Verkkoaseman asiantuntijavinkit 2

11.08.2016

Mobiililähtöinen Google AdWords

Vuosittain Google pitää suuren tiedotustilaisuuden, jossa paljastetaan Googlen ohjelmistoihin tulevia merkittävimpiä muutoksia. Tänä vuonna Google Performance Summit pidettiin 24.5.2016, ja sen sisältöä avattiin kattavasti Verkkoaseman Digiaamiaisilla heti kesäkuun alussa.

Mobiilimainonta keskiöön

Tiedotustilaisuuden ytimenä oli ”Mobile first” eli mobiililähtöinen maailma, jossa parhaillaan elämme ja jonka vaatimuksiin Google sovittamaan AdWords-ohjelmaansa lähitulevaisuudessa. Muutoksia on jo tapahtunut: hakutulosten muuttuminen yksipalstaiseksi oikean laidan mainospalstan poistumisen myötä, mainosten tarkentuminen mainoslaajennusten avulla sekä muutokset Ad Rank –algoritmiin, jotta mobiiliystävällisten sivustojen mainokset näkyisivät paremmin mobiililaitteella haettaessa. Kaikki tämä on kuitenkin vasta alkusoittoa muutokselle.

Googlen päämääränä on siirtyä tietokone-keskeisestä ajattelumallista mobiilikeskeiseen malliin, jossa kaikki ominaisuudet tukevat ensisijaisesti mobiilia ja lisäosiltaan tietokonetta.

Mainosrakenteen muutos

Konkreettisin esimerkki Googlen muutoksista oli mainosrakenteen muutos, jonka on määrä palvella mobiilikäyttäjiä entistä paremmin. Uudessa ETA (Extended Ad) –mainoksessa otsikon linkkiteksti on kaksiosainen ja sen alla on pidempi kuvausteksti. Lisäksi mainoksessa näkyvän URLin voi korvata murupolulla, jonka sisältöä pääsee muokkaamaan. Näin mainokset alkavat muistuttaa yhä enemmän orgaanisia hakutuloksia. Etenkin, kun kaikki sisältö hakutuloksissa on nyt yhdessä palstassa.

Vaikka tiedotustilaisuus pidettiin jo keväällä, tulee moni tilaisuudessa paljastettu uudistus Euroopan ja etenkin Suomen markkinoille vasta pitkälläkin viiveellä. Uusien ETA-mainosten odotetaan korvaavan nykyiset mainokset vuoden sisällä täällä meilläkin.

Mikäli haluat kysyä lisää Verkkoaseman Google AdWords -mainonnastaota yhteyttä diginikkareihimme!

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näin tehostat mainontaasi mainoslaajennuksilla

Näin tehostat mainontaasi mainoslaajennuksilla

Edeltävässä blogissa kerroin, miten kirjotat tehokkaita tekstimainoksia. Nyt on aika tehdä mainoksistasi entistä houkuttelevampia: mainoslaajennusten avulla saat enemmän tehoja irti tekstimainoksistasi! Niiden avulla voit antaa arvokasta lisätietoa käyttäjille. Ne tuovat mukanaan kolme lyömätöntä etua: Näkyvyys. Mainoslaajennukset nimensä mukaisesti laajentavat mainoksesi kokoa, eli valtaavat hakutuloksista isomman siivun juuri sinun mainoksellesi. Kuvittele… Lue lisää

Nain teet hyvan Google Ads -tekstimainoksen

Näin teet hyvän Google Ads -tekstimainoksen

Osuvan tekstimainoksen tekeminen edellyttää Googlen sääntöjen ja suositusten noudattamisen lisäksi myös ymmärryksen asiakkaasi ongelmasta ja syyt miksi hän googlettaa. Tässä blogissa neuvon, miten luot mainoksia, joilla tavoitat kohderyhmäsi ja saat heidät klikkaamaan mainoksiasi. Lähdetään liikkeelle mainoksen rakenteesta. Tekstimainos sisältää 3 otsikkoa, 2 kuvausta, URL:in ja halutessasi mainoksen polun. Hyvä otsikko… Lue lisää

GDPR tulee - muistilista

EU:n tietosuoja-asetus astuu voimaan!

Tänään 25.5 loppuu kahden vuoden siirtymäaika, jonka kuluessa hyvin monien, ellei käytännössä kaikkien, EU:ssa toimivien organisaatioiden on täytettävä EU:n tietosuoja-asetuksen organisaatioille asettamat vaatimukset. Asetuksen velvoitteet koskevat hyvin monia organisaatioita, sillä asetuksessa määriteltyjä henkilötietoja kerätään automaattisesti tai tarkoituksellisesti lähestulkoon kaikissa verkkopalveluissa. Luin taannoin Jari Saarelaisen kirjoittaman artikkelin Tietoviikon verkkolehdessä ja tajusin miten kouriintuntuvasti… Lue lisää

Mitä tietoturva on?

Tietoturva on osa yritysturvallisuutta

Tulevana perjantina 25.5., aletaan soveltamaan uutta EU:n tietosuoja-asetusta (General Data Protection Regulation, GDPR) joka korvaa henkilötietodirektiivin ja kansalliset tietosuojalait (Suomessa henkilötietolaki). Sen vuoksi onkin tärkeä pysähtyä miettimään tietoturvaa hieman laajemmin osana yritysturvallisuutta. Organisaation turvallisuus ja tietoturva Tietoturva on paljon muutakin kuin salasanoja ja virustorjuntaa. Kuten syksyllä saimme huomata, esimerkiksi Ruotsissa havaittiin,… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit