2.8.2018

Miksi ydinviesti on tärkeä verkkosivuprojektissa?

Tämä blogisarja on saanut innoituksensa Verkkoaseman tuoreesta verkkosivu-oppaasta B2B-yrityksille. Blogisarjassa käyn läpi verkkosivu-uudistuksen seitsemän vaihetta:

Blogisarjan tarkoitus on opastaa sinut vaihe vaiheelta kohti verkkosivuja, jotka toimivat sinun ja asiakkaidesi kohtaamispaikkana, houkuttelevat uusia kävijöitä, tahkovat liidejä ja synnyttävät kauppaa. Tavoitteena on tehdä paikoin monimutkaisesta verkkosivuprojektista helpommin ymmärrettävä kokonaisuus. Tervetuloa mukaan!

Verkkosivu-uudistuksen kynnyksellä ei heti ensimmäisenä tule ajatelleeksi, kuinka tärkeää roolia yrityksen ydinviesti toimittaa.

Ydinviesti

  1. alleviivaa, miksi asiakkaan kannattaa ostaa juuri sinulta
  2. kertoo mikä tekee sinusta erityisen
  3. erottaa sinut kilpailijoista

Tiivistettynä, ydinviesti kertoo, miksi yrityksesi on olemassa. Uskokaamme siis Simon Sinekin kehoitusta: ”Start with why”, ja aloittakaamme myös verkkosivu-uudistus pohtimalla olemassaolomme tarkoitusta. Usein ydinviestissä pyritään kuvailemaan sitä, mitä tehdään tai sitä, miten lisäarvoa tuotetaan. Miksi-kysymykseen vastaaminen on kuitenkin tärkeintä – ja vaikeinta.

Älä ole hajuton ja mauton – uskalla herättää tunteita. Tärkeintä on, että asiakkaasi ottavat viestisi omakseen. On turhaa murehtia, mitä mieltä naapurin koira on ydinviestistäsi (ellei hän satu olemaan kohderyhmääsi).

Jotta ydinviesti osuu ja uppoaa, sinun tulee tuntea ostajapersoonasi sekä heidän tyypillinen ostopolkunsa.

Voit käyttää apunasi seuraavia kysymyksiä:

  1. Millainen yrityksesi on? Hauska, luotettava, nuorekas?
  2. Mitä ominaisuuksia asiakkaasi arvostaa? Nopeutta, laatua vai kenties uudistumiskykyä?

Ydinviesti yhdistää nämä kaksi puolta, muodostaen selkeän viestin ja kantavan ajatuksen. Tätä viestiä tulee peilata sivustouudistuksen kaikissa vaiheissa: sisältöä kirjoitettaessa, ulkoasua suunniteltaessa, rakennetta muotoiltaessa tai ländäreitä ideoitaessa.

Voit miettiä ydinviestiäsi myös yrityksesi mission, vision ja arvojen kautta. Miten verkkosivusi heijastavat sitä arvomaailmaa, mitä yrityksesi edustaa? Verkkosivu-uudistuksen ja ydinviestin hiomisen yhteydessä voikin olla ajankohtaista käydä sisäisesti keskustelua, missä yritys juuri sillä hetkellä on. Ydinviesti voi muuttua työntekijöidensä mukana – jos henkilöstössä on tapahtunut vaihtuvuutta sitten viime verkkosivu-uudistuksen, kannattaa rohkeasti osallistaa henkilöstöä ydinviestin luomiseen. On myös hyvä muistaa, että ydinviestin luominen ei ole pelkästään markkinointi- tai viestintätiimin tehtävä, vaan siihen kannattaa upottaa myös muiden tiimien näkemykset.

Ydinviestin muotoilun jälkeen on aika syventyä konseptoinnin maailmaan, jota käsittelen seuraavassa blogissa!

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut rekrymarkkinointi salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys