Markkinoinnin ytimessä on sisältö

18.12.2018

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Sisältömarkkinointi = Kiinnostavan, arvokkaan ja ostajan kannalta relevantin sisällön luominen, jonka tavoitteena on houkutella haluttua yleisöä. Kun tämä on tehty oikein, se helpottaa myyjän ja ostajan välisen luottamuksen syntymistä. Ja kuten tiedämme, luottamuksen olemassaolo helpottaa yhteistyön syntymistä.

Hyvä sisältö tahkoaa enemmän liikevaihtoa.

Sisällön ideointi

Kirjoittaminen vaatii ideoita – sitä timanttista ajatusta, jonka haluat jakaa lukijasi kanssa. Aina ideoita (tai ainakaan loistavia sellaisia) ei tipahtele kuin omenia puusta, vaan niitä täytyy metsästää. Ja yleensä tähän touhuun tarvitaan aikaa. Niinpä on hyvä, jos ideointiin on olemassa prosessi, joka helpottaa niiden syntyä.

  1. Materiaalin kerääminen. Lue, kuuntele, keskustele ja innostu. Älä keskity pelkästään omaa toimialaasi koskettelevaan sisältöön vaan kerää materiaalia kaikista mahdollisista lähteistä. Faktat, tarinat, kohtalot – kerää kaikki kiinnostavat tekstit talteen.
  2. Kokoa tarinoiden palapeliä, mieti kuinka materiaalisi sopisi yhteen aiheiden kanssa, joista haluat kohdeyleisöllesi kertoa. Löytyykö vastaavuuksia, vertailukohtia tai selviä yhteyksiä näiden aiheiden välillä.
  3. Anna itsellesi aikaa. Ota tauko ideoinnista ja anna alitajunnan tehdä työnsä.
  4. Heureka! Idea tulee luoksesi, kun aika on kypsä. Kirjoita se heti ylös, vaikka kesken unien herätessä, jotta se ei unohdu.

Valmiita ideoita voi kerätä myös aktiivisesti erilaisista lähteistä. Ostajapersoonaan tutustuminen, olemassa olevien asiakkaiden haastatteleminen, oman tiimin kanssa brainstromailu, kilpailijoiden tuottamaan sisältöön tutustuminen sekä hakukoneiden kuten Googlen tuottamaan dataan tutustuminen.

Sisältöstrategia

Kirjoittamiselle olisi hyvä olla suunnitelma, joka ohjaa sisällöntuotannon ponnistuksia eteenpäin. Inbound-markkinointia toteutettaessa meillä on erilaisia vaiheita, joihin tarvitaan erityyppisiä sisältöjä (houkuttelu, toimintaan ohjaus, kaupantekoon ohjaaminen ja asiakkaan ilahduttaminen). Suunnitelma auttaa kirjoittamaan oikeantyyppisiä sisältöjä tarvittaviin vaiheisiin sekä mahdollistaa tavoitteiden mittaamisen ja kirjoittamisen kehittämisen.

Sisältöprosessi

Prosessi nopeuttaa tekemistä – sinun ei tarvitse keksiä pyörää kerta kerran jälkeen uudelleen. Sujuva prosessi on helposti toistettavissa ja pilkkoo suurempia kokonaisuuksia järkevän kokoisiksi suupaloiksi. Prosessi voisi esimerkiksi olla seuraavan lainen:

  1. Maksimissaan kolmen kuukauden mittainen sisältösuunnitelma
  2. Sisällön tuotanto (kuka, mistä aiheesta, milloin)
  3. Sisällön arviointi (muut kuin kirjoittaja)
  4. Sisällön editointi (faktat, tarinan sujuva kulku, SEO-näkökulma)
  5. Julkaisu ja markkinointi
  6. Arviointi

Kirjoittaminen

Kirjoittaminen on vaikeaa. Sen kanssa kipuillaan ja omien tekstien analysointi on vähintäänkin tuskallista. Onneksi tämä taito on sellainen, jota voi helposti harjoitella ja sen kehittämiseen löytyy hyviä vinkkejä:

  1. Huomiota herättävä otsikko. Älä yritä päättää otsikkoa ensimmäiseksi. Kirjoita sisältösi ensin ja sen jälkeen ideoi 3-5 otsikkovaihtoehtoa – pyydä työkaveri arvioimaan otsikkoja.
  2. Kirjoita ”oikealla äänellä”. Sovita kirjoituksen tyyli kohdeyleisöösi, onpa se sitten kevyt, vakava, sarkastinen jne.
  3. Auta lukijaasi.
  4. Tuo jokin uusi näkökulma esille, älä vain toista jo sanottua.
  5. Tutki avainsanoja, jotta löydät kohdeyleisöäsi puhuttelevat termit.
  6. Pidä tekstisi selkeänä ja hyvin jäsenneltynä.
  7. Yksi pääajatus / teksti.
  8. Mitä haluat lukijan tekevän tekstin lukemisen jälkeen? Sisällytä tekstiin jokin CTA-toiminne.
  9. Tarkista oikeinkirjoitus!

Ensimmäinen tekstiversio on yleensä p*ska ja se on aivan normaalia. Anna tulla koko idean ja ajatuksen, paljosta on helpompi lähteä rakentamaan jäsenneltyä kokonaisuutta. Kirjoittaminen on kullanarvoinen taito eikä sen taitajat ole sitä hetkessä oppineet. Älä siis ole liian ankara omille teksteillesi, jokainen tuotettu sisältö tekee sinutkin taitavammaksi tässä lajissa.

Itsekin kirjoittamista harjoitellen,

Tiina
@THRaisanen

 

Digimarkkinoinnin pikaopas

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

kahdeksan vinkkiä sometukseen

Somevillitys – kannattaako tuhlata aikaa? Kahdeksan vinkkiä onnistuneeseen somestrategiaan.

”Meikästä tuli sitten meidän firman LinkedIn-kouluttaja. Ei vaadita näköjään muuta kuin se, että osaan muodostaa lauseen ja postata sen linkkariin. P*kele.” Sain ylläolevan viestin eräältä tutultani viime viikon perjantai-iltana. Tuttuni on töissä eräässä noin 100 hlöä työllistävässä asiantuntijayrityksessä, jossa on päätetty ottaa some haltuun. Soitin tuttavalleni ja kyselin tarkemmin tilanteesta,… Lue lisää

Tunnetko asiakkaasi? – Vinkit ostajapersoonien luomiseen.

Myös tulevaan asiakkaaseen voi rakastua tai ihastua palavasti. Tunne on huumaava, ensirakastumisen kaltainen: sydän hakkaa ja sormenpäissä kihelmöi. Aivoissa riehuu ajatusten pyörremyrsky, kun tavoitteena on hurmata pöydän toisella puolella istuva ostaja-kandidaatti. Miten saada asiakas huomaamaan, että meidät on tarkoitettu toisillemme? Ihan kuten treffeillä, myös myyntipalaverissa, on elintärkeää huomata, jos ajatusmaailmat… Lue lisää

Tehot irti markkinoinnin automaatiosta

Kuinka saan tehot irti markkinoinnin automaatiosta?

Markkinoinnin automaatiojärjestelmistä puhutaan paljon, mutta harva puhuu käyttöönoton vaatimuksista. Tässä blogitekstissä kerron, mitä markkinoinnin automaation käyttöönotto vaatii ja miten saat tehot irti markkinoinnin automaatiojärjestelmistä. Kuinka pääsen alkuun? Markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönotto alkaa vertailusta. On valittava järjestelmä, joka tukee parhaiten tavoitteitanne. Tarjolla on kevyitä, edullisia ratkaisuja, kuten ActiveCampaign ja raskaampia, jo lisenssihinnoiltaan… Lue lisää

digitaalinen-keskustelu -blogi

Digitaalinen keskustelu

Digitaalisella keskustelulla tarjoitetaan verkossa tapahtuvaa vuoropuhelua asiakkaan kanssa. Parhaimmillaan tämä vuoropuhelu säästää resursseja ja johtaa kauppaan. Tästä syystä on hyvä pohtia, kuinka digitaalinen vuoropuhelu käytännössä tapahtuu esimerkiksi verkkopalvelussanne. Miten teillä käydään digitaalinen keskustelu? Digitaalinen keskustelu on mahdollista toteuttaa joko asiakasta ohjaavasti tai passiivisesti. Tarjoa keskusteluyhteyttä verkkopalvelussa monipuolisesti ja anna asiakkaasi päättää, mikä sopii hänelle… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit