinointiviestinnän perusasiat ovat edelleen muuttumattomat: Asiakkaan ymmärtäminen ja asiakkaan palveleminen ovat markkinoinnin keskiössä.

Modernin markkinoinnin työkalupakkiin kuuluu kuitenkin erilaisia järjestelmiä ja kanavia, joiden hallitseminen on olennaista onnistumisen kannalta:

Mikäli tuntuu, ettei vielä kaikki työkalut taivu omaan hyppysiin, niin pyydä minua piipahtamaan – autan mielelläni!

Menestystä matkallesi, mestari!

 

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Jätä kommentti

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Markkinointiteknologiat – Mitä hyötyä? Miten valita oikeat?

”Markkinointiteknologioiden voittokululle ei näy loppua. Niiden avulla markkinoijat voivat tehostaa toimintaansa, skaalautua ketterämmin, tehdä parempia valintoja sekä säästää rahaa.” 17.6.2018, Forbes.com Markkinointiteknologia tarkoittaa yleensä SaaS-palveluna käytettävää työkalua tai järjestelmää, jota voidaan hyödyntää markkinoinnissa (ja myynnissä!) esimerkiksi kampanjoiden / kanavien / sisältöjen / liidien hallinnassa. Lähes kaikissa yrityksissä on käytössä joitain teknologioita ja perinteinen markkinointiteknologia ”stack” … Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita seuraat. Ne voivat olla esimerkiksi … Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on helppo aloittaa. Hallintapaneelit Muokkaus-osion alta … Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon ”voice first”, kun Googlen johdatuksella … Lue lisää