fbpx Älä tee kyseenalaista Ads-mainontaa | Verkkoasema Oy
Verkkoaseman asiantuntijavinkit 11

07.11.2014

Kyseenalaista Ads -mainontaa

Blogissani käyn läpi esimerkein, kuinka Google Adsiä käytetään väärin tai kyseenalaisesti. Lisäksi otan esille esimerkkejä Googlen säännöistä ja käytänteistä. Google Ads on oikein tehtynä erittäin tehokas työkalu, mutta se taipuu valitettavasti hyvin myös kiusantekoon.

Google Adsin säännöt

Google rajoittaa Ads -työkalunsa käyttäjien toimintaa kolmella eri tavalla: säännöin, suositelluin käytäntein sekä rajoittein. Googlen sääntöjen lisäksi on tärkeää olla tietoinen kohdemaassa voimassa olevista laeista ja määräyksistä, sillä markkinoija on vastuussa niiden noudattamisesta.

Mikäli Google AdWords -tiliäsi hallinnoi kolmas osapuoli eli Google Adsin palveluntarjoaja – digi- tai mainostoimisto, on tällä kolmannella osapuolella vastuu huolehtia siitä, että mainoskampanjasi on sääntöjen ja lakien mukainen. Mikäli hallinnoit mainoskampanjaasi itse, on vastuu sinulla itselläsi.

Esimerkkejä kielletystä sisällöstä:

  • Tuoteväärennökset: Google ei salli tuoteväärennösten mainostamista.
  • Loukkaava tai sopimaton sisältö: Esimerkiksi vihapuheet, rasismi, uskonnollinen tai poliittinen suvaitsemattomuus, muita hyväksikäyttävä tai vastenmielinen sisältö jne. ovat kiellettyä materiaalia.

Esimerkki kielletyistä käytänteistä:

  • Oman yrityksen tuotteen tai palvelun esittäminen harhaanjohtavasti: Google ei halua tarjota käyttäjilleen harhaanjohtavaa tai virheellistä materiaalia, joten kiellettyjen käytänteiden listalla on harhaanjohtava tai virheellinen mainonta.

Esimerkkejä rajoitetuista sisällöistä:

  • Aikuisille tarkoitettu sisältö: Google rajoittaa esimerkiksi aikuisviihteen, aikuisille suunnattujen tuotteiden sekä treffipalveluiden markkinointia.
  • Alkoholijuomat: Google rajoittaa alkoholijuomien ja niitä muistuttavien juomien mainontaa ja etenkin mainonnan kohdistamista.
  • Terveydenhuoltoon liittyvät sisällöt: Google rajoittaa mm. itsehoito- ja reseptilääkkeiden, apteekkien sekä terveyspalveluiden mainontaa. Joissakin tapauksissa sinun on haettava ennakkoon lupa mainostamiseen.

Google on julkaissut paljon materiaalia näihin asioihin liittyen ja voit lukea lisää Googlen verkkosivustoilta: https://support.google.com/adwordspolicy/answer/6008942?hl=fi&rd=1

Google Ads –mainontaa sääntöjen rajoilla

Olemme törmänneet lukuisiin tapauksiin, joissa yrittäjä ottaa meihin yhteyttä ja kysyy, kuinka hän saisi kilpailijan mainoksen pois hakutuloksista sanalla, jonka hän on rekisteröinyt itselleen tai jopa yrityksensä nimellä. Vastaus tähän on, ettemme me oikeastaan voi tehdä enempää kuin yrittäjä itsekään – voimme ottaa yhteyttä Googlen AdWords -tiimiin ja pyytää toimenpiteitä asian hyväksi.

Google tarkastaa mainokset ja avainsanat ennen mainosten näytön aloittamista. Tarkastuksen aikana robotti katsoo, rikkooko mainos Googlen asettamia sääntöjä. Hyväksymisprosessi kestää keskimäärin yhden arkipäivän – kuvien ja videoiden kohdalla pidempään ja vasta sen jälkeen mainokset alkavat näkyä hakutuloksissa. Sinällään mikään muu kuin nk. suojatut alat ja termit eivät ole turvassa kyseenalaiselta Google Adsiltä.

Esimerkki:

Nyt olemme itsekin päässeet vastaavanlaisen kyseenalaisen Google Ads- mainonnan kohteeksi:

Kyseenalaista AdWords-mainontaa

Samalla toimialalla toimiva yritys markkinoi Googlessa ”verkkoasema” -avainsanalla, josta avautuu mainos koskien heidän omaa julkaisujärjestelmä-tuotettansa.

Asiakkaamme soitti ihmeissään meille ja kysyi: ”Onko teillä jokin uusi palvelu tarjolla, kun netissä niin luki?” Totesimme asiakkaallemme, että onhan meillä ja kerroimme hänelle Verkkoaseman VJ6-julkaisujärjestelmäversiosta, jonka asiakas oli mainonnan vuoksi sekoittanut kilpailijan tuotteeseen.

Periaatteessahan tämä menee Googlen kiellettyjen käytänteiden ”Oman yrityksen tuotteen tai palvelun esittäminen harhaanjohtavasti” –pykälän puitteisiin ja asiasta otetaan Googleen yhteyttä pikimmiten.

Google Adsin käytännön rikkomisen seuraukset

Mikäli sääntöjä on valmis rikkomaan, on valmis myös kantamaan seuraamukset. Seuraavana listattuna Googlen toimenpiteet sääntöjä rikkovan mainonnan kohdalla:

  • Mainoksen hylkääminen: Mainokset, jotka eivät noudata tätä käytäntöä, saatetaan hylätä. Hylättyä mainosta ei voi näyttää, ennen kuin käytäntörikkomus on korjattu ja mainos hyväksytty.
  • Verkkotunnuksen poistaminen käytöstä: Käytäntöä rikkovat verkkosivustot voidaan jäädyttää. Tällöin verkkosivustoa ei voi mainostaa, ennen kuin ongelma on korjattu.
  • Tilin jäädyttäminen: Tili saatetaan jäädyttää, jos rikkomuksia on useita tai jos ne ovat vakavia. Jos näin tapahtuu, kaikki jäädytetyn tilin mainokset lakkaavat näkymästä, eikä Google voi enää ottaa vastaan mainoksiasi. Myös kaikki tiliin liitetyt muut tilit saatetaan jäädyttää pysyvästi, ja uudet tilit voidaan jäädyttää automaattisesti jo luontivaiheessa.

Lue lisää aiheesta osoitteessa: https://support.google.com/adwordspolicy/answer/6023676?hl=fi

Mikäli haluat asiantuntevaa tukea Google Ads-mainontaasiota yhteyttä Verkkoasemaan. Olemme sertifioitu Google Partneri!

Google Partner

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Uusia palveluita yksityishenkilöille – GoogleMarketingLive2019

Blogisarja osa 5 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuun Googlen matkatoimisto-ominaisuuteen, joka yhdistää Googlen eri työkalujen tarjoamaa sisältöä matkailijan avuksi. Uusia työkaluja matkailijalle Google on selkeästi havainnut, että ihmiset pakenevat Googlesta erilaisten lentoyhtiö- ja hotelliapplikaatioiden äärelle. Näin ollen yksi erityisimpiä lanseerauksia tänä vuonna oli google.com/travel. Palvelu, jolla… Lue lisää

Apua kohdentamiseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 4 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kohdentamista helpottaviin lanseerauksiin. Tänä vuonna tälläkin saralla fokus oli koneoppimisen hyödyntämisessä. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa. Löydä potentiaalinen yleisösi Yksi digimarkkinoinnin keskeisin haaste on, kuinka löydät oikean yleisön oikeaan… Lue lisää

Google Marketing Live 2019 – Alkusanat

Blogisarja osa 1 Julkaisimme jälleen GoogleMarketingLive2019 vuosittaisen lanseeraustilaisuuden kohokohdat. Hyppää mukaan ja tilaa seuraavat blogisarjan osat suoraan sähköpostiisi! Google pitää vuosittain suuren markkinointityökaluihin keskittyvän lanseeraustilaisuuden, joka viimeiset kaksi vuotta on kulkenut nimellä Google Marketing Live (aikaisemmin mm. Google Marketing Next). Tilaisuus on paisunut vuosi vuodelta ja nykyään tapahtuma kestää kaksi… Lue lisää

Google-uudelleenmarkkinointi -blogi

Google Ads Uudelleenmarkkinointi

Pelkäksi hakukonemainonnan työkaluksi mielletty Google Ads on monipuolinen työkalu digimarkkinoinnissa. Sama ohjelma mahdollistaa niin Googlen hakukonemainokset, Googlen kumppaneiden sivuilla näytettävät display-mainokset, video- ja mobiilimainokset kuin myös tarkkaan kohdistetun uudelleenmarkkinoinnin. Uudelleenmarkkinoinnin avulla voidaan mainostaa palveluita ja tuotteita esimerkiksi niille henkilöille, jotka ovat vierailleet jo verkkosivuillasi, mutta eivät ole päätyneet ostamaan tai… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva trainee tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit