Salesvation Sami Jauhojärvi

23.04.2018

Mitä 17 vuotta ammattiurheilijana opetti voittamisesta?

Salesvationin päivän toisessa puheenvuorossa estradille asteli kaikkien tuntema Sami ”Musti” Jauhojärvi. Tuo periksiantamaton huippu-urheilija ja hiihtäjä, joka toi suomalaisen hiihdon takaisin kansan suosioon Lahden skandaalin jälkeen. Ennakkoon minulla oli kovat odotukset Samin puheenvuorosta – Olinhan minäkin lähes YT:n (Ylitornion) miehiä ja intohimoinen penkkiurheilija.

Samin puheenvuoron teemana oli voittaminen, mitä hän peilasi uraansa mielestäni onnistuneesti. Kuten varmasti kaikilla huippu-urheilijoilla, on Samillakin ollut ylä- ja alamäkiä matkallaan olympiavoittajaksi. Hänen mukaansa tärkeimmät kohdat menestymiseen olivat kuitenkin suunnitelma, sitoutuminen, osaava organisaatio, analyysi, kokonaisuus sekä oppimisprosessi. Näiden kautta Jauhojärvi kertoi urastaan ja urheilijan arjesta.

Sami Jauhojärvi Salesvation

 

Suunnitelma on huippu-urheilussa kaiken lähtökohta. Se määritellään hyvinkin tarkasti noin 9-10 kuukaudeksi eteenpäin, mutta se voi toki muuttua, mikäli tilanteet ympärillä muuttuvat. Luonnollisesti tavoitteet ohjaavat suunnitelmaa ja, jos esimerkiksi jokin tietty ominaisuus halutaan muuttaa aseeksi, on sen eteen tehtävä töitä suunnitelmallisesti noin kolme vuotta.

On sanomattakin selvää, että urheilijan on tehtävä suuria uhrauksia menestyäkseen kansainvälisellä tasolla. Minulle tuli kuitenkin yllätyksenä, etteivät nämä uhraukset liittyneet ainoastaan urheilijaan itseensä, vaan myös tämän perheeseen ja lähipiiriin. Esimerkiksi Samin lapset eivät saaneet käydä kisakaudella ystäviensä luona mahdollisten pöpöjen ja flunssien vuoksi. Myös kotona oli pärjättävä, vaikka perheen mies oli matkoilla suuren osan vuodesta. Kaikki, mitä hän teki, olivat sidoksissa hiihtoon ja siinä menestymiseen. Oli siis oltava sitoutunut, mutta samalla hyvin itsekäs.

Perheen lisäksi olympiavoittajamme taustalla on ollut suuri tiimi omien alojensa ammattilaisia eli osaava organisaatio. Koska kilpailu maailman huipulla on kovaa, on urheilijan keskityttävä työn tekemiseen. Harjoitusmäärän noustessa tiimi taustalla tukee ja helpottaa urheilijan arkea. Sami sanoikin olleensa suorituskykynsä äärirajoilla harjoittelemalla 620 tuntia vuodessa, mutta silti jollakin tavalla sai nostettua määrän 900 tuntiin vuodessa.

 

Sami Jauhojärvi SalesvationYhtenä tärkeänä menestymisen tekijänä Jauhojärvi mainitsi analyysin. Hänellä oli viikoittain checkpointeja, joiden avulla mitattiin urheilijan sen hetken kuntoa. Checkpointeja olivat esimerkiksi kilpailut ja testit. Urheilija oli kyseisellä hetkellä tasan yhtä hyvä, kuin mitä testi tai kilpailu osoitti. Tärkeintä mittaamisessa ja analysoinnissa oli kuitenkin se, että tuloksia pystyi vertaamaan aiempaan ja samalla nähtiin, ollaanko asetetuissa tavoitteissa ja pitääkö jotakin tekemistä muuttaa.

Hiihtomaajoukkueessa Sami oli pitkään senioriosastoa, minkä vuoksi valmennusjohto halusi usein lyöttää joukkueen nuorimmat yhteen hänen kanssaan. Tällä tavoin nuorimmat näkivät, kuinka paljon työtä ja uhrautumista menestyminen vaatii. Kokemuksen myötä urheilija oppii tekemään asioita tavoilla, jotka sopivat hänelle. Urheilijan on koko ajan oltava valppaana, tutkia menestymisen ja epäonnistumisen syitä ja oppia niistä. Avain kuten elämässä yleensäkin.

Kun kokonaisuus on kunnossa, on huomattavasti helpompi menestyä.

Kaiken kaikkiaan Samin puheenvuoro oli hyvinkin ajatuksia herättävä. Huippu-urheilijaa voi verrata helposti yritykseen, jolla on tavoitteet ja suunnitelmat. Vaikka urheilija on Sami Jauhjärvi Oy:ssa keulakuvana, toimii taustalla myös organisaatio, joka on sitoutunut 100 %:sti asetettuihin tavoitteisiin ja pyrkii tekemään parasta mahdollista tulosta.

Tuomas Timonen

Kirjoittaja Tuomas Timonen toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana. Hänen erikoisalaansa on Googlen ihmeellinen maailma, erityisesti AdWords.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Onko somesta hyötyä myynnissä -blogi

Onko somesta hyötyä myynnissä?

Ei tarvitse mennä montaa vuotta taaksepäin, kun somen käyttäminen töissä oli työnantajan ajan tuhlaamista. Koettiin, että siellä viihtyminen oli pelkästään henkilökohtaista toimintaa eikä liittynyt myyntiin saatikka sitten ”oikeisiin töihin”. Suosittu lausahdus on ollut myös seuraava: ”Ei ne meidän asiakkaat Facebookissa ole!” Sosiaalinen media on mahdollisuuksien areena tänä päivänä. Päättäjistä 80… Lue lisää

Kuinka sosiaalista social selling on?

Kuinka sosiaalista Social Selling oikeasti on?

Social selling – oi, tämä jokaisen myyjän välttämätön ”mielentila” nykypäivänä. Jos et ole sosiaalinen myyjä, voitko kutsua itseäsi myyjäksi? Toisaalta väitetään, että sosiaalinen myynti ei pohjimmiltaan eroa vanhasta kunnon myyntityöstä ollenkaan. Nämä kolme taitoa ovat avaimet onnistuneeseen myyntiin, niin face-to-face-tilanteissa kuin sosiaalisessa mediassa: Luottamus on ihmisten välinen tunnetila, joka saa… Lue lisää

Salesvation Sami Jauhojärvi

Vältä väkivaltaa myynnissä!

Salesvationin viimeisenä puhujana kuultiin koko kansan rakastamaa turkulaista. Viimeisen puheenvuoron piti tietenkin kiinteistövälittäjä/onnenpyöräjuontaja/diili-kilpailija/myyntimies Jethro Rostedt! Puheenvuoronsa alussa Jeti meinasi menossa olevan viimeinen erä ja miehen olevan täysin köysissä. Tämä ei kuitenkaan pitänyt aivan paikkaansa, sillä puhe oli jotain myyntikoulutuksen ja stand up -shown väliltä. Yleisö selvästi nautti kuulemastaan ja salissa… Lue lisää

Sisututkija Emilia Lahti

Riikka Pohjanen ”Elämä koostuu sinfonioista”

Viides Salesvation käynnistyi sisututkija Emilia Lahden puheenvuorolla ”Sisun syliin: Tarinoita pienten ihmisten suuresta kyvystä tehdä ihmeellisiä asioita.” Puheenvuoro sai minut ymmärtämään, että olen itsekin jälleen jonkinlaisen taitekohdan partaalla. Elämä koostuu sykleistä – tai sinfonioista, kuten Emilia puheenvuorossaan niitä nimittää. Emilia oli vastoinkäymisten myötä tehnyt elämässään suuria valintoja: ”ei riittänyt, että… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit