Neljä-uunituoretta-SEO-vinkkiä

12.01.2017

Neljä uunituoretta SEO-vinkkiä

SEO terminä lienee kaikille tuttu (Search Engine Optimization) eli suomalaisittain hakukoneoptimointi. Vaikka termi on tuttu, niin sen sisältö vaihtelee hyvinkin paljon riippuen puhujasta. Tiivistettynä voitaisiin kuitenkin sanoa, että tämä on toimintaa, jolla pyritään rakentamaan verkkosivuja siten, että ne miellyttävät Googlea mahdollisimman paljon.

Jotta hakukoneoptimointia voidaan tehdä, täytyy siis tietää mikä Googlea miellyttää.

Tuoreimman tutkimuksen pohjalta olemme keränneet tähän kiinnostavimpia vinkkejä  niistä toimenpiteistä, joille Google suitsuttaa positiivista huomiota.

Avainsanat ja sisältö

Avainsanaspämmäyksen voi unohtaa! Sen sijaan voit keskittyä kirjoittamaan aiheeseen liittyvää ja kiinnostavaa sisältöä. Käytä runsaasti synonyymejä ja unohda maaninen avainsanojen viljely. Sisällön määrä vaikuttaa edelleen yhä enenevissä määrin – parhaimmilta sivustoilta Googlen kärkisijoilta saatat löytää jopa 1000 sanan laskeutumissivuja. Jos ei sisällöntuotanto luonnistu itseltä, niin ulkoista koko raapustelu ammattilaiselle.

Käyttäjäkokemus

Käyttäjäkokemuksesta kirjoittelin jo aiemminkin, mutta tiivistettynä: Käyttäjien antamat signaalit verkossa, kuten hakutuloslinkkien klikkaaminen, verkkosivuilla vietetty aika sekä poistumisprosentti nostavat edelleen arvoaan Googlen silmissä.

Onhan tämä kuitenkin keino, jolla käyttäjät viestivät siitä kuinka tyytyväisiä ovat verkkosivuilta löytämäänsä sisältöön. Google kuuntelee, joten suosittelen, että niin teet sinäkin. Kirjaudu siis Google Analytics –tilillesi ja tutustu siihen kuinka korkealle kävijäsi arvostavat verkkosivuilla olevaa sisältöä. Esimerkkinä: Googlen hakutulosten kärjessä olevilla verkkosivuilla vietetään keskimäärin aikaa 3min ja 20sek, miltä näyttää sinun lukusi?

Tekniset tekijät

Mitkä tekniset tekijät vaikuttavat verkkosivujen suosioon Googlen silmissä:

  • HTTPS:n käyttö
  • Responsiivisuus
  • Lyhyt latausaika
  • Pitkät ja kuvailevat URL-osoitteet

Sosiaalinen media

Sosiaalisen median hyödyntäminen auttaa näkymään paremmin myös Googlessa. Tutkimuksessa on todettu, että kärkisijoilta löytyviltä verkkosivuilta löytyy vahva näkyvyys myös sosiaalisessa mediassa – erityisesti Facebookissa. Ei muuta ku somettamaan!

Haluatko tietää lisää? Tutustu tarkemmin, miten hakukoneoptimointia toteutaan Verkkoasemalla. Mikäli sinulla on laajempia digitaalisen markkinoinnin tarpeita, esim. some-markkinointiin liittyen, lue lisää kätevästä Marketing IT-palvelustamme.

Hakukoneoptimoinnin pikaopas

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

2 kommenttia artikkeliin ”Neljä uunituoretta SEO-vinkkiä

  1. Hei

    Olemme ulkomaisen pankin suomalainen sivuliike, tuotteemme on kulutusluotot ja korkeakorkoiset talletukset. Arvioimme ensi vuoden resursseja ja yksi mahdollisuus on ulkoistaa osa tekemisestä. Ulkoistamisen määrässä on monta tasoa, joten tarvitisisin hinta-arvion, sellaisen väljän tarjouksen seuraavasti:

    1. Adwords-tilin hallinta 100 % , AWssä on tällä hetkellä “3 tuotetta”, josta 1 on tarkemmassa syynissä koko ajan muutamalla kampanjalla, ja 2 nakuttaa suht pienellä budjetilla ja tarvitsevat vähemmän optimointia (nykytilanteen mukaan)
    2. Tag Manager -työtä tarpeen mukaan esim triggereitä, debuggingia, testausta, tod näk pari kertaa kuussa (joko frame tai tuntihinta)
    3. Facebookin ylläpito strategian mukaan esim postaus 2 krt/vko, 2-4 bannerin ylläpito jatkuvasti (optimointi, uusien luominen jne) sekä esim 1 krt kuussa isomman sponsoroidun artikkelikokonaisuuden luominen. Some-strtegian luominen kertatyönä.

    Mikäli teillä on mielenkiintoa tehdä tarjous tästä kokonaisuudesta tai osasta/osista siitä, tarvitsisin sen sähköpostilla ma-iltaan mennessä. Ihan email riittää hinnoilla ja lyhyillä kommenteilla, ei tarvitse olla hienoja presentaatioita ? . Tarjouksesta/hintaesimerkistä pitäisi käydä ilmi hinta töille erikseen sekä kokonaishinta pakettina. Myöskin meneekö esim somesta oma hallinnointimaksu ja AWstä omansa, vai kuuluko kaikki yhden toimistomaksun alle – eli miten hinnoittelu rakentuu.

    En pysty vastaamaan kyselyihin puhelimitse, mutta annan mielelläni tarkentavia lisätietoja sähköpostilla sitä mukaa kun ehdin.

    Mielenkiinnolla viestiänne odottaen,

    Pirja Paasilahti
    Marketing Manager, Branch

Jätä kommentti

Sinua saattaa kiinnostaa myös

tehokkaat verkkosivut vuonna 2019

Tehokas verkkosivusto 2019 – Kuinka teet sivustostasi tehokkaan vuonna 2019?

Mitä hyötyä on olemassa olevan sivuston kehittämisestä? Verkkosivustoa ei enää ole tarkoituksenmukaista tehdä kerralla valmiiksi ja uudistaa täysin taas 3-5 vuoden kuluttua. Sen sijaan sivustosta pyritään julkaisemaan ensin versio 1.0, jota vaiheittain kehitetään kohti parasta lopputulosta. Kehitysprosessissa on mahdollisuus analysoida verkkosivustokävijöiden käyttäytymistä ja rakentaa sivustoa tukemaan paremmin kävijöiden tarpeita. Blogissani kerron, minkälaista kehittämistä sivustoilla tyypillisesti … Lue lisää

Hakukoneoptimointi-vs.-sosiaalinen-media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 2

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Viime blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan tässä blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun jälkeen pyrin tekemään perustellun yhteenvedon … Lue lisää

hakukoneoptimointi vs sosiaalinen media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 1

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Tässä blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan seuraavassa blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun jälkeen pyrin tekemään perustellun yhteenvedon … Lue lisää

Verkkoaseman asiantuntijavinkit 10

Käyttäjäkokemus ja hakukoneoptimointi

Google on kuin hyvä liikekumppani. Se suosittelee yritystäsi aktiivisesti ja lähettää asiakkaan verkkosivullesi, mikäli asiakkaat osoittavat olevansa tyytyväisiä. Siksi verkkosivujen käyttäjäkokemus on tärkeää. Hakukoneoptimoinnin merkitys Hakukoneoptimoinnin loputuloksena toivotaan useimmiten kärkisijoituksia hakutuloksissa. Mutta etusivun sijoitus Googlessa ei ole itsessään tavoittelemisen arvoinen asia. Miksi? Hakutulossijoituksen laatu Kokoaika nousevana hakukoneoptimoinnin yksittäisenä tekijänä on hakutuloksen klikkausprosentti eli CTR. Tämä tunnusluku on tuttu … Lue lisää