Verkkoaseman asiantuntijavinkit 16

17.02.2012

Mukautuva eli responsiivinen, vai riittäisikö alkuun semi-responsiivinen?

Laitesekamelskaa taustaksi

Tänä päivänä yritysten verkkosivuja ja muita verkkopalveluita käytetään mitä moninaisimmilla laitteilla. On PC:tä, tablettia ja älypuhelinta. Näissä jokaisessa voi olla erilainen käyttöjärjestelmä ja käyttäjä voi valita selaimen, millä Internetiä haluaa ”käyttää”. Ja tietokoneellahan voit säätää näppärästi ikkunan koonkin erikseen. Jotta tähän matriisiin saataisiin vielä yksi ulottuvuus lisää, niin käyttäjällä on mahdollisuus käännellä näyttöä eri asentoon – pysty tai vaaka tällä hetkellä. Toki vinoonkin laitteensa saa, mutta onneksi laitteet eivät vielä osaa vääntää näkymää vaaka-asentoon suhteessa laitteen suuntaan. Ehkäpä sekin aika tulee. Ja sitten päälle tulee menetelmä, jolla käyttöliittymää konkreettisesti käytetään: hiiri ja näppis ja/tai kosketusnäyttö.

Seuraavassa muutama eri variaatio, minkälaisella kokoonpanolla käyttäjä voi verkkosivujanne selata.

(laite: käyttöjärjestelmä, selain, suunta, näytön koko, käyttö)

  • Desktop/PC:  Windows, Mozilla Firefox, vaaka, 1280 x 768px, hiiri ja näppis
  • Desktop/PC:  MAC, Safari, vaaka, 1920 x 1080px, hiiri ja näppis
  • Tablet: iOS (iPad), Opera, pysty/vaaka, 768 x 1024 px, kosketusnäyttö
  • Tablet: Android, Android oletusselain, vaaka/pysty, 1280 x 768 px, kosketusnäyttö
  • Puhelin: Windows, IE for mobile, pysty/vaaka, 480 x 800 px, kosketusnäyttö
  • Puhelin: Android, Android oletusselain, pysty/vaaka, 480 x 800 px, kosketusnäyttö

Ja näillä kaikilla kombinaatioillahan www-sivustonne olisi hyvä näkyä käyttäjälle edes jotenkin järkevästi. Vai pitääkö?

Käykö kukaan sivuillamme mobiililaitteilla? Kannattaako meidän huomioida mobiilikäyttäjät?

Vilkaiskaa tilastoistanne, vaikkapa sieltä Google Analyticistä se ”Mobiili” ja verratkaa tämän kuukauden ja edellisen vuoden vastaavan kuukauden lukuja. Ja nimenomaan verratkaa, kuinka paljon enemmän mobiililaitteilla käydään sivuillanne vrt. normaalilaitteisiin eli tietokoneisiin (joista muuten käytetään nykyään myös termiä ”desktop”).

Minä vilkaisin satunnaisotantana meidän 10 asiakkaan www-sivuston analytiikasta tilanteen ja mobiililaitteiden käyttö on monin kertaistunut asiakkaillamme. Vuosi takaperin mobiililaitteiden osuus oli 1-2% vierailijoiden laitekannasta ja nyt se on jo 5-10%:n luokkaa.

Mikäli teillä on sama tilanne omien sivujenne kohdalla, vastaus otsikon kysymykseen on tietenkin että kyllä ja kyllä. Ja yleisten tilastojen mukaan ei ole mitään syytä olettaa, etteikö mobiililaitteiden käyttö entisestään kasvaisi. Nythän jo läppäreiden myynti on kääntynyt laskuun ja tablettien vastaavasti kasvuun.

Mikäli sinulla on liiketila, esim. ravintola, kannattaisiko harkita menusi ja lounaslistasi tuomista helposti ja selkeästi esille mobiilikäyttäjille. Sillä pienellä laitteellahan tietoa Internetistä haetaan ja katsellaan kaupungilla lounaspaikkaa etsittäessä. Ihan vastaavasti minkä tahansa liikkeen yhteystiedot tulisi esittää verkkosivuilla mobiililaitteille mahdollisimman kätevästi, mielellään jo etusivulla eikä minkään monimutkaisen linkkirakenteen takaa.

Kyllä, tarvitsemme mobiilisivut. Minkälainen ratkaisu sopii meille?

Mikäli olette uusimassa www-sivujanne, sanotaan nyt parin kolmen kuukauden sisällä, vaatikaa suunnittelutoimistoltanne uudelle sivustollenne responsiivinen design. Suunnittelutoimistonne voi myös ehdottaa erillisen mobiilisivuston toteuttamista, mutta aina tätäkään ei tarvita, mikäli responsiivisuus toteutetaan järkevästi. Luonnollisesti responsiivinen suunnittelu tuo lisätöitä niin suunnittelun kuin teknisen toteutuksenkin puolelle ja se (voi) aiheuttaa teille lisäkustannuksia, mutta ne ovat varmasti kohtuullisia verrattuna saamaanne hyötyyn.

Mikäli olette vasta uusineet sivunne, tai  isompaan remonttiin ei ole mielestänne juuri nyt aihetta, miettikää kuitenkin miten saisitte www-sivuistanne edes jotenkin mobiililaitteissakin toimivan paketin. Mukautuva näkymä, joko täysin tai puolittain, on mahdollista tehdä myös jälkikäteen sivustolle. Täysin responsiivinen toteutus jälkikäteen voi olla haastava, mutta hyvään lopputulokseen päästään myös pienemmällä työllä eli pienemmillä kustannuksilla! Kutsutaan sitä vaikka semi-responsiiviseksi toteutukseksi.

Pelkästään tukemalla tabletteja ja vaikkapa älypuhelinta leveyssuunnassa käytettynä päästään jo aika pitkälle. Kaikkia näkymiä ei ole edes järkevää lähteä muokkaamaan. Kovinkaan moni meistä ei halua täyttää monimutkaista kyselylomaketta pieneltä ruudulta. Voimme piilottaa mobiilinäkymästä esim. etusivultanne ne (vain) lisäarvoa tuovat bannerit ja laittaa tilalle esim. yhteystietonne. Navigaatio muutetaan siten, että käyttäjän ei tarvitse leveyssuunnassa scrollata sivustoanne ja muutenkin navigaation osalta varmistetaan, että se toimii myös kosketusnäytöllä. Näillä yksinkertaisilla toimenpiteillä varmistetaan sivustonne toimivuus myös mobiililaitteilla.

Muutama esimerkki erityyppisistä toteutuksistamme:

Responsiivisuuden toteuttaminen voisi siis hyvin onnistua myös nykyiseen verkkosivullesi pienillä kustannuksilla. Ota yhteyttä Verkkoasemaan ja pyydä hinta-arvio! Tutustu myös ilmaiseen b2b-yrityksen verkkosivu-oppaaseemme ja lataa se itsellesi ilmaiseksi!

B2B-yrityksen verkkosivut

Jyrki Sundström

Kirjoittaja Jyrki Sundström on yksi Verkkoaseman peruspilareista ja ollut mukana käytännössä katsoen alusta saakka. Hän on johtanut yrityksen ohjelmistotuotantoa jo vuodesta 2005 lähtien.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa:

opi tulkitsemaan analytiikkaa! Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne… Lue lisää

verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

#7 Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

Vaikka verkkosivujen julkaisu tuntuu eräänlaiselta lopulta, se ei ole. Julkaisun jälkeen tulee laittaa panoksia uuden sivuston ja siellä olevien sisältöjen markkinointiin sekä verkkosivun jatkuvaan kehittämiseen analytiikan pohjalta. Miten uusille verkkosivuille saadaan kävijöitä? Palataan ihan verkkosivuprojektin alkuun, kun ensimmäinen tehtävä oli kirkastaa yrityksen ydinviesti – yrityksen olemassaolon tarkoitus ja vastaus kysymykseen… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit