Verkkoaseman-asiantuntijavinkit-8

06.11.2015

Luottamus elää ja hengittää verkostoissa – Päivi Lohikoski

Luottamus elää ja hengittää verkostoissa

Työelämä muuttuu kovalla sykkeellä ja työyhteisöjen ominaispiirteitä ovat nykyisin jatkuva verkostoituminen, hajautettu toiminta, projektipohjainen työ, matalat hierarkiat ja tiimityö. Viestintäteknologia ja sosiaalinen media mahdollistavat työtehtävien ja sosiaalisten suhteiden hoitamisen mistä ja milloin vain. Kuitenkin esimerkiksi sosiaalisen intranetin tai somen hyödyntäminen suhteiden rakentamisessa ja työssä on vielä heikkoa useilla aloilla.

Ihmisillä on monenlaisia viestinnän tarpeita, mm. halu oppia, poistaa yksinäisyyttä, hakea arvostusta, ratkoa ongelmia, korjata väärinkäsityksiä ja jopa löytää tarkoitus elämälle. Taustalla voi olla myös halu vaikuttaa muiden mielipiteisiin tai vain tarkoitus yksinkertaisesti pitää hauskaa tai kokea seikkailuja. Työssäkin osa viestinnästä perustuu näille peruselementeille.

Onnistunut viestintä perustuu luottamukseen ja luottamus elää ja hengittää aina ihmisten muodostamissa verkostoissa. Verkostoissa, joissa vuorovaikutus perustuu luottamukselle, ideoidaan, opitaan, luodaan uutta tietoa ja ratkotaan ongelmia menestyksekkäästi. Siksi jokaisessa firmassa on tärkeää järjestää kunnolliset viestinnän foorumit virallisille ja epävirallisille keskusteluille, unohtamatta panostamista hyvinvointiin, tavoitteisiin ja työtehtävien sisältöön.

Luottamusta on organisaatioiden tasolla ja yksilötasolla. Organisaatiotasolla luottamusta lisäävät mm. toimivat työkalut ja viestintävälineet, tarkoituksenmukaiset organisaatiorakenteet, osaavat työkaverit, eettisesti toimivat johtajat, oikeudenmukaisuus päätöksenteossa ja tarvittavan tuen saaminen. Luottamuksen rakentaminen liike-elämässä tarkoittaa sitä, että pyritään jatkuvaan vuorovaikutukseen sidosryhmien kanssa eri foorumeilla ja rakennetaan kiinteitä, luottamuksellisia partnerisuhteita.

Yksilöiden tasolla luottamusta on montaa eri lajia, mutta tietotyössä tärkeintä on osaamiseen ja kyvykkyyteen perustuva luottamus. Tärkeää on myös vakautta ja pysyvyyden tunnetta luova normatiivinen luottamus, joka perustuu samoihin arvoihin ja normeihin. Tunnepitoinen luottamus puolestaan tuo hyvää tahtoa, välittämistä ja mahdollistaa myös hiljaisen tiedon leviämisen ihmiseltä toiselle. Laskelmoivalla luottamuksella osapuolet laskevat käytännöllisesti partnerisuhteen edut ja haitat ja toimivat sen mukaan. Pääasia kaikissa tapauksissa on, että odotuksista ja tavoitteista on yhteinen ymmärrys.

Luottamuksellisilla suhteilla ja toimivalla viestinnällä voidaan vähentää epävarmuutta ja vaikutusmahdollisuudet tuotteiden ja palveluiden kysyntään lisääntyvät.

Yksilöiden tasolla luottamusta on montaa eri lajia, mutta tietotyössä tärkeintä on osaamiseen ja kyvykkyyteen perustuva luottamus. Tärkeää on myös vakautta ja pysyvyyden tunnetta luova normatiivinen luottamus, joka perustuu samoihin arvoihin ja normeihin. Tunnepitoinen luottamus puolestaan tuo hyvää tahtoa, välittämistä ja mahdollistaa myös hiljaisen tiedon leviämisen ihmiseltä toiselle. Laskelmoivalla luottamuksella osapuolet laskevat käytännöllisesti partnerisuhteen edut ja haitat ja toimivat sen mukaan. Pääasia kaikissa tapauksissa on, että odotuksista ja tavoitteista on yhteinen ymmärrys.

Luottamuksellisilla suhteilla ja toimivalla viestinnällä voidaan vähentää epävarmuutta ja vaikutusmahdollisuudet tuotteiden ja palveluiden kysyntään lisääntyvät.

Vierailija

Tässä vieraskynässä wanna be #verkkisläiset pääsevät myös ääneen Verkkoaseman asiantuntijavinkeissä.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

GDPR tulee - muistilista

EU:n tietosuoja-asetus astuu voimaan!

Tänään 25.5 loppuu kahden vuoden siirtymäaika, jonka kuluessa hyvin monien, ellei käytännössä kaikkien, EU:ssa toimivien organisaatioiden on täytettävä EU:n tietosuoja-asetuksen organisaatioille asettamat vaatimukset. Asetuksen velvoitteet koskevat hyvin monia organisaatioita, sillä asetuksessa määriteltyjä henkilötietoja kerätään automaattisesti tai tarkoituksellisesti lähestulkoon kaikissa verkkopalveluissa. Luin taannoin Jari Saarelaisen kirjoittaman artikkelin Tietoviikon verkkolehdessä ja tajusin miten kouriintuntuvasti… Lue lisää

Mitä tietoturva on?

Tietoturva on osa yritysturvallisuutta

Tulevana perjantina 25.5., aletaan soveltamaan uutta EU:n tietosuoja-asetusta (General Data Protection Regulation, GDPR) joka korvaa henkilötietodirektiivin ja kansalliset tietosuojalait (Suomessa henkilötietolaki). Sen vuoksi onkin tärkeä pysähtyä miettimään tietoturvaa hieman laajemmin osana yritysturvallisuutta. Organisaation turvallisuus ja tietoturva Tietoturva on paljon muutakin kuin salasanoja ja virustorjuntaa. Kuten syksyllä saimme huomata, esimerkiksi Ruotsissa havaittiin,… Lue lisää

Ei enää kylmäsoittoja -blogi

Ei enää kylmäsoittoja?

Miksi Google on niin tärkeä? Suomessa ja länsimaissa Google on suosituin hakukone, sillä noin 95 % hauista tehdään Googlessa. Jo pelkästään Suomessa tehdään yli 30 miljoonaa Google-hakua päivässä. Hauista suuri osa liittyy tuotteisiin tai palveluihin ja vaikka ostoa ei tehtäisikään verkossa, siellä tehdään vertailua mahdollisista palvelun tarjoajista ja hinnoista. Jos… Lue lisää

Digitalisointi = Digitointi = Digitalisaatio

Digitalisointi = Digitointi != Digitalisaatio

Osallistuin Oulun Kauppakamarin 14.11.2017 järjestämään Digitalisaatio haastaa hallituksen -seminaariin. Täydellisempiä puhujien matskuja odotellessa puranpa kuitenkin iltapäivän annin jo nyt itselleni mieleenpainuvimmista asioista. Heti kärkeen Oulun Kauppakamarin toimitusjohtaja Jari Tuovinen alusti homman muistuttamalla, että digitointi ja digitalisaatio ovat ihan eri asioita. Palataanpa tähän kuitenkin myöhemmin. Ensimmäisen keynoten tarjosi hiukan isompien yritysten hallitusammattilainen… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit