Markkinoinnin ytimessä on sisältö

18.12.2018

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Sisältömarkkinointi = Kiinnostavan, arvokkaan ja ostajan kannalta relevantin sisällön luominen, jonka tavoitteena on houkutella haluttua yleisöä. Kun tämä on tehty oikein, se helpottaa myyjän ja ostajan välisen luottamuksen syntymistä. Ja kuten tiedämme, luottamuksen olemassaolo helpottaa yhteistyön syntymistä.

Hyvä sisältö tahkoaa enemmän liikevaihtoa.

Sisällön ideointi

Kirjoittaminen vaatii ideoita – sitä timanttista ajatusta, jonka haluat jakaa lukijasi kanssa. Aina ideoita (tai ainakaan loistavia sellaisia) ei tipahtele kuin omenia puusta, vaan niitä täytyy metsästää. Ja yleensä tähän touhuun tarvitaan aikaa. Niinpä on hyvä, jos ideointiin on olemassa prosessi, joka helpottaa niiden syntyä.

  1. Materiaalin kerääminen. Lue, kuuntele, keskustele ja innostu. Älä keskity pelkästään omaa toimialaasi koskettelevaan sisältöön vaan kerää materiaalia kaikista mahdollisista lähteistä. Faktat, tarinat, kohtalot – kerää kaikki kiinnostavat tekstit talteen.
  2. Kokoa tarinoiden palapeliä, mieti kuinka materiaalisi sopisi yhteen aiheiden kanssa, joista haluat kohdeyleisöllesi kertoa. Löytyykö vastaavuuksia, vertailukohtia tai selviä yhteyksiä näiden aiheiden välillä.
  3. Anna itsellesi aikaa. Ota tauko ideoinnista ja anna alitajunnan tehdä työnsä.
  4. Heureka! Idea tulee luoksesi, kun aika on kypsä. Kirjoita se heti ylös, vaikka kesken unien herätessä, jotta se ei unohdu.

Valmiita ideoita voi kerätä myös aktiivisesti erilaisista lähteistä. Ostajapersoonaan tutustuminen, olemassa olevien asiakkaiden haastatteleminen, oman tiimin kanssa brainstromailu, kilpailijoiden tuottamaan sisältöön tutustuminen sekä hakukoneiden kuten Googlen tuottamaan dataan tutustuminen.

Sisältöstrategia

Kirjoittamiselle olisi hyvä olla suunnitelma, joka ohjaa sisällöntuotannon ponnistuksia eteenpäin. Inbound-markkinointia toteutettaessa meillä on erilaisia vaiheita, joihin tarvitaan erityyppisiä sisältöjä (houkuttelu, toimintaan ohjaus, kaupantekoon ohjaaminen ja asiakkaan ilahduttaminen). Suunnitelma auttaa kirjoittamaan oikeantyyppisiä sisältöjä tarvittaviin vaiheisiin sekä mahdollistaa tavoitteiden mittaamisen ja kirjoittamisen kehittämisen.

Sisältöprosessi

Prosessi nopeuttaa tekemistä – sinun ei tarvitse keksiä pyörää kerta kerran jälkeen uudelleen. Sujuva prosessi on helposti toistettavissa ja pilkkoo suurempia kokonaisuuksia järkevän kokoisiksi suupaloiksi. Prosessi voisi esimerkiksi olla seuraavan lainen:

  1. Maksimissaan kolmen kuukauden mittainen sisältösuunnitelma
  2. Sisällön tuotanto (kuka, mistä aiheesta, milloin)
  3. Sisällön arviointi (muut kuin kirjoittaja)
  4. Sisällön editointi (faktat, tarinan sujuva kulku, SEO-näkökulma)
  5. Julkaisu ja markkinointi
  6. Arviointi

Kirjoittaminen

Kirjoittaminen on vaikeaa. Sen kanssa kipuillaan ja omien tekstien analysointi on vähintäänkin tuskallista. Onneksi tämä taito on sellainen, jota voi helposti harjoitella ja sen kehittämiseen löytyy hyviä vinkkejä:

  1. Huomiota herättävä otsikko. Älä yritä päättää otsikkoa ensimmäiseksi. Kirjoita sisältösi ensin ja sen jälkeen ideoi 3-5 otsikkovaihtoehtoa – pyydä työkaveri arvioimaan otsikkoja.
  2. Kirjoita ”oikealla äänellä”. Sovita kirjoituksen tyyli kohdeyleisöösi, onpa se sitten kevyt, vakava, sarkastinen jne.
  3. Auta lukijaasi.
  4. Tuo jokin uusi näkökulma esille, älä vain toista jo sanottua.
  5. Tutki avainsanoja, jotta löydät kohdeyleisöäsi puhuttelevat termit.
  6. Pidä tekstisi selkeänä ja hyvin jäsenneltynä.
  7. Yksi pääajatus / teksti.
  8. Mitä haluat lukijan tekevän tekstin lukemisen jälkeen? Sisällytä tekstiin jokin CTA-toiminne.
  9. Tarkista oikeinkirjoitus!

Ensimmäinen tekstiversio on yleensä p*ska ja se on aivan normaalia. Anna tulla koko idean ja ajatuksen, paljosta on helpompi lähteä rakentamaan jäsenneltyä kokonaisuutta. Kirjoittaminen on kullanarvoinen taito eikä sen taitajat ole sitä hetkessä oppineet. Älä siis ole liian ankara omille teksteillesi, jokainen tuotettu sisältö tekee sinutkin taitavammaksi tässä lajissa.

Itsekin kirjoittamista harjoitellen,

Tiina
@THRaisanen

 

Digimarkkinoinnin pikaopas

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Mitä tarkoittaa sisältöstrategia?

Myyjät mukaan markkinointiin! Olen käynyt viime viikkojen aikana kymmeniä keskusteluja yrittäjien ja markkinoijien kanssa siitä, miten nykyisessä maailmantilassa voidaan tehdä myyntiä ja uusasiakashankinta. Sellaiset termit kuin mm. sisältöstrategia, sisältömarkkinointi ja inbound ovat nousseet tiuhaan keskusteluissa esiin. Tällainen markkinoinnille tuttu terminologia saattaa kuitenkin tuntua myyjien vinkkelistä ylätason hötöltä – miten nämä… Lue lisää

Älä haaveile turhaan videosi trendaamisesta tai nousemisesta viraaliksi!

Olen tehnyt lähes kolmesataa videota Verkkiksen aikana, aloittaen vuonna 2017. Moniko näistä videoista on noussut viraaliksi? Ei yksikään! Mutta uusia asiakkaita niiden avulla on saatu! Lakkaa siis haaveilemasta omien videoidesi trendaamisesta, ja panosta sen sijaan sisällön laatuun! Viskaa siis viraalit veke ja keskity videotuotannon laatuun näillä vinkeillä! 1. Monikanavaisuus. ”Ydinkohderyhmäni ei ole… Lue lisää

Ensivaikutelma ratkaisee – myös digikanavissa?

Ensivaikutelma ratkaisee, tai ainakin niin sanotaan. Jo aikojen alussa olemme luottaneet tilanteista saamaamme ensivaikutelmaan, jottemme vain päädy tiikerin päivälliseksi. Ensivaikutelma on edelleen tärkeä – myös yritysten vinkkelistä: Asiakas (ihmiset) eivät mielellään luovu jo kertaalleen muodostetusta mielikuvasta (ja mielipiteestä).  Myyntityötä tekeville on huomattavasti miellyttävämpää, kun tulevan asiakkaan tunnelmat yrityksestä ovat jo… Lue lisää

markkinointiteknologiat

Markkinointiteknologiat 2019 – Mitä hyötyä? Miten valita oikeat?

”Markkinointiteknologioiden voittokululle ei näy loppua. Niiden avulla markkinoijat voivat tehostaa toimintaansa, skaalautua ketterämmin, tehdä parempia valintoja sekä säästää rahaa.” 17.6.2018, Forbes.com Markkinointiteknologia tarkoittaa yleensä SaaS-palveluna käytettävää työkalua tai järjestelmää, jota voidaan hyödyntää markkinoinnissa (ja myynnissä!) esimerkiksi kampanjoiden / kanavien / sisältöjen / liidien hallinnassa. Lähes kaikissa yrityksissä on käytössä joitain… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot b2b CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit