Mikä-on-verkkosivujen-rooli-digimarkkinoinnissa

31.05.2018

Mikä on verkkosivujen rooli digimarkkinoinnissa? Tarvitaanko niitä enää?

Digitaalisen markkinoinnin tornado kiihtyy kiihtymistään. Tällä hetkellä tornadossa pyörivät hurjaa vauhtia seuraavat trendit:

  1. Videoiden teko ja niiden levitys
  2. Sosiaaliset mediat
  3. Markkinoinnin automaatio

Erilaiset markkinatutkimukset kertovat samaa viestiä: Nyt halutaan investoida Youtubeen ja Facebookin videoihin.

Markkinointikanavat 2016

Lähde: Hubspot, The state of inbound 2016

Mutta mihin kaikki nämä eri kanavat ohjaavat?

Jotta olisi kannattavaa satsata ulkopuolisiin kanaviin ja medioihin, tulee ensin huolehtia siitä että oma ja se tärkein media on kunnossa: eli ne yrityksen verkkosivut. Omista verkkosivuista voisi todeta seuraavaa: ”It is the place where magic happens.”

  1. Verkkosivujen sisältö vakuuttaa, todistaa, naurattaa, kiinnostaa jne. Saa asiakkaan tutustumaan sinuun ja yritykseesi.
  2. Verkkosivut ovat myös paikka, missä pelkästä kävijästä tehdään liidi. Blogeihin kommentoiminen, oppaiden tai e-kirjojen tilaaminen, tarjouspyynnön jättäminen, uutiskirjeen tilaajaksi liittyminen – nämä kaikki ovat mahdollisia tapoja, joilla saat kontaktin vielä tuntemattomaan kävijään.

Markkinoinnin prosessi

Lähde: Hubspot

Verkkosivujen tehtävä

Verkkosivut tulisi siis rakentaa siten, että ne näyttävät ja tuntuvat hyviltä, mutta suorittavat myös tehtävänsä: konvertoivat kävijästä liidin. Eli muuttavat kävijäkäppyrät houkutteleviksi liideiksi myyjille. Konkreettisesti tämä tarkoittaa mm. sitä, että verkkosivuille rakennetaan erilaisia laskeutumissivuja (sisältöjä) ja CTA-pisteitä, joita seurataan ja kehitetään aktiivisesti.

Tässä vaiheessa lienee selvää, että pelkkä yrityskeskeinen viestintä tuotteista tai palveluista ei riitä. Asiakasta kiinnostava sisältö, joka myös löytyy hyvin hakukoneista, on keskeisessä roolissa verkkosivujen kehittämisessä. Sisältö voi olla mm. blogeja, viedoita, oppaita, referenssejä, tarinoita, kuvauksia, teknisiä speksejä – kaikkea sitä mikä asiakasta voisi kiinnostaa!

Verkkosivut ovat digitaalisen markkinoinnin tornadon keskiössä, kaikki ympärilläoleva johdattaa kävijän lopulta sinne. Kaikki tiet vievät roomaan ja kaikki digikanavat johdattelevat verkkosivuille.

 

B2B-yrityksen verkkosivut

 

Etkö ole varma kuinka lähteä liikkeelle? Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Google ja tietoturva – Google Marketing Live 2019

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa käsiteltyyn tietoturva-asiaan, joka on ollut puheenaiheena digimarkkinointia koskevissa uudistuksissa jo pitkään. Vaikka tietoturva mainittiin yhtenä tämän vuoden tärkeimmistä teemoista, oli sen osuus jälleen lanseerauspuheenvuoroissa hyvin rajallinen. Tästä huolimatta, aiheelle lohkaistu osuus tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Googlen ajatus on, että me kaikki, niin… Lue lisää

Googlen innovaatioita – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 7 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin innovaatioihin. Olen jo parin vuoden ajan povannut, että Googlen hakutulokset korvataan verkkokauppalinkeillä, jolloin hakutuloksista ei mentäisi kivijalkaan paikanpäälle tai verkkokauppaan ostamaan, vaan osto voisi tapahtua suoraan Googlen hakutuloksissa. Nyt vihdoin tämän suuntaiset tuulet puhaltavat. Tämän lisäksi Googlen selkeä… Lue lisää

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Uusia palveluita yksityishenkilöille – GoogleMarketingLive2019

Blogisarja osa 5 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuun Googlen matkatoimisto-ominaisuuteen, joka yhdistää Googlen eri työkalujen tarjoamaa sisältöä matkailijan avuksi. Uusia työkaluja matkailijalle Google on selkeästi havainnut, että ihmiset pakenevat Googlesta erilaisten lentoyhtiö- ja hotelliapplikaatioiden äärelle. Näin ollen yksi erityisimpiä lanseerauksia tänä vuonna oli google.com/travel. Palvelu, jolla… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit