09.10.2019

Miten saada lisää liidejä myyntimyllyyn?

Mikä on konversio?

Konversio tarkoittaa verkkosivujen tavoitetta. Digitaalisessa markkinoinnissa puhutaan yleensä konversioprosentista eli siitä prosenttiosuudesta, jotka verkkosivukäyttäjistä päätyvät konversioon.

Konversio eli verkkosivujen tavoite voi olla esimerkiksi

• Uutiskirjeen tilaus
• Oppaan lataus
• Yhteydenotto/tarjouspyyntö
• Verkkokaupassa suora osto

Konversio-optimoinnista puhutaan silloin, kun emme halua/voi kasvattaa enää verkkosivujen kävijämäärää, vaan haluamme yksinkertaisesti saada nykyisestä kävijävolyymista enemmän konversioita. Tämän tekstin tarkoitus on tarjota vinkkejä siihen, miten voisitte kasvattaa omien verkkosivujenne konversioiden määrää.

6 vinkkiä verkkosivujen konversion kasvattamiseen

1. Houkutteleva lupaus

Niin helppo on käyttää energiaa toissijaisiin asioihin: Keskittyä verkkosivun visuaaliseen ilmeeseen ja väreihin. Kun se haaste ei yleensä ole verkkosivujen ulkoasussa. Vaan viestissä.

Tasapaksusta viestistä ei välitä kukaan, ei ainakaan tuleva asiakas. Puuduttava ”korporaatioviestintä” riivaa erityisesti b2b -yrityksiä, jotka eivät uskalla sanoa mitään valtavirrasta poikkeavaa, vaan verkkosivuilla hymistellään ”joustavista ja asiakaslähtöisistä kokonaispalveluista.”
Mistä siis tiedät, että yrityksesi antama lupaus on riittävän houkutteleva? Mikäli lupaat jotakin mitä kilpailijat eivät lupaa, olet oikeilla jäljillä.

2. Älä syöksy suoraan myymään

Mitä vaikeampi tai monimutkaisempi tuotteesi/palvelusi on, sitä pidemmän aikaa asiakkaasi tarvitsee ostoprosessiinsa. Verkkosivujen ensisijainen tarkoitus siis ei ole tehdä suoramyyntiä, vaan houkutella kävijöitä tutustumaan tarjoamaasi ratkaisuun paremmin – esimerkiksi liittymällä uutiskirjeen tilaajaksi.

Verkkosivujen tarkoitus on tarjota tulevan asiakkaan ostoprosessiin sopivaa sisältöä, joka on hänelle jollain tavalla hyödyllistä tai arvokasta. Esimerkiksi blogit, oppaat, videot, podcastit jne. toimivat erinomaisesti asiakasta houkuttelevina sisältöinä. Näiden sisältöjen tavoitteena on antaa hyödyllistä tietoa antaa tulevalle asiakkaalle mahdollisuus tutustua yritykseesi.

3. Rakenna luottamusta

Asiakkaat eivät osta sinulta neljästä eri syystä:

1. Heillä ei ole rahaa.
2. Heillä ei ole tarvetta.
3. Heillä ei ole kiire.
4. He eivät luota sinuun.

Kolmeen ensimmäiseen asiaan et voi vaikuttaa, mutta neljänteen kylläkin. Verkkosivuilla tulisikin ottaa huomioon asiat, jotka auttavat tulevaa asiakasta luottamaan sinuun:

• Verkkosivujen yleisilme tulee olla luottamusta herättävä. Kiinnitä huomiota oikein kirjoitukseen ja verkkosivujen yleiseen toimivuuteen.
• Tuo ihmiset esille.
• Todista väitteesi. Hyödynnä asiakaslausuntoja ja referenssejä.
• Auta asiakastasi vastikkeetta.
• Päivitä verkkosivujasi ahkerasti.

4. Käsittele vastaväitteet

Mitä suurempi ja kalliimpi on tarjoamasi palvelu/tuote, sitä enemmän asiakasta jännittää ostaa. Oston esteiden ja vastaväitteiden käsittely on tärkeää, jotta tuleva asiakkaasi uskaltaa edetä ostoprosessissaan.

Yleisimpiä vastaväitteitä ovat:

• Myymäsi tuote/palvelu on liian kallis.
• Et aidosti ymmärrä ongelmaani.
• Pelkkää myyntipuhetta, miksi luottaisin sinuun?
• Mitä jos petyn tuotteeseesi/palveluusi?

Mieti siis kuinka vastaat näihin väitteisiin jo verkkosivuillasi.

5. Anna todisteiden puhua puolestasi

Kaikki yritykset sanovat olevansa ”parhaimpia, asiakaslähtöisimpiä” jne. Jotta saisit asiakkaasi uskomaan väittämäsi, on parasta esittää henkseleiden paukuttelun sijaan todisteita väittämistäsi.

Hyödynnä siis runsaasti:

• Asiakaslausuntoja
• Case-kuvauksia
• ”Kaikki nämä yritykset ovat ostaneet” -listoja
• Ennen-ja-jälkeen -tarinoita
• Demoja
• Videoita
• Arvosteluja

Ei siis riitä, että verkkosivuilta löytyy pelkästään logolistaus asiakkaistasi.

6. Tee ostamisesta helppoa

Mikäli isoäitisi ei osaa ostaa verkkosivuiltasi, se on tehty liian vaikeaksi 🙂

• Mieti verkkosivuille runsaasti erilaisia ostopolkuja. Pidä huoli, että jokaiselta laskeutumissivulta ohjataan eteenpäin ja tarjotaan mahdollisuutta ostoon/yhteydenottoon.
• Tee yhteydenottolomakkeista mahdollisimman lyhyitä.
• Älä vaadi rekisteröitymistä tms.
• Tarjoa vaihtoehtoisia tapoja yhteydenottamiseen: Klikattava puhelinnumero, klikattava sähköposti, lomake, chät jne.

Mikäli mietit vielä miten saisit verkkosivuistasi tehot irti, varaa aika Verkkiksen veloituksettomaan tunnin sparraukseen!

veras

Me Verkkoaseman työntekijät kutsumme joskus Verkkoasemaa Verkkikseksi ja itseämme verkkisläisiksi. Tämä on työntekijöiden blogi, jolla ei ole yhtä vakiokirjoittajaa.

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit